DEPRECIEREA si mituri FALSE rulota si autorulota


Plecand de la faptul ca locuim intre 4 pereti de beton, muncim intre 4 pereti de beton si parcurgem zilnic distanta intre scoala / serviciu si acasa pe strazi placate cu beton am hotarat ca in concedii sa evadam in natura, cat mai departe de betonul oraselor.

Am achizitionat o rulota, baza deciziei fiind detaliile expuse la finalul acestei prezentari.


De la conturarea ideii pana la concretizarea proiectului au trecut luni bune dar odata cu sosirea rulotei in Romania au inceput sa soseasca si glumele pe seama rulotistilor de la persoane care nu au dormit niciodata in interiorul lor, glume bazate pe idea ca voi astia care va cumparati rulote sunteti chiar atat de saraci incat nu va permiteti sa mergeti in vacanta la un hotel?


Este greu sa explici fiecarei persoane care emite asemenea aberatii de libertate in jurul tau ca acest mod de turism NU are legatura directa cu nivelul de saracie al proprietarului iar turismul cu rulota sau autorulota NU ESTE IEFTIN.


Da, poate ca exista o legatura intre cele 2 aspecte dar se limiteaza la relatia puterea de cumparare a proprietarului si costul „jucariilor noi” de vacanta, preturile la autorulote incep de la 5,000 Euro si se nu se termina pana la pragul psihologic de 100,000 Euro, produsele premium impreuna cu accesoriile de lux ating si uneori depasesc pragul mentionat anterior.

Aceste persoane care emit asemenea judecati fara valoare nu realizeaza ca daca toti oamenii ar avea aceasi viziune, atunci vor avea toti masini identice la culoare – forma – producator si vor merge toti in acelasi loc in concediu.


Deprecierea reprezinta COSTUL proprietarului pentru inlocuirea bunului mobil sau mai practic spus – este diferența dintre valoarea de achizitie si valoarea de vanzare.

  • nu exista o formula matematica exacta care sa determine/cuantifice deprecierea deoarece aceasta cuprinde 3 forme – depreciere fizica, functionala si economica. Procentele propuse in grafic sunt estimari

  • dupa 18 ani costul cu deprecierea scade foarte mult, rulotele pastreaza o valoare reziduala in jurul sumei de 1,000 Euro o perioada lunga de timp, chiar si pana la 30 de ani, depinzand de grija proprietarului

  • in urma analizarii preturilor ca referinta de pe website-urile de vanzari rulote si autorulote din Europa, pot sa afirm ca deprecierea rulotelor si autorulotelor pastreza acelasi trend, avand mici diferente al procentului


  • daca rulota sau autorulota este achizionata prin credit, atunci la costul deprecierii trebuie adaugat si costul finantarii plus costul asigurarii CASCO. Sustin ca aceasta forma de achizitie are ca rezultat deprecierea cea mai mare, mai pe practic spus in momentul vanzarii, nici un cumparator nu iti va oferi bani care sa compenseze dobanda bancara si asigurarea CASCO


  • pentru a vizualiza acest grafic ce include costul finantarii si CASCO, iti sugerez sa mergi la farmacie si sa iti achizionezi pastile pentru inima – deoarece deprecierea a luat-o razna, costul fiind MAXIM


  • deprecierea rulotelor si autorulotelor nu are aceasi traiectorie ca si deprecierea accesoriilor acestora. Din punctul meu de vedere, accesoriile au o rata de depreciere apoximativ de 35-40% imediat dupa achizitie iar apoi isi pastreaza valoare reziduala o perioda foarte lunga de timp. Am prezentat mai jos preturile orientative ale accesoriilor si a faptului ca trebuie luate in analiza vanzarii / cumpararii. 


  • exista modele care isi pastreaza mai bine valoarea, dar aceste modele sunt din gama premium, calitatea materialelor si rezistenta lor in timp fiind principala tinta in analiza. In curand se va accentua deprecierea autorulotelor vechi cu norme de poluare EURO 1, 2 si 3 datorita noilor reglementari privind accesul cu motorizare diesel in anumite orase din Europa


  • deprecierea autorulotelor tinde sa fie legata de anul de fabricare si norma de poluare, numarul de kilometrii parcursi fiind un criteriu secundar


Grafic – deprecierea rulotei – VALORIC ( Euro)

grafic rulota.jpg

Graficul indica o depreciere puternica in primii 2 ani de vechime si o depreciere redusa dupa 18 ani de zile.

Deprecierea medie anuala este de 700 Euro la o rulota

Daca crezi ca ai scapat de alte cheltuiel te anunt ca rulota nu se deplaseaza singura si mai trebuie sa adaugi si costul deprecierii autoturismului tragator.


Grafic – deprecierea autoturism – VALORIC ( Euro)
grafic masina

Pentru a fi consecventi analizat ca numarul mediu de kilometrii parcursi de o autorulota in 10 ani de zile este de 70,000 km.

Consider deprecierea autoturismul prin prisma faptul ca din cei 15,000 km anual, jumatate vor fi facuti pentru deplasarea cu rulota.

Am ales acelasi numar de kilometrii si aceasi perioda de 20 de ani pentru a putea SCADEA din costul AUTORULOTEI, costul deprecierii autoturismului. In realitatea anilor 2019, deprecierea unui autoturism anual este mult mai mare, aproape dublu fata de procentele din grafic.

DEPRECIEREA anuala la RULOTA+AUTOTURISM = 700 + 375/2 

= 850 Euro aproximativ


Grafic – deprecierea autorulotei – VALORIC ( Euro)
grafic rulota 1


DEPRECIEREA anuala AUTORULOTA = deprecierea autorulotei (2,500 Euro) – (minus) deprecierea autorismului (375/2) = 2,300 Euro aproximativ

In prezentarile de mai sus am considerat faptul ca achizitia se face din fonduri proprii 100%.


Daca trebuie sa finantam 60% din valoarea autorulotei atunci priviti Graficul de mai jos – deprecierea valorica autorulota si CASCO in primii 4 ani de zile
grafic casco

  • casco anual 3% din valoarea autorulotei pe o perioada de 4 ani
  • dobanda 7.5% DAE anual pe perioada de 4 ani
2019 85,000 Euro valoare initiala Costul deprecierii pe primii 4 ani
2018 13% 16,050 Euro (include deprecierea, dobanda si CASCO)
2017 21% 11,375 Euro (include deprecierea, dobanda si CASCO)
2016 25% 8,825 Euro (include deprecierea, dobanda si CASCO)
2015 28% 7,550 Euro (include deprecierea, dobanda si CASCO)

Oare acum cei care sustin ca persoanele cu venituri mici isi cumpara rulota sau autorulota mai pot sa emita aberatii similare cand un proprietar, apeland la finantare poate sa piarda si 25,000 Euro doar pentru a placerea de a petrece timpul liber in jucaria lui?

Daca va ganditi cati bani salveaza prin camparea off camping sau in camping – raspunsul este foarte simplu: depinde de numarul de zile petrecute in autorulota si zona in care va calatori.


Sa ne concentram pe subiectul accesorii rulota/autorulota care din punctul meu de vedere sunt FOARTE SCUMPE.

Saracii rulotisti, nu au bani de hotel dar pot sa detina accesorii in valoare de 9,000 euro ( scurtez lista – mover/ motor electric automat 1,500 Euro, boieler gaz/electric 650 euro, antena automata 1,200 Euro, aer conditionat 1,400 Euro … si restul in lista de mai jos). Cumparate second hand, bugetul alocat pentru accesorii poate trece de 3,500 Euro. dar repet depinde de proprietar cat doreste sa investeasca in ea.

Grafic D1 – deprecierea valorica mover automat TRUMA
grafic mover

Ce se observa? Faptul ca acest accesoriu pierde automat 40% din valoarea lui in momentul achizitionarii, pretul unui produs similar pe piata second se poate achizitiona in jurul valorii de 800 Euro.

Aceste produse isi pastreza isi pastreaza valoarea dupa prima utilizare la o valoare estimata de 60% pe o perioada foarte lunga de timp.


Grafic – deprecierea valorica cort rulota premium

Nu acelasi lucru se poate spune despre devalorizarea cortului de la rulota, acesta „imbatraneste” mai repede si iese la pensie definitiv in maxim 20 de ani.
grafic cort

Majoritatea utilizatorilor pot aprecia valoarea accesoriilor prin verificarea unor preturi generale pe internet dar va rog sa adaugati si VALOAREA MANOPERII in cazul in care nu puteti sa le instalati singur.

Un mover (motor electric) se poate achiziona nou din magazin sau second hand dar instalarea lui nu este la indemana oricarei persoane.

Instalarea in service – 100 euro (preturile sunt orientative).

O alta capcana o reprezinta pretul unei componente si pretul intregului sistem. Sa luam ca exemplu terasa OMNISTORE modelele care monteaza pe tavan, la imbinarea tavanului cu peretele lateral.


Terasa poate sa coste 800 euro dar atentie – ELEMENTELE de prindere a terasei de tavan trebuie achizitionate separat in functie de modelul rulotei / unghiului si a formei de imbinare intre tavan si peretele lateral si nu sunt IEFTINE – pentru anumite modele pot sa depaseasca 100 euro lejer.


Un alt exemplu – aerul conditionat dedicat ce se monteaza sub bancheta – trebuie adaugate tubulatura, grilele de evacuare si „teava de esapament pentru zgomote” ce se monteaza sub rulota, care insumat depaseste lejer 100 Euro.


Pentru cei care inca nu s-au convins sa turismul cu rulota sau autorulota NU ESTE IEFTIN, haideti sa analizam valoarea proprietatilor in Europa – analiza cost metru patrat apartament.

  • Germania 5,700 Euro/ metru patrat
  • Olanda 6,800 Euro/ metru patrat
  • Austria 10,500 Euro/ metru patrat
  • Romania 1,400 Euro/metru patrat
  1. Daca neamtul isi cumpara rulota noua in valoare de 25,000 Euro, cu aceasi bani putea sa isi cumpere 4.5 metrii patrati din locuinta, adica isi putea achizitiona doar bucataria de la un apartament.
  2. Daca romanul vrea sa isi cumpare o rulota noua cheltuind aceasi suma ca mai sus, mai bine isi cumpara o garsoniera intr-un oras de provincie.
  3. Lectia pentru cei care acuza inutil – EFORTUL unui posesor de rulota sau autorulota din Romania este MAI MARE DECAT efortul unui cetatian European de prin vest, unde salariile incep de la raportul de 4 la 1
  4. O rulota are suprafata medie de 2.5 x 5.5m adica un cost de vanzare a unui produs nou de 1,800 Euro/metru patrat
  5. O autorulota noua ajunge la un pret mediu de 3,500 Euro/metru patrat.

Ce poti face cu 20.000 Euro in Romania pe timp de 10 ani de zile? – iti cumperi o garsoniera intr-un oras mic de provincie si incasezi o chirie de 100 Euro lunara.

Scadem valoarea reparatiilor si a inlocuirii unor obiecte de aproximativ 2.500 Euro, indicand un venit de 9,500 Euro.

Matematic venitul din chirii la care adaug si costul teoretic al deprecierii imi asigura pe timp de 10 ani bugete anuale de vacanta de 1,650 EURO.

Ce poti face cu 50.000 Euro in Romania pe timp de 10 ani de zile? – iti cumperi un apartament cu 2 camere intr-un oras de marime medie si poti sa incasezi o chirie de aproximativ 200 Euro lunara.

Scadem valoarea reparatiilor si a inlocuirii unor obiecte de aproximativ 3.500 Euro, indicand un venit de 20.500 Euro. S

imilar, bugetul de vacanta anual depaseste 4,000 Euro.

Acum apare intrebarea logica – de ce majoritatea romanilor detin rulote in jurul valorii medii de 5,000 Euro si autorulote in jurul valorii de 20,000 Euro?

Pentru ca neamtul si olandezul nu vor CHELTUI NICIODATA pe asemenea jucarii de vacanta mai mult decat 10% din valoarea unei locuinte pentru achizitia unei rulote noi si 30% pentru autorulota.


Din punctul meu de vedere, alegerea intre rulota si autorulota trebuie facuta in functie de:

  • numarul persoanelor care calatoresc
  • numarul de zile anuale libere
  • zona in care intentionati sa mergeti
  • perioada in care intentionati sa mergeti

  • esti un cuplu – atunci e ok, te descurci rapid in vacanta cu sau fara rulota/autorulota
  • ai de la 2+ copii, atunci varianta rulota sau autorulota incepe sa aiba greutate in analiza comparativa
  • ai 1+ copii, atunci ai nevoie de spatiu de gatit, prepararea mesei in regie proprie versus restaurant indica clar un raport avantajos pentru rulota/autorulota. Alternativa o reprezinta inchirierea de camere la motel/pensiune cu bucatarie comuna sau individuala.
  • nu stii cand o sa primesti aprobarea sefului pentru concediu, atunci nu te mai uiti la analiza financiara, achizitionezi ce iti permiti si pleci in vacanta in ziua in care primesti aprobarea sefului.
  • cand te hotarasti sa investesti in jucarii de vacanta, iti sugerez ca echilibrul intre depreciere si vechime este o rulota care are varsta intre 5 si 7 ani de zile.
  • daca a fost intretinuta bine, fara uzura excesiva iti sugerez sa achizionezi o rulota/autorulota ce are aproximativ 10 ani vechime.
  • as alege autorulota daca stiu ca voi beneficia de 30+++++ zile libere, majoritatea in sezon cu proiectia vizitarii zonei de nord si vest a Europei.
  • am ales rulota deoarece ma incadrez la toate punctele de mai sus cu exceptia numarului de zile libere anuale.

Lista uzuala de accesorii pentru o rulota sau autorulota:

Nr Lista propusa de accesorii Pret mediu
accesorii NOI
EURO
1 Accesorii instalare aparat aer conditionat sub bancheta – tubulatura, grile 100 – 200
2 Acumulator 12V 150-300
3 Adaptor cablu 3 pini la priza 2 pini 5 – 10
4 Aer condiționat – mobil 100 – 350
5 Aer condiționat – sub bancheta 1250 – 1700
6 Aer condiționat – tavan 1400 – 2500
7 Airmix – permite absortie aer rece
din exterior in timpul utilizarii sobei TRUMA
70 – 90
8 Alarma antifurt 10 – 100
9 Amortizoare protap 50 – 70
10 Amortizoare roata – bucata 50 – 70
11 amortizoarea suplimentare roti – 2 bucati 70 – 90
12 amortizor protap – aproximativ 40 Euro 35 – 50
13 Antena satelit automata 850 -1700
14 Antena satelit manuala
15 Antena WIFI internet
16 Antifurt protap AL-KO 3004 120 – 140
17 Anvelope rulota clasa “C” cu DOT < 6 ani
18 Boiler electric 220V 70 – 90
19 Boiler electric gaz 580 – 800
20 Butelie gaz aluminiu LPG dedicata
21 Butelie gaz aluminiu Propan 12l 120 – 150
22 Butelie gaz aluminiu Propan 6l
23 Butelie gaz fibra de sticla
24 Butelie gaz otel 6 sau 12l
25 Cablu alimentare cu stecher dedicat 20m 15 – 25
26 Cantar AL-KO incorporat in roata sprijin 120 – 150
27 Cantar normal verificare incarcare cupla 7 – 20
28 Casetă de toaletă
29 Cheie telescopia roti 8 – 15
30 Colantarea exterioara rulota 100 – 200
31 Cort exterior 800 – 2000
32 Covoare interioare 100 – 200
33 Covor pentru cort exterior 10 – 50
34 Cric rulota – dedicat AL-KO 140 – 160
35 Cric rulota – standard
36 Cupla AL- KO 3004 300 – 350
37 Cupla gaz pentru gratar exterioara 60 – 80
38 Cuptor cu gaze
39 Cuptor cu microunde
40 Cutie de valori
41 Cutie protectie stecher / imbinare 6 – 15
42 Detector de fum/monoxid de carbon 10 – 30
43 Detector scurgeri de gaze 10 – 30
44 Exctinctor 5 – 15
45 Frigider
46 Generator de ozon dezinfectie totala 40 – 60
47 Hota 200- 300
48 Husa exterioara rulota 100 – 400
49 Incalzire electrica in pardoseala
50 Incalzitor regulator butelie la 12V 10 – 15
51 Incarcare butelie 12L – propan 15 – 25
52 Incarcator baterie 220/12V 60 – 200
53 Instalatie audio boxe
54 Instalatie electrica 12V off camping
55 Intinzator bete cort 20 – 40
56 Invertor 100 – 300
57 Jante de aliaj (2 bucati) 300 – 500
58 Masa pliabila
59 MOVER – Motor electric automat 800 – 1400
60 MOVER – Motor electric manual
61 Oglinzi retrovizoarea suplimentare 15 – 100
62 Panou solar flexibil monocristalin 100 – 250
63 Panou solar rigid policristalin
64 Polish exterior rulota 20 – 60
65 Priza exterioara 12V, 220V, TV 20 – 40
66 Racire suplimentara frigider 12V – ventilatoare exterioare 10 – 25
67 Rampa nivelatoare roti calare 15 – 35
68 Receiver 12V
69 Rezervor apa murdara mobil 10 – 30
70 Rezervor de apă curată (fix)
71 Roata de rezerva (anvelopa si janta noi) 60 – 100
72 Roată de rezervă 45 – 100
73 Rulouri exterioare rulota 60 – 120
74 Saboti franare – aproximativ 25 Euro 20- 30
75 Scara access rulota – individuala 10 – 25
76 Scara access rulota – instalare sub rulota manuala 130 – 220
77 Scaune pliabile – certificate 120 kg 70 – 130
78 Senzor fum 10 – 30
79 Senzor monoxod carbon 10 – 30
80 Spray silicon lubrifiere sina cort 10 – 20
81 Suport pentru biciclete fata 150 – 250
82 Suport pentru biciclete spate 150 – 350
83 Suport pentru televizor 10 – 100
84 Suport roata rezerva sub rulota 15 – 120
85 tacheti cupla AL-KO 30 – 50
86 Talpi pentru piciorul de calare 5 – 20
87 Televizor dedicat 12V 50 – 150
88 Terasa exterioara in caseta 290 – 1200
89 Trapa panoramica 200 – 300
90 Truma duo Control regulator butelie cu incalzitor 150 – 230
91 Truma mono Control regulator butelie 80-150

Mai multe detalii gasiti pe pagina personala de facebook rulotistii

0 thoughts on “DEPRECIEREA si mituri FALSE rulota si autorulota

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *