Pachetul MOBILITATE aprobat afecteaza RULOTISMUL

Rulotism in Romania

Pe scurt prezint faptul ca Pachetul de mobilitate in transporturi a fost aprobat in luna August 2020 cu impact direct asupra posesorilor de rulote si autorulote.

Romania in acest moment are zeci de mii de camioane, inmatriculate in Romania care circula pe drumurile din Europa.

Pana in acest moment nu te -a  interesat de soarta lor, deoarece nu iti afecta viata de rulotist, dar incepand cu anul viitor, se va schimba in rau. 

Comunitatea Europeana a decis:

  • Soferii vor avea obligația de a se  întoarce în țara de origine la fiecare 4 săptămâni, regula aplicabila incepand cu 20 August 2020
  • Camioanele sa revina in tara in care sunt inmatriculate la fiecare 8 saptamani, incepand cu sfarsitul anului 2021

Sa vedem si partea buna a lucrurilor

  • Dubitele de marfa intre 2.5 si 3.5 tone vor fi echipate cu tahograhe, adica soferii vor trebui sa respecte timpii de odihna si de condus. Adio … viteza in trafic si adio 20 de ore de condus – adica oboseala si accidente.

Sunt rulotist si stiu ce trafic trebuie sa indur ca sa parcurg distanta din sudul tarii catre granita de vest, valea Oltului fiind o ruta deja sufocata de numarul mare de camioane.

Soferii ca sa revina in Romania la fiecare 4 saptamani, inseamna masini suplimentare in trafic, ma indoiesc ca firmele de transport deja ingenunchiate de criza actuala isi vor permite sa achite bilete de avion pentru fiecare sofer.

Ma indoiesc ca vor fi locuri in avioane pentru sute de mii de soferi lunar!

Dar cand vor incepe miile de camioane sa circule catre Romania, atunci sa vezi „distractie” in trafic, numar marit de accidente si nervi la volan.

Nu are sens sa va povestesc ca asamblu rulota si masina – viteza legala si de siguranta este egala cu viteza de deplasare a tirurilor pe autostrada, cat este de greu sa depasesti pe drumurile din Romania un tir sau tiruri cu rulota in spinare.

Sa vedeti cum va creste poluarea pe valea Oltului sau alte sectiuni de drum national, unde nu exista varianta alternativa – autostrada.

Cand am scris articolul de mai jos, acum 1 an, credeam ca vom SCAPA de trafic!


Sa analizam diferite tari  privind relatia intre ITP si rulota Marea Britanie – atrag atentia ca in aceasta tara NU EXISTA obligativitatea efectuarii inspectiei periodice la rulote.

Aveti grija cand achizionati o rulota din aceasta tara, ar fi preferabil o verificare a sistemului de franare inaintea deplasarii la RAR Romania.

Este responsabilitatea proprietarului să se asigure că rulota este în siguranță pentru a circula pe drum și este recomandat un serviciu anual pentru a verifica că este buna de circulație și că sistemele de gaz, electric și de apă funcționează corect.

” ITP-urile pentru rulote au fost propuse ca măsură de siguranță rutieră la 30 mai 2013 în Parlamentul European. Clubul a considerat că propunerile nu vor avea prea puțin impact asupra accidentelor rutiere, inclusiv rulote și remorci ușoare.

” Parlamentul European de la Strasbourg a ajuns la decizie la 21 ianuarie 2014, după discuții lungi și lobby din partea The Club și a altor organizații.”

” Majoritatea copleșitoare a numărului mic de accidente care se produc se datorează factorilor de „utilizare” (cum ar fi încărcarea slab distribuită sau viteza necorespunzătoare). Costul implementării propunerilor ar fi, de asemenea, extrem de mare.

„Am efectuat o analiză comparativă a ratelor de accidente grave în Germania (unde există o formă de testare MOT a rulotei de mai mulți ani) și în Marea Britanie, unde testele nu sunt necesare. Cercetările noastre au arătat că testările de durabilitate rutieră au un impact mic sau deloc asupra numărului de accidente grave cu rulote, deoarece cifrele pentru cele două țări sunt practic identice”


Olanda – In acest moment exista o conventie intre Olanda, Spania si Belgia, prin care li se permite posesorilor de jucarii de vacanta sa efectueze ITP masinilor inmatriculate in Olanda in cele 2 tari – apasa aici pentru detalii – ITP Spania si Belgia

Reprezentatii Olandei doresc ca sa se permita efectuarea ITP-ului autoturismelor si camioanelor inmatriculate in Olanda in intrega Europa deoarece s-a constatat ca sunt mii de vehicole care circula goale intre diferite tari si Olanda doar pentru simplu fapt al obligativitatii efectuarii ITP-ului in tara de origine.


Legatura intre CO2 – poluarea si ITP Oportunitatea de a aduce camioane și remorci olandeze pentru MOT anual în alte țări ale UE, crește în mod semnificativ flexibilitatea și reduce kilometrajul gol. Pe lângă reducerea evidentă a poluării cu carbon, vor avea mai multe beneficii, cum ar fi kilometrajul mai puțin gol, rezultând mai puține camioane pe drumuri și deci mai puține congestii si mai putine blocaje in trafic „


In Romania s-a dorit implementarea utilizarii sistemului european pentru ITP dar inca acest proiect nu a fost aprobat. Pentru a intra în vigoare, aceasta propunere aprobata de senat (link catre propunerea aprobata de senat) trebuie adoptată de Camera Deputaților, promulgată prin decret prezidențial și publicată în Monitorul Oficial.

Constat cu TRISTETE ca Romania in lista de motive pentru implementarea NU A MOTIVAT faptul ca plimbarea camioanelor in gol este un factor de poluare. Trist aspect, nimeni nu se gandeste la asa ceva. Totul se reduce la disconfort si costuri suplimentare. LINK CATRE expunerea de motive din partea Romaniei  

In intreaga lume se discuta de reducerea poluarii si de efectul de sera dar in Romania guvernul nu incearca sa analizeze efectul rulotismului pe termen lung asupra mediului inconjurator. Bine ca alte tari din vestul Europei trateaza aceasta problema cu seriozitate si analizeaza si ofera concluzii coerente. 

Cel mai uzual accesoriu al rulotistilor este panoul solar. Stiu ca nu va plac calculele matematice dar va rog sa alocati cateva secunde in plus acestui subiect. Estimam un numar de 50 de mii de rulote si autorulote, cu o medie a puterii instalate de 120w/ora pe fiecare dintre ele.

O vacanta medie de 15 zile x 50,000 x 120w x 8ore = 700 MegaW sau mai bine zi populatia unui oras mic se alimenteaza in totalitate „solar”

Continuam analiza prin prisma rulotistului care nu utilizeaza aerul conditionat in timpul camparii decat in proportie foarte mica, care utilizeaza la maxim resursele naturale – apa, gazul si combustibilul.

Față de cazare la hotel, unde turistul uneori sau mai bine zis de multe ori uita sa inchida aerul conditionat sau lumina cand pleaca la plimbare, rulotistul va avea grija deoarece resursele sunt limitate, depasirea lor inseamna realimentare ce se transpune in costuri si timpi suplimentari

Expertii estimeaza ca in timpul unei vacante de 10 zile, vacanta la hotel inseamna ATENTIE 1.8 x mai mult CO2 emisii de carbon decat vacanta cu rulota pliabila, sau de 1.4 decat auto+rulota, sau dublu fata de autorulota. 

Călătoria cu rulotă ca o opțiune este ecologică, cu cât mai mulți oameni călătoresc împreună în autovehicul și cu cât este mai scurtă distanța până la destinația de călătorie, cu atât beneficiul pentru mediu este mai mare.

În schimb, avantajul privind protectia mediului autoturism+rulota în comparație cu vacantele in avioanele și mașini scade odată cu cresterea distanței până la destinația de vacanță.   In Romania parcul de rulote si autorulote se mareste. Nu exista nici o statistica oficiala prezentata de autoritati cu privire la varsta parcului auto. Rulotele sunt considerate remorci si din acest motiv, sunt contabilizate impreuna cu remorcile uzuale. Am analizat situatia importurilor din luna Iulie 2020 si am sumarizat

  • s-au importat / inmatriculat / schimbat proprietarul = 339 de rulote
  • s-au importat / inmatriculat / schimbat proprietarul = 91 autorulote
  • varsta medie a rulotelor tranzactionate = 12 ani
  • media masei maxima admisibila a rulotelor = 1218 kg
  • varsta medie autorulote tranzactionate = 2008

O sa revin cu informatii privind perioada Ianuarie – Iulie 2020 in curand 

Exista o multime de solicitari de la viitorii rulotisti care utilizeaza in principal ideile – „dorim sa achizionam o rulota, avem bugetul XYZ solicitam ajutorul dvs”. Acest articol doar sumarizeaza ideile principale mentionate in toate articolele anterioare, va sfatuiesc sa le cititi inainte de achizitia unei rulote.

Este dificil sa prezinti toti pasii logici care trebuie facuti deoarece sunt multi factori care variaza in timp. Principalii factori – numarul si varsta copiilor.

Rulotele si autorulote sunt spatii mici de locuit, spatii care sunt utile in functie de numarul de membrii si de varsta acestora. Sunt multe anunturi cu rulote la vanzare – au crescut copii si acum vindem rulota cu 3 paturi suprapuse.

Concluzia o puteti trage dumneavoastra, daca sunteti la varsta la care copii merg singuri in vacanta, atunci alegerea initiala va fi multumitoare pentru o perioada foarte lunga de timp, in caz contrar, spatiul initial necesar va fi mare si altfel compartimentat fata de necesitatile unui cuplu matur.

Marimea nu conteaza, un slogan utilizat cu o frecventa ridicata DAR la rulota aceasta dimensiune este importanta – atentie la latimea rulotei, intre 2.2m sau 2.3 sau 2.5m inseamna 10% in plus suprafata desfasurata in vant, deci efort mai mare pentru motor.

Daca aveti asteptari optimistice privind consumul, atunci pot sa afirm ca forma rulotei este esentiala.

Ca stagiar ai viziunea faptului ca toate rulotele pot sa arate la fel dar diferenta se va contoriza in aerodinamica ei – colturi rotunjite, panou frontal inclinat, tavanul rulotei coborat in partea din fata, mai ales la rulotele englezesti.

Masa maxima tehnica admisibila (masa proprie si a bagajelor) a rulotei se recomanda sa fie aproximativ 85% din masa maxima tehnica admisibila a autoturismului tragator.

Analizand rulota dorita – trebuie sa tineti cont ca diferenta intre Masa Tehnica admisibila si Masa proprie reprezinta un indicator (greutate in kg) util. Cu cat rezultatul diferentei este mai MARE, inseamna o rulota mai practica (deoarece accesoriile cantaresc multe kg)

Ca sa poti evalua performanta asamblului rulota si autotursim in timpul deplasarii, inginerii din UK au creat un website foarte util in acest sens. h1ttps://towcar.info/ – ofera rezultatul PERFORMANTEI asamblului auto tragator si rulota propusa. Cand rezultatul primit indica zona de 2 sau 3 stele, eu as opta pentru o rulota mai mica

Trebuie sa acordati atentie la cate usi/trape de vizitare are rulota. Sunt foarte practice si costa. O rulota buna are 3 usi de vizitare/ incarcare bagaje, 2 pe o parte + 1 partea opusa

O rulota cu WC si dus separat este mai scumpa decat o rulota fara dus, normal, materialele costa.

Cu cat rulota are lungimea protapului mai mica, cu atat creste performanta asamblului

Capacul care acopera protapul este foarte util pentru reducerea curentilor turbionali, care normal la o rulota ieftina nu-l prea gasesti

Multe rulote nu au instalatia la 12V sau niste improvitatii facute la coltul blocului, alege din prima rulota care are instalatia 12V din fabricatie

Alege o rulota cu accesorii gata montate in detrimentul unei rulote simple cu speranta ca, le vei instala tu ulterior mult mai ieftin.

Nu alege protapul de biciclete de pe protap decat daca este rabatabil … si asa este destul de greu de accesat depozitul de la butelie cand ai nevoie. Preferabil suport biciclete pe spate sau ideal pe plafonul masinii

Alege varianta parasolar/veranda in detrimentul unui cort daca esti o peroana activa si iti place sa vizitezi

As alege un cort cu bete de fibra de sticla si as evita betele de metal,greutatea conteaza

Putin rulotisti iubesc soarele, deci cu cat numarul de geamuri este mai redus/suprafata mai mica, este mai utila vara, creste confortul termic        

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *