Un subiect mai putin cunoscut de catre rulotistii stagiari este reprezentat de verificarea incarcarii/sarcinii a cuplei rulotei pe carligul de remorcare.

Un aspect importand din punct de vedere legislativ dar si din punct de vedere al uzurii axei din spatele masinii.

Se stie ca media fortei de apasare a cuplei pe carligul rulotei trebuie sa fie intre 5% si 7% din greutatea rulotei goale + incarcatura.

Eu recomand sa achizionati un cantar separat pentru acest lucru sau sa achizionati sistemul ALKO, care are un cantar incorporat in roata de manevra. Mai exista si alte firme care vand produse – roata de manevra cu cantar incorporat.

Sarcina de incarcare se verifica in momentul stationarii rulotei/asamblului.

Aceasta sarcina in timpul deplasarii, sufera dezechilibre majore deoarece rezistenta aerului creste cu patratul vitezei.

bicicleta 9

In timpul deplasarii, forta aplicata panoului central al rulotei face ca greutatea/sarcina de apasare pe carlig sa scada, rulota avand tendinta de a se “roti” in jurul axului propriu.

Cum se masoara corect cu ajutorul cantarului incarcarea/apasarea pe carlig?

Greseala 1

inaltimea cuplei in timpul masurarii trebuie sa fie identica cu inaltimea bilei carligului (imaginati-va ca, cupla este deja prinsa pe carligul masinii).

Gresela 2

Dupa ce instalati cantarul sub protap/cupla rulotei DECUPLATI FRANA DE MANA !!!!  in caz contrar, tamburii sunt blocati iar rotirea naturala in jurul axei rulotei nu mai poate avea loc, rezultatul fiind impropriu. 


Regimul dinamic al asamblului rulota si masina se schimba in functie de viteza de deplasare.

Acum cred ca intelegeti ca apasarea pe carlig este maxima in timpul franarii si scade in regim stationar si minima la viteaza maxima a asamblului versus dinamica miscarii (sau in momentul plecarii de pe loc, daca plecarea se realizeaza brusc) 


Din experienta personala, daca incarcarea nu este conform cu specificatia/ recomandarea productorului, la vitezele mai mari si denivelari apare efectul de “hopa mitica”, disconfortul fiind vizil pentru pasagerii din spate iar uzura amortizoarelor va creste semnificativ. 


Exista mai multe metode de verificare a incarcarii pe carlig, cu cantarul pozitionat direct vertical sub cupla dar si cantarirea sub pozitia rotii din fata rulotei. Atrag atentia pentru posesorii de roti cu cantar incorporat gen AL-KO, indicatorul cantarului trebuie interpretat dupa legea – forta x bratul fortei 

bicicleta 8

La prima vedere pare o banalitate, locul in care doresc sa imi montez suportul pentru bicicleta in momentul deplasarii asamblului rulota + autoturism dar lucrurile nu stau chiar asa. 

Sunt limitari legale si sunt aspecte practice de luat in considerare. 

bicicleta 1

In primul rand inaltimea maxima a remorcilor in Europa nu poate sa depaseasca 4m pe verticala, deci subiectul bicicleta pe tavanul rulotei nu poate fi pus in discutie.

Pentru o exemplificare usoara consideram:

– greutate autoturism 1500 kg (cu bagaje si sofer, fara accesoriu suport si bicicleta) 

– greutate rulota 1000 kg

– greutate suport bicicleta – 10kg 

– greutate 1 bicicleta – 15 kg 

– greutate 2 biciclete – 30 kg

bicicleta 2.jpg

Recomandarea subsemnatului – instalati bicicletele direct pe plafonul autoturismului tragator, avantaj creste raportul masa autoturism/greutate rulota, adica creste stabilitatea asamblului.


bicicleta 3.jpg

Daca aveti suport pe haionul masinii, ramane tot o optiune foarte buna. Cele 2 optiuni inseamna costuri reduse pentru posesorii de jucarii de vacanta, deoarece, aceste suporturi se pot utiliza in mod curent, cu sau fara masina. Daca deja le -ai achizionat anterior achizionarii masinii, atunci iti raman 100 de Euro in buzunar.


bicicleta 4

Aceasta optiune nu o recomand din 2 motive

– majoritatea rulotelor au compartimentul din fata unde se depoziteaza butelia si restul accesoriilor cu capac ce se deschide ca un geam orizontal si nu prin ridicare verticala cum sunt la rulotele moderne.

– este lipsit de practica, cand doresti sa alimentezi de exemplu butelia cu GPL sau ai nevoie temporar sa accesezi compartimentul din fata, sa dai bicicletele jos sau in cazul fericit sa le rabatezi daca suportul iti permite. 

– un alt motiv important o reprezinta lungimea protapului, se stie ca la rulotele englezesti, pentru imbunatatirea aerodinamicitatii, protapul este scurt.


Se observa cum raportul de greutate scade de la 1.54 la 1.44 

bicicleta 5

Atentie, legislatia in Spania si Italia prevede montarea dreptunghiului reflectorizant ALB cu ROSU chiar si pe suportul de biciclete din spatele rulotei/autorulotei CHIAR DACA NU AVETI instalate biciclete deoarece scheletul suportului depaseste gabaritul standard al rulotei/autorulotei. 

In Portugalia – nu aveti voie sa extindenti in adancime fata de limita din spate a rulotei /autorulotei cu mai mult de 45cm suportul de biciclete.

In acest caz, utilizati doar 1 suport pentru 2 biciclete in spate si altul pe protap.


bicicleta 7

In cazul in care sunteti o familie numeroasa, sugerez distributia bicicletelor in mai multe puncte, astfel incat sa obtineti o stabilitate buna a asamblului autoturism si rulota. 

Nu uitca ca in Spania pentru asamblurile rulota + autoturism mai lungi de 12metrii trebuie sa instalati pe spatele rulotei semnul din aluminiu reflectorizant GALBEN cu banda rosie in jur, standard ECE 70

Credit text si fotografii Gabriel Vasilache

Evalueaza
[3 voturi / scor: 5]