Camping TVA redus = preturi mai mici


Incep cu vestea buna, Presedintele Romaniei a promulgat in data de 10 Ianuarie 2019 Ordonanta de Guvern numarul 89/2018 privind reducerea cotei de TVA de la 9% la 5% pentru cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcție similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping (l-am intitulat cadoul numarul 1) si a restaurantelor (intitulat cadoul numarul 2). 

Daca nu ai timp sa citesti toata prezentarea, iti spun ca prin aceasta ordonanta de urgenta, din punctul meu de vedere, guvernul a oferit un cadou campingurilor mari in detrimentul celor mici si care aveau nevoie de ajutor. Sper sa ma insel, dar cred ca aceasta reducere nu se va observa in buzunarul dumneavoastra. Daca nu esti atent la modul de formare al pretului (COST + TVA sau doar COST in functie de plafonul impus de guvern cu detalii mai jos) tu vei fi cel care vei oferi un cadou campingurilor mici – citeste si vei intelege.

Pana acum am fost acuzat ca eu, cel care scriu acest rezumat, sunt un tip care are prea multe pretentii. Da domnilor, am pretentii pentru ca am lipsit de la scoala primara cand s-a predat celebra „Miorita … de o fi sa mor pe un camp de …”. De o sa fiu eu ministrul al educatiei in Romania o sa interzic aceasta balada in scoala primara deorece atitudinea de acceptare a necazului a devenit atitudine NATIONALA. Muncesc pentru fiecare RON care il am in buzunar, platesc o multime de taxe anual si tot EU SA FIU cel catre trebuie sa tac si sa accept?


Nu merg in camping ca sa respir aerul de dupa gard, merg si platesc pentru servicii, confort si siguranta. Sumele anuale cheltuite de romani in turismul la camping sunt de ordinul a MILIOANELOR de Euro. 


Haideti sa vedeti averea investita de proprietarul unui camping pentru instalarea facilitatilor decente. Sa analizam o parcela de 10 x 10m alocata pentru camparea unei rulote sau autorulote. Am luat preturi orientative din piata utilizand logica primara.

In partea din spate a parcelei vom avea retelele de utilitati pe o singura latura de 10m, toate intr-un singur sant, jos la 80 cm apa, apoi canalizarea la 70, cablul energie electrica si cablul TV:

  • sapare sant manual sub cota de inghet, aproximativ 80 cm adancime- 1 muncitor poate sapa /1zi – 20 metrii liniari. La salariul minim in constructie de 3000 ron, adica 3100 ron cost pentru companie inseamna 155 ron manopera. Se mai adauga 25% indirecte + 10% transport si altele si ajungem la 46 Euro cost pentru 20 de metrii – noi alocam doar 23 Euro pentru 10 metrii 
  • achizitie teava pexal alimentare cu apa 1 Euro x 10 m= 10 Euro cost achizitie + 25% x 23 Euro ( am considerat ca vor fi 4 straturi separate de pamant pentru astuparea santului in functie de fiecare utilitate. Cost = 15.75 Euro 
  • achizitie cablu electric alimentare cu energie electrica 1.5 Euro x 10m – 15 Euro cost achizitie + 25% x 23Euro = 20.75 Euro 
  • achizitie contoar energie electrica second hand de la RENEL din cele demontate/ schimbate. Nu am nevoie de super contor modern si super calibrat ca sa citesc ordinul de marime consumat 1, 2, 3 kwh = 15 Euro 
  • achizitie teava de scurgere apa uzata de la rulota/ autorulota – deversare directa prin furtun de conexiune sau deversare manuala – teava PVC 110mm – pret achizitie 2 Euro x 10 metrii + 25% x 23 Euro = 25.75 Euro 
  • achizitie cablu TV pentru conexiunea TV-urilor din rulota/autorulota – 0.8 Euro  x 10 metrii + 25% x 23 Euro = 13.75 Euro 

Total = 23 Euro + 15.75 Euro + 20.75 Euro + 15 Euro + 25.75 Euro + 13.75 Euro = 115 Euro 

Investitia se realizeaza pentru minim 10 ani (consideram doar 10) – 115 Euro / 10 ani = 11.5 Euro anual / 20 zile (conform cu analiza de mai jos) = 0.5 Euro/ zi

mai bine zis 2.3 Ron adica 2.4% din costul zilnic de campare, atat costa stimati domni LUXUL intr-un camping. 


Sa vedem daca pretentia unor rulotisti este binevenita – in sensul ca se lanseaza idea ca spatiile de access si cazare trebuie sa fie mari astfel incat sa permita accesul si parcarea rulotei cu ajutorul masinii in cazul in care lipseste motorul electric mover. Aici nu subscriu sub nici o forma, deoarece o locatie buna inseamna o investitie foarte mare in achizitia terenului. Terenul trebuie ocupat la maxim, nu poti sa lasi coridoare de access de 6m latime doar pentru aceasta justificare. 


Sa punem punctul pe „I” si sa vedem unde se duc banii nostrii, bani munciti. O sa prezint intr-un alt articol si smecheriile cu TVA si inmatricularea lor pe firma – achizitia autorulotelor scumpe si apoi cumparate de oameni normali si cinstiti, persoane fizice care accepta fara sa vrea sau sa inteleaga anumite propuneri de la vanzatori in zona gri. 


Sunt adeptul echilibrului in analiza si trebuie considerate toate aspectele inainte de a trage o concluzie. Atrag atentia ca forma de turism in camping implica si posesorii de jucarii de vacanta dar si persoanele care merg cu cortul (ponderea lor este mai mare).  

Intrebarea logica – ce avantaje am eu posesorul de rulota sau autorulota din aceasta Ordonanta de Guvern?


Am estimat un numar de posesori de rulote si autorulote si un numar de zile de cazare in campingurile din Romania (detaliile complete spre finalul prezentarii) 

  • estimam ca toti cei 65,000 (media 5000 acum 20 de ani si 65,000 actual = 35,000)  de posesori de rulote si autorulote vor merge anual in concediu si vor petrece in medie 20 de zile de concediu
  • din acestia, doar 45% merg in camping, restul de 55% preferand off camping 
  • pretul mediu la un camping de 95 RON pentru echipaj si masina (20 euro)
  • doar 65% vor merge in Romania in camping, restul vor merge in strainatate 

35,000 x 20 zile x 45% x 20 euro x 65% x 1 an (2019) = aproximativ4 milioane de Euro suma estimata a fi cheltuita in 2019 ( cu sau fara TVA – explic mai jos detaliile)


Pentru cei care nu stiu cum se formeaza preturile, va fac o scurta prezentare – conform cu noul cod fiscal o societate, la infiintare, este neplatitoare de TVA, beneficiind de regimul special de scutire pentru intreprinderile mici avand cifra de afaceri anuala inferioara plafonului de 300.000 lei (64,000 Euro). Pana la pragul de 64,000 Euro nu poti emite factura/ bon fiscal cu TVA la serviciile oferite, dupa acest prag este obligatoriu trecerea in categoria platitorilor de TVA.


Daca deja ai tras concluzia in acest moment ca preturile vor scadea, s-ar putea sa te inseli deoarece sunt mici afaceri de familie care au ca busines propriu un micut camping in zona retrasa, acestia nu vor depasi acest prag, drept pentru care, scaderea TVA -ului sau cresterea lui nu trebuie sa influienteze asupra pretul platit de tine ca turist cu jucaria de vacanta. Tu vei plati doar pretul serviciilor fara TVA. Daca TVA la cazare scade sau creste, nu este problema ta.


Sa presupunem ca 60% din campingurile din Romania nu depasesc cifra de afaceri de 64,000 Euro si analizam doar campingurile mari care depasesc aceasta limita. Nu trebuie utilizata aceasi proportie la numarul de turisti, deoarece campingurile mari au posibilitatea de primi un numar mare de turisti. Cred ca aceste campinguri mari absorb 65% din totalul turistilor 

35,000 x 20 zile x 45% x 20 euro x 65% x 1 an (2019) x 65% (cei care merg in campingurile mari) = 2.6 miloane de EURO – stai sa mergem la farmacie sa luam pastile pentru atacurile de panica. 

Aceste 2.6 Milioane de Euro se puteau incasa daca TVA era de 9%.

Diferenta intre 9% si 5% = 4%  inmultit cu 2.6 milioane de Euro = 104,000 Euro 

Posesorii de corturi sunt mult mai multi decat posesorii de jucarii de vacanta dar care platesc teoretic mai putin deoarece ocupa o suprafata mai mica – sa estimam ca mai multi x cu suma mai mica conduce la un rezultat similar de 100,000 Euro.


Cadoul numarul 1 al ordonantei utilizand matematica din clasa primara – 100,000 Euro + 104,000 Euro = 200,000 EURO, o suma nu prea mare dar nici prea mica daca analizezi doar 2019. 


Am o veste nu foarte buna pentru dumeavoastra – aceea ca Ordonanta de Guvern NU LIMITEAZA perioada de aplicare, asa ca dumneavoastra inmultiti va rog 200,000 Euro x cati ani vreti dumneavoastra si vedeti ce SUME URIASE pot sa ajunga suplimentar in buzunarul proprietarilor de campinguri daca dumneavoastra nu luati atitudine. 


Va rog sa nu imi prezentati ca raspuns o poveste lacrimogena cu indexarea preturilor si cu inflatia caci nu am bani de servetele sa imi suflu nasul. Legea a fost promulgata in Ianuarie 2019, pana la sarbatorile sfinte de Paste mai sunt 2 luni de zile, inflatia nu va zbura la 4% in 2 luni. Fara gargara cu apa rece, inflatia se refera la utilitati, un procent de 3.5% al inflatiei anuale NU TREBUIE SA SE regaseasca in INTREGIME in pretul cazarii, ponderea utilitatilor fiind redusa din costul cazarii. 


Cadoul numarul 2 al ordonantei – va rog sa imi raspundeti – un camping mic de familie detine restaurant propriu? Va spun ca in majoritate covarsitoare NU. Deci facilitatea are impact major tot la campingurile mari. Ma insel daca afirm ca la vara preturile la mancarea din restaurantele campingului vor scadea? Nu vreau sa fiu rautacios si repet, este modul meu de a vedea lucrurile bazat pe istoria post revolutie – utilizand matematica din clasa primara inca 50,000 Euro, este cadoul pentru 2019. Repet – inmultiti cu XYZ ani de zile si dumneavoastra estimati valoarea intregului cadou.


Atentie la neatentia formarii pretului. Pentru exemplificare usoara am ales un pret aleatoriu de 109 ron/zi servicii de cazare.  

  • Campingurile platitoare de TVA emit bon fiscal/factura ..etc in valoare de 109 Ron/zi, din care 100 ron ii utilizeaza dansii in afacere iar diferenta de 9 Roni o inmaneaza statului roman pana la finalul lunii (TVA se traduce in taxa pe valoare adaugata) 
  • Campingurile neplatitoare de TVA care emit acelasi document fiscal (documentul este identic numai ca nu aplica si cota de 9%) ca si mai sus, incaseaza 109 Ron si ii utilizeaza in intregime!!! 

Ce inseamna acest lucru cand pentru dumneavoastra, ca turist, platit aceasi suma din buzunar?


Un proprietar de camping neplatitor de TVA, in momentul in care incaseaza ACEASI suma de bani ca si unul care este platitor de TVA, valoare rezultata din procentul de TVA de 9% este PROFIT! 


Ce trebuie sa faci tu daca vrei sa ajuti la dezvoltarea acestui segment de turism?

  • sa fii atent cand privesti lista de preturi afisata si sa vezi daca pretul include sau nu TVA
  • daca DA, sa atragi atentia faptul ca TVA s-a redus si poate au uitat sa actualizeze pretul si sa soliciti un discount de 4% la servicii si la restaurant (fara bauturi alcoolice, doar mancare)
  • daca NU, sa ii spui in cazul in care constati ca are preturile ca si la „vecinul” care este platitor de TVA ca trebuie sa ofere si el un discount de 5%
  • sa fii echilibrat in decizia de a petrece timpul in CAMPING si in OFF CAMPING, nu doar faptul ca este mai ieftin in OFF CAMPING trebuie sa cantareasca in decizie
  • petrecerea timpului in camping inseamna locuri de munca pe plan local, inseamna sustinerea economiei Romaniei
  • petrecerea in off camping – inseamna iar sa pompezi bani in economia vecinilor deoarece consumabilele biodegradabile, panourile solare, bateriile (majoritatea) sunt fabricate … tot la vecini
  • proprietarii campingurile sa invete ca delimitarea cu un gard a zonei de campare nu inseamna CAMPING
  • o structura numita camping trebuie sa ofere conditii bune si sa se inteleaga foarte clar ca merg in camping si platesc pentru SERVICII nu doar sa respir aerul de dincolo de gard
  • serviciile unui camping trebuie sa serveasca nevoilor primare, acces facil si nelimitat la apa curenta, instalatie de canalizare apa uzata (nu sa transport ca magarul apa uzata la WC din fundul curtii), energie electrica cu contorizare (am panou solar si nu consum, deci nu platesc), conexiune la internet, la televiziunea prin cablu, la sistemul de alimentare cu gaze pentru camping de iarna (vise … vise), o piscina, apa calda, dusuri, toalete inclusiv pisoare la diferite inaltimi si pentru baieti mici!!! daaaaa exista in vest, fosa septica speciala pentru deversat rezervoarele de la WC automata (vise … vise) 
  • sa creasca ponderea zilelor petrecute in vacanta in Romania (conditionat de disparitia bizonilor cu manele de prin off camping)
  • sa apara o rulota romaneasca moderna fabricata in Romania cu subansamble fabricate tot in Romania si nu 99% importate, aici folosind numai forta de munca ieftina pentru ASAMBLAREA componentelor
  • sa apara programul RABLA pentru rulote impreuna cu prima rulota romaneasca (vise .. vise)
  • nu mai stiu … va las pe voi sa mai adaugati

Prezint mai jos investitiile in jucariile de vacanta de catre romani in ultimii 20 de ani de zile. Am ales OLANDA ca fiind situata la mijlocul distantei intre UK si Germania pentru a putea sa iti demonstrez faptul ca TU si restul posesorilor de rulote si autorulote din Romania sunteti cei care finantati functionarea economiilor puternice din Europa.


Sa analizam perioada ultimilor 20 de ani de zile

Poate am gresit in estimari, in plus sau in minus, insa ordinul de marime si inclinarea balantei cu raport de 4 la 1 ramane acelasi. Comparativ cu constructia unei case de vacanta, in care se utilizeaza preponderent materiale fabricate in Romania, la fabricarea rulotelor si autorulotelor nici nu poate fi vorba de asa ceva. Am mentionat ca exista ceva incercari in Romania, dar ponderea lor este infima.  


Incep cu concluziile triste dar adevarate dupa 20 de ani deoarece stiu ca nu aveti rabdare sa cititi tot articolul pana la capat (repet sunt doar estimarile subsemnatului)

  • estimez ca s-au investit aproximativ 400 milioane de Euro in economia vecinilor bogati din vest prin achizitii de rulote, autorulote si accesorii 
  • estimez ca s-au investit in turismul din Romania aproximativ 81 milioane Euro
  • raportul este de 4 la 1 … si va CRESTE deoarece parcul jucariilor de vacanta se mareste constant

 


SURSA BANILOR 

Dupa cum se stie, Romania este „controlata” in mare parte de catre mega companiile Europene. Majoritatea populatiei din Romania are imprumuturi de la banci, banci cu capital extern. Prin accesarea acestor fonduri sa iti cumperi jucaria mult dorita, automat esti finantatorul unor tari din Europa. Daca pleci cu banii in buzunar atunci esti considerat un investitor mai „mic” deoarece daca apelezi la credit bancar sa achizionezi din Romania finantezi de 2 ori economia tarilor mentionate mai sus, prin plata autorulotei sau rulotei produsa acolo si prin plata dobanzilor catre banci, care transfera profitul catre patria „mama”


DEPLASAREA

Ca sa poti sa achizionezi jucaria mult dorita ai 2 variante – cursa avion low cost sau de linie catre destinatia aleasa sau deplasarea cu auto propriu. Cursele low cost au avantajul ca au si puncte de sosire/plecare in afara capitalelor europene, ajutand in acest fel sa ajungi mai aproape de „jucaria” mult dorita. Achizionand biletul de avion, in afara de transportatorul national (atentie care foloseste combustibil produs de firme patronate de alte tari din Europa) automat devii investitor in economia altor tari Europene. Te-ai hotarat sa mergi cu masina proprie? Am o veste trista, din cei 2500 de km Bucuresti – Amsterdam, doar 600 km sunt pe teritoriul Romanie, in rest ii parcurgi pe autostrazile din Europa, investind in taxa de drum si in achizitia combustibilului. Conform cu mentionare numarului de jucarii de la capitolul achizitie (mai jos), inseamna ca am investit la vecini urmatoarea suma:

  • [40,000 x 70% (restul de 30 s-au revandut in Romania) + 15,000 x 85%]  x 1800 km x 2 (dus – intors) x 11 Euro/100 km parcursi = intre 10 si 15 milioane Euro 

RCA in momentul achizitiei externe 

Cred ca s-a ajuns la un numar de 40,000 de rulote si de aproximativ 15,000 de autorulote. Fiecare „jucarie” pleaca din tarile mai sus mentionate cu ASIGURARE RCA (aviz celor care sustin ca nu este obligatoriu RCA la rulota, nu vi se face actele de export fara aceasta asigurare).

  • [ 40,000 x 70% + 15,000 x 85%] x 75 Euro = intre 2 si 4 milioane Euro

RULOTA – achizitie

Sa calculam pretul mediu de achizitie al unei rulote prin metoda mediei ponderate:

40,000 rulote = 60% Anglia cu pret mediu 1350 Euro + 20% Olanda pret mediu 2750 Euro + 18% Germania pret mediu 4,100 Euro = pret mediu 2,098 Euro 

  • 40,000 x 2098 Euro = intre 75 si 85 de milioane de Euro 

AUTORULOTA – achizitie

Sa calculam pretul mediu de achizitie al unei autorulote prin metoda mediei ponderate:

40,000 rulote = 5% Anglia cu pret mediu 5000 Euro + 60% Olanda pret mediu 12,500 Euro + 35% Germania pret mediu 20,000 Euro = pret mediu 2,098 Euro 

  • 15,000 x 14,750 Euro = intre 210 si 230 de milioane de Euro  

ACCESORII – achizitie

In Romania sunt doar cativa producatori autohtoni de umbrare si mici rulote pentru off- road, daca gresesc rog sa ma corectati si sa indicati detalii suplimentare

  • 65,000 (rulote si autorulote) x 1,000 EURO accesorii = intre 55 si 75 de milioane de Euro 

Investitii in Romania prin turism

  • estimam ca toti cei 65,000 (media 5000 acum 20 de ani si 65,000 actual = 35,000)  de posesori de rulote si autorulote vor merge anual in concediu si vor petrece in medie 20 de zile de concediu
  • din acestia, doar 45% merg in camping, restul de 55% preferand off camping 
  • pretul mediu la un camping de 95 RON pentru echipaj si masina (20 euro)
  • doar 65% vor merge in Romania in camping, restul vor merge in strainatate 

35,000 x 20 zile x 45% x 20 euro x 65% x 20 ani (media intre prezent si 20 ani) = intre 70 si 90 milioane de Euro 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *