AL-KO AAA – saboti frane premium la rulote

AL-KO AAA – saboti frane premium la rulote

model-car-2091417_1920Sunt un admirator al produselor AL-KO care au functionat ireprosabil la toate rulotele avute pana la data curenta.

Produse de calitate, proiectate pentru a creste siguranta in trafic. 

Aceasta postare are doar scopul sa iti prezint tehnologia AL-KO AAA – premium brakes care poate inlocui franele existente la rulota pe care o detii deja dar poate fi comandata ca optiune cand achizionezi o rulota noua. 

Nu sunt inginer mecanic si nici autorizat RAR, asa ca aceasta poveste de duminica ramane la nivel de poveste, povestita din prisma logicii unui rulotist cu ceva ani de vechime in spate. 


Dupa vizionarea filmului de mai sus intelegi faptul ca exista o diferenta in lungimea de franare necesara asamblului autoturism + rulota. Ca sa intelegi diferenta trebuie sa iti prezint sistemul clasic – reglarea franelor. 


Logica 1 –  Cand citesti aceasta postare te rog sa incerci sa iti amintesti cand ai mers ultima data in service pentru reglajul sabotilor de la frana rulotei.

In filmul de mai jos considerat foarte util si multumesc celui care l-a realizat si postat, se observa langa degetul mic o rotita cu zimzi, aceata rotita perpendiculara pe discul rulotei permite reglajul distantei intre saboti si „oala”. 

https://youtu.be/hM-VEY4o0jo


Logica 2 – Un reglaj normal inseamna aproximativ 5mm distanta intre sabot si oala. In timp, dupa parcurgerea unor km, sabotul de frana se uzeaza si distanta intre sabot si oala creste pana la 7 sau 8mm.

Ca distanta, 2 sau 3 mmm nu pare sa fie prea mult dar sa vedem ca procent ce inseamna:

  • cresterea de la 5 la 7mm distanta – procent de 40%
  • cresterea de la 5 la 8mm distanta – procent de 60%

Logica 3 – orice distanta suplimentara inseamna un timp mai mare (cateva milisecunde sau secunde) pana cand sabotii intra in contact cu „oala”. Mai mult, dupa parcurgerea unor mii de km, sistemul de cabluri ce antreneaza franele se slabesc. Cu cat – nu stiu, ca timp nu stiu, stiu ca din punct de vedere logic, va creste timpul de activare a franelor rulotei, timp ce inseamna cresterea distantei de franare. Cu cat rulota este mai usoara, adica inertie redusa, cu atat timpul necesar sabotilor sa intre in contact cu „oala”creste. 


Logica 4 – natural ai tendinta sa raspunzi ca rulota mea a trecut ITP, deci franele au eficacitatea conform cu normativele in vigoare. 

Trecerea testului ITP nu are legatura cu viteza de aplicare a fortei de franare, nu trebuie sa consideram ca sistemul clasic nu mai este bun si sa-l aruncam la cosul de gunoi. Prezint faptul ca AL-KO AAA premium brake are sistem propriu de reglare automata a distantei intre sabotii de franare si „oala” si aceasta tehnologie iti permite sa mentina o distanta constanta pe parcursul unor mii de km, fara sa mai fie nevoie de interventia servicului pentru reglajul franelor. 


Logica 5 – se prezinta faptul ca sistemul AL-KO Premium Break utilizeaza o distanta de 3 sau 4 mm intre saboti si „oala” si conform cu detaliile de mai sus, realizeaza franarea mai rapid (ca timp). Mai mult, multi rulotisti incarca pe o singura parte rulota cu sarcina mai mare (gen parasolar exterior in caseta care inseamna aproximativ 50 -75 kg pe extrema dreapta a rulotei + frigider plin cu alimente + … ) si automat uzura sabotilor stanga versus dreapta poate sa nu fie identica. Mai sunt motive pentru uzuri diferite ale sabotilor  – in spatiul ramas intre sabot si „oala” poate sa intre mici pietricele si gunoaie. 


Logica 6 – majoritatea masinilor au frane hidraulice cu super sisteme de control si de aplicare a fortei. Rulota are sistem inertial de franare.

Adica in momentul in care franezi masina, forta de inertie impinge cupla rulotei in cuiul de tractare, se activeaza prin sistemul de cabluri si parghii, franarea rulotei. 

Si care e problema ? 

Problema consta in faptul ca daca franele de la rulota nu vor fi reglate corespunzator intr-un service autorizat, atunci frana inertiala va intra in actiune cu cateva milisecunde sau secunde mai tarziu iar placutele/discurile de frana ale masinii vor suferi uzura prematura.

In timp, vei plati pe placutele de frana a masinii mai multi bani decat pe reglatul franelor rulotelor. 


Logica 7 – am mers cu masina subsemnatului in service pentru schimbul de placute de frana iar mecanicul m-a informat ca trebuie schimbate numai placutele pe axa din fata.

I -am transmis ca este o neconcordanta, eu tractez rulota cu masa maxima admisibila 1600 kg si ca placutele din spatele masinii ar trebui sa aiba uzura mai mare (la o franare brusca se simte cum rulota apasa pe carlig si coboara spatele masinii).

Atunci mecanicul mi-a explicat legatura intre reglajul sabotilor sistemului de franare al rulotei si reducerea uzurii asupra sistemului de franare al masinii.


Felicitari domnilor de la AL-KO care au realizat un sistem denumit AL-KO AAA Premium Brake – filmul de mai jos foarte util pentru integerea auto reglarii utilizatorul actionand frana de mana a rulotei de mai multe ori. 

In film nu apare „oala”, se prezinta numai principiul de autoreglare. 

Prin mai multe activari a franei de mana, sistemul impune ca sabotii sa se apropie la distanta optima de „oala”. Sistemul nou permite chiar si reglarea manuala.


Repet ca acest sistem se poate instala la rulotele vechi cat si la rulotele noi.  Atentie cand doriti sa achizionati acest produs, exista 2 tipuri de kituri AL-KO Premium Brakes 

  • kit pentru axa AL-KO avand Masa maxima admisibila 1550 kg (2051) 
  • kit pentru axa AL-KO avand Masa maxima tehnica admisibila > 1550 kg (2361)

Nu am reusit sa gasesc inca preturi in Romania pentru sistemul AL-KO AAA. Daca cunoasteti cine este autorizat sa inlocuiasca sistemul de catre AL-KO si RAR va rog sa imi comunicati, sunt interesat sa efectuez schimbarea sistemului clasic cu cel nou.

Pe mine AL-KO m-a convins!  https://www.facebook.com/rulotistii/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *