Anvelope speciale „CP”autorulota camper rulota


Anvelope speciale „CP”autorulota camper rulota

Doresc sa precizez ca exista o diferenta intre anvelopele „C” si „CP” si aceasta diferenta se observa cand discutam de autorulote – axa din spate in principal. 

CP = camping pneu 

Sa plecam de la website-ul care ne permite sa vedem presiunea anvelopelor versus tipul anvelopei, un website utilizat de toti rulotistii cred. Se observa ca exista configuratorul activat pentru anvelope „C”si „CP”

  •  https://www.tyresafe.org/check-your-pressures/motorhomes/

anvelope 1

Dupa introducerea informatiilor necesare in configuratorul de mai sus (repet foarte util, felicitari celor care au creat acest website) primim rezultatele dar si niste observatii in limba engleza. Traduc in limba romana ideile principale:

  • necesita valve speciale la anvelope (metalice sau de inalta presiune)
  • constructia anvelopelor CP permite umflarea anvelopelor la o presiune mai mare, astfel incat anvelopele CP montate numai in spate, 1 singura anvelopa pe o parte, permit o presiune de 5.5 bars pentru toate sarcinile
  • cu alte cuvinte, anvelopelor tipul CP se aplica intotdeauna presiunea de 5.5 bars

Firma Continental a dezvoltat produsul VANCONTACT(TM) CAMPER si detaliile tehnice si explicatiile le gasiti apasan link-ul – download-pfs-vancontact-camper-data sau click pe urmatorul link – date tehnice Continental VANCO CAMPER

  • dansii prezinta faptul ca axa din spatele autorulotei poate fi echipata cu anvelope catalogate „CP” ce permit cresterea cu 0.75 a presiunii in anvelope
  • aceasta securitate marita se datoreaza faptului ca fata de un autovehicol comercial normal, ce utilizeaza anvelope „C” pot aparea sarcini suplimentare pe spatele autorulotei datorita bicicletelor montate pe spate sau a altor sarcini  din spate (cutie portabagaj montat pe suportul de biciclete ..)

Vanco camper.JPG


https://www.continental-tires.com/car/tires/vancontact-camper

si mai jos detalii despre VANCO(TM)2 

Vanco 2.JPG


Am gasit informatii si de la Michelin Agilis Camping tires

https://www.michelin.co.uk/auto/tyres/agilis-camping#ratings-reviews


Va prezint tabelul cu indicii de Sarcina – anvelope autoturisme 

Cod Greutate Cod Greutate Cod Greutate Cod  Greutate 
60 250 kg  80 450 kg  100 800 kg  120 1,400 kg 
61 257 kg  81 462 kg  101 825 kg  121 1,450 kg 
62 265 kg  82 475 kg  102 850 kg  122 1,500 kg 
63 272 kg  83 487 kg  103 875 kg  123 1,550 kg 
64 280 kg  84 500 kg  104 900 kg  124 1,600 kg 
65 290 kg  85 515 kg  105 925 kg  125 1,650 kg 
66 300 kg  86 530 kg  106 950 kg  126 1,700 kg 
67 307 kg  87 545 kg  107 975 kg  127 1,750 kg 
68 315 kg  88 560 kg  108 1,000 kg  128 1,800 kg 
69 315 kg  89 580 kg  109 1,030 kg  129 1,850 kg 
70 335 kg  90 600 kg  110 1,060 kg  130 1,900 kg 
71 345 kg  91 615 kg  111 1,090 kg  131 1,950 kg 
72 355 kg  92 630 kg  112 1,120 kg  132 2,000 kg 
73 365 kg  93 650 kg  113 1,150 kg  133 2,065 kg 
74 375 kg  94 670 kg  114 1,180 kg  134 2,125 kg 
75 387 kg  95 690 kg  115 1,215 kg  135 2,185 kg 
76 400 kg  96 710 kg  116 1,250 kg  136 2,245 kg 
77 412 kg  97 730 kg  117 1,285 kg  137 2,305 kg 
78 425 kg ) 98 750 kg  118 1,320 kg  138 2,365 kg 
79 437 kg  99 775 kg  119 1,360 kg  139 2,435 kg 

Va prezint tabelul cu indicii de Viteza

Cod  km/h Cod km/h
A1 5 G 90
A2 10 J 100
A3 15 K 110
A4 20 L 120
A5 25 M 130
A6 30 N 140
A7 35 P 150
A8 40 Q 160
B 50 R 170
C 60 S 180
D 65 T 190
E 70 U 200
F 80 H 210

Urmatorul pas este sa decid unde vreau sa merg cu rulota, deoarece viteza maxima legala asamblului rulota + autoturism difera de la tara la tara. Pentru Romania, legislatia spune ca viteaza maxima de deplasare este cu 10km mai mica decat viteza maxima a drumului. Deductia logica – viteza de 120 km este viteza maxima legala asamblului auto + rulota.

Concluzia numarul 1 – indicele de viteza maxim va fi “L” din tabelul de mai sus. 


Acum vom citi din talon sau cartea de identitate informatia privind MASA MAXIMA ADMISIBILA (greutatea maxima a rulotei si a sarcinii utile) a rulotei si 


Exemplul 1

  • masa maxima admisibila a rulotei este de 1500 kg
  • avand 1 singura axa. 
  • 1500 kg/ 2 anvelope = 750 kg pentru 1 anvelopa
  • din primul tabel rezulta indice de sarcina = 98 

Exemplul 2

  • masa maxima admisibila a rulotei este de 1500 kg
  • avand 2 axe 
  • 1500 kg/ 4 anvelope = 375 kg pentru 1 anvelopa
  • din primul tabel rezulta indice de sarcina = 74

Prima concluzie gresita  – Indice sarcina 98 acopera teoretic MMA rulotei. Se recomanda ca sa MMA rulota sa nu depaseasca 90% din Indicele de sarcina, deci trebuie sa achizionam anvelope  cu indice 101. 

Daca aveti deja montate anvelope cu indice “C” s-ar putea sa aveti pe anvelope mentionate 2 indici ca exemplu 101/103

valoarea de 101 se aplica NUMAI CAND sunt montate pe axa din spatele masinii comerciale, 2 anvelope pe fiecare parte! 


Am achizitionat anvelopele cu urmatoarele detalii – 185 R14 101 M dar mai trebuie sa citit si presiunea maxima mentionata pe anvelopa in PSI (am citit si am gasit valoarea de 65 psi) 

Calcul presiune = (Presiunea maxima / sarcina anvelopa) x ( masa maxima admisibila rulota/ numarul de anvelope) 

Calcul presiune = (65/825) x (1500/2) = 0.078 x 750 = 58.5 psi 

utilizand formula de transformare din PSI in BARI obtinem = 4.033 bari


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *