Stim ca samsarii utilizeaz metoda “parapetului” adica sa conduca pe distante mai lungi masina, pastrand o distanta foarte mica intre un camionul din fata, astfel incat calculatorul de bord sa inregistreze valori medii ale consumului foarte mici, acest criteriu fiind unul din cele mai importante la revanzarea autoturismului.
Exista pe internet o multime de “sfaturi” privind reducerea consumului de combustibil al asamblului autoturism + rulota.
Cel mai periculos este acela de a pastra o distanta mica intre asamblul auto + rulota si camionul de mare tonaj din fata dumneavoastra!
Doresc sa atrag atentia ca daca deplasarea asamblului se face in spatele unor camioane de mare tonaj, atunci o distanta redusa intre camion si autoturismul care tracteaza rulota salveaza combustibilul dar o distanta mai mare poate sa salveze viata pasagerilor.
Regula de două secunde
Consta in faptul ca un șofer ar trebui să stea în mod ideal cu cel puțin două secunde în spatele oricărui vehicul care se află direct în fața vehiculului său.
Cele două secunde reprezintă un ghid pentru distanța de oprire sigură . Practica a demonstrat că reduce în mod considerabil riscul de coliziune și, de asemenea, gravitatea unui accident, dacă apare.
Informatii complete despre aceasta regula generala gasiti pe WIKIPEDIA – apasa aici
Va prezint modul de calcul al distantei parcurse, in functie de viteza de deplasare
- La viteza de 95 km/ora – 2 secunde = 2 x 95.000/3.600= 52 m distanta
-
La viteza de 80 km/ora – 2 secunde = 2 x 80.000/3.600= 44 m distanta
Analizam timpul de reactie a unui sofer, cu o medie de 0.5 secunde.
Matematic, la viteza de deplasare cu 80 km/ora, se parcurge distanta medie de 11 metrii numai pana cand actionam pedala de frana.
Nu este cazul sa detaliez faptul ca franarea efectiva depinde de conditiile tehnice autovehicol, anvelope si conditiile meteo, starea carosabilului.
Analizam un caz ideal, pur matematic.
La o viteza de 80 km/ora raman pentru franarea efectiva autoturism propriu 44m – 11m = 34 metrii
Te rog sa citesti pana la capat ca sa intelegi diferenta intre franarea autoturismului individual si franarea asamblului rulota + auto
Filmul de mai jos este foarte intuitiv si va ajuta sa intelegeti regula generala. Este realizat de catre Queensland Road Departament din Australia care prezinta 2 aspecte importante:
- regula de 2 secunde intre autovehicole
-
regula de 2 secunde + 1 secunda suplimentara pentru fiecare 3m lungime rulota!
Se observa ca in momentul tractarii unei rulote, timpul efectiv de frane are 3 componente.
Privind timpul de actionare a franei rulotei, am descris mai jos sistemul AL-KO AAA si principiile de functionare.
Este evident ca asamblul rulota si masina necesina o distanta mai mare de franare.
Sa analizam un caz in care reglajul cupla / cablu de franare rulota / tamburi nu este gresat/reglat corespunzator si consideram ca se mai pierd 0.3 secunde pana in momentul actionarii franei rulotei.
- Masa maxima admisibila masina = 2200 kg
-
Masa maxima admisibila rulota = 1800 kg
La viteza de 80 km/ora, 0.3 secunde inseamna aproximativ 7 metrii, in care eficienta sistemului de franare al masinii doar este redusa (adica asupra sistemului de franare se aplica o forta aproape dubla fata de cea standard !!! 2200 + 1800 = 4000 kg
La 80 km/ora raman pentru franarea efectiva autoturism + rulota
44m – 11m – 7m(eficienta scazuta) = 26 metrii pentru franarea efectiva.
Personal consider ca Australia si Marea Britanie au o traditie in domeniul rulotistic iar sfaturile autoritatilor din tarile mentionate trebuie luate in considerare.
Pentru cei care nu cunosc bine limba engleza am tradus Link catre documentul original distanta autovehicole
Austria
ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta;
regula – 2 secunde se aplica
vei fi amendat daca pastrezi o distanta mai mica de 0.4 secunde intre vehicole, pastrezi distanta mai mica 50m intre camioane
Danemarca
regula – 2 secunde se aplica
Elvetia
ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta
regula – 2 secunde se aplica sau regula jumatate din viteza
Finlanda
ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta
regula – 2 secunde se aplicainterzis spatiu intre masini < 1s, in functie de viteza interzis spatiu intre camioane <1.5s in functie de viteza
Germania
ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta
interziu spatiu intre camioane < 50m pentru camioane, viteza mai mare 50 km/h
Sunt 2 reguli active: pastrarea unui spatiu intre masini mai mare decat jumatea vitezei in metrii ori un timp de 2 secunde.
Franta
ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta
regula – 2 secunde se aplica.
interzis spatiu intre masini < 2s, in functie de viteza.
interziu spatiu intre camioane < 50m pentru camioane >3.5t
Olanda
ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta
interzis spatiu intre masini < 1s, in functie de viteza
Poze credit Gabriel Vasilache