Consumul de combustibil la tractarea rulotei

Consumul de combustibil la tractarea rulotei

Un roman consuma anual 77 litrii de bere iar o persoana parcurge in medie zilnic 4000-5000 de pasi, cu o distanta de 70cm intre pasi, insemnand un calcul estimativ de 1200 km anual. 

Consumul de bere per kilometru este de aproximativ 7l/100 km. Cand tracteaza o rulota, consumul de bere creste, deci nevasta trebuie sa alimenteze mai des frigiderul cu bere.

Avand in vedere ca, comportamentul si performanta motorului variaza in functie de calitatea combustibilului, propun sa se alimenteze numai cu bere de calitate. 

Daca ramane putina bere pe fundul rezervorului, rinichii pot sa prinda gunoaie, asa ca draga nevasta, alimenteaza des ca sa nu scada nivelul sub 50%

Pentru a putea compara consumul asamblului auto+rulota propriu cu alte combinatii de echipaje, mi se pare misiune imposibila. 

Un alt aspect important il consider distanta pe care vrei sa o parcurgi cu rulota in spinare.

Daca discutam de traseul Bucuresti – Constanta, atunci impactul in buzunar este ZERO, in timpul anului se realieaza zeci de drumuri inutile cu masina, ca sa discutam despre economisirea a 5 Euro.

In momentul in care intentionezi sa ajungi in tarile nordice atunci lucrurile se schimba semnificativ, dar si aici trebuie avut in vedere raportul consum – greutate, explicat mai jos la punctul 8.

Prezint un studiu privind distributia celor 3 factori principali (rezistenta aerului la inaintare, rezistenta la rulare, energia mecanica a transmisie) care alcatuiesc consumul in functie de portiunea de drum aleasa:

  • autostrada
  • zona dealuri, oras
  • zona muntoasa

Rezistenta aerului la inaintarea asamblului datorita dimeniunii (latime x inaltime) este maxima pe traseul autostrada si minima in zonele muntoase.


1. Harta consumului motorului – Consider ca primul pas ar fi intelegerea faptului ca orice masina (fara rulota) are un consum de combustibil in functie de regimul de utilizare, consumul minim fiind o combinatie intre putere si turatie.

In link-ul de mai jos gasiti cele mai clare explicatii pe acest subiect, prezentand harta consumului si zona cu consum minim – Apasa aici pentru detalii


2. Cutia de viteza manuala – Articolul de mai sus prezinta alegerea zonei cu consum minim, alegere ce inseamna o cutie de viteza manuala.

Pentru cutiile de viteza automate, calculatorul gestioneaza aceasta zona de consum minim, incercand sa schimbe la o putere minima a treptei de viteza.

Detin masina cu motor TSI si cutie automata DSG si pot sa va spun cele 2 mari diferente:

  • daca carligul nu este integrat in calculatorul masinii, atunci aveti o problema, cutia de viteaza DSG va schimba normal, fara a simti in spate rulota, ajunge la treapta 7 -e viteza la 70-80 km/ora, motorul avand vibratii. 
  • daca carligul este integrat corespunzator (trailer assistant) se simte o schimbare a treptelor de viteza mai lent, comanda de racire suplimentara a ventilatoarelor porneste mai repede. Personal cand tractez trec cutia din modul automat in mod manual, astfel evit vibratiile /subturarea motorului.

3. Pilot automat si cutie de viteza automanta– Indiferent de tipul de motorizare diesel sau benzina, combinatia cutie automata si pilot automat la drum este un DEZASTRU al banilor din buzunar, si se amplifica daca traseul ales are multe dealuri.

Senzorul de inclinare nu poate sa „simta”viitorul deal aflat la 50m inainte, simte in momentul in care masina se inclina pe panta si atunci incepe sa accelereze ca sa mentina viteza de croaziera, uneori accelereaza sa recupereze pana in varful dealului, daca rulota din spate este foarte grea/dimensiuni mari.

  • Aici intervine logica confort sau consum redus.

Daca doresti confort, acesta costa, apesi pilotul automat si treci Austria fara sa te stresezi, daca doresti consum redus, trebuie sa devii sofer de tir, inainte de panta accelerezi, urmeaza panta la care incerci sa mentii o viteza mica, vine valea si recuperezi viteza cu efort minim.


4. Traseul ales utilizand minunatele drumuri din Romania are un impact MAJOR asupra buzunarului in functie de pozitia soarelui pe cer si de temperatura exterioara. Daca soarele este deasupra capului atunci au 2 probleme:

  • traiesti in Romania si sunt pe acelasi drum carute, tractoare, biciclete si alte tiruri care vor sa salveze combustibil, deplasandu-se cu minunata viteza de croaziera de 70 km/ora 
  • daca locuiesti in sudul Bucurestiului si doresti sa pleci la Brasov sau opus nord catre Constanta, atunci te gandesti in cat timp vei ajunge la autostrada si nu cat va consuma masina
  • trebuie sa utilizezi aerul conditionat

Daca ai luna deasupra capului atunci 

  • ai castigat 2 ore ca sa iesi din Bucuresti si ambreajul nu mai miroase a ulei prajit 
  • creste viteza de croaziera si scade consumul 
  • cand vine „dealul” ii spui la nevasta sa deschida geamul ca sa ii arati luna de pe cer si tu opresti pentru 5 minute aerul conditionat 

5.  Distantele mici salveaza combustibilul dar distantele mari salveaza vieti. Am reusit sa adun mai multe informatii privind dispozitiile legale din diferite tari din Europa privind distanta minima si pedepsele care se impun in cazul in care nu respectati legislatia rutiera. 

La viteza de 90km/ora – 2 secunde = distanta 2 x 90.000/3.600= 50 metrii distanta

La viteza de 70 km/ora – 2 secunde = distanta 2 x 70.000/3.600= 39 metrii distanta 

Mentionez ca informatiile au scop orientativ, legislatia din fiecare tara se actualizeaza frecvent.

La finalul articolului am mentionat ce inseamna regula celor 2 secunde consta in faptul ca un șofer ar trebui să stea în mod ideal cu cel puțin două secunde în spatele oricărui vehicul care se află direct în fața vehiculului său. Este destinat autovehiculelor, deși principiul său general se aplică și altor tipuri de vehicule.

Cele două secunde nu reprezintă un ghid pentru distanța de oprire sigură . Este mai mult un ghid pentru timpul de reacție.

Practica a demonstrat că reduce în mod considerabil riscul de coliziune și, de asemenea, gravitatea unui accident, dacă apare un accident. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Two-second_rule


6.  Viteza vantului si directia lui asupra asamblului autoturism + rulota am prezentat informatiile intr-un alt articol – reamintesc pentru cei interesati. Acest efect are influenta majora asupra consumului de combustibil

Vitezei vantului lateral in timpul deplasarii cu rulota sau autorulota – ATENTIE


7. Viteza de deplasare. Referinta o reprezinta viteza de 90 km/ora, viteza recomandata de toti productorii de rulote. Cresterea vitezei asamblului implica in medie crestera consumului cu:

  • 3% la 95 km/ora
  • 8% la 105 km/ora
  • 17% la 110 km/ora sau  23% la  120 km/ora, viteze pe care NU LE RECOMAND iar in unele tari europene este ILEGALA la asamblu rulota+masina

8. Greutatea bagajelor si greutatea rulotei. Energia cinetică a unui corp aflat în mișcare este acea energie datorată mișcării (de translație) cu viteza v. Ea este egală cu lucrul mecanic necesar pentru a modifica (accelera) viteza corpului din repaus la viteza curentă v.   link catre WIKIPEDIA – explicatii

  • E =½mv2

Termenii sunt: E= energia cinetica, m = masa masini si /sau al asamblului, v = viteza de deplasare

  • Exemplul 1 – masina individuala viteza de 50km/ora, masa 2000kg – Rezultat E=0.5 x 2t x 50 x 50 = 2500
  • Exemplul 2 – aceasi masina cu rulota incarcata la 1500 kg – Rezultat E= 0.5 x 3.5t x 50 x 50 = 4370

Cresterea in greutate al asamblului auto+rulota a fost de 75%, necesarul de energie va creste.

Nu exista o formula de calcul exacta privind raportul de crestere a masei versus consum, se discuta in literatura de specialitate de o crestere a consumului de 1.5% (atentie procent din consumul standard si nu 1.5 litrii/suta de km) la fiecare crestere a greutatii cu 50kg.

O simulare a acestei propuneri inseamna o crestere a consumului de carburant cu aproximativ 45% fata de consumul standard.  Aici lucrurile sunt impartite in functie de logica fiecaruia.

Vrei economie, incarci rulota doar cu strictul necesar MINIM posibil si salvezi bani, dar daca intentionezi sa mergi in Europa, mai ales spre nord, personal incarc rulota la maxim, preturile la alimente si bauturi sunt EXPLOZIVE fata de Romania.

Sfatul meu este sa va aprovizionati din Ungaria, au preturile mai mici ca in Romania si apoi sa plecati intins catre Europa.

Economia reala va fi de sute de euro in buzunarul dumneavoastra, consumand din „traista” decat de la restaurantele/campingurile din Europa.


9. Rezistenţa la rulare a anvelopelor – Rezistența la rulare reprezinta energia consumată la momentul deformării anvelopei la contactul cu solul și frecarea care rezultă. Ea depinde de proprietățile visco-elastice ale cauciucului.

Se discuta pe forumurile de specialitate că anvelopele cu un cauciuc cu o densitate de siliciu importantă au o rezistență la rulare mai mică decât celelalte.

link catre detalii tehnice privind rezistenta la inaintare

Relatia intre greutatea jentii + anvelopa si consum – o logica normala ar fi – greutatea unei jenti de tabla + anvelopa are 3kg in plus fata de alta combinatie, inseamna cresterea asamblului cu 3kg, deci nu e mare diferenta … dar lucrurile nu stau asa deoarece asamblul janta+anvelopa este o masă nesuspendată supusă la 2 forțe :

  • Energia de translație, deoarece roata avansează
  • Energia de rotație, deoarece roata se învârte

Deci relatia consum – anvelope se transforma in relatia cu cât roata este mai ușoară, cu atât mai mult carburant economisiți.

Cu cât flancurile anvelopelor sunt mai dure, cu atât mai puțin se deformează anvelopele și mașina consumă mai puțin.

Am prezentat in alt articol cum se calculeaza presiunea optima si de ce nu este obligatoriu anvelope tip „C”.

Alegerea anvelopelor tip „C” chiar daca avem optiuni pentru autoturisme, ajuta doar la scaderea consumului datorita faptului ca au flancurile mai dure.

Clasificarea din punct de vedere energetic indică deci rezistența la rulare. Mai exact, indică ponderea în consumul de carburant al vehiculului şi asupra emisiilor de carbon, pentru fiecare pneu în parte. Clasele încep cu litera A (verde) şi se termină cu litera G(roşu). Clasa A este cea mai bună, G este cea mai slabă.

Bun de stiut ca in momentul inlocuirii anvelopelor uzate cu anvelope noi, rezistența la rulare crește în medie cu 10-15%, ceea ce poate reprezenta o lejeră creștere a consumului de carburant în primele luni de utilizare.


10. Rezistenta la inaintare depinde liniar de coef. de aerodinamicitate, suprafata frontala a vehicului si patratul vitezei.

Un aspect extrem de importan este reprezentat de dimensiunea rulotei LATIME x INALTIME.

Multi prefera garsonierele pe roti, cu 2.5 metrii latime si apoi incep sa comenteze asupra consumului si a faptului ca masina „nu trage”.

Sunt adeptul rulotelor cu latime minima de 2.17cm si inca studiez avantajul/dezavantajul inaltimii reduse cu posibilitatea ridicarei plafonului.

  • Exemplul 1 – inaltime 2.3m + latime 2.17m = suprafata 4.99
  • Exemplul 2 – inaltime 2.3m + latima 2.50m = suprafata 5.75
  • cresterea suprafetei de 15%

La un camion de transport marfa consumul mediu creste daca nu intinzi prelata bine pe suprafata laterala a remorcii cu 1l/100 km si mai creste 0.5% daca ai instalate tot felul de „brizbrizuri” pe partea frontala – bara de protectie suplimentara, reflectoare pe bara, reflectoare pe capota.


Raportul inaltime autovehicol / inaltime rulota este important.

  • cu cat raportul scade, scade si consumului.
  • se imbunatateste cu utilizarea unei cutii de portbagaj cat mai lata.
  • cu cat lungimea protapului este mai redusa, cu atat efectul turbional scade, din acest punct de vedere, rulotele englezesti sunt campioane (atentie si la forma din spatele lor, ajuta mult la reducerea efectului turbional.
  • sunt unele rulote englezesti cu partea frontala sub un unghi generos … din nou avantaj).
  • protapul acoperit reprezinta o alta sursa de reducere a efectului turbional ce se formeaza intre masina si rulota.

11. Consumatorii auxiliari  In medie, 5% din consumul actual al masinilor pe care le conducem este generat de energia necesara alimentarii farurilor, stopurilor si celorlalte lumini conexe acestora. 

Alternatorul este actionat de o centura legata de motor si, ca fiecare element legat de motor, aceasta consuma o anumita cantitate de putere.

Fata de consumatorii standard ai masinii, mai apar consumatorii stopuri, semnalizatoare, lampi de gabarit. Primul pas a fost utilizarea becurile de tip LED cu necesar de energie evident mai mica pentru a produce aceeasi cantitate de lumina.

O noua solutie folosita in California sunt celulele solare de pe acoperis care incarca bateria in timpul zilei continuu. Totusi, multi utilizeaza frigiderul alimentat la 12V in timpul mersului, ceea ce conduce in mod normal la cresterea consumului de energie electrica.

Mai mult, daca bateria proprie a rulotei este descarcata dar are sistem de alimentare/incarcare de la cupla masinii, atunci la primul drum in asamblu rulota+masina se vor inregistra consumuri suplimentare.

Luminile de întâlnire pe timp de zi (DRL) sunt concepute nu pentru a-i ajuta pe conducătorii auto să lumineze drumul, ci pentru a le permite celorlalți participanți la trafic să observe autovehiculul respectiv.

Luminile de întâlnire pe timp de zi consumă numai 25-30% din energia necesară funcționării farurilor pentru fază scurtă.

Începând din 2011, în UE, DRL-urile sunt obligatorii pentru toate autoturismele noi și furgonetele mici. Vehiculele fabricate înainte de această dată nu trebuie modificate. In momentul in care aprind aceste DRL-uri se vor actiona si luminile de la rulota (nu stiu sigur, masina noastra este inainte de 2012)


12. Mover si suport roata de rezerva montat sub rulota. Orice element, suplimentar montat in exteriorul corpului rulotei are influenta asupra consumului, acesta indicand valori mai mari. Cele 2 accesorii devin consumatori suplimentari deoarece

  • la mover se utilizeaza bara orizontala + corpul mover-ului care poate sa depaseasca latimea rotii, mai ales la tipuri de mover mai vechi
  • la suport roata de rezerva sub rulota – latimea rotii de rezerva opune rezistenta la inaintare

13. Alte accesorii ce influentiaza consumul

  • oglinzile laterale suplimentare – forma si dimensiunea
  • aerul conditionat sau antena parabolica montata pe acoperisul rulotei
  • biciclete montate pe protapul rulotei si acoperite cu husa de protectie

14. astept propuneri si sugestii – rubrica dedicata

Combinatiile autoturism / rulota pot avea multe rezultate dar combinatia ideala este reprezentata de o masina inalta, lata si fara portbagaj in spate, urmata de o rulota ingusta si cu inaltime redusa. Pierderile aerodinamice sunt localizate in spatele autoturismului tragator.

Va prezint cea mai buna cutie de portbagaj pentru rulotisti, URBAN LOADER – AUTOFOAM, o cutie ce permite inaltarea sau coborarea pe nivel al cutie, in functie de necesitati.

025

Aceast cutie permite deplasarea in varianta inalta cu viteza de 130km/ora, ajutand la reducerea consumului de combustibil.

028

Incarcarea poate avea loc pe ambele parti, in schimb nu se permite deplasarea cu o parte inclinata.

027

Ca volum, in formatul inchis, permite incarcarea cu clapari, casti de schi sau alte bunuri cu inaltime de 25cm,  iar in formatul deschis, am testat cu succes incarcarea cu un frigider WAECO CFX35, spatiul ocupat fiind doar de aproximativ 40%.

029

Atentie! – cutia de la portabagaj sa fie cat mai lata si distanta intre plafonul rulotei sa cutie sa fie minima.

Ca solutie alternativa, puteti utiliza DEFLECTORUL de aer. Personal am studiat preturile versus economia de combustibil si pot sa afirm ca cea mai practica solutie este reprezentata de cutia de portbagaj deoarece te ajuta la depozitarea bunurilor in masina si respecta regula de aur – masina grea si rulota usoara.

Va urez vant din spate! si vacante placute

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *