Cutie automata sau manuala – tractarea rulotei

Cutie manuala sau automata

Detin permis de conducere de 30 de ani, perioada fiind impartita aproape in mod echilibrat intre sofat  autoturism cu cutie manuala si sofat cu cutie automata.

Ma voi referi la cutia manuala si cea DSG automata, pe care le-am utilizat in aceasta perioada.

Concluzia 1

La tractarea rulotei consider ca diferenta majora intre o cutie manuala si o cutie automata moderna o reprezinta integrarea carligului in calculatorul autoturism tragator cand detii cutie automata.

Am tractat aceasi rulota cu 2 masini diferite insa ambele avand cutii de viteze automate DAR cu precizarea ca prima masina a avut carligul montat la „nea Mitica de la coltul blocului” si ultima, carligul montat in „reprezentanta auto”. 

Exista vreo diferenta intre cele montaje?

Raspuns categoric DA

Am asistat la montajul de la nea Mitica si dupa 3 ani, la montajul celor din reprezentanta auto iar diferenta MAJORA consta in faptul ca reprezentanta a introdus codul carligului in calculatorul masinii, operatie ce se realizeaza prin sistemul internet – comunicare directa cu serverul marcii auto, update si reprimire informatii – actualizare in calculatorul masinii.

La Nea Mitica, efortul dansului se limiteaza in a culege semnale de pe semnalizarile existente ale masinii, astfel incat extinde semnalele  de la auto la remorca.

In rest, comportamentul masinii echipata cu cutie automata in timpul tractarii este identic ca si fara rulota.

Problemele privind lipsa integrarii in calculator descoperite de subsemnatul, ca utilizator primar al masinii au fost:

  • schimbare treapta de viteza foarte repede si turatie joasa, in masina se simteau vibratii. Se recomanda modul sport pentru a elimina aceasta problema …
  • la comutarea manetei in marsarier, senzorii de parcare o luau razna, indicand iminenta pericolului
  • ESP incepea sa intre in actiune in cazul in care eram depasit de tiruri si miscarea laterala se simtea puternic.

Am schimbat masina si am hotarat sa montez carligul in reprezentanta auto, achizionand carligul Westfalia, accesoriu original pentru masina.

Am solicitat sa fiu prezent la integrarea carligului in calculatorul masinii pentru a „verifica” daca este o „vrajeala” sau „realitate”.

A fost realitate 100%, din punct de vedere mecanic carligul a fost instalat pana la orele 16.30 dar apoi a inceput circul …. recunosterea carligului.

In prezenta subsemnatului s-a solicitat serverului marcii auto sa integreze calculatorul carligului, au aparut erori, erori datorita in final, a necompletarii corecte a noului cod al carligului in softul masinii la pasul corespunzator. Integrarea a durat mai mult de 2 ore, fiecare comunicare calculator masina – server marca auto avand nevoie de aproximativ 5 minute.

Care sunt diferentele:

  • calculatorul in momentul cuplarii remorcii, va comunica CAN cu alte module despre acest lucru –
  • comunica cu modul cutia de viteze automata – schimba treapta de viteza la turatii mai ridicate
  • comunica cu functia autostart a masinii – aceasta functie nu mai este activa, chiar daca este actionata, astfel incat sa se evite oprirea motorului la semafor a asamblului masina + rulota – motivul fiind prezentat mai jos
  • comunica cu modulul de la motor  – când remorcarea funcționează diferit pentru a face față încărcării suplimentare – uneori comută ventilatorul suplimentar pentru a se răci/ la semafor nu se mai opreste motorul pentru a permite racirea eficace
  • comunica cu modulul ABS / ESP – acestea funcționează diferit atunci când remorca este cuplată pentru a evita intrarea in balans

  • comunica cu modulul CECM – Acest modul de alimentare distribuie energia/curentul in instalatia de 12V într-un alt mod, atunci când remorcă este cuplata și ajută vizual conducătorul auto atunci când remorcă este atasata ( in cazul in care becul de la semnalizarea rulotei este ars, acest defect apare pe bordul masinii…)
  • comunica cu modulul OPS – Acesta este codat astfel încât atunci când remorca este cuplată, senzorii nu sună, cand se cupleaza in marsarier.
  • comunica cu modului RVC – camera de mers înapoi – lucru similar cu senzorii de parcare – recunoaște remorca de pe ecran si oprește liniile dinamice
  • VW trailer assistent – o functie pentru cutia automata, te ajuta sa mergi inapoi cu ajutorul controlului directiei din butonul de reglaj al oglinzilor


Concluzia 2

Greutatea unei cutii automate este mai mare decat greutatea unei cutii manuale – deci avem un avantaj al raportului intre masa proprie masina si masa rulota, cu cat raportul este mai mare, cu atat stabilitatea este mai buna.


Concluzia 3

O cutie de viteze automata moderna pentru autoturism are 7 sau 8 viteze (anumite tipuri spre 9 sau chiar 10 viteze), ceea ce permite calculatorului masinii sa aleaga un raport optim de transmisie in timpul tractarii.

Cutia manuala cred ca este limitata la maxim 6 viteze. La Duster, considerata o masina foarte buna pentru tractat rulote, sunt 6 trepte de viteza, prima e foarte scurta si se foloseste doar in sarcina foarte mare. In mod normal se poate pleaca de pe loc cu treapta a 2-a. Cutia asta e un fel de cutie cu 5 trepte la care s-a adaugat un pinion foarte scurt.
Ultima treapta iti va da avantajul consumului mic la viteze mari, prin schimbarea in treapta a 6-a, turatia o sa scada enorm, semn ca este o treapta special gandita pentru viteze mari.

Cu cat numarul de trepte de viteza este mai mare, cu atat inseamna la o cutie manuala mai multe schimbari ale treptelor, deci o uzura a ambreajului mai ridicata si un efort mai mare al conducatorului auto in a aprecia corect ce treapta trebuie sa aleaga, astfel incat sa protejeze motorul de subturatii. 


Concluzia 4

O cutie automata ajuta la manevrarea asamblului autoturism+rulota intr-un camping, miscarile la mers inainte/inapoi se fac foarte fin in modul automat, nu necesita uzura ambreajului. Acelasi avantaj il aveti si in traficul din oras, cu plecari multiple de la semafor sau din coloana. In regim de autostrada, nu am observat nici o diferenta notabila, decat in momentul in care se creaza ambuteiaje, mai ales daca prinzi o portiune de drum in panta, atunci DA, automata te ajuta.


Concluzia 5

O cutie automata te ajuta la depasire pe drumurile nationale, cutia DSG ca si celelalte cutii automate au modul SPORT si modul normal. Prin activarea modului SPORT, se mentine viteza de croaziera dar creste turatia motorului si cutia trece in alta treapta inferioara, la un moment de cuplu maxim – imediat cum se atinge acceleratia, incepe cresterea turatiei si schimbarea treptelor de viteza aproape de 4500 turatii in mod automat.


Concluzia 6

Povestea cu consumul mai mare al cutiei automate este o poveste de adormit pe cei mici, discutam de tractarea rulotei pe distante foarte mari, preponderend in regim de autostrada sau drum national. Daca detii automata si iti este dor de cea manuala, atunci schimbi din modul automat pe cel manual.

Harta consumului motorului – Consider ca primul pas ar fi intelegerea faptului ca orice masina (fara rulota) are un consum de combustibil in functie de regimul de utilizare, consumul minim fiind o combinatie intre putere si turatie.

In link-ul de mai jos gasiti cele mai clare explicatii pe acest subiect, prezentand harta consumului si zona cu consum minim – Apasa aici pentru detalii

Pentru cutiile de viteza automate, calculatorul gestioneaza aceasta zona de consum minim, incercand sa schimbe la o putere minima a treptei de viteza – daca carligul nu este integrat, calculatorul va gestiona cutia de viteza eronat, aplicand logica standard.


Concluzia 7

Indiferent de tipul de motorizare diesel sau benzina, combinatia cutie manuala si pilot automat la drum este un DEZASTRU al banilor din buzunar, si se amplifica daca traseul ales are multe dealuri.

Senzorul de inclinare nu poate sa “simta”viitorul deal aflat la 50m inainte, simte in momentul in care masina se inclina pe panta si atunci incepe sa accelereze ca sa mentina viteza de croaziera, uneori accelereaza sa recupereze pana in varful dealului, daca rulota din spate este foarte grea/dimensiuni mari. Daca estei in treapta 4 sau 5 … necesita sa anulezi pilotul automat si treci la schimbat vitezele manual

  • Aici intervine logica confort sau consum redus.

Daca doresti confort, acesta costa, apesi pilotul automat + cutie automata si treci Austria fara sa te stresezi, daca doresti consum redus, trebuie sa devii sofer de tir, inainte de panta accelerezi, urmeaza panta la care incerci sa mentii o viteza mica, vine valea si recuperezi viteza cu efort minim.


Concluzia 8

Cutiile automate moderne nu mai au probleme cu racirea uleiului, racire ce necesita anterior montarea unui „radiator” suplimentar pentru racirea uleiului cutiei de viteze. 

0 thoughts on “Cutie automata sau manuala – tractarea rulotei

  1. Am un Sharan din 2003 1.8T cu cutie automata tiptronic, masina a venit cu carlig detasabil Westfalia mufa 13 pini insa nu cred sa fie integrat in calculatorul masini. Problema e ca nu gasesc o rulota care sa aiba mufa 13 pini sa fac o proba. Majoritatea sunt cu 7 iar folosind adaptorul la 13 pini senzori de parcare nu se dezactiveaza. In programul vw am vazut ca la masinile mai noi circuitul carligului are un modul ce ce la mine ni cred ca exista. Unde pot face o verificare si eventual integrarea carligului asa cu ai procedat tu? Mulțumesc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *