Distantele mici salveaza combustibil, distantele mari salveaza vieti

Reducerea consumului de combustibil

Exista pe internet o multime de „sfaturi” privind reducerea consumului de combustibil al asamblului autoturism + rulota.

Cel mai periculos este acela de a pastra o distanta mica intre asamblul auto + rulota si camionul de mare tonaj din fata dumneavoastra!

Distanta 1

Doresc sa atrag atentia ca daca deplasarea asamblului se face in spatele unor camioane de mare tonaj, atunci o distanta redusa intre camion si autoturismul care tracteaza rulota salveaza combustibilul dar o distanta mai mare poate sa salveze viata pasagerilor.

Regula de două secunde 

Consta in faptul ca un șofer ar trebui să stea în mod ideal cu cel puțin două secunde în spatele oricărui vehicul care se află direct în fața vehiculului său. 

Cele două secunde reprezintă un ghid pentru distanța de oprire sigură . Practica a demonstrat că reduce în mod considerabil riscul de coliziune și, de asemenea, gravitatea unui accident, dacă apare. 

Informatii complete despre aceasta regula generala gasiti pe WIKIPEDIA – apasa aici

Va prezint modul de calcul al distantei parcurse, in functie de viteza de deplasare:

Distanta 2

  • La viteza de 95 km/ora – 2 secunde = 2 x 95.000/3.600= 52 m distanta
  • La viteza de 80 km/ora – 2 secunde = 2 x 80.000/3.600= 44 m distanta 

Analizam timpul de reactie a unui sofer, cu o medie de 0.5 secunde. 

Distanta 3

Matematic, la viteza de deplasare cu 80 km/ora, se parcurge distanta medie de 11 metrii numai pana cand actionam pedala de frana. 

Nu este cazul sa detaliez faptul ca franarea efectiva depinde de conditiile tehnice autovehicol, anvelope si conditiile meteo, starea carosabilului. Analizam un caz ideal, pur matematic. 

La o viteza de 80 km/ora raman pentru franarea efectiva autoturism propriu 44m – 11m = 34 metrii – te rog sa citesti pana la capat ca sa intelegi diferenta intre franarea autoturismului individual si franarea asamblului rulota + auto

Filmul de mai jos este foarte intuitiv si va ajuta sa intelegeti regula generala. Este realizat de catre Queensland Road Departament din Australia care prezinta 2 aspecte importante:

  • regula de 2 secunde intre autovehicole 
  • regula de 2 secunde + 1 secunda suplimentara pentru fiecare 3m lungime rulota!

Distanta 5

Se observa ca in momentul tractarii unei rulote, timpul efectiv de frane are 3 componente. Privind timpul de actionare a franei rulotei, am descris mai jos sistemul AL-KO AAA si principiile de functionare.

Este evident ca asamblul rulota si masina necesina o distanta mai mare de franare.

Distanta 6

Sa analizam un caz in care reglajul cupla / cablu de franare rulota / tamburi nu este gresat/reglat corespunzator si consideram ca se mai pierd 0.3 secunde pana in momentul actionarii franei rulotei.

  • Masa maxima admisibila masina = 2200 kg
  • Masa maxima admisibila rulota = 1800 kg

La viteza de 80 km/ora, 0.3 secunde inseamna aproximativ 7 metrii, in care eficienta sistemului de franare al masinii doar este redusa (adica asupra sistemului de franare se aplica o forta aproape dubla fata de cea standard !!! 2200 + 1800 = 4000 kg

La 80 km/ora raman pentru franarea efectiva autoturism + rulota

44m – 11m – 7m(eficienta scazuta) = 26 metrii pentru franarea efectiva. 

Personal consider ca Australia si UK au o traditie in domeniul rulotistic iar sfaturile autoritatilor din tarile mentionate trebuie luate in considerare. 


Pentru cei care nu cunosc bine limba engleza am tradus Link catre documentul original distanta autovehicole

traducere generala – pentru informatii corecte viziteaza website-ul de mai sus indicat
Austria ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta
regula – 2 secunde se aplica
vei fi amendat daca:
pastrezi o distanta mai mica de 0.4 secunde intre vehicole
pastrezi distanta  mai mica de 50m intre camioane 
Danemarca regula – 2 secunde se aplica
Elvetia ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta
regula – 2 secunde se aplica sau regula jumatate din viteza
Estonia  ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta
regula – 2 secunde se aplica
Finlanda  ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta
regula – 2 secunde se aplicainterzis spatiu intre masini < 1s, in functie de viteza interzis spatiu intre camioane <1.5s in functie de viteza 
Franta  ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta

regula – 2 secunde se aplica.

interzis spatiu intre masini < 2s, in functie de viteza.

interziu spatiu intre camioane < 50m pentru camioane >3.5t 

Germania  ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta

interziu spatiu intre camioane < 50m pentru camioane, viteza mai mare 50 km/h

Sunt 2 reguli active: pastrarea unui spatiu intre masini mai mare decat jumatea vitezei in metrii ori un timp de 2 secunde. 

Irlanda ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta regula – 2 secunde nu este obligatorie 
Italia  ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta
Luxemburg ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta
interziu spatiu intre camioane < 100m pentru camioane >3.5t 
Norvegia  interzis spatiu intre masini <0.3 s < 3.5

interzis spatiu intre masini < 0.5s>3.5t

Olanda  ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta

interzis spatiu intre masini < 1s, in functie de viteza

Portugalia  ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta
Romania  ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta
Suedia  interzis spatiu intre masini <0.5 s – ramai fara permis de conducere
UK  ajusteaza distanta ca sa poti opri, daca este cazul, in siguranta
regula – 2 secunde nu este obligatorie, este recomandata

Sistem de franare premium AL-KO

Sunt un admirator al produselor AL-KO care au functionat ireprosabil la toate rulotele avute pana la data curenta. Produse de calitate, proiectate pentru a creste siguranta in trafic. 

Aceasta postare are doar scopul sa iti prezint tehnologia AL-KO AAA – premium brakes care poate inlocui franele existente la rulota pe care o detii deja dar poate fi comandata ca optiune cand achizionezi o rulota noua. 

Nu sunt inginer mecanic si nici autorizat RAR, asa ca aceasta poveste de duminica ramane la nivel de poveste, povestita din prisma logicii unui rulotist cu ceva ani de vechime in spate. 


Dupa vizionarea filmului de mai sus intelegi faptul ca exista o diferenta in lungimea de franare necesara asamblului autoturism + rulota. Ca sa intelegi diferenta trebuie sa iti prezint sistemul clasic – reglarea franelor. 


Logica 1 –  Cand citesti aceasta postare te rog sa incerci sa iti amintesti cand ai mers ultima data in service pentru reglajul sabotilor de la frana rulotei.

In filmul de mai jos considerat foarte util si multumesc celui care l-a realizat si postat, se observa langa degetul mic o rotita cu zimzi, aceata rotita perpendiculara pe discul rulotei permite reglajul distantei intre saboti si „oala”. 

https://youtu.be/hM-VEY4o0jo


Logica 2 – Un reglaj normal inseamna aproximativ 5mm distanta intre sabot si oala. In timp, dupa parcurgerea unor km, sabotul de frana se uzeaza si distanta intre sabot si oala creste pana la 7 sau 8mm.

Ca distanta, 2 sau 3 mmm nu pare sa fie prea mult dar sa vedem ca procent ce inseamna:

  • cresterea de la 5 la 7mm distanta – procent de 40%
  • cresterea de la 5 la 8mm distanta – procent de 60%

Logica 3 – orice distanta suplimentara inseamna un timp mai mare (cateva milisecunde sau secunde) pana cand sabotii intra in contact cu „oala”. Mai mult, dupa parcurgerea unor mii de km, sistemul de cabluri ce antreneaza franele se slabesc. Cu cat – nu stiu, ca timp nu stiu, stiu ca din punct de vedere logic, va creste timpul de activare a franelor rulotei, timp ce inseamna cresterea distantei de franare. Cu cat rulota este mai usoara, adica inertie redusa, cu atat timpul necesar sabotilor sa intre in contact cu „oala”creste. 


Logica 4 – natural ai tendinta sa raspunzi ca rulota mea a trecut ITP, deci franele au eficacitatea conform cu normativele in vigoare. 

Trecerea testului ITP nu are legatura cu viteza de aplicare a fortei de franare, nu trebuie sa consideram ca sistemul clasic nu mai este bun si sa-l aruncam la cosul de gunoi. Prezint faptul ca AL-KO AAA premium brake are sistem propriu de reglare automata a distantei intre sabotii de franare si „oala” si aceasta tehnologie iti permite sa mentina o distanta constanta pe parcursul unor mii de km, fara sa mai fie nevoie de interventia servicului pentru reglajul franelor. 


Logica 5 – se prezinta faptul ca sistemul AL-KO Premium Break utilizeaza o distanta de 3 sau 4 mm intre saboti si „oala” si conform cu detaliile de mai sus, realizeaza franarea mai rapid (ca timp). Mai mult, multi rulotisti incarca pe o singura parte rulota cu sarcina mai mare (gen parasolar exterior in caseta care inseamna aproximativ 50 -75 kg pe extrema dreapta a rulotei + frigider plin cu alimente + … ) si automat uzura sabotilor stanga versus dreapta poate sa nu fie identica. Mai sunt motive pentru uzuri diferite ale sabotilor  – in spatiul ramas intre sabot si „oala” poate sa intre mici pietricele si gunoaie. 


Logica 6 – majoritatea masinilor au frane hidraulice cu super sisteme de control si de aplicare a fortei. Rulota are sistem inertial de franare.

Adica in momentul in care franezi masina, forta de inertie impinge cupla rulotei in cuiul de tractare, se activeaza prin sistemul de cabluri si parghii, franarea rulotei. 

Si care e problema ? 

Problema consta in faptul ca daca franele de la rulota nu vor fi reglate corespunzator intr-un service autorizat, atunci frana inertiala va intra in actiune cu cateva milisecunde sau secunde mai tarziu iar placutele/discurile de frana ale masinii vor suferi uzura prematura.

In timp, vei plati pe placutele de frana a masinii mai multi bani decat pe reglatul franelor rulotelor. 


Logica 7 – am mers cu masina subsemnatului in service pentru schimbul de placute de frana iar mecanicul m-a informat ca trebuie schimbate numai placutele pe axa din fata.

I -am transmis ca este o neconcordanta, eu tractez rulota cu masa maxima admisibila 1600 kg si ca placutele din spatele masinii ar trebui sa aiba uzura mai mare (la o franare brusca se simte cum rulota apasa pe carlig si coboara spatele masinii).

Atunci mecanicul mi-a explicat legatura intre reglajul sabotilor sistemului de franare al rulotei si reducerea uzurii asupra sistemului de franare al masinii.


Felicitari domnilor de la AL-KO care au realizat un sistem denumit AL-KO AAA Premium Brake – filmul de mai jos foarte util pentru integerea auto reglarii utilizatorul actionand frana de mana a rulotei de mai multe ori. 

In film nu apare „oala”, se prezinta numai principiul de autoreglare. 

Prin mai multe activari a franei de mana, sistemul impune ca sabotii sa se apropie la distanta optima de „oala”. Sistemul nou permite chiar si reglarea manuala.


Repet ca acest sistem se poate instala la rulotele vechi cat si la rulotele noi.  Atentie cand doriti sa achizionati acest produs, exista 2 tipuri de kituri AL-KO Premium Brakes 

  • kit pentru axa AL-KO avand Masa maxima admisibila 1550 kg (2051) 
  • kit pentru axa AL-KO avand Masa maxima tehnica admisibila > 1550 kg (2361)

Nu am reusit sa gasesc inca preturi in Romania pentru sistemul AL-KO AAA. Daca cunoasteti cine este autorizat sa inlocuiasca sistemul de catre AL-KO si RAR va rog sa imi comunicati, sunt interesat sa efectuez schimbarea sistemului clasic cu cel nou.

Pe mine AL-KO m-a convins!  

Ma gasiti pe https://www.facebook.com/rulotistii/

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *