Euro 5 / 6 – descarcare baterie rulota in mers frigider


Euro 5 / 6 – descarcare baterie rulota in mers frigider

Nu sunt „doctorul rulotelor”, sunt un simplu posesor a unei rulote pe care o utilizez impreuna cu familia in timpul liber.

In fiecare zi descopar ca „ca roata de invarte” in functie de evolutia tehnologiei.

Scopul acestei prezentari este de a sublinia faptul ca noile tehnologii privind alternatorul (cand intre in ECO MODE) motoarelor Euro 6 (si la unele modele euro 5) pot sa afecteze in timp bateria rulotei. 

Daca sunt cititori care pot sa ajute in dezvoltarea subiectului, rog sa prezinte punctele de vedere sau sa argumenteze daca sunt greseli in partea de jos a postarii.

Doresc sa fac o diferenta intre „marketing”, adica vanzarea unor dispozitive suplimentare intermediare intre autoturism si rulota si „realitatea” din jurul nostru.

Nu sunt adeptul improvizatiilor electrice a unor instalatii deja existente, concluziile preliminare ale subsemnatului sunt urmatoarele:

  •  iti montezi si iti integrezi CARLIGUL de remorcare in calculatorul masinii, astfel incat ECU (calculatorul masinii) dezactiveaza functia de alternator inteligent

  • daca ai motorizare Euro 6 cu optiunea START/STOP si recuperare energie din franare, evita sa utilizezi frigiderul alimentat la 12V in timpul deplasarii auto+rulota pe distante mari 


  • mai bine iti cumperi panouri solare decat dispozitive B2B (si aici sunt multe de discutat)  


Suntem intoxicati zi de zi cu noile produse, cu noile „tehnologii” care ajuta rulotistii dar care inseamna un cost suplimentar semnificativ pentru bugetul unui rulotist roman.

Oare avem nevoie de ele in permanenta sau sunt optionale, in functie de consumatorii rulotei? 

Produsul promovat de anumite companii se numeste B2B adica „batery to batery charging system” (sistem de incarcare de la baterie la alta baterie) iar costul unui asemenea produs este de aproximativ 250 euro + costul instalarii.


Tehnologia Euro 6 si Euro 5 a impus reducerea reducerea emisiilor de CO2 si una din metode a fost inventarea „alternatorului inteligent” care intra in modul ECONOMIC (ECO) cand incarcarea bateriei atinge nivelul de 80% (uneori poate 75%) si apoi se deconecteaza. 

Mai mult, a aparut si functia START/STOP dar mai important – functie de incarcare a bateriei cu curent din energia franarii. 

Diferenta de 20% sau 25% de incarcare a bateriei se face din curentul rezultat din energia franarii.

Subliniez ca datorita recuperii energie din franare, vor exista variatii foarte mari varfului de tensiune, de la 15.5V pana la 12.4V. 

Frânarea regenerativă este o tehnologie de recuperare a energiei cinetică a automobilului, (metoda standard insemna transformarea în căldura disipata în plăcuțele și discurile de frână în timpul frânării) si conversia in energia electrică pentru a reîncărca bateria. Calculatorul ECU al masinii controleaza acest mod de functionare.

În timpul decelerației ECU crește tensiunea de ieșire la bornele alternatorului până la 15.5V sau chiar mai mult pentru a crea o descărcare de sarcină în baterie.

Această tensiune ridicată determină o încărcare mecanică sporită a motorului, rezultând o frânare eficienta a motorului, adica franeaza motorul si reduce incarcarea franei mecanice …

In modul normal de functionare a motorului la o turatie/viteza masina constanta, tensiunea de ieșire a alternatorului este redusă (până la aproximativ 12,5 V), ceea ce reduce sarcina motorului, ceea ce duce la o reducere a emisiilor.

Aici apare problema tensiunii scazute, la care se adauga o pierdere de tensiune pe cabluri si implicit …. o alimentare a baterie din rulota scazuta sub 11.5 Volti. 

Oare bateria din rulota se incarca la 11.5 volti? Alternatoarele traditionale pastrau tensiunea la borne in plaja 13.8 – 14.4 volti.

Am prezentat anterior ca „integrarea carligului in calculatorul masinii” la masinile moderne devine OBLIGATORIE si nu mai este „optionala” si o sa detaliez in pozele de mai jos motivele. 

ECU, calculatorul masinii – este cel care gestioneaza releul de incarcare a bateriei autoturismului.

baterie 1

In partea spre final am repus pe hartie beneficiile integrarii carligului. Pana atunci sa studiem cum aceste ECU gestioneaza alternatoarele inteligente:

baterie 2

  • Motor oprit, releu masina intrerupt, alimentare frigider de la bateria de 12V dedicata rulotei
  • Motor pornit, se activeaza releul masinii, se intrerupe releul rulotei si frigiderul se alimenteaza direct de la alternatorul masinii. 

Acum apar 2 probleme (DEPINDE DE TIMPUL DE ALTERNATOR SI TEHNOLOGIA DE RECUPERARE A ENERGIE)

  • datorita energiei de franare, variatia tensiunii la iesirea din alternator poate sa fie de la 12.4 la 15.5 volti, cu o pierdere de 0.9V pe traseu datorita cablajului, bateria rulotei poate sa primeasca de la 11V pana la 14.5 volti 

  • ECU inteligent „taie” incarcarea bateriei masinii pana la un grad de descarcare de 20%, adica in momentul in care bateria masinii depaseste gradul de incarcare de 80%, se deconecteaza incarcarea bateriei. 


  • ECU pastreza diferenta de 20% (sau 25%) sa fie incarcata din energia recuparata din franarea masinii.

In poza de mai jos am pus un „X” a intreruperii alimentarii (fizic nu se intrerupe, scade tensiunea la o valoare neglijabila) si o noua legatura intre bateria masinii si releul masinii.

baterie 3


Acum dupa logica mea inginereasca, releul masinii ramane „ALIMENTAT” sau nu in zona de descarcare 100 – 80% a bateriei masinii?

Releul va fi alimentat direct de la bateria masini (noua legatura cu negru) deoarece trebuie alimentate luminile rulotei chiar daca alternatorul masinii este deconectat. 

baterie 4.jpg

Se pleaca in vacanta cu bateria de la rulota incarcata 100% si ajungem in camping si avem surpriza faptului ca frigiderul este „dezghetat” iar moverul nu mai are prea multa putere sa mai mute rulota.

De ce ?

Pentru ca in momentul deconectarii bateria autoturismului de la alternator, bateria RULOTEI – devine sursa de incarcare pentru bateria masinii !!! in plaja 100 -75%. 

Acum trebuie studiat si efectul tensiunii de alimentare asupra tuturor tipurilor de baterii … discutia poate fi foarte lunga, am prezentat doar niste principii pe care mi le-am insusit dupa achizitia masinii cu motorizare euro 6 si cu sistem START/STOP si recuperare energie din franare. 

baterie 6

Exista solutii de remediere a problemei?

  • integrarea carligului in calculatorul masinii (acesta va fi informat de existenta remorcii cuplate si dezactiveaza functia „ALTERNATOR INTELIGENT” si nu mai confunda consumatorii ca fiind „curent furat” de la instalatia electrica de lumini a masinii. Cu alte cuvinte, cand cuplezi rulota, alternatorul functioneaza ca unul standard si incarca bateria in mod normal – pana la gradul de 100%

  • evitarea utilizarii frigiderului care „agraveaza” descarcarea baterii rulotei pe perioada deplasarii (discutam de calatorii lungi si nu de o calatorie de 50 sau 100km)

  • montajul unei diode astfel incat sa previna „curgerea curentului” intre bateria rulotei si bateria autoturismului 


  • montajul unor panouri solare care sa incarce in permanenta bateria rulotei pe parcusul deplasarii (ajuta dar nu rezolva 100% problema)


  • montajul dispozitivelor B2B (ajuta si rezolva problema 100%)


111.jpg

Am tractat cu 2 masini aceasi rulota, ambele avand cutii de viteze automate DAR cu precizarea ca prima masina a avut carligul montat la „nea Mitica de la coltul blocului” si ultima, carligul montat in reprezentanta. 

Exista vreo diferenta intre cele montaje? –  Raspuns categoric DA 

Am asistat la montajul de la nea Mitica si dupa 3 ani, la montajul celor din reprezentanta auto iar diferenta MAJORA consta in faptul ca reprezentanta a introdus codul carligului in calculatorul masinii, operatie ce se realizeaza prin sistemul internet – comunicare directa cu serverul marcii auto, update si reprimire informatii – actualizare in calculatorul masinii.

La Nea Mitica, efortul dansului se limiteaza in a culege semnale de pe semnalizarile existente ale masinii, astfel incat extinde semnalele  de la auto la remorca. In rest, comportamentul masinii echipata cu cutie automata in timpul tractarii este identic ca si fara rulota. 

Problemele privind lipsa integrarii in calculator descoperite de subsemnatul, ca utilizator primar al masinii au fost:

  • schimbare treapta de viteza foarte repede si turatie joasa, in masina se simteau vibratii. Se recomanda modul sport pentru a elimina aceasta problema …
  • la comutarea manetei in marsarier, senzorii de parcare o luau razna, indicand iminenta pericolului
  • ESP incepea sa intre in actiune in cazul in care eram depasit de tiruri si miscarea laterala se simtea puternic. 

Am schimbat masina si am hotarat sa montez carligul in reprezentanta auto, achizionand carligul Westfalia, accesoriu original pentru masina. Am solicitat sa fiu prezent la integrarea carligului in calculatorul masinii pentru a „verifica” daca este o „vrajeala” sau „realitate”.

A fost realitate, din punct de vedere mecanic carligul a fost instalat pana la orele 16.30 dar apoi a inceput circul …. recunosterea carligului.

In prezenta subsemnatului s-a solicitat serverului marcii auto sa integreze calculatorul carligului, au aparut erori, erori datorita in final, a necompletarii corecte a noului cod al carligului in softul masinii la pasul corespunzator. Integrarea a durat mai mult de 2 ore, fiecare comunicare calculator masina – server marca auto avand nevoie de aproximativ 5 minute. 

Care sunt diferentele: 

  • Calculatorul in momentul cuplarii remorcii, va comunica CAN cu alte module despre acest lucru –
  • cu modului de la cutia de viteze automata – schimba treapta de viteza la turatii mai ridicate
  • cu functia autostart a masinii – aceasta functie nu mai este activa, chiar daca este actionata, astfel incat sa se evite oprirea motorului la semafor a asamblului masina + rulota – motivul fiind prezentat mai jos
  • cu modului de la motor  – când remorcarea funcționează diferit pentru a face față încărcării suplimentare – uneori comută ventilatorul suplimentar pentru a se răci/ la semafor nu se mai opreste motorul pentru a permite racirea eficace
  • cu modulul ABS / ESP – acestea funcționează diferit atunci când remorca este cuplată pentru a evita intrarea in balans
  • cu modului CECM – Acest modul de alimentare distribuie energia/curentul in instalatia de 12V într-un alt mod, atunci când remorcă este cuplata și ajută vizual conducătorul auto atunci când remorcă este atasata ( in cazul in care becul de la semnalizarea rulotei este ars, acest defect apare pe bordul masinii…)
  • cu modului OPS – Acesta este codat astfel încât atunci când remorca este cuplată, senzorii nu sună, cand se cupleaza in marsarier.
  • cu modului RVC – camera de mers înapoi – lucru similar cu senzorii de parcare – recunoaște remorca de pe ecran si oprește liniile dinamice

Este o problema pe care o voi studia in continuare, sunt doar primele opinii in aceste moment.

Raspuns de la dl George Dita

Problema este mult mai complexa decat pare!
In primul rand am sa dau exemplul meu, si anume faptul ca eu am baterie pe gel(cum ar trebui sa aiba orice rulota) si aici apare o problema, si anume faptul ca masinile nu stiu sa incarce acumulatori pe gel!Ce am facut eu?Deoarece am panou solar, am montat un comutator la intrarea in controlerul solar cu 3 pozitii si anume: mijloc zero, sus panou si jos masina.Dupa umila mea parere este cea mai ok solutie.

 

 

0 thoughts on “Euro 5 / 6 – descarcare baterie rulota in mers frigider

  1. Problema este mult mai complexa decat pare!
    In primul rand am sa dau exemplul meu, si anume faptul ca eu am baterie pe gel(cum ar trebui sa aiba orice rulota) si aici apare o problema, si anume faptul ca masinile nu stiu sa incarce acumulatori pe gel!Ce am facut eu?Deoarece am panou solar, am montat un comutator la intrarea in controlerul solar cu 3 pozitii si anume: mijloc zero, sus panou si jos masina.Dupa umila mea parere este cea mai ok solutie.

  2. Iată cum se poate rezolva problema simplu, ieftin și automatizat fără vreo intervenție la mașină:
    1. Comutator automat tip UPB (Undervoltage Protection Board) căruia i se poate seta o tensiune de referință pentru încărcare (oprește alimentarea unui dispozitiv dacă tensiunea scade sub o anumită tensiune). (3.50 euro) https://www.aliexpress.com/item/32852463615.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4diay9Oq
    2. releu care să fie acționat de UPB pentru a conecta/deconecta bateria rulotei. (8 euro)
    https://www.aliexpress.com/item/32807732700.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4diay9Oq
    Desigur găsiți produsele și la magazinul de piese local, le dau doar ca exemplu.

    UPB are reglabile tensiunile de pornire și oprire. Va fi pus să urmărească tensinea care vine de la mașină astfel încât să cupleze acumulatorul rulotei doar atunci când tensiunea detectată este peste o anumită limită inferioară, adică momentul în care mașina încarcă (aș zice 13.5V).

  3. Foarte interesante informatii le FAPT ce ma determina sa studiez mai mult in continuare!
    In orice caz am citit cu placere, pe nerasuflate tot.
    Va voi urmari in continuare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *