in ringul de box – ALDE versus TRUMA COMBI

romania-673364

Pretul rulotelor de „lux” din 2007 – 2010 incepe sa scada, rulotele cu preturi initiale de 25-35 mii euro se gasesc acum in jurul sumei de 10-12 mii euro, incepe timpul sa ne orientam si catre noile dotari – incalizarea utilizand produsele companiei ALDE, care a inceput sa doteze cu sisteme de incalzire rulotele de lux din perioada mai sus mentionata.

Exista o discutie aprinsa, similara ca si lupta intre RULOTA SI AUTORULOTA, intre centrala termica ALDE si TRUMA. Pentru cei ce nu sunt familiarizati cu acest mod de incalzire, va prezint un link cu descrierea sistemului ALDE – in termeni mai largi – centrala termica cu distributie de caldura/ schimb de caldura prin intermediul caloriferelor, similara cu o centrala de apartament.

Sunt inginer de profesie, energentician, m-am ocupat in tinerete de calcul/dimensionarea sistemelor de incalzire si acum avand in sange virusul numit „rulota” incerc sa va prezint avantajele si dezavantajele fiecarui sistem de incalzire.


Specificatii tehnice centrala ADLElink catre specificatia productorului

  • Putere maxima utilizand propan: 5.5 kW (propane)/ consum maxim 405 g/h, presiune regulator 28-30/37 mbar (l3+), 30 mbar (l3B/P)
  • Putere maxima utilizand 220V : 3.2 kW

Puterea maxima livrata in regim de functionare mixt ALDE electric + gaz = 8.7kW


Specificatii tehnice centrala TRUMA COMBI – Link catre specificatia producatorului

  • Puterea maxima utilizand propan: 2000 W / 4000 W / 6000 W, consum 480g/h
  • Puterea maxima: 900 W / 1800 W
  • Puterea maxima livrata in regim de functionare mixt TRUMA electric + gaz= 5.8kW
Runda 1 din meciul de box – castigator ALDE

ALDE – utilizeaza incalzirea prin intermediul radiatoarelor, NU exista ventilatoare suplimentare, principiul aerul cald urca / aerul rece coboara.

TRUMA COMBI – utilizeaza tubulatura de aer si distributia lui in interiorul rulotei.

Sa ne imaginam ca 2 echipaje, parcurg 8 ore pana la locatia de campare, in timpul iernii, pe perioada de calatorie fiind interzisa utilizarea sistemului de incalzire in timpul tractarii (permis in anumite conditii, depinde de legislatia specifica fiecarei tari, se recomanda de catre toti producatorii / fabricantii rubinetul buteliei sa fie inchis pe perioada deplasarii) – Aspecte legale privind utilizarea sobei TRUMA in timpul deplasarii – Directiva Europeana UN ECE R 122).

Ajunsi in camping, ambele echipaje pornesc in acelasi timp, sistemele de incalzire

  • Echipaj 1 – sistemul ALDE
  • Echipaj 2 – sistemul TRUMA COMBI

Runda 2castigator ALDE


In regim de off camping lucrurile stau opus,
Runda 3 – castigator TRUMA COMBI, puterea maxima pe gaz fiind mai mare


Utilizand principiul circulatiei naturale a aerului in rulota, principiu utilizat de catre producatorul ALDE, descoperim ca avem o problema cu incalzirea podelei, aceasta fiind rece dupa parcurgerea celor 8 ore de drum, aerul cald fiind doar in partea de sus a rulotei, diferentele masurate aratand temperatura la inaltimea tavanului +18 grade si la nivelul podelei +5/8 grade.

ALDE versus TRUMA

TRUMA COMBI – cu ajutorul ventilatorului si a gurilor de distributie a aerului cald, poate fi ghidat catre podeaua rulotei, aceasta fiind incalzita mult mai repede. Din punct de vedere energetic, schimbul de caldura intre podeaua rece si aerul cald va conduce la o reducere a temperaturii la nivelul plafonului, multe persoane cad in capcana – ALDE incalzeste mai repede decat TRUMA.

Runda 4 – castigator TRUMA COMBI cu conditia ca ALDE sa nu „triseze”! Cum se poate sa „triseze”, simplu, daca observati anunturile privind vanzarea rulotelor cu sistem de incalzire ALDE, unele au si incalzirea prin pardoseala electrica, tocmai pentru a anula aceasta senzatie a picioarelor reci, senzatie ce poate fi anulata numai in regim de camping, fiind alimentat sistemul de incalzire la 220V, transformat la 24 volti pentru incalzire. Se poate utiliza si bateriile alimenare 12V, nu am auzit totusi de asemenea adaptari tehnice (posibile si simple de executat)


Lupta continua, prin distributia aerului cald, un detaliu important pentru confortul din rulota.

distributia aerului

Se observa ca utilizand ALDE aproape toata suprafat laterala a rulotei este supusa circulatiei de aer cald in mod natural, la TRUMA COMBI, evacuarea aerului cald se realizeaza prin guri de evacuare mari si prin diverse orificii ale tubulaturii de pe traseul sistemului TRUMA.
RUNDA 5 – castigator ALDE


Acelasi scenariu cu calatoria celor 2 echipaje pe timp de vara, in camping sau off camping. Ce facem cu ALDE sau TRUMA COMBI? ne ajuta sa ventilam aerul din rulota, creste confortul?

RUNDA 6 – castigator TRUMA clasica cu ventilatie


Daca ne referim la nivelul de zgomot si disconfort, atunci analizam zgomotul pompei 12V al centralei ALDE versus zgomotul avionului Boeing 747 – ventilatorul la maxim al centralei TRUMA si a zgomotului produs de gurile de ventilare

RUNDA 7 – castigator ALDE


Suntem in off camping, teoretic consumul la 12V a pompei de caldura ALDE versus consumul ventilatorului TRUMA COMBI poate fi mai mic, nu am masurat – remiza

RUNDA 7 egalitate


Privind acum confortul din punct de vedere al umiditatii, se cunoaste faptul utilizand soba clasica TRUMA 3002 alimentare pe gaz, se creaza un disconfort, umiditatea fiind ridicata in interiorul rulotei. La cele 2 sisteme de mai sus prezentate, nu se intalneste acest fenomen.

Castigatorul acestui meci de box – fiecare sistem are avantajele si dezavantalele proprii, fara rezultat, ca si lupta intre posesorii de rulote si autorulote prezentata mai jos.

In ringul de BOXrulota versus autorulota

Vacante placute, vant din spate!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *