Efectul VENTURI – depasire rulota in trafic

Invata sa depasesti si sa fii depasit

Circulta multe filme pe internet privind incidentele in care sunt implicate asambluri rulota si autorulota si doresc sa prezint faptul ca trebuie intelese 3 principii logice pentru a va putea projeta, pe dumneavoastra dar si pe restul participantilor la trafic. 

  • efectul VENTURI
  • fizica de clasa VII (cand eram elev) MOMENTUL = FORTA x BRATUL FORTEI
  • PENDULUL 

Efectul Venturi

este reducerea presiunii fluidului care rezultă atunci când un fluid curge printr-o secțiune. Priviti cu atentie la filmul de mai jos si puteti observa cum persoana din film „SUFLA” in palnie iar bila ramane „lipita de capatul palniei” atata timp cat fluxul de aer este puternic. 

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=H2P-2EC19eQ&w=560&h=315]


depasire

Am prezentat in schita din stanga o sageata rosie reprezentant fluxul maxim de aer ce va circula (curge) intre cele (auto+rulota si camion) suma intre 50% VERDE si 50% ALBASTRU (procentele sunt doar pentru a usura intelegerea).

Pe măsură ce presiunea este mai mică, partea din spate a caravanului este trasă spre vehiculul care depășește, împingând colțul din spate, punctul de rotire fiind axa rulotei. Se simte ca rulota este „aspirata catre camion”. 


Efectul VENTURI depinde 

  • foarte mult de INALTIMEA camionului si de latimea acestuia
  • de lungimea rulotei, asamblului auto + rulota, axa rulotei fiind punctul de pivotare
  • numarul de axe ale rulotei

ATENTIE:

  • efectul se produce cand suntem depasiti dar si cand depasim
  • cu cat este viteza de deplasare mai mare mare sau diferenta de viteze mai mare, cu atat se amplifica efectul 
  • cu cat distanta intre Camion/ Autocar si asamblu rulota+ masina este mai mica, efectul va fi mai puternic

Ce se poate face pentru a reduce efectele depășirii?

Este important să țineți cont de oglinzile retrovizoare si sa urmariti traficul.  Cunoașterea exactă a momentului în care un vehicul va depaseste va permite să vă pregătiți pentru mișcarea laterală. Oferindu-vă un spațiu lateral mai mare între dvs. și vehiculul de depășire prin trecerea în banda dvs. va reduce, de asemenea, efectele.


FORTA x BRATUL FORTEI – PENDUL

Dupa cum se observa, combinatia rulota LUNGA si masina standard sedan, cu lungime mare intre axul din spate si carlig remorcare devine mai instabila in momentul in care sunteti depasiti sau depasiti compadand cu varianta o rulota scurta si un 4×4 sau 4×2 cu distanta mica intre axa spate si punct de remorcare. 

Pentru usurinta am aplicat o forta perpendiculara pe peretele rulotei la mijlocul distantei intre cupla si axul rulotei in valoarea de 100 kg (100 Kilogram-forţă = 0.980665 Kilonewtons)

poza 1.png


Consideram axul rulotei ca fiind punctul de rotire si aplicam formula matematica din clasa a VII – FORTA x BRATUL FORTEI si avem rezultatul – forta laterala la carligul de remorcare este mai mare cu 20% la rulota mai lunga.

poza 2.jpg


Acum am incercat sa prezint 2 masini cu distante intre puntea din fata si spate egale (pentru usurinta exemplului) iar distanta intre axa din spate si carligul de remorcare fiind diferita.

poza 3


Cred ca s-a inteles ca efectul VENTURI va misca rulota stanga/dreapta, axul de pivotare fiind axul rulotei. Aceasta miscare se transmite carligului rulotei si se formeaza un PENDUL.

Aplicam acelasi principiu – FORTA x BRATUL FORTEI

poza 4 rulota mare.jpg


Ce se observa?

  • cu cat distanta intre puntea din spate al autoturismului si carlig este mai mare, cu atat efectul VENTURI se simte mai puternic
  • cu cat rulota este mai lunga, cu atat se aplifica efectul VENTURI – diferenta de 20% rezulta din calcul (vedeti rezultatele de mai sus si cele de mai jos)

poza 5 rulota mare.jpg


Concluzie:

  • efectul VENTURI/PENDUL va fi maxim in combinatia RULOTA LUNGA + AUTOTURISM cu distanta mare intre puntea din spatele masinii si carligul de remorcare

incarcarea pe carlig si legatura intre viteza si sarcina de apasare

Un subiect care este mai putin luat in considerare de catre rulotistii stagiari este reprezentat de verificarea incarcarii/sarcinii a cupla rulotei pe carligul de remorcare, un element extrem de importand din punct de vedere legislativ dar si din punct de vedere al uzurii axei din spatele masinii.

Se stie ca media fortei de apasare a cuplei pe carligul rulotei trebuie sa fie intre 5% si 7% din greutatea rulotei goale + incarcatura.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=4jk9H5AB4lM?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Va prezint tabelul cu informatiile clasice disponibile, dumneavoastra fiind obligati sa alegeti valoarea minima, in urma completarii acestui tabel (eu l -am completat ca exemplu)

Greutatea maxima pe carlig conform cu specificatia
tehnica a producatorului autovehicolului
100 kg
Greutatea maxima suportat de carlig
conform cu specificatia producatorului carligului
150 kg
Greutatea/ sarcina maxima pe cupla indicata
de producatorul rulotei
75 kg

Sarcina de incarcare se verifica in momentul stationarii rulotei/asamblului dar in timpul deplasarii, sufera dezechilibre majore deoarece rezistenta aerului creste cu patratul vitezei.

bicicleta 9

In timpul deplasarii, forta aplicata panoului central al rulotei face ca greutatea/sarcina de apasare pe carlig sa scada, rulota avand tendinta de a se “roti” in jurul axului propriu.


Cum se masoara corect cu ajutorul cantarului incarcarea/apasarea pe carlig?

Greseala numarul 1)

inaltimea cuplei in timpul masurarii trebuie sa fie identica cu inaltimea bilei carligului (imaginati-va ca, cupla este deja prinsa pe carligul masinii).


Gresela numarul 2)

Dupa ce instalati cantarul sub protap/cupla rulotei DECUPLATI FRANA DE MANA !!!!  in caz contrar, tamburii sunt blocati iar rotirea naturala in jurul axei rulotei nu mai poate avea loc, rezultatul fiind impropriu.


Regimul dinamic al asamblului rulota si masina se schimba in functie de viteza de deplasare.

Acum cred ca intelegeti ca apasarea pe carlig este maxima in timpul franarii si scade in regim stationar si minima la viteaza maxima a asamblului versus dinamica miscarii (sau in momentul plecarii de pe loc, daca plecarea se realizeaza brusc)


Din experienta personala, daca incarcarea nu este conform cu specificatia/ recomandarea productorului, la vitezele mai mari si denivelari apare efectul de “hopa mitica”, disconfortul fiind vizil pentru pasagerii din spate iar uzura amortizoarelor va creste semnificativ.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Exista mai multe metode de verificare a incarcarii pe carlig, cu cantarul pozitionat direct vertical sub cupla dar si cantarirea sub pozitia rotii din fata rulotei.

Atrag atentia pentru posesorii de roti cu cantar incorporat gen AL-KO, indicatorul cantarului trebuie interpretat dupa legea – forta x bratul fortei

bicicleta 8


O alta problema considerata ignorata de multi rulotisti o reprezinta faptul ca incarca rulotele cu bagaje depasind limita tehnica maxima admisibila.

In Germania exista controale pe autostrada a sarcinii utile / masa maxima admisibila rulotei.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=RSeOIglj6VY?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

La prima vedere pare o banalitate, locul in care doresc sa imi montez suportul pentru bicicleta in momentul deplasarii asamblului rulota + autoturism dar lucrurile nu stau chiar asa.

Sunt limitari legale si sunt aspecte practice de luat in considerare.

bicicleta 1

In primul rand inaltimea maxima a remorcilor in Europa nu poate sa depaseasca 4m pe verticala, deci subiectul bicicleta pe tavanul rulotei nu poate fi pus in discutie.


Sa intelegem prima data ce inseamna stabilitatea asamblului si apoi sa prezint optiunile

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=4jk9H5AB4lM?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Se stie ca media fortei de apasare a cuplei pe carligul rulotei trebuie sa fie cuprinsa intre 5% si 7% din greutatea rulotei reale (masa proprie + greutatea bagajelor).

Pentru o exemplificare usoara consideram:

  • greutate autoturism 1500 kg (cu bagaje si sofer, fara accesoriu suport si bicicleta)
  • greutate rulota 1000 kg
  • greutate suport bicicleta – 10kg
  • greutate 1 bicicleta – 15 kg
  • greutate 2 biciclete – 30 kg

bicicleta 2.jpg

Recomandarea subsemnatului – instalati bicicletele direct pe plafonul autoturismului tragator, avantaj creste raportul masa autoturism/greutate rulota, adica creste stabilitatea asamblului.

bicicleta 3.jpg

Daca aveti suport pe haionul masinii, ramane tot o optiune foarte buna.

Cele 2 optiuni inseamna costuri reduse pentru posesorii de jucarii de vacanta, deoarece, aceste suporturi se pot utiliza in mod curent, cu sau fara masina.

Daca deja le -ai achizionat anterior achizionarii masinii, atunci iti raman 100 de Euro in buzunar.

bicicleta 4

Aceasta optiune nu o recomand din 2 motive – majoritatea rulotelor au compartimentul din fata unde se depoziteaza butelia si restul accesoriilor cu capac ce se deschide ca un geam orizontal si nu prin ridicare verticala cum sunt la rulotele moderne.

Este lipsit de practica, cand doresti sa alimentezi de exemplu butelia cu GPL sau ai nevoie temporar sa accesezi compartimentul din fata, sa dai bicicletele jos sau in cazul fericit sa le rabatezi daca suportul iti permite.

Un alt motiv important o reprezinta lungimea protapului, se stie ca la rulotele englezesti, pentru imbunatatirea aerodinamicitatii, protapul este scurt.

Se observa cum raportul de greutate scade de la 1.54 la 1.44 

bicicleta 5

Atentie, legislatia in Spania si Italia prevede montarea dreptunghiului reflectorizant ALB cu ROSU chiar si pe suportul de biciclete din spatele rulotei/autorulotei CHIAR DACA NU AVETI instalate biciclete deoarece scheletul suportului depaseste gabaritul standard al rulotei/autorulotei.

In Portugalia – nu aveti voie sa extindenti in adancime fata de limita din spate a rulotei /autorulotei cu mai mult de 45cm suportul de biciclete. In acest caz, utilizati doar 1 suport pentru 2 biciclete in spate si altul pe protap.

bicicleta 7

In cazul in care sunteti o familie numeroasa, sugerez distributia bicicletelor in mai multe puncte, astfel incat sa obtineti o stabilitate buna a asamblului autoturism si rulota.

Nu uitca ca in Spania pentru asamblurile rulota + autoturism mai lungi de 12metrii trebuie sa instalati pe spatele rulotei semnul din aluminiu reflectorizant GALBEN cu banda rosie in jur, standard ECE 70

Ma gasiti pe Facebook – vacanta cu rulota

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *