Sa alegem CORECT anvelopele si presiunea rulota si autorulota

Consider ca subiectul cum se alege o anvelopa pentru rulote si care este presiunea corecta de lucru, este un subiect mai putin cunoscut, fapt pentru care va sugerez sa alocati 2 minute pentru a citi aceasta postare.

Plec de la principiul ca diametrul si latimea sunt mentionate in Cartea de identitate. 

Primul si cel mai important lucru este sa se inteleaga ca anvelopele se aleg dupa INDEXUL de SARCINA si dupa INDEXUL de VITEZA. Voi detalia mai jos fiecare informatie si logica interconectarii lor

Al doilea lucru important consta in faptul ca NU ESTE OBLIGATORIU sa ACHIZITIONATI ANVELOPE DIN CLASA „C”- comeriale DECAT DACA APLICAND INSTRUCTIUNILE DE MAI JOS nu gasiti anvelope autoturisme care sa corespunda necesitatilor. 

Va prezint tabelul cu indicii de Sarcina – anvelope autoturisme 

Cod Greutate Cod Greutate Cod Greutate Cod  Greutate 
60 250 kg  80 450 kg  100 800 kg  120 1,400 kg 
61 257 kg  81 462 kg  101 825 kg  121 1,450 kg 
62 265 kg  82 475 kg  102 850 kg  122 1,500 kg 
63 272 kg  83 487 kg  103 875 kg  123 1,550 kg 
64 280 kg  84 500 kg  104 900 kg  124 1,600 kg 
65 290 kg  85 515 kg  105 925 kg  125 1,650 kg 
66 300 kg  86 530 kg  106 950 kg  126 1,700 kg 
67 307 kg  87 545 kg  107 975 kg  127 1,750 kg 
68 315 kg  88 560 kg  108 1,000 kg  128 1,800 kg 
69 315 kg  89 580 kg  109 1,030 kg  129 1,850 kg 
70 335 kg  90 600 kg  110 1,060 kg  130 1,900 kg 
71 345 kg  91 615 kg  111 1,090 kg  131 1,950 kg 
72 355 kg  92 630 kg  112 1,120 kg  132 2,000 kg 
73 365 kg  93 650 kg  113 1,150 kg  133 2,065 kg 
74 375 kg  94 670 kg  114 1,180 kg  134 2,125 kg 
75 387 kg  95 690 kg  115 1,215 kg  135 2,185 kg 
76 400 kg  96 710 kg  116 1,250 kg  136 2,245 kg 
77 412 kg  97 730 kg  117 1,285 kg  137 2,305 kg 
78 425 kg ) 98 750 kg  118 1,320 kg  138 2,365 kg 
79 437 kg  99 775 kg  119 1,360 kg  139 2,435 kg 

Va prezint tabelul cu indicii de Viteza

Cod  km/h Cod km/h
A1 5 G 90
A2 10 J 100
A3 15 K 110
A4 20 L 120
A5 25 M 130
A6 30 N 140
A7 35 P 150
A8 40 Q 160
B 50 R 170
C 60 S 180
D 65 T 190
E 70 U 200
F 80 H 210

Urmatorul pas este sa decid unde vreau sa merg cu rulota, deoarece viteza maxima legala asamblului rulota + autoturism difera de la tara la tara. Pentru Romania, legislatia spune ca viteaza maxima de deplasare este cu 10km mai mica decat viteza maxima a drumului. Deductia logica – viteza de 120 km este viteza maxima legala asamblului auto + rulota.

Concluzia numarul 1 – indicele de viteza maxim va fi „L” din tabelul de mai sus. 


Acum vom citi din talon sau cartea de identitate informatia privind MASA MAXIMA ADMISIBILA (greutatea maxima a rulotei si a sarcinii utile) a rulotei si 


Exemplul 1

  • masa maxima admisibila a rulotei este de 1500 kg
  • avand 1 singura axa. 
  • 1500 kg/ 2 anvelope = 750 kg pentru 1 anvelopa
  • din primul tabel rezulta indice de sarcina = 98 

Exemplul 2

  • masa maxima admisibila a rulotei este de 1500 kg
  • avand 2 axe 
  • 1500 kg/ 4 anvelope = 375 kg pentru 1 anvelopa
  • din primul tabel rezulta indice de sarcina = 74

Prima concluzie gresita  – Indice sarcina 98 acopera teoretic MMA rulotei. Se recomanda ca sa MMA rulota sa nu depaseasca 90% din Indicele de sarcina, deci trebuie sa achizionam anvelope  cu indice 101. 

Daca aveti deja montate anvelope cu indice „C” s-ar putea sa aveti pe anvelope mentionate 2 indici ca exemplu 101/103

valoarea de 101 se aplica NUMAI CAND sunt montate pe axa din spatele masinii comerciale, 2 anvelope pe fiecare parte! 


Am achizitionat anvelopele cu urmatoarele detalii – 185 R14 101 M dar mai trebuie sa citit si presiunea maxima mentionata pe anvelopa in PSI (am citit si am gasit valoarea de 65 psi) 

Calcul presiune = (Presiunea maxima / sarcina anvelopa) x ( masa maxima admisibila rulota/ numarul de anvelope) 

Calcul presiune = (65/825) x (1500/2) = 0.078 x 750 = 58.5 psi 

utilizand formula de transformare din PSI in BARI obtinem = 4.033 bari


Eu personal utilizez CALCULATOR ANVELOPE ON-LINE 

Calculator online gratis calcul presiune anvelope

cum functioneaza:

  • pasul 1 – introduceti masa maxima a rulotei (greutatea proprie + sarcina utila maxima)
  • introduceti numarul de axe ale rulotei 
  • introduceti tipul anvelopei pe care o aveti montata 

Nu exista presiune STANDARD. Pentru cei care detin senzori de presiune la masina pot sa observe cum presiunea scade sau creste in functie de temperatura exterioara. Daca dimineata pleci din varful muntelui de la 10 grade si ajungi la marea neagra la 40 de grade, deja trebuie pe drum sa mai reduci din presiunea anvelopelor.

La fiecare variatie de 10 grade se pierde sau castiga in medie 1 psi. Acestea sunt detalii prea amanuntite.

Presiunea variaza in functie de temperatura si de sarcina aplicata. 


Rezistenţa la rulare a anvelopelor – Rezistența la rulare reprezinta energia consumată la momentul deformării anvelopei la contactul cu solul și frecarea care rezultă. Ea depinde de proprietățile visco-elastice ale cauciucului.

Se discuta pe forumurile de specialitate că anvelopele cu un cauciuc cu o densitate de siliciu importantă au o rezistență la rulare mai mică decât celelalte.

link catre detalii tehnice privind rezistenta la inaintare

Relatia intre greutatea jentii + anvelopa si consum – o logica normala ar fi – greutatea unei jenti de tabla + anvelopa are 3kg in plus fata de alta combinatie, inseamna cresterea asamblului cu 3kg, deci nu e mare diferenta … dar lucrurile nu stau asa deoarece asamblul janta+anvelopa este o masă nesuspendată supusă la 2 forțe :

  • Energia de translație, deoarece roata avansează
  • Energia de rotație, deoarece roata se învârte

Deci relatia consum – anvelope se transforma in relatia cu cât roata este mai ușoară, cu atât mai mult carburant economisiți.

Cu cât flancurile anvelopelor sunt mai dure, cu atât mai puțin se deformează anvelopele și mașina consumă mai puțin.

Alegerea anvelopelor tip “C” chiar daca avem optiuni pentru autoturisme, ajuta doar la scaderea consumului datorita faptului ca au flancurile mai dure.

Clasificarea din punct de vedere energetic indică deci rezistența la rulare. Mai exact, indică ponderea în consumul de carburant al vehiculului şi asupra emisiilor de carbon, pentru fiecare pneu în parte.

Clasele încep cu litera A (verde) şi se termină cu litera G(roşu). Clasa A este cea mai bună, G este cea mai slabă.

Bun de stiut ca in momentul inlocuirii anvelopelor uzate cu anvelope noi, rezistența la rulare crește în medie cu 10-15%, ceea ce poate reprezenta o lejeră creștere a consumului de carburant în primele luni de utilizare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *