Rulota „buna” si rulota „NEBUNA”

Daca citesti despre motoarele diesel versus benzina vei gasi in Romania mii de detalii tehnice, o adevarata lupta ale ideilor privind avantajele si dezavantajele fiecarui tip de motorizare. Similara este lupta masini japoneze contra masini germane.

In Romania, lupta privind rulotele – se reduce la informatiile – rulota englezeasca versus europeana. 

Eu cred ca este foarte mult subiectivism in aceasta lupta deoarece analizand fiecare element al unei rulote englezesti sau europene descoperim ca lucrurile stau cu totul altfel, afirmand ca balanta este in pozitie orizontala. 

Am analizat urmatoarele elemente:

  • sasiul
  • cupla antibalans
  • roata de sprijin a rulotei 
  • compartimentarea rulotei 
  • cabina de dus si wc / pozitia lor
  • sisteme de control a stabilitatii 
  • geamurile si anvelopele 
  • suportul pentru transportul bicicletelor 
  • forma exterioara a rulotei – terasa 
  • sistemul de franare al rulotei – ALKO AAA
  • izolatia 
  • sistemul de incalzire

Nu vreau sa reduc discutia doar la subiectul englezeasca sau europeana, ci sa analizam detaliile tehnice in particular. 


1.  SASIUL rulotelor – egalitate

Se stie ca exista 2 producatori europeni de renume pentru sasiuri si axe de remorca – ALKO si BPW. 

Nu am gasit nici o diferenta majora, recunosc ca nu sunt inginer mecanic.

Prinderea axei patrate pe sasiul BPW se face cu 4 tampoane de cauciuc iar prinderea axei ALO hexagonale se face cu 6 tampoane de cauciuc. 

  • BPW – V swing V tech sasiu 
  • ALKO –  Euro DELTA  sasiu

In filmul de mai jos se prezinta sistemul de sasiu ALKO DELTA. 

Se prezinta faptul ca datorita fortei centrifuge (traduc doar din informatia disponibila pe pagina oficiala a companiei ALKO) „Axul AL-KO Delta cu braț semi-tracțiune acționează împotriva forței centrifuge. Roțile individuale montate pe brațe (brațele oscilante) se deplasează în jurul axei situate la un unghi în spațiu în timpul compresiei și revenirii în suspensie. Forța care acționează asupra roții din exteriorul colțului este transmisă prin brațul oscilant pe axul osiei roții. Roata se antrenează împotriva forței centrifuge, susținând astfel vehiculul din interior”

Totusi daca citim anuntul oficial de pe webiste-ul ALKO se observa comunicatul dansilor privind achizitia/fuziunea cu producatorul BPW. 

podium-1

Vrei o rulota „buna” atunci alege unul din cele 2 tipuri de sasiuri moderne.


2.  Cupla rulotelor – castigator

Exista pe piata mai multe produse cu acelasi scop si au fost realizate teste de catre specialisti pentru a indica performanta fiecarui produs. 

  • Winterhoff 3000 (de exemplu) pentru sasiul BPW 
  • ALKO 3004 pentru sasiul ALKO 
  • Westfalia SSK2 

Testele efectuate de catre ADAC Germania in anul 1998 pentru cele 3 tipuri de cuple de remorca/rulota indica egalitatea intre produsele AKLO3004 si Winterhoff 3000 – Link catre informatie

In 2004 testele efectuate de catre  RWTUV Germania  indica faptul ca Winterhoff 3000 este castigatorul luptei – Link catre rezultatul testului din 2004 RWTUV

 

podium-2.jpg


3.  Roate de sprijin din fata rulotei?

Exista pe piata mai multe produse cu acelasi scop, in functie de fiecare producator 

  • Winterhoff – roata de sprijin cu indicatorul de sarcina 
  • ALKO – roata de sprijin cu indicator de sarcina 

Detin produsul ALKO si sunt foarte multumit, ma ajuta sa verific incarcarea rulotei inainte de plecarea la drum. 

podium-3.jpg

Atrag atentia asupra faptului ca ceea ce indica cantarul ALKO sau WINTERHOFF nu reprezinta incarcarea pe carligul de remorcare!

Trebuie sa calculati utilizand relatia matematica FORTA x BRATUL FORTEI pentru a avea rezultatul – incarcarea pe carlig

bicicleta-8.jpg


4.  Compartimentarea rulotei 

Incerc sa punctez idei generale care te vor ajuta sa poti lua o decizie inaintea achizitiei, asa cum le vad eu dupa ani de zile de rulotism impreuna cu familia. Nu vreau sa prezint compartimentarile care nu sunt avantajoase, deoarece gusturile nu se discuta.

  • compartimentarea ideala este cea care contine paturi suprapuse

  • ponderea lor este redusa la rulotele vechi, la rulotele dupa 2000 se pare ca au prins la public mai bine

  • ai avantajul cand sunt juniorii mici, fiecare doarme in pat separat, ulterior, poti folosi acest spatiu pentru depozitarea bagajelor

  • suprapunerea inseamna utilizarea spatiului ramas de la patul suprapus pentru toaleta, dus, loc pentru servit masa

  • sugerez ca patul matrimonial sa fie standard pe podea

  • suprapunerea este utila mai ales in perioada in care vremea nefavorabila nu iti permite sa petreci timpul afara, toti fiind nevoiti sa stea in interior.

poza 1

Simularea este facuta pe o rulota cu latime de 2.5m iar lungimea corpului de 6.24 metrii, Lungimea totala a rulotei ajunge la aproximativ 7.5 m incluzand lungimea protapului.

Suprafata unei asemenea rulote este de 15.6 metrii patrati. Daca mai adaugi inca o suprafata a cortului de 15m, rezulta o garsoniera pe roti.

a6d7663107a56e434abd53a5b48dc24d_31

Pentru o familie cu 2 copii compartimentarea prezentata mi se pare alegerea ideala, wc fiind separat de dus, paturile copiilor suprapuse, loc pentru servit masa si patul matrimonial.

Patul de sus este ingradit, oferind un plus de siguranta, iar distanta dintre cele dupa spatii de dormit permite ca, copilul de jos sa poata avea o pozitie confortabila in sezut.


5.  Cabina de dus si WC

Rulote europenevarianta 1 – spatiu comun cabina de dus si wc localizat in spatele rulotei, pentru efectuarea dusului se inchid usile de sticla mobile – TOP recomandat

 

Rulote europenevarianta 2 – spatiu comun cabina de dus si wc, localizat in spatele sau in fata rulotei, pentru efectuarea dusului se trage perdeaua tip cilindru.

Atentie la neatentie —- daca rulota are spatiul localizat in FATA, in zona in care tavanul coboara catre protapul rulotei, atunci CILINDRUL are DIAMETRU mai mic, senzatia de disconfort este maxima cand faceti dus deoarece perdeaua se lipeste de dumneavoastra.

Daca spatiul comun (wc si dus) este localizat in SPATE, atunci tavanul este drept si forma sinei din tavan devine ovala, oferind un spatiu mai mare in interiorul perdelei.

fata 2


fata 3


Rulote europene – varianta 3 – atentie la ce cumparati !!! spatiul comun este identic ca pozitionare ca si la varianta 2 dar LIPSESTE dusul, perdeaua de dus, cadita de dus si scurgerea (chiar daca are pret mai mic …)

fara baie


Rulote europene – varianta 4 – cu spatiul „teoretic” localizat in mijlocul rulotei, cu pozitionarea pe lateral, chiar daca au pretul mai mic NU LE RECOMAND.

Va rog sa priviti imaginile de mai jos si dumneavoastra veti decide …. daca recomandarea este potrivita sau nu.

In aceste tipuri de bai NU POTI decat sa te speli pe picoare !!! in cadita. Acest tip de rulota, cu baia pe lateral se adreseaza persoanelor care merg preponderent in camping si utilizeaza facilitatile lor. 

mijloc 1

Daca aveai nelamuriri din ce cauza aceste rulote au boiler electric alimentat la 220V, cu 5 litrii capacitate, acum ai gasit raspusul – pentru ca nu poti sa utilizezi dusul.

mijloc 3


6.  Sisteme avansate de control a stabilitatii?

Trebuie sa alocati cateva minute pentru a vedea cele 2 sisteme moderne.

  • iDC al producatorului BPW
  • ATC al producatorului ALKO

In primul film se prezinta sistemul BPW inteligent driving control iar informatiile tehnice le gasiti pe pagina producatorului la adresa urmatoare – link catre informatii tehnice IDC BPW


Urmatorul film prezinta ALKO ATC control iar informatii tehnice le gasiti pe pagina producatorului – Link catre informatii tehnice ALKO

Ambele sisteme prezentate au acelasi scop, rulote moderne sunt echipate direct din fabrica cu sisteme moderne de crestere a stabilitatii. 

podium-4


7. Geamurile rulotelor

Am identificat 4 producatori de geamuri si trape pentru rulote – Polyplastic, Plastoform, Dometic and Para Press. Se pare ca Polyplastic este furnizorul major pentru firmele de renume: Hobby, Knaus, Tabbert, Hymer, Dethleffs. Nu am gasit nici o referinta despre o testare sau analiza comparativa, mergem pe sugestia POLYPLASTIC 


8. Suport extensibil pe sasiul rulotei ALKO pentru instalarea bicicletelor

bicicleta 7

S-a lansat in 02.2019 produsul AL-KO carry special pentru producatorul de rulote FENDT exclusiv pentru modelul Bianco Rosso 515 SG. Acest sistem nu poate fi montat pe vechile sasiuri AL-KO din pacate. Puteti sa vedeti pozele si descrierea tehnica a produsului pe pagina oficiala a producatorului Informatii tehnice pagina oficiala AL-KO sau Informatii tehnice producator


9. Forma exterioara a rulotei – importanta pentru instalarea teraselor 

Exista o multime de vanzatori de terase in saculet, in caseta exterioara sau cu montaj pe sina cortului si de multe ori, rulotistii stagiari nu stiu ce sa aleaga. 

Cred ca cele mai puternice nume in acest domeniu sunt Dometic, Fiamma si Thule cu cele 2 optiuni – in saculet pe sina cortului sau in caseta, Isabella, Brand Zelte, DWT – zelte si multe alte firme. 

rulota1

Din punctul meu de vedere, o terasa montat doar partial la lungimea peretului rulotei este inestetic si mai putin practic deoarece vara esenta este sa ai cat mai multa umbra.

Exista posibilitatea sa achizionezi o terasa in caseta exterioara la culoarea rulotei, daca rulota este foarte grea, sansele ca culoarea casetei sa fie similara cu culoarea rulotei sunt minime.

Daca vrei sa vinzi rulota si vrei sa scoti terasa inainte de vanzare, ma gandesc cine oare cumpara o rulota cu suportii din perete sau gaurile din pereti astupate?

Daca forma tavanului iti permite, atunci ai posibilitatea sa montezi terasa in caseta pe tavanul rulotei (cea mai eleganta solutie) sau in sacutel pe sina rulotei.

rulota 5.jpg


10. Sisemul de franare al rulotei – recomanda AL-KO AAA

Sunt un admirator al produselor AL-KO care au functionat ireprosabil la toate rulotele avute pana la data curenta.

Produse de calitate, proiectate pentru a creste siguranta in trafic. 

Aceasta postare are doar scopul sa iti prezint tehnologia AL-KO AAA – premium brakes care poate inlocui franele existente la rulota pe care o detii deja dar poate fi comandata ca optiune cand achizionezi o rulota noua. 

Nu sunt inginer mecanic si nici autorizat RAR, asa ca aceasta poveste de duminica ramane la nivel de poveste, povestita din prisma logicii unui rulotist cu ceva ani de vechime in spate. 

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=OSKB0wi–oQ?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]


Dupa vizionarea filmului de mai sus intelegi faptul ca exista o diferenta in lungimea de franare necesara asamblului autoturism + rulota. Ca sa intelegi diferenta trebuie sa iti prezint sistemul clasic – reglarea franelor. 


Logica 1 –  Cand citesti aceasta postare te rog sa incerci sa iti amintesti cand ai mers ultima data in service pentru reglajul sabotilor de la frana rulotei.

In filmul de mai jos considerat foarte util si multumesc celui care l-a realizat si postat, se observa langa degetul mic o rotita cu zimzi, aceata rotita perpendiculara pe discul rulotei permite reglajul distantei intre saboti si „oala”. 

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=hM-VEY4o0jo?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]


Logica 2 – Un reglaj normal inseamna aproximativ 5mm distanta intre sabot si oala. In timp, dupa parcurgerea unor km, sabotul de frana se uzeaza si distanta intre sabot si oala creste pana la 7 sau 8mm.

Ca distanta, 2 sau 3 mmm nu pare sa fie prea mult dar sa vedem ca procent ce inseamna:

  • cresterea de la 5 la 7mm distanta – procent de 40%
  • cresterea de la 5 la 8mm distanta – procent de 60%

Logica 3 – orice distanta suplimentara inseamna un timp mai mare (cateva milisecunde sau secunde) pana cand sabotii intra in contact cu „oala”.

Mai mult, dupa parcurgerea unor mii de km, sistemul de cabluri ce antreneaza franele se slabesc.

Cu cat – nu stiu, ca timp nu stiu, stiu ca din punct de vedere logic, va creste timpul de activare a franelor rulotei, timp ce inseamna cresterea distantei de franare.

Cu cat rulota este mai usoara, adica inertie redusa, cu atat timpul necesar sabotilor sa intre in contact cu „oala”creste. 


Logica 4 – natural ai tendinta sa raspunzi ca rulota mea a trecut ITP, deci franele au eficacitatea conform cu normativele in vigoare. 

Trecerea testului ITP nu are legatura cu viteza de aplicare a fortei de franare, nu trebuie sa consideram ca sistemul clasic nu mai este bun si sa-l aruncam la cosul de gunoi.

Prezint faptul ca AL-KO AAA premium brake are sistem propriu de reglare automata a distantei intre sabotii de franare si „oala” si aceasta tehnologie iti permite sa mentina o distanta constanta pe parcursul unor mii de km, fara sa mai fie nevoie de interventia servicului pentru reglajul franelor. 


Logica 5 – se prezinta faptul ca sistemul AL-KO Premium Break utilizeaza o distanta de 3 sau 4 mm intre saboti si „oala” si conform cu detaliile de mai sus, realizeaza franarea mai rapid (ca timp).

Mai mult, multi rulotisti incarca pe o singura parte rulota cu sarcina mai mare (gen parasolar exterior in caseta care inseamna aproximativ 50 -75 kg pe extrema dreapta a rulotei + frigider plin cu alimente + … ) si automat uzura sabotilor stanga versus dreapta poate sa nu fie identica.

Mai sunt motive pentru uzuri diferite ale sabotilor  – in spatiul ramas intre sabot si „oala” poate sa intre mici pietricele si gunoaie. 


Logica 6 – majoritatea masinilor au frane hidraulice cu super sisteme de control si de aplicare a fortei.

Rulota are sistem inertial de franare.

Adica in momentul in care franezi masina, forta de inertie impinge cupla rulotei in cuiul de tractare, se activeaza prin sistemul de cabluri si parghii, franarea rulotei. 

Si care e problema ? 

Problema consta in faptul ca daca franele de la rulota nu vor fi reglate corespunzator intr-un service autorizat, atunci frana inertiala va intra in actiune cu cateva milisecunde sau secunde mai tarziu iar placutele/discurile de frana ale masinii vor suferi uzura prematura.

In timp, vei plati pe placutele de frana a masinii mai multi bani decat pe reglatul franelor rulotelor. 


Logica 7 – am mers cu masina subsemnatului in service pentru schimbul de placute de frana iar mecanicul m-a informat ca trebuie schimbate numai placutele pe axa din fata.

I -am transmis ca este o neconcordanta, eu tractez rulota cu masa maxima admisibila 1600 kg si ca placutele din spatele masinii ar trebui sa aiba uzura mai mare (la o franare brusca se simte cum rulota apasa pe carlig si coboara spatele masinii).

Atunci mecanicul mi-a explicat legatura intre reglajul sabotilor sistemului de franare al rulotei si reducerea uzurii asupra sistemului de franare al masinii.


Felicitari domnilor de la AL-KO care au realizat un sistem denumit AL-KO AAA Premium Brake – filmul de mai jos foarte util pentru integerea auto reglarii utilizatorul actionand frana de mana a rulotei de mai multe ori. 

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=ZweJbkKg_MU?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

In film nu apare „oala”, se prezinta numai principiul de autoreglare. 

Prin mai multe activari a franei de mana, sistemul impune ca sabotii sa se apropie la distanta optima de „oala”. Sistemul nou permite chiar si reglarea manuala.


Repet ca acest sistem se poate instala la rulotele vechi cat si la rulotele noi.  Atentie cand doriti sa achizionati acest produs, exista 2 tipuri de kituri AL-KO Premium Brakes 

  • kit pentru axa AL-KO avand Masa maxima admisibila 1550 kg (2051) 
  • kit pentru axa AL-KO avand Masa maxima tehnica admisibila > 1550 kg (2361)

Nu am reusit sa gasesc inca preturi in Romania pentru sistemul AL-KO AAA. Daca cunoasteti cine este autorizat sa inlocuiasca sistemul de catre AL-KO si RAR va rog sa imi comunicati, sunt interesat sa efectuez schimbarea sistemului clasic cu cel nou.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=VZFiQdT1xco?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Pe mine AL-KO m-a convins!  https://www.facebook.com/rulotistii/


11. Izolatia rulotei 

  • jucariile de vacanta din punct de vedere al eficientii energetice se clasifica in 3 categorii de eficienta (denumite generic I, II si III)

  • ambele standarde mai sus mentionate European si Britanic indica aceasi perioada de 4 ore si aceasi variantie de temperatura pentru testarea lor. Certificarea energetica este ajuta la prezentarea unei  imagini coerente în fața cumparatorilor și au efecte pozitive asupra mediului înconjurător si asupra buzunarului tau. Reducerea consumului de energie este o abordare Europeana in toate domeniile.


  • certificare Eficiența termică gradul II – in maxim 4 ore, in interiorul unei rulote/ autorulote temperatura trebuie sa creasca de la  0 grade Celsius la + 20 grade C


  • certificare Eficiența termică gradul III – in maxim 4 ore, in interiorul unei rulote/ autorulote temperatura trebuie sa creasca de la  -15 grade Celsius la + 20 grade C


  • producatorii din Europa trebuie sa respecte standardele Europene in vigoare pentru a putea sa isi certifice/vanda produsul pe pietele europene. Temperaturile indicate in standardele de mai sus nu reprezinta temperatura cea mai scazuta a mediului ambiant pe care o poate suporta o rulota/autorulota. Sunt limitele de temperatura versus timp impuse de un standard pentru testarea lor.  


  • exista doar 2 tipuri de izolatie la jucariile de vacanta XPS si EPS. Grosimea acestor materiale ajuta la cresterea eficientii energetice !!! dar, repet DAR, toate trebuie sa indeplineasca standardul european si sa fie certificate I, II sau III. 


  • inainte de achizionare intreaba sau masoara grosimea peretului rulotei/autorulotei si utilizeaza informatiile prezentate mai jos pentru a decide


  • o rulota clasificata gradul II este NORMAL sa fie mai usoara decat gradul III


  • permisul de conducere – categoria B96 de ce a aparut in Europa aceasta noua categorie in 19 Ianuarie 2013? Este o coincidenta cu faptul ca numărul de  rulote „grele” inmatriculate, adica clasificate energetic gradul III crește constant? 


  • În 2013, un procent de 41% din toate rulotele noi înregistrate din Germania au cântărit mai mult de 1.600 de kilograme. Pe de altă parte, ponderea altor segmente de piață a scăzut ( clasificate gradul II) 


  • senzatia ca ALDE este mai buna decat TRUMA COMBI deoarece incalzezte mai repede nu are nici o legatura cu realitatea din jurul nostru – este doar o capcana a simturilor


  • temperatura mediului ambiant in care poate sa stationeaze rulota sau autorulota nu reprezinta eficienta energetica. Nu exista limita inferioara sau superioara, pot exista recomandari. Si cu cortul pot sa stau in scandinavia iarna – diferenta consta in consumul de gaz pentru incalzirea spatiului interior 


  • eficienta energetica la jucariile de vacanta se aplica si IARNA si VARA, adica o izolatie de calitate inseamna vara racoare in interior iar iarna caldura 


  • o rulota clasificata ca avand gradul II de eficienta sau gradul III nu inseamna o rulota mai rezistenta sau mai putin rezistenta din punct de vedere tehnic


  • NU inseamna ca in interiorul rulotei temperatura nu va ajunge la +23 de grade iarna daca aveti o rulota clasificata gradul II


  • gradul I sau II inseamna doar, atentie „doar” mai multi bani cheltuiti din buzunarul dumneavoastra, ori pe energia electrica pentru aer conditionat sau pentru incalzire (electric sau gaz)


  • gradul I sau II in combinatia cu izolatie EPS permite absortia si retinerea apei din condens in peretii rulotei si favorizeaza mentinerea umiditatii in interiorul peretilor rulotelor (important aspect – te rog sa vizualizezi filmele de mai jos)


Va rog sa alocati 3 minute sa vizionati filmul privind testarea eficientii energetice a unei autorulote SWIFT.  Din punctul meu de vedere este o prezentare excelenta cu informatii utile posesorilor de jucarii de vacanta – legatura pagina oficiala www.swifttv.co.uk


Primul raspuns primit astazi de la unul din producatorii scandinavi de la departamentul de vanzari indica ca dansii utilizeaza material EPS pentru realizarea izolatiei rulotei. (cititi intreaga postarea si veti putea dumneavoastra decide despre sfarsitul mitului scandinavele sunt mai eficiente energetice) si nu pot confirma clasificarea din punct de vedere al eficientii energetice dar s-a angajat ca verifica la departamentul tehnic si vor raspunde. 


Sa clarificam cele 2 tipuri de izolatie utilizata in constructia rulotelor si autorulotelor (poate ca mai sunt dar nu am reusit sa identific pana la momentul actual) 

  • EPS = polistiren expandat – Expanded polystyrene insulation
  • XPS = polistiren extrudat – Extruded polystyrene insulation  

Exista o legatura fizica intre absortia apei (umiditatii) si transferul temperaturii in interiorul polistirenului. Filmul de mai jos, realizat special pentru posesorii de dubite ce doresc trasformarea lor in RV-uri iti arata transferul lichidului prin cele 2 materiala analizate – EPS si XPS.

Este un film intuitiv. In partea din stanga cum privesti ecranul se afla polistiren expandat iar in partea din drepta polistiren extrudat. 


In filmul de mai jos se poate observa cum se injecteaza un lichid albastru in cele 2 tipuri de materiale si se observa efectul produs. Se intelege clar diferenta intre EXPANDAT si EXTRUDAT. Sper ca s-a inteles de ce persista mucegaiul si umiditatea in rulotele englezesti construite din lemn si polistiren expandat. 


XPS are o structura celulara inchisa (spre deosebire de polistirenul expandat EPS). XPS are diferite grade de duritate care in combinatie cu tabla de aluminiu confera rezistenta necesara constructiei unei rulote din panouri ( ALU TECH ca exemplu la Baily sau PUAL la Hymer). Filmul de mai jos merita toata atentia, va indica cum se fabrica un panoul Alu Tech – se observa cum polistirenul XPS este „lipit” de suprafata unei coli de aluminiu. Aceasta tehnologie confera rulotelor si autorulotelor eficienta energetica III. 

Polistirenul EXTRUDAT cu structura celulara inchisa – NU PERMITE absortia apei. Cand achizitionezi o asemenea rulota, construita din Aluminiu si XPS nu are sens sa pierzi timpul sa verifici … umezeala din ea, caci nu exista decat urmele de la posibile infiltratii.


Rulotele construite din lemn si polistiren expandat au teoretic o greutate mai redusa din cauza greutatii specifice reduse cu aproximativ 50% a polistirenului expandat versus extrudat. Cand se utilizeaza tehnologia Alu Tech sau Pual, se elimina utilizarea lemnului din constructia rulotelor. 

depinde de densitate, valori orientative Greutatea specifica kg/m3
Polistiren expandat aprox 14.50 
Polistiren extrudat aprox 36,50

Acum cred ca s-a lamurit si dilema rulotelor englezesti mai vechi care sunt „mai usoare” decat cele Europene!


Stiu ca nu va plac dar trebuie sa trecem la calcule matematice

In filmul de mai sus se mentioneaza grosimea materialului de 30mm. Cei de la Hymer afirma ca grosimea materialelor incorporate in tehnologia PUAL este de 30mm si ca din punct de vedere energetic, este similar ca un zid de caramida de 68 de cm grosime.

Comparam cele 2 tipuri de izolatie XPS si EPS avand ambele grosimi de 30mm, cu conditia ca polistirenul expandat sa fie fara umiditate ( am uitat anterior sa prezint faptul ca umiditatea din interiorul acestui material reduce foarte mult capacitatea de izolare a polistirenului expandat)

  • polistiren EXPANDAT avand conductivitate termica de calcul λc = 0,043 W/mK
  • polistiren EXTRUDAT avand conductivitate termica de calcul  λc = 0,032 W/mK

R = d / λ unde d = grosimea iar λ conductivitate termica.


Cu cat „R” este mai MARE, cu atat este mai EFICIENT energetic.

  • 30 / 0.043 = 697.67 m²K / W – polistiren expandat
  • 30 / 0.034 = 882.35 m²K / W – polistiren extrudat

Sper ca am clarificat acum faptul ca daca 2 rulote au pereti cu grosimi similare, cu geamuri identice ca suprafata si material, construite din EPS si XPS, cele construite din XPS au o eficienta energetica cu 25% in plus


Ca sa comparati 3 rulote din punct de vedere al eficientii, trebuie sa fie echipate toate cu acelasi sistem de incalzire si toate in acelasi loc campate deoarece in off camping si in camping – diferenta o face posibilitatea de conectare la sursa de energie electrica 220V.


12. Sistemul de incalzire al rulotei

Va prezint diferentele intre sistemele ALDE si TRUMA COMBI


Specificatii tehnice centrala ADLE 

  • putere maxima utilizand propan: 5.5 kW (propane)/ consum maxim 405 g/h,
  • presiune regulator 28-30/37 mbar (l3+), 30 mbar (l3B/P)
  • putere maxima utilizand 220V : 3.2 kW
  • puterea maxima livrata in regim de functionare mixt ALDE electric + gaz = 8.7kW

Specificatii tehnice centrala TRUMA COMBI 

  • Puterea maxima utilizand propan: 2000 W / 4000 W / 6000 W, consum 480g/h
  • Puterea maxima: 900 W / 1800 W
  • Puterea maxima livrata in regim de functionare mixt TRUMA electric +gaz= 5.8kW

ALDE – utilizeaza incalzirea prin intermediul radiatoarelor similar ca sistemul de incalzire a locuintei cu centrala termica si calorifere

TRUMA COMBI – utilizeaza tubulatura de aer si distributia lui in interiorul rulotei cu ajutorul ventilatorului


Sa ne imaginam ca 2 echipaje, parcurg 8 ore pana la locatia de campare, in timpul iernii, pe perioada de calatorie fiind interzisa utilizarea sistemului de incalzire in timpul tractarii (permis in anumite conditii, depinde de legislatia specifica fiecarei tari, se recomanda de catre toti producatorii / fabricantii ca rubinetul buteliei sa fie inchis pe perioada deplasarii – pentru cine este interesat exista aspecte legale privind utilizarea sobei TRUMA in timpul deplasarii – Directiva Europeana UN ECE R 122.

Ajunsi in camping, ambele echipaje CONECTEAZA la energia electrica jucariile si pornesc in acelasi timp sistemele de incalzire MIXTE – energie si gaz iar castigatorul este echipaj 1 deoarece puterea mixta ALDE este mai mare decat TRUMA 

  • echipaj 1 – sistemul ALDE
  • echipaj 2 – sistemul TRUMA COMBI

In regim de off camping lucrurile stau opus deoarece nu exista conexiune la energie electrica 220V adica castigator este TRUMA COMBI, puterea maxima pe gaz fiind mai mare decat la ALDE


Utilizand principiul circulatiei naturale a aerului in rulota, principiu utilizat de catre producatorul ALDE, descoperim ca avem o problema cu incalzirea podelei, aceasta fiind rece deoarece aerul cald se ridica spre tavan. 

ALDE versus TRUMA

TRUMA COMBI – cu ajutorul ventilatorului si a gurilor de distributie a aerului cald, poate fi ghidat catre podeaua rulotei, aceasta fiind incalzita mult mai repede. Din punct de vedere energetic, schimbul de caldura intre podeaua rece si aerul cald va conduce la o reducere a temperaturii la nivelul plafonului, multe persoane cad in capcana – ALDE incalzeste mai repede decat TRUMA.


ALDE are avantajul ca poate sa incalzeasca apa introdusa in instalatia din pardoseala rulotei si in off camping, la TRUMA COMBI este necesara adaugarea unei incalziri electrice suplimentare la 18-24V in podeaua rulotei care functioneaza eficient numai in camping, necesitand conexiune la 220V


Lupta continua, prin distributia aerului cald, un detaliu important pentru confortul din rulota.

distributia aerului

Se observa ca utilizand ALDE aproape toata suprafat laterala a rulotei este supusa circulatiei de aer cald in mod natural, la TRUMA COMBI, evacuarea aerului cald se realizeaza prin guri de evacuare mari si prin diverse orificii ale tubulaturii de pe traseul sistemului TRUMA – clar castigator ALDE


Daca ne referim la nivelul de zgomot si disconfort, atunci analizam zgomotul pompei 12V al centralei ALDE versus TRUMA = zgomotul avionului Boeing 747 cand ventilatorul este setat la treapta maxima la care se adauga si zgomotului produs aerul ce trece prin gurile de ventilare – castigator ALDE


Suntem in off camping, teoretic consumul la 12V a pompei de caldura ALDE versus consumul ventilatorului TRUMA COMBI poate fi mai mic, nu am masurat – remiza


Sa calculam necesarul de gaz

Eficienta energetica II – nu trebuie sa depaseasca 1.7w/(m2k)
Eficienta energetica III – nu trebue sa depaseasca 1.2w/(m2k) la o variatie de 35 de grade (-15 exterior si +20 interior)

Necesarul de gaz se calculeaza prin împartirea consumului de energie la multiplul dintre area zonei interne si diferenta de temperatura

Exemplul analizat consta intr-o rulota cu dimensiuni

  • latimea exterioara de 2.3m (interior 2.2)
  • lungime corp rulota 4.5m (interior 4.4m)
  • inaltime interior 2.3 are o suprafata radianta de 

Suprafata radianta inseamna 2 panouril laterale x 2.2 x 2.3 + 1 podea 2.2 x 4.4 + 1 tavan 2.2 x4.4 + 2 pereti frontali x 2.2 x 2.3 =  39.6 metrii patrati


Utilizam soba TRUMA la puterea de 2 kW (maxima 3.4 kW) cu temperatura mediu ambiant de minus 15 grade. 

Raspuns = 2000/39.6/35= 1.4 > 1.2 impus deci trebuie sa scadem puterea sobei si incercam cu puterea la 1.7 kW 

Raspuns = 1700/39.5/35 = 1.22 <1.2 ( aproape egalitate) 

Daca detii o rulota gradul III de izolare, reglajul sobei la aproximativ 60% din puterea maxima ar fi suficient pentru incalzirea iarna.

Daca detii o rulota cu gradul II de izolare, atunci  la temperaturile mai mici de zero grade, trebuie sa cresti semnificativ puterea sobei cu minim 25% in plus 


In speranta ca aceste informatii va sunt utile mai puteti gasi si altele similare pe pagine mea de facebook Vacanta pe 6 roti

 

12 thoughts on “Rulota „buna” si rulota „NEBUNA”

  1. I am not sure the place you are getting your info, but good topic. I must spend a while studying much more or understanding more. Thank you for excellent info I was on the lookout for this info for my mission.

  2. I became honored to receive a call coming from a friend as soon as he discovered the important guidelines shared on the site. Studying your blog posting is a real excellent experience. Thanks again for considering readers like me, and I wish you the best of success for a professional in this area. nobel calling card

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *