Soba incalzire TRUMA ALDE sau WEBASTO?

Pretul rulotelor de „lux” din 2007 – 2010 incepe sa scada, rulotele cu preturi initiale de 25-35 mii euro se gasesc acum in jurul sumei de 8000 mii euro.

Este timpul sa ne orientam catre dotarile de lux din acea perioada. Exista o discutie aprinsa, similara ca si lupta intre RULOTA SI AUTORULOTA, intre centrala termica ALDE si TRUMA.

Incerc sa va prezint avantajele si dezavantajele fiecarui sistem de incalzire.

Nu am experienta in utilizarea sistemului WEBASTO, va rog sa prezentati dvs avantajele/dezavantajele versus ALDE si TRUMA


Specificatii tehnice centrala ADLE

  • Putere maxima utilizand propan: 5.5 kW (propane)/ consum maxim 405 g/h, presiune regulator 28-30/37 mbar (l3+), 30 mbar (l3B/P)
  • Putere maxima utilizand 220V : 3.2 kW

Puterea maxima livrata in regim de functionare mixt ALDE electric + gaz = 8.7kW


Specificatii tehnice centrala TRUMA COMBI

  • Puterea maxima utilizand propan: 2000 W / 4000 W / 6000 W, consum 480g/h
  • Puterea maxima: 900 W / 1800 W
  • Puterea maxima livrata in regim de functionare mixt TRUMA electric + gaz= 5.8kW
castigator ALDE

ALDE – utilizeaza incalzirea prin intermediul radiatoarelor, NU exista ventilatoare suplimentare, principiul aerul cald urca / aerul rece coboara.

TRUMA COMBI – utilizeaza tubulatura de aer si distributia lui in interiorul rulotei.

Sa ne imaginam ca 2 echipaje, parcurg 8 ore pana la locatia de campare, in timpul iernii, pe perioada de calatorie fiind interzisa utilizarea sistemului de incalzire in timpul tractarii (permis in anumite conditii, depinde de legislatia specifica fiecarei tari, se recomanda de catre toti producatorii / fabricantii rubinetul buteliei sa fie inchis pe perioada deplasarii) – Aspecte legale privind utilizarea sobei TRUMA in timpul deplasarii – Directiva Europeana UN ECE R 122).

Ajunsi in camping, ambele echipaje pornesc in acelasi timp, sistemele de incalzire

  • Echipaj 1 – sistemul ALDE
  • Echipaj 2 – sistemul TRUMA COMBI

castigator ALDE


In regim de off camping lucrurile stau opus,
castigator TRUMA COMBI, puterea maxima pe gaz fiind mai mare


Utilizand principiul circulatiei naturale a aerului in rulota, principiu utilizat de catre producatorul ALDE, descoperim ca avem o problema cu incalzirea podelei, aceasta fiind rece dupa parcurgerea celor 8 ore de drum.

Aaerul cald fiind doar in partea de sus a rulotei, diferentele masurate aratand temperatura la inaltimea tavanului +18 grade si la nivelul podelei +5/8 grade.

ALDE versus TRUMA

TRUMA COMBI – cu ajutorul ventilatorului si a gurilor de distributie a aerului cald, poate fi ghidat catre podeaua rulotei, aceasta fiind incalzita mult mai repede.

Din punct de vedere energetic, schimbul de caldura intre podeaua rece si aerul cald va conduce la o reducere a temperaturii la nivelul plafonului, multe persoane cad in capcana – ALDE incalzeste mai repede decat TRUMA.

castigator TRUMA COMBI cu conditia ca ALDE sa nu „triseze”!

Cum se poate sa „triseze”, simplu, daca observati anunturile privind vanzarea rulotelor cu sistem de incalzire ALDE, unele au si incalzirea prin pardoseala electrica, tocmai pentru a anula aceasta senzatie a picioarelor reci, senzatie ce poate fi anulata numai in regim de camping, fiind alimentat sistemul de incalzire la 220V, transformat la 24 volti pentru incalzire.

Se poate utiliza si bateriile alimenare 12V, nu am auzit totusi de asemenea adaptari tehnice (posibile si simple de executat)


Lupta continua, prin distributia aerului cald, un detaliu important pentru confortul din rulota.

distributia aerului

Se observa ca utilizand ALDE aproape toata suprafat laterala a rulotei este supusa circulatiei de aer cald in mod natural, la TRUMA COMBI, evacuarea aerului cald se realizeaza prin guri de evacuare mari si prin diverse orificii ale tubulaturii de pe traseul sistemului TRUMA.
castigator ALDE


Acelasi scenariu cu calatoria celor 2 echipaje pe timp de vara, in camping sau off camping. Ce facem cu ALDE sau TRUMA COMBI? ne ajuta sa ventilam aerul din rulota, creste confortul?

castigator TRUMA clasica cu ventilatie


Daca ne referim la nivelul de zgomot si disconfort, atunci analizam zgomotul pompei 12V al centralei ALDE versus zgomotul avionului Boeing 747 – ventilatorul la maxim al centralei TRUMA si a zgomotului produs de gurile de ventilare

castigator ALDE


Suntem in off camping, teoretic consumul la 12V a pompei de caldura ALDE versus consumul ventilatorului TRUMA COMBI poate fi mai mic, nu am masurat – remiza

egalitate


Privind acum confortul din punct de vedere al umiditatii, se cunoaste faptul utilizand soba clasica TRUMA 3002 alimentare pe gaz, se creaza un disconfort, umiditatea fiind ridicata in interiorul rulotei. La cele 2 sisteme de mai sus prezentate, nu se intalneste acest fenomen.

Concluzie – fiecare sistem are avantajele si dezavantalele proprii, fara rezultat, ca si lupta intre posesorii de rulote si autorulote prezentata mai jos.


Alimentarea cu LPG la altitudini mari inseamna sa ajustezi presiunea gazului – se pare ca WEBASTO este cel mai bun..

ALDE

Supapa Alde la mare altitudine poate fi cuplată manual atunci când vă aflați la altitudini peste 1.000 de metri.

Supapa de mare altitudine reduce presiunea din arzător pentru a o adapta la presiunea mai mică a aerului.

Recomandare: La inaltimi mari inlocuiti funcționarea sobei GPL cu propan pentru a obține o combustie stabilă.

TRUMA COMBI 6

Achizitionati si instalati setul pentru altitudini mai mari de 1500m

Utilizare intenționată Setul de altitudine este necesar dacă modul de încălzire al Combi D este rulat pentru perioade mai lungi la înălțimi de la 1500 m la 2750 m.

Asigură raportul aer-combustibil corect, astfel încât încălzitorul să funcționeze perfect.

WEBASTO

Compensatorul de altitudine este un senzor electronic de altitudine

Acesta monitorizeaza presiunea atmosferică inconjuratoare și regleaza puterea de acționare a pompei de combustibil (monitorizare continuu) versus altitudinea aproximativă a vehiculului deasupra nivelului mării. Este calculata și actualizata la fiecare 5 secunde pe baza unei linii algoritm presiune versus altitudine.

Puterea de acționare a pompei de combustibil a modulului este ajustată pentru a furniza un raport de combustibil corespunzătoar care optimizează arderea combustibilului eficiență și minimizează emisiile de eșapament.

Vacante placute, vant din spate!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *