Rulotele mai vechi – mai usor de reparat !

Am prezentat in alta postare faptul ca eficienta termica ridicata denumita gradul III, inseamna in primul rand cresterea pretului si cresterea in greutate a rulotei, care poate avea ca rezultat, trecerea la categoria B96 pentru a putea sa te incadrezi pana la limita de 4250 kg asamblu autoturism + rulota.

Totusi am analizat faptul ca aceste tehnologii moderne au un FOARTE MARE DEZAVANTAJ identificat ca fiind – reparatia in caz de accident/ incident. 

Pentru ca sa intelegeti ce vreau sa spun, va prezint modul simplu de reparare a rulotelor modelul vechi – prin repararea texturii sau prin inlocuirea suprafetei exterioare, cu rezultate extraordinar de bune si mai jos versus dificultatea de repara peretii unei rulote moderne construie conform cu tehnologia patentata PUAL, ALu Tech si alte denumiri – Gasiti in partea de jos a prezentarii detalii tehnice despre aceste tehnologii.  

Filmul de mai jos prezinta reparatia suprafetei exterioare utilizand tehnologia HBC (cand am prezentat acum 2 ani informatia am primit raspuns ca exista in Romania un domn care utilizeaza acest sistem)


Aceasta prezentare iti arata cum se inlocueste suprafata exterioara a unei rulote. Deci ai 2 metode pentru a restura rulota si sa arate similar ca inainte de accident/incident. 

Acum cred ca intelegi de ce rulotele accidentate sunt vandute catre Europa de Est la preturi modice si reparate in Romania – manopera este foarte scumpa in vest, unii prefera sa vanda rulota la un pret modic decat si sa isi cumpere o alta rulota decat sa plateasca reparatia.


Te rog sa privesti cu atentie modul in care noile panouri ale peretilor de aluminiu sunt imbinati – se utilizeaza un profil din plastic ce conecteaza suprafetele intre ele. Lemnul a disparut din tehnologia rulotelor moderne.

Am aleas acest video clip aleatoriu pentru a prezenta principiul de imbinare doar, comentariile mele nu au nici o legatura cu numele/compania producatoare/ producatorul afisat in film. 


Acum ca sa intelegi ce surprize te asteapta in cazul unui incident, te rog sa privesti ultimul minut din filmul de mai jos … si realizezi ca iti trebuie un flex si multi bani ca sa schimbi un panou …. intreg.

Ce economisecti pe mere s-ar putea sa platesti pe pere, asa ca, iti sugerez, in cazul in care nu dispui de sume consistente de bani, sa achizitionezi o rulota standard.

Panourile de fibra de sticla se repara cel mai usor. 

Ca alternativa ar fi aplicarea unei noi suprafete peste cea deteriorata ca in filmul de ma jos.

Tehnologia privind indreptarea tablei de la masina cu supape nu functioneaza deoarece spuma/izolatia polistirenul extrudat este lipita de suprafata exterioara a rulotei, un corp comun care ii confera rezistenta.

Efortul depus ca sa adun aceste informatii si sa le prezint intr-o forma coerenta a fost depus pentru ca viitorii posesori de jucarii de vacanta sa poata sa decida in cunostinta de cauza ceea ce vor sa isi achizioneza – Va multumesc!


Colantarea – o alternativa mai rapida si cred ca mai ieftina pentru repararea unor zone deteriorate 

  • lucrarea de colantare daca este executata de o firma serioasa cu materiale de calitate veti obtine o garantie pentru lucrare si materiale ce poate depasi 5 ani de zile

  • durata de viata de aproximativ 10 ani de zile

  • colantarea poate fi o alternativa la vopsirea integrala. Colantarea mașinii este o soluție ieftină. O consider ca parte practică de protecție a vopselei și de decorare in diferite culori / grafica

  • colantarea acoperisului rulotei/autorulotei poate fi o solutie de remediere a infiltratiilor

  • exista 2 tipuri de colantari – cu folie transparenta sau folie colorata. Personal as opta pentru colantarea frontala si a tavanului cu folie transparenta.

  • foliile pentru colantarea rulotei/autorulotei protejeaza impotriva zgarieturilor accidentale

  • foliile rezista la temperaturi extreme, iarna / vara fara nici o problema


  • folia poate fi aplicată pe suprafeţe drepte şi uşor curbate

Nu se distruge vopseaua când se decolantează mașina deoarece inainte de colantare se utilizeaza o solutie speciala utila pentru aplicarea cat si la indepartarea ei.

 

Am incercat sa ma documentez utilizand parintele GOOGLE dar in acelasi timp am scris si producatorilor de rulote scandinavi, care sunt cam secretosi privind postarile publice in limba engleza referitoare la eficienta energetica a produselor dansilor conform cu standardul European (DIN EN 1645-1) sau standardul britanic (BS EN 1647) privind autovehicolele pentru petrecerea timpului liber.


Incep ca de obieci cu concluziile

  • jucariile de vacanta din punct de vedere al eficientii energetice se clasifica in 3 categorii de eficienta (denumite generic I, II si III)

  • ambele standarde mai sus mentionate European si Britanic indica aceasi perioada de 4 ore si aceasi variantie de temperatura pentru testarea lor. Certificarea energetica este ajuta la prezentarea unei  imagini coerente în fața cumparatorilor și au efecte pozitive asupra mediului înconjurător si asupra buzunarului tau. Reducerea consumului de energie este o abordare Europeana in toate domeniile.


  • certificare Eficiența termică gradul II – in maxim 4 ore, in interiorul unei rulote/ autorulote temperatura trebuie sa creasca de la  0 grade Celsius la + 20 grade C


  • certificare Eficiența termică gradul III – in maxim 4 ore, in interiorul unei rulote/ autorulote temperatura trebuie sa creasca de la  -15 grade Celsius la + 20 grade C


  • producatorii din Europa trebuie sa respecte standardele Europene in vigoare pentru a putea sa isi certifice/vanda produsul pe pietele europene. Temperaturile indicate in standardele de mai sus nu reprezinta temperatura cea mai scazuta a mediului ambiant pe care o poate suporta o rulota/autorulota. Sunt limitele de temperatura versus timp impuse de un standard pentru testarea lor.  


  • exista doar 2 tipuri de izolatie la jucariile de vacanta XPS si EPS. Grosimea acestor materiale ajuta la cresterea eficientii energetice !!! dar, repet DAR, toate trebuie sa indeplineasca standardul european si sa fie certificate I, II sau III. 


  • inainte de achizionare intreaba sau masoara grosimea peretului rulotei/autorulotei si utilizeaza informatiile prezentate mai jos pentru a decide


  • o rulota clasificata gradul II este NORMAL sa fie mai usoara decat gradul III


  • permisul de conducere – categoria B96 de ce a aparut in Europa aceasta noua categorie in 19 Ianuarie 2013? Este o coincidenta cu faptul ca numărul de  rulote „grele” inmatriculate, adica clasificate energetic gradul III crește constant? 


  • În 2013, un procent de 41% din toate rulotele noi înregistrate din Germania au cântărit mai mult de 1.600 de kilograme. Pe de altă parte, ponderea altor segmente de piață a scăzut ( clasificate gradul II) 


  • senzatia ca ALDE este mai buna decat TRUMA COMBI deoarece incalzezte mai repede nu are nici o legatura cu realitatea din jurul nostru – este doar o capcana a simturilor


  • temperatura mediului ambiant in care poate sa stationeaze rulota sau autorulota nu reprezinta eficienta energetica. Nu exista limita inferioara sau superioara, pot exista recomandari. Si cu cortul pot sa stau in scandinavia iarna – diferenta consta in consumul de gaz pentru incalzirea spatiului interior 


  • eficienta energetica la jucariile de vacanta se aplica si IARNA si VARA, adica o izolatie de calitate inseamna vara racoare in interior iar iarna caldura 


  • o rulota clasificata ca avand gradul II de eficienta sau gradul III nu inseamna o rulota mai rezistenta sau mai putin rezistenta din punct de vedere tehnic


  • NU inseamna ca in interiorul rulotei temperatura nu va ajunge la +23 de grade iarna daca aveti o rulota clasificata gradul II


  • gradul I sau II inseamna doar, atentie „doar” mai multi bani cheltuiti din buzunarul dumneavoastra, ori pe energia electrica pentru aer conditionat sau pentru incalzire (electric sau gaz)


  • gradul I sau II in combinatia cu izolatie EPS permite absortia si retinerea apei din condens in peretii rulotei si favorizeaza mentinerea umiditatii in interiorul peretilor rulotelor (important aspect – te rog sa vizualizezi filmele de mai jos)


Va rog sa alocati 3 minute sa vizionati filmul privind testarea eficientii energetice a unei autorulote SWIFT.  Din punctul meu de vedere este o prezentare excelenta cu informatii utile posesorilor de jucarii de vacanta – legatura pagina oficiala www.swifttv.co.uk


Primul raspuns primit astazi de la unul din producatorii scandinavi de la departamentul de vanzari indica ca dansii utilizeaza material EPS  (cititi intreaga postarea si veti putea dumneavoastra decide despre sfarsitul mitului scandinavele sunt mai eficiente energetice) si nu pot confirma clasificarea din punct de vedere al eficientii energetice dar s-a angajat ca verifica la departamentul tehnic si vor raspunde. 


Sa clarificam cele 2 tipuri de izolatie utilizata in constructia rulotelor si autorulotelor (poate ca mai sunt dar nu am reusit sa identific pana la momentul actual) 

  • EPS = polistiren expandat – Expanded polystyrene insulation
  • XPS = polistiren extrudat – Extruded polystyrene insulation  

Exista o legatura fizica intre absortia apei (umiditatii) si transferul temperaturii in interiorul polistirenului. Filmul de mai jos, realizat special pentru posesorii de dubite ce doresc trasformarea lor in RV-uri iti arata transferul lichidului prin cele 2 materiala analizate – EPS si XPS.

Este un film intuitiv. In partea din stanga cum privesti ecranul se afla polistiren expandat iar in partea din drepta polistiren extrudat. 


In filmul de mai jos se poate observa cum se injecteaza un lichid albastru in cele 2 tipuri de materiale si se observa efectul produs. Se intelege clar diferenta intre EXPANDAT si EXTRUDAT. Sper ca s-a inteles de ce persista mucegaiul si umiditatea in rulotele englezesti construite din lemn si polistiren expandat. 


XPS are o structura celulara inchisa (spre deosebire de polistirenul expandat EPS). XPS are diferite grade de duritate care in combinatie cu tabla de aluminiu confera rezistenta necesara constructiei unei rulote din panouri ( ALU TECH ca exemplu la Baily sau PUAL la Hymer). Filmul de mai jos merita toata atentia, va indica cum se fabrica un panoul Alu Tech – se observa cum polistirenul XPS este „lipit” de suprafata unei coli de aluminiu. Aceasta tehnologie confera rulotelor si autorulotelor eficienta energetica III. 

Polistirenul EXTRUDAT cu structura celulara inchisa – NU PERMITE absortia apei. Cand achizitionezi o asemenea rulota, construita din Aluminiu si XPS nu are sens sa pierzi timpul sa verifici … umezeala din ea, caci nu exista decat urmele de la posibile infiltratii.


Rulotele construite din lemn si polistiren expandat au teoretic o greutate mai redusa din cauza greutatii specifice reduse cu aproximativ 50% a polistirenului expandat versus extrudat. Cand se utilizeaza tehnologia Alu Tech sau Pual, se elimina utilizarea lemnului din constructia rulotelor. 

depinde de densitate, valori orientative Greutatea specifica kg/m3
Polistiren expandat aprox 14.50 
Polistiren extrudat aprox 36,50

Acum cred ca s-a lamurit si dilema rulotelor englezesti mai vechi care sunt „mai usoare” decat cele Europene!


Stiu ca nu va plac dar trebuie sa trecem la calcule matematice

In filmul de mai sus se mentioneaza grosimea materialului de 30mm. Cei de la Hymer afirma ca grosimea materialelor incorporate in tehnologia PUAL este de 30mm si ca din punct de vedere energetic, este similar ca un zid de caramida de 68 de cm grosime.

Comparam cele 2 tipuri de izolatie XPS si EPS avand ambele grosimi de 30mm, cu conditia ca polistirenul expandat sa fie fara umiditate ( am uitat anterior sa prezint faptul ca umiditatea din interiorul acestui material reduce foarte mult capacitatea de izolare a polistirenului expandat)

  • polistiren EXPANDAT avand conductivitate termica de calcul λc = 0,043 W/mK
  • polistiren EXTRUDAT avand conductivitate termica de calcul  λc = 0,032 W/mK

R = d / λ unde d = grosimea iar λ conductivitate termica.


Cu cat „R” este mai MARE, cu atat este mai EFICIENT energetic.

  • 30 / 0.043 = 697.67 m²K / W – polistiren expandat
  • 30 / 0.034 = 882.35 m²K / W – polistiren extrudat

Sper ca am clarificat acum faptul ca daca 2 rulote au pereti cu grosimi similare, cu geamuri identice ca suprafata si material, construite din EPS si XPS, cele construite din XPS au o eficienta energetica cu 25% in plus


Ca sa comparati 3 rulote din punct de vedere al eficientii, trebuie sa fie echipate toate cu acelasi sistem de incalzire si toate in acelasi loc campate deoarece in off camping si in camping – diferenta o face posibilitatea de conectare la sursa de energie electrica 220V.

Va prezint diferentele intre sistemele ALDE si TRUMA COMBI


Specificatii tehnice centrala ADLE 

  • putere maxima utilizand propan: 5.5 kW (propane)/ consum maxim 405 g/h,
  • presiune regulator 28-30/37 mbar (l3+), 30 mbar (l3B/P)
  • putere maxima utilizand 220V : 3.2 kW
  • puterea maxima livrata in regim de functionare mixt ALDE electric + gaz = 8.7kW

Specificatii tehnice centrala TRUMA COMBI 

  • Puterea maxima utilizand propan: 2000 W / 4000 W / 6000 W, consum 480g/h
  • Puterea maxima: 900 W / 1800 W
  • Puterea maxima livrata in regim de functionare mixt TRUMA electric +gaz= 5.8kW

ALDE – utilizeaza incalzirea prin intermediul radiatoarelor similar ca sistemul de incalzire a locuintei cu centrala termica si calorifere

TRUMA COMBI – utilizeaza tubulatura de aer si distributia lui in interiorul rulotei cu ajutorul ventilatorului


Sa ne imaginam ca 2 echipaje, parcurg 8 ore pana la locatia de campare, in timpul iernii, pe perioada de calatorie fiind interzisa utilizarea sistemului de incalzire in timpul tractarii (permis in anumite conditii, depinde de legislatia specifica fiecarei tari, se recomanda de catre toti producatorii / fabricantii ca rubinetul buteliei sa fie inchis pe perioada deplasarii – pentru cine este interesat exista aspecte legale privind utilizarea sobei TRUMA in timpul deplasarii – Directiva Europeana UN ECE R 122.

Ajunsi in camping, ambele echipaje CONECTEAZA la energia electrica jucariile si pornesc in acelasi timp sistemele de incalzire MIXTE – energie si gaz iar castigatorul este echipaj 1 deoarece puterea mixta ALDE este mai mare decat TRUMA 

  • echipaj 1 – sistemul ALDE
  • echipaj 2 – sistemul TRUMA COMBI

In regim de off camping lucrurile stau opus deoarece nu exista conexiune la energie electrica 220V adica castigator este TRUMA COMBI, puterea maxima pe gaz fiind mai mare decat la ALDE


Utilizand principiul circulatiei naturale a aerului in rulota, principiu utilizat de catre producatorul ALDE, descoperim ca avem o problema cu incalzirea podelei, aceasta fiind rece deoarece aerul cald se ridica spre tavan. 

ALDE versus TRUMA

TRUMA COMBI – cu ajutorul ventilatorului si a gurilor de distributie a aerului cald, poate fi ghidat catre podeaua rulotei, aceasta fiind incalzita mult mai repede. Din punct de vedere energetic, schimbul de caldura intre podeaua rece si aerul cald va conduce la o reducere a temperaturii la nivelul plafonului, multe persoane cad in capcana – ALDE incalzeste mai repede decat TRUMA.


ALDE are avantajul ca poate sa incalzeasca apa introdusa in instalatia din pardoseala rulotei si in off camping, la TRUMA COMBI este necesara adaugarea unei incalziri electrice suplimentare la 18-24V in podeaua rulotei care functioneaza eficient numai in camping, necesitand conexiune la 220V


Lupta continua, prin distributia aerului cald, un detaliu important pentru confortul din rulota.

distributia aerului

Se observa ca utilizand ALDE aproape toata suprafat laterala a rulotei este supusa circulatiei de aer cald in mod natural, la TRUMA COMBI, evacuarea aerului cald se realizeaza prin guri de evacuare mari si prin diverse orificii ale tubulaturii de pe traseul sistemului TRUMA – clar castigator ALDE


Daca ne referim la nivelul de zgomot si disconfort, atunci analizam zgomotul pompei 12V al centralei ALDE versus TRUMA = zgomotul avionului Boeing 747 cand ventilatorul este setat la treapta maxima la care se adauga si zgomotului produs aerul ce trece prin gurile de ventilare – castigator ALDE


Suntem in off camping, teoretic consumul la 12V a pompei de caldura ALDE versus consumul ventilatorului TRUMA COMBI poate fi mai mic, nu am masurat – remiza


Sa calculam necesarul de gaz

Eficienta energetica II – nu trebuie sa depaseasca 1.7w/(m2k)
Eficienta energetica III – nu trebue sa depaseasca 1.2w/(m2k) la o variatie de 35 de grade (-15 exterior si +20 interior)

Necesarul de gaz se calculeaza prin împartirea consumului de energie la multiplul dintre area zonei interne si diferenta de temperatura

Exemplul analizat consta intr-o rulota cu dimensiuni

  • latimea exterioara de 2.3m (interior 2.2)
  • lungime corp rulota 4.5m (interior 4.4m)
  • inaltime interior 2.3 are o suprafata radianta de 

Suprafata radianta inseamna 2 panouril laterale x 2.2 x 2.3 + 1 podea 2.2 x 4.4 + 1 tavan 2.2 x4.4 + 2 pereti frontali x 2.2 x 2.3 =  39.6 metrii patrati


Utilizam soba TRUMA la puterea de 2 kW (maxima 3.4 kW) cu temperatura mediu ambiant de minus 15 grade. 

Raspuns = 2000/39.6/35= 1.4 > 1.2 impus deci trebuie sa scadem puterea sobei si incercam cu puterea la 1.7 kW 

Raspuns = 1700/39.5/35 = 1.22 <1.2 ( aproape egalitate) 

Daca detii o rulota gradul III de izolare, reglajul sobei la aproximativ 60% din puterea maxima ar fi suficient pentru incalzirea iarna.

Daca detii o rulota cu gradul II de izolare, atunci  la temperaturile mai mici de zero grade, trebuie sa cresti semnificativ puterea sobei cu minim 25% in plus 

In speranta ca aceste informatii va sunt utile mai puteti gasi si altele similare pe pagine mea de facebook Vacanta pe 6 roti

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *