Condensul, umiditatea, infiltratiile la rulota si autorulota


Prin aceasta postare doresc sa prezint 3 aspecte diferite – condensul – umiditatea si infiltratiile din interiorul rulotelor. 

  • condensul este un fenomen temporar
  • umiditatea cartonului interior poate fi temporara datorita condensului 
  • sau umiditatea peretilor interiori, adica a stratului de izolatie – FOARTE GRAV

Structura laterala a unei rulote are in general 3 straturi:

  • exterior – folie aluminiu, plastic ABS sau diverse alte materiale 
  • mijloc – izolatie de polistiren EPS sau XSP (in partea de jos am prezentat detaliile privind izolatia)
  • la interior – un carton presat lipit de izolatia de  polistiren

Sa clarificam cele 2 tipuri de izolatie utilizata in constructia rulotelor si autorulotelor (poate ca mai sunt dar nu am reusit sa identific pana la momentul actual):

  • EPS = polistiren expandat – Expanded polystyrene insulation
  • XPS = polistiren extrudat – Extruded polystyrene insulation  

car-1214744 (1).jpg

Ca sa puteti intelegi ceea ce vreau sa exprim, va rog sa alocati cateva minute in a vizioana filmele de mai jos si a intelege cum este construita o rulota (peretii) si ce va indica aparatele uzuale de pe piata ce masoara umiditatea. 


Pasul 1 – sa vedem cum se infiltreaza apa prin cadere libera in polistirenul EPS (la majoritatea rulotelor) 

Filmul de mai jos, realizat special pentru posesorii de dubite ce doresc trasformarea lor in RV-uri iti arata transferul lichidului prin cele 2 materiala analizate – EPS si XPS.

Este un film intuitiv. In partea din stanga cum privesti ecranul se afla polistiren expandat iar in partea din drepta polistiren extrudat.  

Concluzia – se observa clar cum apa patrunde usor prin izolatia rulotei. Sper ca intelegi acum ca o fisura in coaja exterioara sau o imbinare „deficitara” intr-o perioada de timp mai lunga inseamna infiltrarea apei prin polistiren pana ajunge in interiorul rulotei. 


Pasul 2 – cum apare mucegaiul – necesar vizualizarea a celor 2 filme de mai jos. 

In filmul de mai jos se poate observa cum se injecteaza un lichid albastru in cele 2 tipuri de materiale si se observa efectul produs. Se intelege clar diferenta intre EXPANDAT si EXTRUDAT. 

Acum nu trebuie sa fii inginer ca sa intelegi ca apa care patrunde prin fisuri nu prea are unde sa mai iasa, si se acumuleaza in timp in interiorul izolatiei.  Sper ca s-a inteles de ce persista mucegaiul si umiditatea in rulotele englezesti construite din lemn si polistiren expandat care au defecte mecanice!

XPS are o structura celulara inchisa (spre deosebire de polistirenul expandat EPS).

XPS are diferite grade de duritate care in combinatie cu tabla de aluminiu confera rezistenta necesara constructiei unei rulote din panouri ( ALU TECH ca exemplu la Baily sau PUAL la Hymer). Filmul de mai jos merita toata atentia, va indica cum se fabrica un panoul Alu Tech – se observa cum polistirenul XPS este “lipit” de suprafata unei coli de aluminiu. Aceasta tehnologie confera rulotelor si autorulotelor eficienta energetica III. 

Polistirenul EXTRUDAT cu structura celulara inchisa – NU PERMITE absortia apei. Cand achizitionezi o asemenea rulota, construita din Aluminiu si XPS nu are sens sa pierzi timpul sa verifici … umezeala din ea, caci nu exista decat urmele de la posibile infiltratii.

Rulotele construite din lemn si polistiren expandat au teoretic o greutate mai redusa din cauza greutatii specifice reduse cu aproximativ 50% a polistirenului expandat versus extrudat. Cand se utilizeaza tehnologia Alu Tech sau Pual, se elimina utilizarea lemnului din constructia rulotelor. 


Pasul 3 – In filmul de mai sus si cel mai jos se OBSERVA clar faptul ca folia de aluminiu sau „pielea” din filmul de mai sus SE LIPESTE pe toata SUPRAFATA izolatiei.

Repet – izolatia trebuie sa fie lipita „de pielea” exteriora.

Eu as evita sa achizionez o rulota veche, care, prin apasarea stratului exterior de pvc sau fibra sau folie metalica se poate simti ca exista un spatiu/ nu este structura compacta cu izolatia deoarece intre cele straturi APARE CONDENSUL!

Nu sunt doctorul rulotelor, incerc sa aplic principii logice la unele probleme care apar. O fisura in partea de sus a rulotei sau laterala impreuna cu dezlipirea „pielii” de izolatie este o combinatie periculoasa care inseamna MUCEGAI. 

Pe termen mai lung, lemnul va fi afectat si cand te apuci de reparat … s-ar putea sa te coste mai mult reparatul decat o alta rulota. 


Pasul 4 – sa incerc sa prezint ce masoara un aparat casnic – umiditatea!

Atentie – sunt 2 tipuri de aparate – principiul a 2 poli electrici si principiul ultrasunetelor

Totul pare spectaculos la metoda cu 2 pini …… dar realitatea este un pic altfel…

  • orice inginer electric va poate prezenta faptul ca, curentul electric incearca sa gaseasca drumul cel mai scurt intre cei 2 poli. Oare trebuie sa mai prezint faptul ca drumul cel mai scurt intre polul „+” si „-” este doar cartonul presat din interiorul rulotei???
  • Am utilizat 3 bucati de carton si o folie de plastic, am udat la suprafata doar proba 2 si apoi am testat masuratorile probelor individual si ulterior am suprapus probele, utilizand folia de plastic ca despartitor intre probe.

Umiditate 1.jpg


  • deci se masoara doar umiditatea cartonului interior. Daca mergeti iarna cu rulota si va incalziti cu gaz, tragand draperiile de aluminiu, veti constata condensul in interiorul geamului si uneori cantitatea mare de condens va curge efectiv pe peretele rulotei. In acest moment trebuie sa arunc rulota la gunoi deoarece prin masurare in acel moment aparatul indica o umiditate maxima a cartonului??


  • nu, caci acest carton se va usca, daca este vorba doar de cateva nopti de condens. In poza de mai jos primul strat este uscat, urmat de folia de plastic si apoi de cartonul umed. Acele aparatului au patruns prin cele 2 straturi de carton si folie de plastic si au ajuns pana la cartonul umed iar indicatorul arata – UMIDITATE !!!

Umiditate 6.jpg


  • ca sa apara pe ecranul acestui aparat umiditatea din stratul de izolatie, trebuie efectiv impinse bornele (acele) in interiorul izolatiei. Nu stiu cati proprietari o sa iti dea voie sa ii intepi rulota peste tot doar ca sa te convingi … tu, posibilul cumparator.

Ca o concluzie, acest aparat cu pini/ace nu iti confera un rezultat corect, daca sunt 3 straturi suprapuse, oricare din ele este umed, iti indica umiditate totala deoarece curentul va circula numai prin stratul umed.

Ca sa obtii rezultate reale pe moment, iti trebuie un aparat non invaziv, bazat pe unde radio Link catre Protimetru detalii tehnice

Umiditatea relativa se poate citi pana la 20mm adancime. Filmul de mai jos mi-a placut si mi se pare foarte explicit – cum poti sa identifici probleme ascunse in podea de la scurgerea dusului – zona afectata. 

Vor aparea imediat comentarii precum ca stratul de aluminiu exterior rulotei afecteaza masuratoarea – nu cred in aceasta poveste, deoarece undele radio vor merge pana la maxim 20mm. Grosimea izolatiei la rulote variaza intre 20 si 30mm in medie. O coala de metal va reflecta unda mai puternic si atat.

  • Procente ce apar pe ecran între (0-15%) nu sunt motive de îngrijorare
  • Procente între (15-20%) – ar trebui urmarita zona in viitorul apropiat
  • Procente între (20-25%) posibile semne timpurii de umiditate permanenta
  • Procente între (25-30%) umiditate evidentă, necesare lucrări de remediere
  • Procente mai mari de 30% – deteriorarea inevitabilă. este necesară o reconstructie completă a zonei afectate.

Daca nu ai experienta in acest domeniu, singurul indiciu clar indiferent de aparatul de masurare este DIFERENTA intre diferite masuratori din diferite zone ale rulotei.

Nu conteaza calitatea aparatului, preferabil non invaziv – o rulota uscata fara probleme mecanice va trebui sa aiba rezultate ale masuratorilor in diferite puncte aproape identice. 

De ce apar problemele la chederul de la geamuri ? 

Pentru ca acest cheder este fixat dintr-o bucata, avand undeva o imbinare. Chederul are o presiune relativ mica asupra peretelui pe care il imbraca, deci acolo se va dezvolta in principal efectul de umditate permanenta daca restul structurii este ok din punct de vedere mecanic. 

Ca si in filmul de mai sus, se observa valori foarte mari a umiditatii exact la baza chederului. 

O fisura in tavanul rulotei nu inseamna umiditate in tavan !!! apa in timp isi va construi propriul traseu si se va putea vedea un colt umed al rulotei la 1 sau 2 metrii distanta de fisura din tavan. 

In speranta ca aceste informatii va sunt utile mai puteti gasi si altele similare pe pagine mea de facebook Vacanta pe 6 roti


Cum se elimina mirosurile NEPLACUTE din rulota sau autorulota
Personal am utilizat un generator de ozon pentru a curata microbus ul si am ramas surprins de efectul produs = zero mirosuri neplacute. Am vazut in Camping in Slovenia un proprietar de autorulota care a utilizat un generator de ozon si am decis sa va prezint si dvs aceasta solutie super usoara de eliminare a mirosurilor. 

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=Tab6zgmdsEw&w=560&h=315]


Pasul 1 – Alegerea generatorului de ozon potrivit va face procesul mai eficient. Se estimeaza ca un generator cu o putere de 3000mg / h este probabil minimul necesar pentru a face un tratament eficient la o mașină de dimensiuni medii. Rulotele si autorulotele mai mari pot necesita un generator mai puternic. Generatorul cu o putere de 10000 mg / h va fi eficient 100%. Este esențial ca generatorul sa fie echipat cu o conducta flexibila cat mai lunga. 


Pasul 2 – Elimintati cu ajutorul unui aspirator toate resturile, murdaria din rulota 


Pasul 3 – Introduceti furtunul pe geamul rulote si sigilati apoi geamul, astfel incat sa nu se permita circulatia aerului din interior spre exteriorul rulotei. Blocati cu o carpa temporar AERISIRILE standard ale rulotei/autorulotei. 


Pasul 4 – Porniti ventilatorul Sobei (de circulatie a a aerului) la putere maxima 


Pasul 5 – Rulați generatorul de ozon la putere maximă timp de cel puțin 30 de minute, dar nu mai mult de două ore. 

Nota: Nu rulați generatorul mai mult decât timpul recomandat. Nu este permisa sederea persoanelor sau animalelor in rulota in timpul acestui procedeu. Permiterea aerului exterior în mașină va reduce eficacitatea ozonizatorului. Etanșarea limitează elementele cu care va reacționa ozonul, îmbunătățind astfel eficiența.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *