Verificare instalatie gaz rulota si autorulota

Avem in Romania o multime de service-uri pentru rulote si autorulote dar nu am reusit sa gasesc nici o prezentare completa pana in prezent.

Multi se erijeaza in super mecanici si super testari dar pana la data prezenta au ramas la nivel de … afirmatii.

Am prezentat filmele de mai jos pentru a intelege ce inseamna testarea periodica a unei rulote la vecinii dinspre Vestul Europei.

In Romania nu se solicita anumite teste in acest moment, dar e bine de stiut. 

In filmul de mai jos sunt lucruri interesante, chiar daca nu cunoasteti limba engleza, nu este nici o problema, filmul este foarte bine facut si intuittiv.


Mi-au placuta in mod deosebit urmatoarele teste efectuate:

  • testul de scurtcircuit al instalatiei electrice denumit RCD – adica testul care iti poate salva viata in cazul in care apare un defect in instalatia electrica
  • testarea instalatiei de alimentare cu gaz
  • testarea „atentie… ” a noxelor rezultate din arderea gazului in timpul functionarii boilerului pe gaz si a frigiderului alimentat pe gaz. Aceasta metoda de testare iti indica daca reglajele aparatelor sunt corecte sau nu – mai exista si varianta din folclor cu culoarea gazelor si altele similare.
  • testarea umiditatii peretilor rulotei

https://youtu.be/Qj2O7RUx6ZY


In filmul de mai jos se prezinta in detaliu modul de testare a instalatiei de gaz cu urmatoarele detalii:

  • furtunul de alimentare intre butelie si instalatie trebuie inspectat vizuat si verificata perioada de timp scursa intre data fabricarii si data curenta.  Exista niste standarduri – BS3212 or BSEN1763 – se considera durata de viata normala este de 5 ani 
  • trebuie testata si butelia dupa o perioada de timp (in functie de specificatia producatorului / normele din tara in care o utilizati – se discuta de 10 ani
  • pana la aparitia standardului EN 1949 in 2003, regulatoarele de gaz aveau diferite presiuni in functie de alimentarea rulotei – 28,30 sau chiar 50mbari.
  • atentie la ce regulator aveti instalat, acum toate regulatoarele trebuie sa fie de 30mbari si trebuie afisat cu un actibild aceasta presiune langa butelie. 


Pentru persoanele care nu inteleg limba engleza am facut sumarizarea informatiilor din filmul de mai jos

  • Truma MonoControl CS este un regulator de presiune a gazului cu senzor de ancorare integrat pentru un singur cilindru de gaz.
  • Senzorul vă asigură că puteți încălzi caravana sau autorulota în condiții de siguranță în timp ce vă aflați pe drum.
  • Dacă vă implicați într-un accident cu o viteză de coliziune de aproximativ 15-20 km / h față de un obiect solid, senzorul de avarie oprește imediat fluxul de gaze.
  • Dacă sistemul de alimentre cu gaze este deteriorat, nu poate să scape nici un gaz. Suplimentar trebuie sa aveti furtune flexibile intre butelie si teava de gaze – TRUMA furtune cu protectie la rupere in timpul deplasarii 


Avand in vedere ca legislatia specifica din fiecare tara din Comunitatea Europeana in acest domeniu poate sa difere, regula de AUR – VALVA BUTELIEI DE GAZ trebuie sa fie inchisa pe perioada deplasarii. 

Declaratia producatorului TRUMA: Da, este posibilă încălzirea în timpul conducerii cu încălzitoarele Truma Combi și VarioHeat- Declaratie producator TRUMA – utilizati google translate pentru obtinerea informatiilor in limba romana

Pentru încălzirea în timpul conducerii, Directiva UN ECE R 122 pentru autorulote și rulotele specifică un dispozitiv de oprire a siguranței. – Descarca UN / ECE 122


Toti stim ca limita maxima de umplere este de 80% din volumul unei butelii. Aceasta valva OPD – overfill protection device – inchide automat sursa de umplere a buteliei si automat se deschide circuitul de retur – catre exterior. 

Verificati daca aveti stantate literele „OPD” pe corpul rubinetului butelie!  


Am citit pe internet celebrele glume are rulotistilor – mie nu mi se poate intampla nimic, geamurile de la rulota nu se inchid ermetic, deci, nu are cum sa existe acumulare de gaze, o alarma de gaz … e pierdere de timp si bani. 

Va rog sa alocati 2 minute ca sa urmariti filmele de mai jos, dupa care sunt sigur ca aveti avea o noua opinie asupra acestui subiect ….

 Legatura – Imagini emotionale explozie RV acumulare de gaze


De ce majoritatea accidentelor apar in timpul prepararii mancarii? 

Cunoastem ca GPL este un amestec de gaze Propan si Butan, procentele variind in functie de producator si sezon.  Se mai adauga si mercaptan pentru odorizarea amestecului. Intervalul de explozie pentru amestec propan-aer se situează între Limita Inferioara de Explozie 2,4 – 9,5%, iar pentru butan 1,8 – 8,4% Limita superioara de explozie

ATENTIE la limita de explozie a GAZULUI METAN –   cand concentratia de gaz metan in aer este intre Limita Inferioara de Explozie (LIE) – 5% si Limita Superioara de Explozie – 15%, orice sursa de aprindere il face sa explodeze. 

DECI GPL se va aprinde MULT MAI REPEDE, la limita inferioara net sub METAN. 

Datorita aditivului mercaptan, mirosul de gaz metan poate fi simtit pana la limita de 2% limita inferioara de explozie. Se poate imediat si fosrte usor sa se treaca peste aceasta limita fara a sesiza prezenta gazului, daca eliberarea se face gradat si intr-un timp indelungat si apare oboseala olfactiva, adica  amestecul mirosului de mancare cu mercaptanul! 

 legatura catre articolul Nr 2 explozia unei RV

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *