Anvelope speciale „CP”autorulota camper rulota
Doresc sa precizez ca exista o diferenta intre anvelopele „C” si „CP” si aceasta diferenta se observa cand discutam de autorulote – axa din spate in principal.
CP = camping pneu
Sa plecam de la website-ul care ne permite sa vedem presiunea anvelopelor versus tipul anvelopei, un website utilizat de toti rulotistii cred. Se observa ca exista configuratorul activat pentru anvelope „C”si „CP”
- https://www.tyresafe.org/check-your-pressures/motorhomes/
Dupa introducerea informatiilor necesare in configuratorul de mai sus (repet foarte util, felicitari celor care au creat acest website) primim rezultatele dar si niste observatii in limba engleza. Traduc in limba romana ideile principale:
- necesita valve speciale la anvelope (metalice sau de inalta presiune)
- constructia anvelopelor CP permite umflarea anvelopelor la o presiune mai mare, astfel incat anvelopele CP montate numai in spate, 1 singura anvelopa pe o parte, permit o presiune de 5.5 bars pentru toate sarcinile
- cu alte cuvinte, anvelopelor tipul CP se aplica intotdeauna presiunea de 5.5 bars
Firma Continental a dezvoltat produsul VANCONTACT(TM) CAMPER si detaliile tehnice si explicatiile le gasiti apasan link-ul – download-pfs-vancontact-camper-data sau click pe urmatorul link – date tehnice Continental VANCO CAMPER
- dansii prezinta faptul ca axa din spatele autorulotei poate fi echipata cu anvelope catalogate „CP” ce permit cresterea cu 0.75 a presiunii in anvelope
- aceasta securitate marita se datoreaza faptului ca fata de un autovehicol comercial normal, ce utilizeaza anvelope „C” pot aparea sarcini suplimentare pe spatele autorulotei datorita bicicletelor montate pe spate sau a altor sarcini din spate (cutie portabagaj montat pe suportul de biciclete ..)
https://www.continental-tires.com/car/tires/vancontact-camper
si mai jos detalii despre VANCO(TM)2
Am gasit informatii si de la Michelin Agilis Camping tires
https://www.michelin.co.uk/auto/tyres/agilis-camping#ratings-reviews
Va prezint tabelul cu indicii de Sarcina – anvelope autoturisme
Cod | Greutate | Cod | Greutate | Cod | Greutate | Cod | Greutate |
60 | 250 kg | 80 | 450 kg | 100 | 800 kg | 120 | 1,400 kg |
61 | 257 kg | 81 | 462 kg | 101 | 825 kg | 121 | 1,450 kg |
62 | 265 kg | 82 | 475 kg | 102 | 850 kg | 122 | 1,500 kg |
63 | 272 kg | 83 | 487 kg | 103 | 875 kg | 123 | 1,550 kg |
64 | 280 kg | 84 | 500 kg | 104 | 900 kg | 124 | 1,600 kg |
65 | 290 kg | 85 | 515 kg | 105 | 925 kg | 125 | 1,650 kg |
66 | 300 kg | 86 | 530 kg | 106 | 950 kg | 126 | 1,700 kg |
67 | 307 kg | 87 | 545 kg | 107 | 975 kg | 127 | 1,750 kg |
68 | 315 kg | 88 | 560 kg | 108 | 1,000 kg | 128 | 1,800 kg |
69 | 315 kg | 89 | 580 kg | 109 | 1,030 kg | 129 | 1,850 kg |
70 | 335 kg | 90 | 600 kg | 110 | 1,060 kg | 130 | 1,900 kg |
71 | 345 kg | 91 | 615 kg | 111 | 1,090 kg | 131 | 1,950 kg |
72 | 355 kg | 92 | 630 kg | 112 | 1,120 kg | 132 | 2,000 kg |
73 | 365 kg | 93 | 650 kg | 113 | 1,150 kg | 133 | 2,065 kg |
74 | 375 kg | 94 | 670 kg | 114 | 1,180 kg | 134 | 2,125 kg |
75 | 387 kg | 95 | 690 kg | 115 | 1,215 kg | 135 | 2,185 kg |
76 | 400 kg | 96 | 710 kg | 116 | 1,250 kg | 136 | 2,245 kg |
77 | 412 kg | 97 | 730 kg | 117 | 1,285 kg | 137 | 2,305 kg |
78 | 425 kg ) | 98 | 750 kg | 118 | 1,320 kg | 138 | 2,365 kg |
79 | 437 kg | 99 | 775 kg | 119 | 1,360 kg | 139 | 2,435 kg |
Va prezint tabelul cu indicii de Viteza
Cod | km/h | Cod | km/h |
A1 | 5 | G | 90 |
A2 | 10 | J | 100 |
A3 | 15 | K | 110 |
A4 | 20 | L | 120 |
A5 | 25 | M | 130 |
A6 | 30 | N | 140 |
A7 | 35 | P | 150 |
A8 | 40 | Q | 160 |
B | 50 | R | 170 |
C | 60 | S | 180 |
D | 65 | T | 190 |
E | 70 | U | 200 |
F | 80 | H | 210 |
Urmatorul pas este sa decid unde vreau sa merg cu rulota, deoarece viteza maxima legala asamblului rulota + autoturism difera de la tara la tara. Pentru Romania, legislatia spune ca viteaza maxima de deplasare este cu 10km mai mica decat viteza maxima a drumului. Deductia logica – viteza de 120 km este viteza maxima legala asamblului auto + rulota.
Concluzia numarul 1 – indicele de viteza maxim va fi “L” din tabelul de mai sus.
Acum vom citi din talon sau cartea de identitate informatia privind MASA MAXIMA ADMISIBILA (greutatea maxima a rulotei si a sarcinii utile) a rulotei si
Exemplul 1
- masa maxima admisibila a rulotei este de 1500 kg
- avand 1 singura axa.
- 1500 kg/ 2 anvelope = 750 kg pentru 1 anvelopa
- din primul tabel rezulta indice de sarcina = 98
Exemplul 2
- masa maxima admisibila a rulotei este de 1500 kg
- avand 2 axe
- 1500 kg/ 4 anvelope = 375 kg pentru 1 anvelopa
- din primul tabel rezulta indice de sarcina = 74
Prima concluzie gresita – Indice sarcina 98 acopera teoretic MMA rulotei. Se recomanda ca sa MMA rulota sa nu depaseasca 90% din Indicele de sarcina, deci trebuie sa achizionam anvelope cu indice 101.
Daca aveti deja montate anvelope cu indice “C” s-ar putea sa aveti pe anvelope mentionate 2 indici ca exemplu 101/103
valoarea de 101 se aplica NUMAI CAND sunt montate pe axa din spatele masinii comerciale, 2 anvelope pe fiecare parte!
Am achizitionat anvelopele cu urmatoarele detalii – 185 R14 101 M dar mai trebuie sa citit si presiunea maxima mentionata pe anvelopa in PSI (am citit si am gasit valoarea de 65 psi)
Calcul presiune = (Presiunea maxima / sarcina anvelopa) x ( masa maxima admisibila rulota/ numarul de anvelope)
Calcul presiune = (65/825) x (1500/2) = 0.078 x 750 = 58.5 psi
utilizand formula de transformare din PSI in BARI obtinem = 4.033 bari