Nu este nici un secret faptul ca producatorii incearca sa vanda rulotele la un pret cat mai mic, insemnand echiparea lor cu minimul necesar.

Prima rulota a fos achizionata cu roata de manevra / protap din plastic,  simpla.

Era destul de greu in camping, unde aveau pietris pe jos sa manevrezi rulota, chiar daca aveam mover.

Ne-am distrat cu totii cand am inceput sa manevram rulota in teren slab si au aparut santurile dupa miscarea ei.

A fost greu sa reusim sa scoatem roata de manevra din acel sant.

Am decis ca nu suntem agricultori sa aram terenul celor care ne primesc sa campam.

 

Ulterior am schimbat jucaria si am achizionat-o cu roata de manevra ALKO, cu cantar inclus.

Avantajul a fost ca puteam sa imi controlez incarcarea (sarcina) pe cuiul de remorcare, oferind astfel familiei siguranta la drumurile lungi (suplimentar reduce uzura puntii din spate a masinii tragatoare).

Totusi si aceasta roata are dezavantajele ei.

Producatorul pentru a putea cantari corect sarcina pe carlig, a invelit roata metalica cu un strat dur de plastic.

Are latimea mai mare decat roata standard … dar tot din plastic si problemele de miscare a rulotei in teren moale sau cu pietris, nu dispar!

Mai mult, dezavanajul consta in faptul ca este foarte grea, roata metalica ALKO cu cantar incorporata.


De ce o sa realizez si eu in curand aceasta imbunatire, cu roata echipata cu 1 singura anvelopa?

– roata standard solidă este destul de dură și nu poate prelua neuniformitatile solului natural

– aceasta înseamnă că are o zonă mică de contact și creează o presiune mare in punctele de contact cu solul

– nu este suficient de mare pentru a depăși rezistența structurală a terenului moale, insemnand “aratul”

– cu cat roata este mai moale si mai lata (suprafata de contact mare) cu atat creste manevrabilitatea miscarii rulotei

Relația dintre sarcină, suprafață și presiunea de contact este simplă

Sarcină = Presiune x Suprafață

Daca priviti filmul de mai jos, veti observa faptul ca dansii prezinta sistemul cu roti duble pentru roata de manevra.

Cred ca este un film publicitar si personal doresc sa prezint urmatoarea logica inginereasca:

– daca montezi 2 roti creste greutatea, stim toti ca acest aspect este important

– daca ambele roti vor fi umflate cu aceasi presiune, inseamna ca avem suprafata de contact dubla si presiune redusa cu 50% in punctele de contact ale anvelopei cu solul dar … la un obstacol vom avea 2 roti necesare sa depaseasca obstacolul, insemnand efort suplimentar la miscarea rulotei.

Personal voi achizitiona roata cu 1 singura anvelopa, cea mai lata dar si cea cu diametru MINIM !!!

Diametru minim inseamna risc redus sa lovesti obstacole in timpul deplasarii, rotile duble s-ar putea sa nu intre sub protap, similar cu roata simpla, cand 50% din ea este ascunsa intre bratele protapului in timpul deplasarii.

Poza principala credit Viorel Vanea

Restul pozelor si text credit Gabriel Vasilache

Evalueaza
[8 voturi / scor: 5]