Daca toti oamenii ar avea aceasi viziune, atunci vom avea aceasi masina culoare/forma/producator si vom merge toti in acelasi loc in concediu.
Diversitatea nu are limite, unii merg cu avionul privat in excursii iar altii merg cu cortul.
Consider ca este important sa mergi in vacanta si sa te bucuri de natura si aerul curat.
Am incercat sa prezint o analiza comparativa, cu prezentarea unor preturi estimative, considerand ca masina este utilizata in regim permanent iar rulota/autorulota numai la iesirile periodice.
Din punctul meu de vedere, alegerea trebuie facuta in functie de:
– numarul persoanelor care calatoresc
– numarul de zile anuale pe care le aveti la dispozitie pentru petrecerea timpului liber
– zona in care intentionati sa mergeti
– perioada in care intentionati sa mergeti
Punctul meu de vedere este urmatorul:
– esti un cuplu – atunci e ok, te descurci rapid in vacanta cu sau fara rulota/autorulota
– ai de la 2+ copii, atunci varianta rulota sau autorulota incepe sa aiba greutate in analiza comparativa
– ai 1+ copii, atunci ai nevoie de spatiu de gatit, prepararea mesei in regie proprie versus restaurant indica clar un raport avantajos pentru rulota/autorulota.
– alternativa o reprezinta inchirierea de camere de motel/pensiune cu bucatarie comuna sau individuala.
– nu stii cand o sa primesti aprobarea sefului pentru concediu, atunci nu te mai uiti la analiza financiara, achizitionezi ce iti permiti si pleci in vacanta in ziua in care primesti OK-ul de la sef.
– echilibrul intre raportul depreciere si vechime este de 5-7 ani de zile.
Daca este intretinuta bine ar fi ok sa achizitionez o rulota/autorulota la 10 ani vechime.
– m-as orienta catre autorulota daca stiu ca voi beneficia de 30+ zile libere, majoritatea in sezon cu proiectia vizitarii zonei de nord si vest a Europei
– orientiaza-te catre rulota daca tinta ta este de 15 zile libere si intentionezi sa te relaxezi in Romania si sudul Europei
Nici unul dintre vehicule nu este mai bun decât celălalt, fiecare are unele calități deosebite, precum și unele zone problematice.
Alegerea dvs. pentru a cumpăra o autorulota sau o rulota va depinde de doar de dumneavoastra.
Raspunsurile le poti gasi analizand cu atentie informatiile prezentate.
Cost de achizitie mediu
Autorulota – media preturilor este de 45,000 Euro (autorulote noi)
Rulota – media preturilor pentru achizitia unei rulote+autoturism nou 47,000 Euro
Asigurare obligatorie (anual)
Autorulota – 300 – 500 ron
Rulota – 80 – 120 Ron
Rovignieta
Autorulota – Da, se plateste (articole separat pentru Europa link aici – VIGNIETA pentru rulota Ungaria Bulgaria si restul Europei)
Rulota – Nu in general (cu exceptii de ex Elvetia)
Taxa de mediu
Autorulota – Da (la momentul scrierii articolului)
Rulota – Nu
ITP
Autorulota – mai vechi de 10 ani – anual, restul din 2 in 2 ani
Rulota – interval 3 ani
Anvelope de iarna
Autorulota – Da
Rulota – Nu
Impozit anual
Autorulota – aprox 250
Rulota – 6 – 50 ron
Asigurare CASCO
Autorulota – scumpa
Rulota – nu am informatii
Siguranta la impact/accident
Autorulota – siguranta redusa (maxim airbag sofer si poate pasager)
Rulota – autoturism moder – numar de airbaguri mare, siguranta crescuta (airbag frontal, lateral, cortina …)
Consum mediu de combustibil la viteza de croaziera 90 km/ora
Autorulota – 10%
Rulota – 9 -11%
Costuri cu feribotul
Autorulota – se plateste in functie de volumul ocupat
Rulota – clar ca volumul este mai mare (spatiul ocupat)
Pregatirea pentru plecare in concediu
Autorulota – usoara, dar ai mult spatiu de depozitare
Rulota – similar ca si la autorulota
Confort la drum lung
Autorulota – ai masa suplimentara pentru copii, timpul trece mai repede
Rulota – similar ca si mersul cu masina clasica
Spatiu de depozitare suplimentar
Autorulota – simpu, ai incarcat si ai plecat
Rulota – trebuie sa reglezi incarcarea pe carlig in functie de greutatea bunurilor din cutia de depozitare suplimentara
Popasuri intermediare pe timp rece/ploios
Autorulota – temperatura constanta, mediu placut
Rulota – necesita incalzire suplimentare in timpul deplasarii/ mutat din masina in rulota
Instalarea in camping/ off camping
Autorulota – utilizezi 2 rampe de nivel in general
Rulota – necesita manevre ale rulotei suplimentar/pozitie/ nivel
Cortul si terasa
Autorulota – numai terasa
Rulota – cort pe toata suprafata rulotei, dubleaza spatiul
Mobilitatea in jurul campingului
Autorulota – redusa, bicicleta sau masina remorcata in spatele autorulotei, scuter
Rulota – ridicat
Disconfort la cumparaturi
Autorulota – mare, pe vreme ploioasa sau rece este greu sa mergi cu bicicleta sau scuterul
Rulota – conform sporit
Limitarea datorita normele de poluare ale motorului
Autorulota – dificil de schimbat motorul
Rulota – schimbi doar autoturismul
Viteza de deplasare limitata in Europa
Autorulota – in functie de masa maxima admisibila – Viteza legala deplasare cu rulota in Romania si Europa
Rulota – in medie 90km/ora, numai in anumite conditii 100 km/ora maxim
Gabaritul (latimea)
Autorulota – redusa
Rulota – insumat mai mare decat autorulota
Mobilitatea in orase
Autorulota – maxima
Rulota – redusa
Durata de viata –
Autorulota – parti metalice care pot sa rugineasca
Rulota – se discuta ca 5 ani vechime la rulota echivaleaza cu 1 an de zile vechime la autoturisme
Mersul inapoi
Autorulota – normal
Rulota – dificil
Vant lateral, efect turbional sesizabil Puternic
Autorulota – puternic
Rulota – mai redus
Mentenanta periodica
Autorulota – normala autoturism
Rulota – neglijabila
Suprafata ocupata / garaj
Autorulota – mai mare
Rulota – redusa
Sarcina utila de incarcare
Autorulota -media 350 kg
Rulota – media 250 kg
Defectiuni ale motorului in timpul excursiei
Autorulota – nasol moment
Rulota – dormi in rulota si lasi masina la service
Daca necesita tractare pe platforma
Autorulota – depinde de lungime, solutii se gasesc
Rulota – solicita o platforma care poate incarca masina defecta si tracta rulota
Eficienta termica
Autorulota- parbriz cu piedere mare de caldura
Rulota – geamuri duble izolate
Depreciere
Autorulota – in functie de numarul de km parcursi (pierdere in medie 2000 euro anual)
Rulota – nu are contor (pierde in medie 500 euro anual)
Suprafata utila interioara
Autorulota – scaunele soferului reduce din suprafata utila
Rulota – se utilizeaza intreaga suprafata
Pierderea locului din camping in momentul deplasarii temporare in jur ,
Autorulota – poti sa il pierzi
Rulota -rulota ramane
Nu vreau sa aplic proverbul “cand pisica nu ajunge la struguri spune ca sunt acrii” ci doar vreau sa prezint efectele deprecierii rulotelor si autorulotelor versus piata imobiliara din Romania.
Ce poti face cu 20.000 Euro in Romania pe timp de 10 ani de zile?
Iti cumperi o garsoniera intr-un oras mic de provincie si incasezi o chirie de 100 Euro lunara.
Inseamna un buget anual de vacanta de aproximativ 900 Euro.
Ce poti face cu 50.000 Euro in Romania pe timp de 10 ani de zile?
Iti cumperi un apartament cu 2 camere intr-un oras de marime medie si poti sa incasezi o chirie de aproximativ 200 Euro lunara.
Inseamna un buget anual de vacanta de aproximativ 2,000 Euro.
Pentru o analiza mai aproape de adevar, consideram o proiectie de 10 ani de zile.
International de discuta de o depreciere la 10 ani de 45% la rulota si 50% la autorulote.
Dupa 10 ani de zile
Rulota – estimez ca se va mai putea recupera doar 10.600 Euro in urma vanzarii (sau puteai sa ai venituri de aproximativ 9.500 euro daca alegem achizitie apartament si inchirierea lui)
Autorulota – estimez ca se va putea recupera doar 24.100 Euro in urma vanzarii (sau puteai sa ai venituri de aproximativ 20.500 euro daca alegem achizitie apartament si inchirierea lui)
Poza principala credit Arun Antony on Unsplash
Rulotismul nu este ieftin!