Butelia din rulota iarna si autorulota

Incerc sa va prezint cel mai ieftin, usor si util mod de a verifica cantitatea de LPG ramasa in butelie, utilizand doar … o cana cu apa calda. 

Teoria spune ca: 

  • utilizați o cană de apă caldă de la robinet din casa dvs si nu apa fiarta la temperatura de fierbere!

  • turnați cu o cana apă calda de-a lungul unei părți a buteliei de gaz.


  • este posibil să apară o linie de condens care indică nivelul gazului.


  • Așteptați câteva secunde și apoi rulați mâna pe aceeași parte a sticlei de gaz, unde ați turnat apa. Ar trebui să simțiți o schimbare a temperaturii la nivelul gazului.


  • Dacă nu simțiți nici o diferență, sticla de gaz ar putea fi goală.

Acum sa vedem ce spune practica …. am utilizat un pistol cu senzor de temperatura pentru acest experiment si pot sa confirm DA! functioneaza.  Nivelul gazului este in zona in care se schimba brusc temperatura

Știai că GPL-ul tău se încălzește? 

GPL este depozitat sub presiune, ca lichid, într-o butelie cu gaz. Se întoarce într-un gaz prin „fierbere” în vapori de gaze. 

Acest lucru se întâmplă la o temperatură foarte scăzută de -42 °C. 

verificare nivel gaz

Pentru a fierbe, lichidul GPL atrage căldura din pereții de oțel ai buteliei de gaz.

Aceasta, la rândul său, face sticla de gaz să se simtă mai rece decât temperatura ambiantă.

n același timp, puteți obține gheață pe suprafata buteliei  de gaz, daca se utilizeaza gazul foarte rapid! 

In timpul utilizarii normale sau in perioada mai rece, regulatorul buteliei incarcate cu LPG cu procent mare de Propan poate sa inghete, fiind accentuata grosimea stratului de gheata de umiditatea atmsferica.

Fierberea gazului din interiorul buteliei are loc prin absortia temperaturii de la suprafata peretilor buteliei.

Trecerea gazului prin regulator inseamna in corpul acestuia ca avem 2 presiuni diferite, in butelie presiune mare iar spre conducte presiunea constanta.  

Odata ce propanul (GPL) trece prin regulator, acesta se extinde, rezultând temperaturi foarte scazute ale vaporilor de gaze.

Acest lucru determina ca regulatorul sa atinga  temperaturi extrem de scazute, deoarece vaporii de gaz trec rece prin el.

În functie de umiditatea aerului înconjurator si de viteza cu care este utilizat gazul, se va forma condens sau chiar gheata pe regulator.

Daca perioada de inghet este lunga, se poate optura curgerea prin regulator.

Cu cât este mai rapida utilizarea gazului, cu atât mai rece va fi regulatorul.

OPD – este o valva cu un flotor ca la vasul de WC, cand flotorul urca impreuna cu nivelul gazului si ajunge la 80%, atunci inchide alimentarea si excesul refuleaza prin orificiul de la rubinetul butelii in exterior. 

Verificati daca aveti stantate literele “OPD” pe corpul rubinetului butelie!  

Legatura intre OPD 80% si inghet consta in faptul ca o butelie plina ochi cu propan/LPG va avea sanse foarte mari sa formeze gheata pe corpul valvei si poate optura trecerea gazului catre regulator. Sance mici dar in literatura de specialitate se mentioneaza si aceasta posibilitate. 

Ce face acest TRUMA EisEX? – mentine regulatorul la o temperatura minima. 

Nu este necesar in a citi toate explicatiile tehnice din cadrul acestui post, va recomand sa studiati produsul TRUMA EisEX, un incalzitor al regulatorului de butelie de la rulota care are 2 forme distincte: 

  • tip creion care se utilizeaza in combinatia cu TRUMA DuoConfort sau SecuMotion
  • tip radiator cu arc, pentru regulator normal, contactul termic fiind aigurat de o rezistenta electrica prinsa cu arc de regulator
  • ambele au alimentarea direct la 12V sau prin transformator
  • are termostat si porneste automat la 4 grade. 

Exista o legatura intre patura cu care invelim butelia si gheata de la regulator ?

Raspuns: NU categoric 

Patura se foloseste pentru a mentine o temperatura a buteliei cat mai ridicata, evitand astfel scaderea presiunii din butelie. Chiar daca vom avea regulatorul incalzit, nu va mai „curge” gaz datorita faptului ca nu se mai „topeste lichidul ”

Daca afara sunt minus 15 grade, temperatura gazului poate sa ajunga la minus 30 grade. 

Gasiti mai jos prezentarea unei paturi electrice la 12V speciala pentru butelia cu propan si graficul temperaturei versus presiunii

https://www.powerblanket.com/propane-tank-heater/

https://bushwalkingnsw.org.au/clubsites/FAQ/FAQ_Mixtures.htm


Gazul natural – gazul metan din instalatia de alimentare a apartamentelor:

În general, gazul natural are în compoziție 85% metan, 4% alți alcani (etan, propan, butan, pentan) și 11% gaze inerte (care nu ard). Deosebit de valoroase sunt gazele naturale care conțin heliu, aceste gaze fiind sursa principală de obținere a heliului.

RULOTELE SI AUTORULOTELE au proiectate instalatiile de gaz pentru PROPAN SI BUTAN.

NU EXISTA in literatura de specialitate gaz metan!

Postez informatii privind diametrul diuzelor aragazului in cazul in care folositi gaz metan si in cazul in care folositi LPG. Atentia daca utilizati gazul metal la alimentarea rulotei – soba si aragaz. Ca exemplu doar

  • duza alama pentru gaz metan – ochiul mic 1.10,/1.15 
  • Duze alama  GPL / Propan-Butan  0.5/0.6    

Postez ca referinta puterea calorica a celor 2 gaze. Gazul metan se va consuma mai repede decat LPG, necesitand o cantitate mai mare pentru a realiza aceasi cantitate de caldura. 

  • putere calorica gaz metan = 38.7 Mj/m3
  • putere calorica LPG = 93.2 Mj/m3

Postez ca referinta raportul aer / gaz necesar si veti intelege ca pentru a arde LPG-ul la aragaz, acesta va consuma mai mult oxigen decat gazul metan. Intru-un spatiu mic, cum este rulota, este indicat sa se mentina un geam deschis, pentru alimentarea cu oxigen a spatiului, deoarece se utilizeaza de 2.5 ori mai mult oxigen. 

  • raport aer – gaz metan = 10/1
  • raport aer – LPG = 25/1 

LPG este mai greu decat aerul, se va aseza spre podea, acesta este motivul pentru fixarea alarmei in partea de jos a rulotei.


Au mai ramas in discutie doar Propanul si Butanul.

Va prezint experimentul privind puterea calorica a celor 2 gaze propuse.  

Propanul îngheata la -42 C iar butanul ingheata la -0,4 °C 

Ce este LPG -ul ? un amestec de propan si butan vandut la statiile de alimentare cu un procent de amestec diferit in functie de anotimpuri, iarna procentul de Propan fiind mult mai mare. 

Pentru exemplificarea consumului de gaz in timpul iernii necesar incalzirii rulotei, am ales modelul cel mai cunoscut si utilizat – TRUMA S3002, cu specificatiile tehnice mentionate direct in fotografie. 

Rulotele sunt clasificate din punct de vedere al eficientii in 3 categorii, denumite generit Grade. Avem modelele foarte vechi gradul I, modele chiar pana in anul 2008 (mai ales modelele englezesti) gradul II si cele moderne gradul III. 

Certificare Eficiența termică gradul II – in maxim 4 ore, in interiorul unei rulote/ autorulote temperatura trebuie sa creasca de la  0 grade Celsius la + 20 grade C


Certificare Eficiența termică gradul III – in maxim 4 ore, in interiorul unei rulote/ autorulote temperatura trebuie sa creasca de la  -15 grade Celsius la + 20 grade C


Necesarul de gaz se calculeaza prin împartirea consumului de energie la multiplul dintre area zonei interne si diferenta de temperatura.

Valoarea maxima admisa U este de 1,2 W / m2K.

Exemplu – o rulota cu latimea exterioara de 2.3m (interior 2.2) si lungime corp rulota 4.5m (interior 4.4m), inaltime interior 2.3 are o suprafata radianta de 19.36 + 20.24 = 39.5 mp. 

Utilizam soba TRUMA la 2 kW (maxima 3.4 kW) cu temperatura mediu ambiant = -15 grade. 

             R = 2000/39.5/35= 1.44 > 1.2 deci trebuie sa scadem puterea sobei 

Utilizam soba TRUMA la 1.5 kW (maxim 3.4 kW)

             R = 1500/39.5/35 = 1.08 <1.2 (daca detii o rulota gradul III de izolare, reglajul sobei la aproximativ 60% din puterea maxima ar fi suficient pentru incalzirea iarna.

Daca detii o rulota cu gradul II de izolare, atunci  la temperaturile mai mici de zero grade, trebuie sa cresti semnificativ puterea sobei).

Consumul teoretic aproximativ = 150-160 grame/ora 

Concluzie – o butelie de 6 kg (butelia standard mica) va rezista aproximativ 3 zile, datorita faptului ca in timpul zilei temperaturile exterioare vor creste. 

Nota personala: consumul real variaza datorita faptului ca usa de la rulota se va deschide/inchide, viteza vantului, daca este echipata cu cort de iarna sau procentele de amestec si sursa de achizitie a GPL-ului. 

0 thoughts on “Butelia din rulota iarna si autorulota

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *