Categorie permis conducere 3500< B96 extins <4250 kg


Se cunoaste faptul ca incepand cu data de 19.01.2013 in Romania a fost introdusa categoria B96, ce permite suma MMA autoturism + rulota/remorca pana la limita de 4,250 kg.

Te rog DISTRIBUI aceasta postare dupa ce o citesti, doresc sa ajut cat mai multi soferi sa inteleaga legislatia in domeniu.


Categoriea B96 este recunoscuta in intreaga/intregul

  • UE – Uniunea Europeana

  • EEA – Spatiul Economic European – include tarile din UE si suplimentar – Islanda, Liechtentein, Norvegia


  • Elvetia – este membră a AELS, dar nu face parte din SEE


  • NON UE si EEA (Turcia si Albania)


Am prezentat toate aceste raspunsuri pentru a stopa FOLCLORUL care circula peste tot, caci B96 nu este recunoscut si va trebuie BE pentru zona 3500- 4250kg sau cand „iesiti” afara.

Permis 2.jpg


In concluzie, pentru a putea stabili conditiile legale in care un posesor de permis de conducere categoria B poate conduce un ansamblu de vehicule format dintr-un autovehicul de categoria B si o remorca, trebuie sa cunoasteti urmatoarele date tehnice:

  • masa proprie a autovehiculului tragator
  • masa totala maxima autorizata a autovehiculului tragator
  • masa proprie a remorcii
  • masa totala maxima autorizata a remorcii

categoria B – auto masa maxima 3500kg +  masa maxima remorca 750kg


categoria B96 – suma MMA (masa maxima autorizata) auto + MMA remorca sa nu depaseasca 4250kg, cu conditia greutatea masinii proprii sa fie mai mare decat MMA remorca, remorca mai grea de 750kg


categoria BE – suma MMA auto si remorca mai mare decat 4250kg si mai mica de 7000kg, cu aceasi conditia logica MMA remorca mai mica decat masa masinii goale

969

Va recomand sa va inscrieti in grupul nostru despre rulotism si camping

-apasa aici – Idei de vacanta cu Auto-Rulota


De ce a aparut in Europa aceasta noua B96 categorie?

Numărul de înmatriculare al rulotelor grele crește constant.

În 2013, 42% din toate rulotele noi înregistrate din Germania au cântărit mai mult de 1.600 de kilograme. Pe de altă parte, ponderea altor segmente de piață a scăzut. 

Concluzia: obținerea unei autorizații de conducere adecvată pentru tragerea combinațiilor grele devine din ce în ce mai importantă.

Începând cu 19 ianuarie 2013, permisul de conducere din clasa B cu numărul de cheie „96 „(pe scurt B96) autorizează conducătorul auto să efectueze combinații de vehicule-remorci cu o greutate totală admisă de 3,5 până la 4,25 tone.

Titularii de permis de conducere din clasa B pot obține această licență după ce participă la un curs de instruire, cursuri oferite de catre scolile de soferi autorizate. 

Finalizarea cu succes a cursului este confirmată printr-un certificat

Nu este necesar un examen

Contravaloarea unui curs este de aproximativ 130 Euro.

Cu certificatul primit si permisul de conducere vechi se merge la Directia Permise auto si se preschimba permisul. 

In intreaga comunitate Europeana aceasta categorie este implementata cu EXCEPTIA Anglia, unde aceasta directiva nu a fost inca adoptata dar este recunoscuta pentru turistii care vin din Europa.

Link catre 2006/126/CE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI

f) categoria B:

1. autovehiculul a cărui masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3.500 kg şi al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 8;

2. ansamblul format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;

3. ansamblul de vehicule a căror masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 4.250 kg, format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată depăşeşte 750 kg;

(3) Persoanele care posedă permis de conducere categoria B au dreptul de a conduce ansamblurile de vehicule prevăzute la lit. f) pct. 3 din anexa nr. 1, în cazul în care ansamblul depăşeşte 3.500 kg, numai dacă fac dovada că au absolvit un curs de formare în cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule.

Decat sa explic in nenumarate randuri legatura intre legislatia rutiera din 2019 si caracteristicile tehnice ale autoturismului tragator, producator carlig remorcare si caracteristicile tehnice ale rulotei am hotarat sa realizez un mic soft.

Acest soft te ajuta daca ai o dilema in legatura cu acest subiect.

Subliniez ca legislatia rutiera sufera modificari in mod constant, codul rutier actualizat este biblia soferilor si a rulotistilor.  

scrisoare politia rutiera 1

 


Ce face acest soft? 

Tu introduci caractersiticile tehnice ale rulotei, carligului si ale autoturismului tragator iar el iti sugereaza categoria permisului de conducere!


Mentionez ca mai jos gasiti link-ul catre program si explicatiile necesare

  • legislatia rutiera din Romania nu se refera la numarul de axe ale rulotei

  • recomandarea de aur, masa maxima autorizata rulota sa fie mai mica decat masa (greutatea) proprie a autovehicolului tragator. Sau poti sa aplici regula ca masa proprie rulota+bagaje < masa proprie autoturism tragator 

  • intre rulota si autovehicol se afla carligul cu detalii tehnice – ai nevoie de aceste date tehnice. Pastreaza cu tine certificatul de instalare si cartea tehnica a carligului daca datele tehnice nu se pot citi direct de pe tablita atasata pe carligul de remorcare. Vezi sa fie omologat CE. 

  • am considerat in programul atasat ca recomandare incarcarea pe carlig sa fie 5% din masa maxima tehnica autorizata a rulotei. Cu alte cuvinte sarcina de apasare pe carlig sa nu depaseasca sarcina admisibila de catre constructorul carligului

  • la final am prezentat detalii despre anvelopele utilizate la rulota, si ele trebuie sa fie analizate din punct de vedere tehnic daca corespund

APASA aici si DESCARCA programul DE VERIFICARE A CATEGORIEI DE PERSMIS NECESAR TRACTARII remorcii


De ce apare aceasta recomandare de aur?

  • este regula pentru protectia dumneavoastra si nu are repercursiuni legale daca este incalcata sau depasita cu conditia ca restul regulilor sa nu fie incalcate

Inkedscrisoare politia romana_LI11


  • izvoraste din Art. 157 Regulament aplicare OUG 195/2002 Reguli pentru circulaţia vehiculelor 

  • care spune  punctul b) ca autovehiculul trăgător să nu remorcheze un autovehicul mai greu decât masa lui proprie, cu excepţia cazului când remorcarea se efectuează de către un autovehicul destinat special depanării

  • ca sa te protejezi pe tine, familia ta si restul participantilor la trafic se recomanda cazul cel mai defavorabil, cand in autovehicolul este incarcat doar cu greutatea soferului iar rulota este plina de bagaje pana la limita masei maxime tehnice admisibile

categoria B

auto masa maxima 3500kg +  masa maxima remorca 750kg  


categoria B96

suma MMA (masa maxima autorizata) auto + MMA remorca sa nu depaseasca 4250kg, cu conditia greutatea masinii proprii sa fie mai mare decat MMA remorca, remorca mai grea de 750kg


categoria BE

suma MMA auto si remorca mai mare decat 4250kg si mai mica de 7000kg, cu aceasi conditia logica MMA remorca mai mica decat masa masinii goale

20180701_135358


Legislatia privind instalarea Tahografului la masini cu MMA peste 3500 kg

Regulamentul (CE) nr. 561/2006 privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3821/85 şi (CE) nr. 2135/98 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului.

Specifica ca in varianta depasirii asamblului remorca + auto peste 3,500kg – nu necesita instalarea TAHOFRAG-ului!

Regulamentul stabilește normele referitoare la perioadele de conducere, de repaus și la pauzele care trebuie respectate de către conducătorii auto ce asigură transportul rutier de mărfuri și de călători în vederea armonizării condițiilor de concurență între modurile de transport terestru, în special în ceea ce privește sectorul rutier și a îmbunătățirii condițiilor de lucru și a siguranței rutiere

DVS CU RULOTA NU EFECTAUATI TRANSPORT de MARFURI SI TRANSPORT PERSOANE 


Raspuns ISCTR


Marea Britanie
Un subiect mai putin discutat – permisul categorie B96 pentru conducerea asamblului autoturism si rulota in Marea Britanie. 
Folclorul spune ca in Marea Britanie nu exista aceasta categorie, DA, dansii NU emit aceasta categoria DAR RECUNOSC aceasta categorie de permis de conducere emisa de catre una din tarile EU/EEA
Vacanta placuta in UK/Marea Britanie pentru posesorii de permise de conducere B96, raspunsul oficial primit astazi este tradus in limba romana sub mesajul primit in limba engleza. 

TRADUCERE –  Stimate domnule Vasilache,

Vă mulțumim pentru întrebarea dvs. primită la data de 18.04.2019.

Numărul dvs. de referință al cazului este 01421971.

Apreciez că ați contactat DVLA pentru a solicita clarificări în această privință.

Regulile de conducere în GB în calitate de vizitator depind de tipul de licență pe care îl dețineți, vă rugăm să consultați sfaturile de mai jos:

Irlanda de Nord sau UE / EEA
Dacă ați trecut testul de conducere în una dintre aceste țări, puteți conduce toate vehiculele afișate în permisul de conducere atât timp cât permisul de conducere rămâne valabil și în timp ce rămâneți vizitator.

Vă rugăm să rețineți: Dacă ați trecut testul de conducere în afara UE / EEA, puteți conduce un permis de conducere valabil timp de până la 12 luni de la data la care ați introdus ultima dată GB.

Orice altă țară
Puteți conduce autoturisme și motociclete afișate în permisul de conducere timp de până la 12 luni de la data la care ați introdus ultima dată GB (atâta timp cât permisul de conducere rămâne valabil).

Dacă dețineți, de asemenea, drepturi valabile pentru camioane și autobuze, puteți conduce vehiculele numai dacă au fost înregistrate în afara GB și importate temporar.

Sper că această informație vă oferă o perspectivă suplimentară pentru dvs.

Best Regards, A Gaisford, DVLA Email Logo



Elvetia
Chiar daca Elvetia nu se afla in Comunitatea Europeana, am fost placut surprins sa primesc un raspuns pozitiv de la dansii. 
Vacanta placuta in Elvetia pentru posesorii de permise de conducere B96.
 
From: „Jeannette.Soltermann@astra.admin.ch” <Jeannette.Soltermann@astra.admin.ch>
To: Gabi Vasilache 
Sent: Tuesday, April 16, 2019, 4:22:20 PM GMT+4
Subject: Re: Fw: WG: Driving license B extended 96 for 3500 to 4250 kg

Traducere (intrebarea este identica) – dragă domnule Dacă vizitați Elveția în vacanță și aveți un permis de conducere valabil B cu codul 96, puteți conduce caravana așa cum este descris în solicitarea dvs. 

Kind regards

Jeannette Soltermann, Federal Roads Office, Road Traffic Division, Registration, Liability and Penalties


Albania

În răspuns la cererea dvs. 9434, data de 25.04.2019, vă informăm că, în cazul în care indicațiile sunt afișate în categoria B cu cod 96, titularul este permis să conducă în Republica Albania combinația unei vehicule din categoria B și o remorcă sau semiremorcă de masă maximă autorizată care depășește 750 kg, cu condiț


Turcia

Mesajul primit este in limba turca, singura posibilitate este sa ma ajutati, daca cunoasteti limba turca, cu o traducere corecta.

Eu am utilizat traducerea in limba engleza automata, deoarece traducerea in limba romana automata este un dezastru, nu se intelege nimic.

Sumarizez intelegerea subsemnatului – nu se accepta B96, se solicita BE pentru asamblul cu rulota mai grea de 750kg.  (exprimarea este rezultata din traducere, se refera la categoria B standard pe care o cunoastem).

From: Directorate of Traffic Implementation and Supervision <tuddb@egm.gov.tr>
To: GABI VASILACHE

Mr. Gabriel VASİLACHE Your e-mail applications dated 24.04.2019 have been examined within the scope of Highways Traffic Law No. 2918, Highways Traffic Regulation and relevant regulations.

With the driver’s licenses obtained from abroad, driving and driving the driver’s license in our country, driving the country’s driving license Article 88 of the Road Traffic Regulation … … foreigners from abroad when driving from the country with the driving license can be used for a maximum of six months from the date of entry into our country.

In order to drive in our country at the end of six months, the driver’s license from foreign countries must be replaced by the driving license of our country.

In the 86th article of the same regulation, the owners of the B, C, C1, D and D1 driving license vehicles can use their vehicles with a maximum trailer weight of up to 750 kilograms (including 750 kilograms).

In this context, foreigners have obtained the driver’s license from abroad for 6 months in our country and 750 kg to automobiles and vans. They can use the trailers until they can use. But 750 kg. There must be at least “BE” class driving license to be able to drive a trailer.

We wish you a nice day.

EGM Department of Traffic Implementation and Supervision, Department of Traffic Implementation and Inspection


Greselile cele mai frecvente in achizitia unei rulote:

Orice inceput este greu, a fost greu si pentru mine, deoarece informatiile disponibile cand am achizitionat prima rulota erau insuficiente pe internet.

In ultimii 10 ani lucrurile au evoluat dar inca sunt o multime de detalii care nu sunt prezentate intr-un mod simplu, astfel incat viitorul posesor sa poata alege in cunostinta de cauza.

Ca de obicei va prezint concluzia la inceput, pentru a salava timpul pretios in cazul in care nu aveti timpul necesar sa parcurgeti toate explicatiile

  • aceasi marca de rulota, avand aceleasi dimensiuni exterioare, poate sa aiba 3 preturi, atentie la ceea ce cumperi versus pretul de achizitie
  • cea mai scumpa – varianta cu spatiu comun pentru wc si dus in partea din fata sau spate, pretul fiind maxim datorita echiparii cu perdea dus, dus, alimentare cu apa, scurgere.  
  • varianta mai ieftina, acelasi spatiu alocat dar rulota este echipata DOAR CU WC, scade pretul datorita lipsei detaliilor de mai sus 
  • varianta cea mai ieftina, spatiul alocat wc-ului pe partea laterala a rulotei, unde nu ai dus si nici nu poti sa adaptezi o varianta, acolo te poti spala doar pe picioare. 

Pentru prezentare am utilizat programul Planner 5D.

Simularea a fost facuta pe o rulota din clasa mica spre medie, avand dimensiunile exterioare – latime 2.2 metrii, lungime 4.7 metrii si inaltime 2.3 metrii.


Rulote englezesti – consider ca ai plecat impreuna baia din apartament cu tine in vacanta.

Sunt pionieri si campioni la suprafetele generoase ale zonei dedicate baii, incluzand cabina de dus separata, chiuveta separata si wc separat.

Se adreseaza preponderent pentru off camping, deoarece daca mergi numai in camping, vei utiliza dusurile din infrastructura campingului.

englezesti

Rulotele nu sunt construite pentru romani, noi suntem o piata noua in aceasta piata europena, exista studii de piata privind “ce isi doresc clientii” dar totusi din rapoartele privind vanzarile se observa ca cererea pentru rulotele Europene este mai mare, in ciuda faptului ca “sunt mai putin dotate pentru off camping“.

Off campingul in Europa in curand va aparea in manualul de istorie, majoritatea tarilor interzic aceste mod de turism.


Rulote europenevarianta 1 – spatiu comun cabina de dus si wc localizat in spatele rulotei, pentru efectuarea dusului se inchid usile de sticla mobile – TOP recomandat

Rulote europenevarianta 2 – spatiu comun cabina de dus si wc, localizat in spatele sau in fata rulotei, pentru efectuarea dusului se trage perdeaua tip cilindru.

Atentie la neatentie —- daca rulota are spatiul localizat in FATA, in zona in care tavanul coboara catre protapul rulotei, atunci CILINDRUL are DIAMETRU mai mic, senzatia de disconfort este maxima cand faceti dus deoarece perdeaua se lipeste de dumneavoastra.

Daca spatiul comun (wc si dus) este localizat in SPATE, atunci tavanul este drept si forma sinei din tavan devine ovala, oferind un spatiu mai mare in interiorul perdelei.


fata 3


Rulote europene – varianta 3 – atentie la ce cumparati !!! spatiul comun este identic ca pozitionare ca si la varianta 2 dar LIPSESTE dusul, perdeaua de dus, cadita de dus si scurgerea (chiar daca are pret mai mic …)

fara baie


Rulote europene – varianta 4 – cu spatiul „teoretic” localizat in mijlocul rulotei, cu pozitionarea pe lateral, chiar daca au pretul mai mic NU LE RECOMAND.

Va rog sa priviti imaginile de mai jos si dumneavoastra veti decide …. daca recomandarea este potrivita sau nu.

In aceste tipuri de bai NU POTI decat sa te speli pe picoare !!! in cadita.

Acest tip de rulota, cu baia pe lateral se adreseaza persoanelor care merg preponderent in camping si utilizeaza facilitatile lor. 

mijloc 1

Daca aveai nelamuriri din ce cauza aceste rulote au boiler electric alimentat la 220V, cu 5 litrii capacitate, acum ai gasit raspusul – pentru ca nu poti sa utilizezi dusul.

mijloc 3


Exista o lupta de idei intre achizitia unei rulote din Anglia sau din Europa, fara un rezultat concludent.

Totusi, la cele din Anglia in afara de pozitia usii de access pe partea opusa fata de rulotele continentale, mai sunt o multime de detalii de luat in analiza.

Subliniez ca in Constanta de multe ori umiditatea este mai mare decat in centrul Angliei si a faptului ca am cumparat 1 rulota acum 6 ani din Olanda la care nu se inchideau usile in interior foarte bine – dupa ce a stat in Romania 3 luni, rulota “s-a uscat”. Importanta este locatia din Anglia de unde cumparati rulota si nu poate fi generalizata informatia “TOATE rulotele din Anglia”

Rulotele mai vechi din Anglia au grad de izolare 2, in timp ce surorile lor din Europa erau prevazute cu grad 3. De aici apare si “senzatia”ca rulotele din Anglia sunt mai “usoare”. Rulotele moderne sunt toate gradul 3 de izolare.

Rulotele sunt clasificate din punct de vedere al eficientii in 3 categorii, denumite generit Grade. Avem modelele foarte vechi gradul I, modele chiar pana in anul 2008 (mai ales modelele englezesti) gradul II si cele moderne gradul III.

  • Eficiența termică gradul II – Măsurarea cerinței de putere necesară pentru menținerea temperaturii interne la +20 grade timp de două ore cu o temperatură exterioară de 0 grade Celsius.
  • Eficiența termică gradul III – Măsurarea cerinței de putere necesară pentru menținerea temperaturii interne la +20 grade timp de două ore cu o temperatură exterioară de -15 grade Celsius.
  • Necesarul de gaz se calculeaza prin împartirea consumului de energie la multiplul dintre area zonei interne si diferenta de temperatura.

Constructia sasiului, element de baza. Am gasit pe internet 2 mari producatori de sasiuri de rulota – AL-KO si BPW. Producatorii europeni si producatorii din Anglia utilizeaza cu precadere sasiurile AL-KO. Ca un sfat, producatorul AL-KO recomanda spalarea sasiului si a componentelor sale anual pentru a evita depozitele de sare si mizerie in special dupa o iarna mai grea.

Greutatea rulotei. Atentie la neatentie, MMA a unei rulote si sarcina utila de incarcare sunt 2 lucruri DIFERITE. Personal voi achizitiona o rulota cu sarcina utila cea mai mare, deoarece la plecarea in concediu, apar o multime de bagaje. Am vazut ca ruletele europene au sarcina utila in general mai mare.

Materialul de constructie utilizat in exterior – Nu sunt inginer auto si nu pot sa ofer decat un rezumat al informatiilor gasite pe internet privind faptul ca rulotele cu coaja din ABS au probleme mari privind fisurarea ABS-ului ( mai ales ca la rulotele vechi englezesti nu au amortizoare). Reparatia nu este complicata, in schimb daca nu identifici in timp util fisura atunci surpriza cu infiltratia apei va fi maxima. Majoritatea rulotelor vechi din Anglia utilizeaza aceasta tehnologie.


Suportul de bicilete – Sunt putine rulote vechi din Anglia cu suport de biciclete montat pe partea din spatele ei, relatia cu runda 8 “material slab” poate fi o explicatie.


Echiparea rulotelor englezesti versus europene – Din punctul meu de vedere este o poveste de adormit copii faptul ca cele englezesti au mai multe dotari. Trebuie sa intelegi ca totul costa, echiparea din start sau ulterioara cu accesorii inseamna cost de achizitie initial mare sau costuri suplimentare ulterioare. Cand discutam de 12V si off camping, ponderea rulotelor englezesti echipate pentru off camping este covarsitor mai mare fata de cele Europene. Diferenta pleaca de la faptul ca Europenii merg in general in camping, off camping -ul este interzis in majoritatea tarilor din Europa.


Forma aerodinamica – Forma aerodinamica este mai avantajoasa la rulotele din Anglia dar limiteaza utilizarea parasolarelor, teraselor in caseta gen Thule Omnistore deoarece partea dreapta necesara instalarii corecte a terasei este redusa, restul fiind inclinata catre partea din fata a rulotei. Nu poti sa ai baia in fata rulotei daca vrei sa ai forma aerodinamica.


Protapul scurt versus lung – rulotele englezesti au protapul scurt, conduce la o efect aerodinamic crescut, distanta intre masina si rulota fiind mica, se reduce curentul turbional, in schimb nu mai ai loc unde sa montezi suportul de biciclete pe protap. La cele Europene, lungimea protapului permite montajul unui suport de biciclete dar cu efect invers asupra curentului turbional.


In aceasta postare vreau sa distrug 3 mituri: 

  • superioritatea din punct de vedere al eficientii energetice rulotele/autorulotele scandinave versus europene si englezesti
  • rulotele englezesti mai usoare decat europenele
  • rulota clasificata ca eficienta energetica clasa II nu poate fi utilizata iarna in Scandinavia

Efortul depus ca sa adun aceste informatii si sa le prezint intr-o forma coerenta a fost semnificativ. Daca apreciati efortul si calitatea informatiilor, va rog sa distribuiti aceasta postare astfel incat viitorii posesori de jucarii de vacanta sa poata sa decida in cunostinta de cauza ceea ce vor sa isi achizioneza – Va multumesc!

Am incercat sa ma documentez utilizand parintele GOOGLE dar in acelasi timp am scris si producatorilor de rulote scandinavi, care sunt cam secretosi privind postarile publice in limba engleza referitoare la eficienta energetica a produselor dansilor conform cu standardul European (DIN EN 1645-1) sau standardul britanic (BS EN 1647) privind autovehicolele pentru petrecerea timpului liber.


Incep ca de obieci cu concluziile

  • jucariile de vacanta din punct de vedere al eficientii energetice se clasifica in 3 categorii de eficienta (denumite generic I, II si III)

  • ambele standarde mai sus mentionate European si Britanic indica aceasi perioada de 4 ore si aceasi variantie de temperatura pentru testarea lor. Certificarea energetica este ajuta la prezentarea unei  imagini coerente în fața cumparatorilor și au efecte pozitive asupra mediului înconjurător si asupra buzunarului tau. Reducerea consumului de energie este o abordare Europeana in toate domeniile.


  • certificare Eficiența termică gradul II – in maxim 4 ore, in interiorul unei rulote/ autorulote temperatura trebuie sa creasca de la  0 grade Celsius la + 20 grade C


  • certificare Eficiența termică gradul III – in maxim 4 ore, in interiorul unei rulote/ autorulote temperatura trebuie sa creasca de la  -15 grade Celsius la + 20 grade C


  • producatorii din Europa trebuie sa respecte standardele Europene in vigoare pentru a putea sa isi certifice/vanda produsul pe pietele europene. Temperaturile indicate in standardele de mai sus nu reprezinta temperatura cea mai scazuta a mediului ambiant pe care o poate suporta o rulota/autorulota. Sunt limitele de temperatura versus timp impuse de un standard pentru testarea lor.  


  • exista doar 2 tipuri de izolatie la jucariile de vacanta XPS si EPS. Grosimea acestor materiale ajuta la cresterea eficientii energetice !!! dar, repet DAR, toate trebuie sa indeplineasca standardul european si sa fie certificate I, II sau III. 


  • inainte de achizionare intreaba sau masoara grosimea peretului rulotei/autorulotei si utilizeaza informatiile prezentate mai jos pentru a decide


  • o rulota clasificata gradul II este NORMAL sa fie mai usoara decat gradul III


  • permisul de conducere – categoria B96 de ce a aparut in Europa aceasta noua categorie in 19 Ianuarie 2013? Este o coincidenta cu faptul ca numărul de  rulote „grele” inmatriculate, adica clasificate energetic gradul III crește constant? 


  • În 2013, un procent de 41% din toate rulotele noi înregistrate din Germania au cântărit mai mult de 1.600 de kilograme. Pe de altă parte, ponderea altor segmente de piață a scăzut ( clasificate gradul II) 


  • senzatia ca ALDE este mai buna decat TRUMA COMBI deoarece incalzezte mai repede nu are nici o legatura cu realitatea din jurul nostru – este doar o capcana a simturilor


  • temperatura mediului ambiant in care poate sa stationeaze rulota sau autorulota nu reprezinta eficienta energetica. Nu exista limita inferioara sau superioara, pot exista recomandari. Si cu cortul pot sa stau in scandinavia iarna – diferenta consta in consumul de gaz pentru incalzirea spatiului interior 


  • eficienta energetica la jucariile de vacanta se aplica si IARNA si VARA, adica o izolatie de calitate inseamna vara racoare in interior iar iarna caldura 


  • o rulota clasificata ca avand gradul II de eficienta sau gradul III nu inseamna o rulota mai rezistenta sau mai putin rezistenta din punct de vedere tehnic


  • NU inseamna ca in interiorul rulotei temperatura nu va ajunge la +23 de grade iarna daca aveti o rulota clasificata gradul II


  • gradul I sau II inseamna doar, atentie „doar” mai multi bani cheltuiti din buzunarul dumneavoastra, ori pe energia electrica pentru aer conditionat sau pentru incalzire (electric sau gaz)


  • gradul I sau II in combinatia cu izolatie EPS permite absortia si retinerea apei din condens in peretii rulotei si favorizeaza mentinerea umiditatii in interiorul peretilor rulotelor (important aspect – te rog sa vizualizezi filmele de mai jos)


Va rog sa alocati 3 minute sa vizionati filmul privind testarea eficientii energetice a unei autorulote SWIFT.  Din punctul meu de vedere este o prezentare excelenta cu informatii utile posesorilor de jucarii de vacanta – legatura pagina oficiala www.swifttv.co.uk


Primul raspuns primit astazi de la unul din producatorii scandinavi de la departamentul de vanzari indica ca dansii utilizeaza material EPS pentru realizarea izolatiei rulotei. (cititi intreaga postarea si veti putea dumneavoastra decide despre sfarsitul mitului scandinavele sunt mai eficiente energetice) si nu pot confirma clasificarea din punct de vedere al eficientii energetice dar s-a angajat ca verifica la departamentul tehnic si vor raspunde. 


Sa clarificam cele 2 tipuri de izolatie utilizata in constructia rulotelor si autorulotelor (poate ca mai sunt dar nu am reusit sa identific pana la momentul actual) 

  • EPS = polistiren expandat – Expanded polystyrene insulation
  • XPS = polistiren extrudat – Extruded polystyrene insulation  

Exista o legatura fizica intre absortia apei (umiditatii) si transferul temperaturii in interiorul polistirenului. Filmul de mai jos, realizat special pentru posesorii de dubite ce doresc trasformarea lor in RV-uri iti arata transferul lichidului prin cele 2 materiala analizate – EPS si XPS.

Este un film intuitiv. In partea din stanga cum privesti ecranul se afla polistiren expandat iar in partea din drepta polistiren extrudat. 


In filmul de mai jos se poate observa cum se injecteaza un lichid albastru in cele 2 tipuri de materiale si se observa efectul produs. Se intelege clar diferenta intre EXPANDAT si EXTRUDAT. Sper ca s-a inteles de ce persista mucegaiul si umiditatea in rulotele englezesti construite din lemn si polistiren expandat. 


XPS are o structura celulara inchisa (spre deosebire de polistirenul expandat EPS). XPS are diferite grade de duritate care in combinatie cu tabla de aluminiu confera rezistenta necesara constructiei unei rulote din panouri ( ALU TECH ca exemplu la Baily sau PUAL la Hymer). Filmul de mai jos merita toata atentia, va indica cum se fabrica un panoul Alu Tech – se observa cum polistirenul XPS este „lipit” de suprafata unei coli de aluminiu. Aceasta tehnologie confera rulotelor si autorulotelor eficienta energetica III. 

Polistirenul EXTRUDAT cu structura celulara inchisa – NU PERMITE absortia apei. Cand achizitionezi o asemenea rulota, construita din Aluminiu si XPS nu are sens sa pierzi timpul sa verifici … umezeala din ea, caci nu exista decat urmele de la posibile infiltratii.


Rulotele construite din lemn si polistiren expandat au teoretic o greutate mai redusa din cauza greutatii specifice reduse cu aproximativ 50% a polistirenului expandat versus extrudat. Cand se utilizeaza tehnologia Alu Tech sau Pual, se elimina utilizarea lemnului din constructia rulotelor. 

depinde de densitate, valori orientative Greutatea specifica kg/m3
Polistiren expandat aprox 14.50 
Polistiren extrudat aprox 36,50

Acum cred ca s-a lamurit si dilema rulotelor englezesti mai vechi care sunt „mai usoare” decat cele Europene!


Stiu ca nu va plac dar trebuie sa trecem la calcule matematice

In filmul de mai sus se mentioneaza grosimea materialului de 30mm. Cei de la Hymer afirma ca grosimea materialelor incorporate in tehnologia PUAL este de 30mm si ca din punct de vedere energetic, este similar ca un zid de caramida de 68 de cm grosime.

Comparam cele 2 tipuri de izolatie XPS si EPS avand ambele grosimi de 30mm, cu conditia ca polistirenul expandat sa fie fara umiditate ( am uitat anterior sa prezint faptul ca umiditatea din interiorul acestui material reduce foarte mult capacitatea de izolare a polistirenului expandat)

  • polistiren EXPANDAT avand conductivitate termica de calcul λc = 0,043 W/mK
  • polistiren EXTRUDAT avand conductivitate termica de calcul  λc = 0,032 W/mK

R = d / λ unde d = grosimea iar λ conductivitate termica.


Cu cat „R” este mai MARE, cu atat este mai EFICIENT energetic.

  • 30 / 0.043 = 697.67 m²K / W – polistiren expandat
  • 30 / 0.034 = 882.35 m²K / W – polistiren extrudat

Sper ca am clarificat acum faptul ca daca 2 rulote au pereti cu grosimi similare, cu geamuri identice ca suprafata si material, construite din EPS si XPS, cele construite din XPS au o eficienta energetica cu 25% in plus


Ca sa comparati 3 rulote din punct de vedere al eficientii, trebuie sa fie echipate toate cu acelasi sistem de incalzire si toate in acelasi loc campate deoarece in off camping si in camping – diferenta o face posibilitatea de conectare la sursa de energie electrica 220V.

Va prezint diferentele intre sistemele ALDE si TRUMA COMBI


Specificatii tehnice centrala ADLE 

  • putere maxima utilizand propan: 5.5 kW (propane)/ consum maxim 405 g/h,
  • presiune regulator 28-30/37 mbar (l3+), 30 mbar (l3B/P)
  • putere maxima utilizand 220V : 3.2 kW
  • puterea maxima livrata in regim de functionare mixt ALDE electric + gaz = 8.7kW

Specificatii tehnice centrala TRUMA COMBI 

  • Puterea maxima utilizand propan: 2000 W / 4000 W / 6000 W, consum 480g/h
  • Puterea maxima: 900 W / 1800 W
  • Puterea maxima livrata in regim de functionare mixt TRUMA electric +gaz= 5.8kW

ALDE – utilizeaza incalzirea prin intermediul radiatoarelor similar ca sistemul de incalzire a locuintei cu centrala termica si calorifere

TRUMA COMBI – utilizeaza tubulatura de aer si distributia lui in interiorul rulotei cu ajutorul ventilatorului


Sa ne imaginam ca 2 echipaje, parcurg 8 ore pana la locatia de campare, in timpul iernii, pe perioada de calatorie fiind interzisa utilizarea sistemului de incalzire in timpul tractarii (permis in anumite conditii, depinde de legislatia specifica fiecarei tari, se recomanda de catre toti producatorii / fabricantii ca rubinetul buteliei sa fie inchis pe perioada deplasarii – pentru cine este interesat exista aspecte legale privind utilizarea sobei TRUMA in timpul deplasarii – Directiva Europeana UN ECE R 122.

Ajunsi in camping, ambele echipaje CONECTEAZA la energia electrica jucariile si pornesc in acelasi timp sistemele de incalzire MIXTE – energie si gaz iar castigatorul este echipaj 1 deoarece puterea mixta ALDE este mai mare decat TRUMA 

  • echipaj 1 – sistemul ALDE
  • echipaj 2 – sistemul TRUMA COMBI

In regim de off camping lucrurile stau opus deoarece nu exista conexiune la energie electrica 220V adica castigator este TRUMA COMBI, puterea maxima pe gaz fiind mai mare decat la ALDE


Utilizand principiul circulatiei naturale a aerului in rulota, principiu utilizat de catre producatorul ALDE, descoperim ca avem o problema cu incalzirea podelei, aceasta fiind rece deoarece aerul cald se ridica spre tavan. 

ALDE versus TRUMA

TRUMA COMBI – cu ajutorul ventilatorului si a gurilor de distributie a aerului cald, poate fi ghidat catre podeaua rulotei, aceasta fiind incalzita mult mai repede. Din punct de vedere energetic, schimbul de caldura intre podeaua rece si aerul cald va conduce la o reducere a temperaturii la nivelul plafonului, multe persoane cad in capcana – ALDE incalzeste mai repede decat TRUMA.


ALDE are avantajul ca poate sa incalzeasca apa introdusa in instalatia din pardoseala rulotei si in off camping, la TRUMA COMBI este necesara adaugarea unei incalziri electrice suplimentare la 18-24V in podeaua rulotei care functioneaza eficient numai in camping, necesitand conexiune la 220V


Lupta continua, prin distributia aerului cald, un detaliu important pentru confortul din rulota.

distributia aerului

Se observa ca utilizand ALDE aproape toata suprafat laterala a rulotei este supusa circulatiei de aer cald in mod natural, la TRUMA COMBI, evacuarea aerului cald se realizeaza prin guri de evacuare mari si prin diverse orificii ale tubulaturii de pe traseul sistemului TRUMA – clar castigator ALDE


Daca ne referim la nivelul de zgomot si disconfort, atunci analizam zgomotul pompei 12V al centralei ALDE versus TRUMA = zgomotul avionului Boeing 747 cand ventilatorul este setat la treapta maxima la care se adauga si zgomotului produs aerul ce trece prin gurile de ventilare – castigator ALDE


Suntem in off camping, teoretic consumul la 12V a pompei de caldura ALDE versus consumul ventilatorului TRUMA COMBI poate fi mai mic, nu am masurat – remiza


Sa calculam necesarul de gaz

Eficienta energetica II – nu trebuie sa depaseasca 1.7w/(m2k)
Eficienta energetica III – nu trebue sa depaseasca 1.2w/(m2k) la o variatie de 35 de grade (-15 exterior si +20 interior)

Necesarul de gaz se calculeaza prin împartirea consumului de energie la multiplul dintre area zonei interne si diferenta de temperatura

Exemplul analizat consta intr-o rulota cu dimensiuni

  • latimea exterioara de 2.3m (interior 2.2)
  • lungime corp rulota 4.5m (interior 4.4m)
  • inaltime interior 2.3 are o suprafata radianta de 

Suprafata radianta inseamna 2 panouril laterale x 2.2 x 2.3 + 1 podea 2.2 x 4.4 + 1 tavan 2.2 x4.4 + 2 pereti frontali x 2.2 x 2.3 =  39.6 metrii patrati


Utilizam soba TRUMA la puterea de 2 kW (maxima 3.4 kW) cu temperatura mediu ambiant de minus 15 grade. 

Raspuns = 2000/39.6/35= 1.4 > 1.2 impus deci trebuie sa scadem puterea sobei si incercam cu puterea la 1.7 kW 

Raspuns = 1700/39.5/35 = 1.22 <1.2 ( aproape egalitate) 

Daca detii o rulota gradul III de izolare, reglajul sobei la aproximativ 60% din puterea maxima ar fi suficient pentru incalzirea iarna.

Daca detii o rulota cu gradul II de izolare, atunci  la temperaturile mai mici de zero grade, trebuie sa cresti semnificativ puterea sobei cu minim 25% in plus 

In speranta ca aceste informatii va sunt utile mai puteti gasi si altele similare pe pagine mea de facebook Vacanta pe 6 roti

 

Daca avem deja masina, primul pas logic ar fi sa verificam cu ajutorul softului special creat in UK, comportamentul masinii din dotare si viitoarea rulota pe care intentionez sa o cumpar. De ce trebuie sa testez asamblul? pentru ca vei descoperi ca aceasi masina tragatoare are diferite performante in functie de factori principali:

Program online „Mariajul” intre RULOTA si MASINA – partea legala, fara perdea


Greseala numarul 1 – alegerea gresita a LATIMII rulotei. Latimea rulotei este un factor important. Daca detin o masina ingusta, cu motorizare mica, atunci ma voi orienta catre o rulota cu latime de 2.2m, pentru a avea o aerodinamiciate crescuta. Daca ne orientam catre o rulota de 2.3m, adica doar 10cm, la prima vedere pare nesemnificativ, dar procentual inseamna o crestere a suprafetei desfasurate la vant a rulotei de 4.5%. Daca latimea rulotei creste la 2.5m atunci suprafata creste cu 13.6%. 


Greseala numarul 2 – alegerea gresita a INALTIMEA RULOTEI. Sunt aceleasi principii exprimate mai sus, cu cat raportul intre inaltimea rulotei si inaltimea auto tragator creste, cu atat scade performanta asamblului. In primul film de mai jos se observa comportamentul aerodinamic cand raportul este foarte mare. Se adauga o cutie de portabagaj, scade raportul si in filmul 2 se observa imbunatatirea. Totusi sunt accesorii care ajuta la imbunatatirea comportamentului aerodinamic al asamblului masina si rulota, se numeste deflector. 


Greseala numarul 3 – alegerea gresita a IZOLATIEI rulotei. Am prezentat in articolul de mai jos ce inseamna izolatia rulotei gradul I, gradul II si gradul III. 

DILEMA cat zile „tine” butelia din rulota IARNA. Gradul II sau III?


Greseala numarul 4 – montarea carligului de remorcare la nea’ Vasile de la coltul blocului. Este o diferente intre integrarea carligului in calculatorul masinii si preluarea semnalelor de la instalatia electrica a masinii si trimiterea lor catre rulota.  

Integrarea CALCULATORULUI unui carlig de remorcare la Nea Mitica de la coltul blocului – cutie automata


Greseala numarul 5 – nu utilizeaza aparate de masura a umiditatii peretilor. Se bazeaza doar pe „instrumentul olfactiv” personal sau al prietenului. 

Cum se verifica UMIDITATEA din peretele/mobila rulotei – profesional


Greseala numarul 6 – nu elimina mirosurile de la fostul proprietar – utilizand generatorul de ozon. 

Cum se elimina mirosurile NEPLACUTE din rulota sau autorulota


Va prezint in articolul de mai jos cum sa iti achizitionezi o rulota din Germania utilizand site-ul mobile.de

Majoritatea celor care importa masini din Germania utilizeaza website-ul www.mobile.de ca referinta si informatii. Este activata si limba romana a acestui website https://www.mobile.de/ro. 

Pleacam de la principiul ca o piata mare de desfacere iti ofera mult mai multe variante si optiuni decat o piata mica.  Populatia Germaniei versus populatia Olandei este in raport de 4:1. 

De ce as cumpara o rulota din Germania, toti colegii stim, din cauza uzurii mai scazute datorita drumurilor calitative, din cauza regulamentului strict impus al legislatiei, atentie testul de verificare a instalatiei de gaze este obligatoriu si datorita grijei proprietarilor fata de bunurile achizionate. Un plus mare reprezinta distanta fata de malul marii, zonele cu umiditate ridicata si salina, elemente care distrug rulota intr-o perioada lunga de timp.

Sunt 2 categorii de vanzatori – cei privati si rechinii mari, care urmaresc si ei anunturile de achizitie a vanzatorilor privati. Dumneavoastra de la 2000 km distanta … nu cred ca aveti sansa sa promiteti unui vanzatori privat sa o retina pentru un super pret, deoarece rechinii din zona vor musca inaintea dvs. O rulota cu potential, fara defecte se va vinde repede, o rulota care are defecte sau starea generala lasa de dorit, va ramane in bratele proprietarilor, asa ca atentie … proprietar sanse mari la preturi mici dar si la defecte ascunse. 


Sa definim un vanzator de incredere si unul la inceput de drum de pe site-ul mobile.de…

Exemplul Nr 1 – un vanzator de incredere

  • sunt pline 5 stele sau 4+1/2, sau 4 stele – din punctul meu de vedere, este super ok
  • In paranteze (154) ca exemplu reprezinta numarul persoanelor care au apreciat vanzatorul. 

Untitled

Exemplul Nr 2 – un vanzator sub semnul reticentei 

  • sunt pline 4 stele sau 4+1/2, din punctul meu de vedere, este super ok
  • In paranteze (1) ca exemplu reprezinta numarul persoanelor care au apreciat vanzatorul. 

In ce consta diferenta intre exemplul 1 si 2 ? – diferenta consta in numarul pe persoane care au apreciat vanzatorul, adica cu cat numarul este mai mare, cu atat acuratetea este mai mare, puteti avea o imagine mai clara a vanzatorului.

Cat de greu se obtin aceste stele? Foarte greu, similar ca si la sistemul Ebay. Website-ul mobile genereala aleatoriu email-uri privind modul in care vanzatorul ti-a raspuns la solicitarile tale, si genereaza un raport catre vanzator si catre pagina site-ului. 

comunicatia cu MOBILE

Preturile normal vor avea variatii, un produs similar se va vinde mai scump la un dealer cu rating foarte mare, deoarece, acest indicator prezinta seriozitatea vanzatorului, multe persoane alegand sa cumpere mai scump, dar sa nu efectueze un drum pana in Germania, ajungand acolo, descopera ca rulota s-a vandut sau are defecte ascunse. Personal nu voi pleca la un drum de 4000 km fara o certitudine ca rulota de care sunt interesat ma va astepta … acolo, unde am gasit-o. 


Ce poti face in acest moment, dupa ce ai ales rulota si ai descoperit ca vanzatorul tau are rating foarte bun?

Oferi un avans de 500 euro transferabili prin banca, in baza unei facturi de achizitie si stabilesti o perioada de rezervare, dupa expirarea careia, vanzatorul va putea revinde caravana daca nu ai aparut sa o ridici. 

Atrag atentia asupra anumitor elemente de siguranta:

  • pretul pentru persoanele fizice trebuie sa contina TVA. Fiti siguri ca pretul afisat sau mentionat in factura este cu TVA inclus (acesta trebuie evidentiat separat in factura) 
  • factura trebuie sa fie factura finala, mentionand ca se va plati avans suma de 500 EURO (exemplu) din suma totala, restul va fi achitat prin …. dvs decideti, numerar la ridicarea rulotei, tranfer bancar sau card.
  • perioada de rezervare sa fie mentionata in scris in corespondenta electronica sau in factura proforma 
  • sa solicitati poze actualizate ale rulotei inainte de plati, aceastea fiind opozabile 
  • sa solicitati conditiile de returnare a avansului, daca in momentul inspectiei rulotei veti identifica probleme ce nu v-au fost aduse la cunostinta anterior. 

Atentie – nu exista ieftin si foarte bun! 


Eu nu cunosc limba germana, dar internetul cunoaste traducerea automata din limba romana in limba germana, acesta fiind instrumentul de a discuta cu vanzatorii. 

  • https://translate.google.ro/

Raspunsul dansilor se copie in acelasi soft de traducere automata … si veti citi raspunsul in limba romana ….



VARSTA rulotei 

PRO

  • varsta rulotei NU este un criteriu esential deoarece este construita din elemente rezistente in timp, nu rugineste si nu necesita mentenanta speciala.
  • pret de achizitie redus 
  • ideala pentru rulotistii stagiari 
  • poti sa experimentezi anumite reparatii ale rulotei pe un produs ieftin, in cazul in care vei „rata operatia” repercursiunile ca pret sunt minime.
  • majoritatea consumabilelor se schimba usor (cheder geam sau usa, anvelope, sabotii se franare, rulmenti, amortizoare,pastile de la cupla AL-KO, geamuri …)
  • exista mai ales pentru rulotele englezesti vechi o multime de piese de schimb

CONTRA

  • nu mai vechi de 20 de ani, caz in care trebuie inlocuita instalatia electrica si anumite componente 
  • majoritatea magazinelor ONLINE sunt in Anglia, o piesa de dimensiuni mai mari devine o problema, in sensul ca nu gasim curieri care sa accepte sa transporte gen usa butelie rulote
  • daca a stationat intr-o zona cu umiditate marita mai ales salina, atunci s-ar putea ca tot cartonul din interior sa fie imbibat ireversibil cu saruri de mare. S-ar putea utiliza metoda prezentata in alta postare – Cum se elimina mirosurile NEPLACUTE din rulota sau autorulota 
  • grad de izolate termica redus, variatiile de temperatura exterioare vor amplifica disconfortul la temperaturile extreme 
  • risc major de infiltratii ale apei prin zone ce nu pot fi inspectate cu ochiul liber 

DIMENSIUNILE  rulotei 

PRO

  • dimensiune redusa, timpul de petrecere in interiorul rulotei este minim, doar numarul de paturi sa fie suficient pentru toti membrii familiei. In caz contrar puteti achiziona paturi suplimentare Paturi suplimentare si auxiliare
  • inaltime redusa, ajuta enorm la reducerea consumului de combustibil 
  • muchii rotunjite, ajuta la stabilitatea rulotei 
  • 2 axe 

CONTRA

  • unei rulote cu latime de 2.5m. Datorita drumurile inguste din Romania, trebuie sa mergi cat mai strans de bordura si distractia incepe …. denivelari, gropi, canale …
  • CONTRA – unei rulote cu protap lung 
  • CONTRA – unei rulote cu protap neacoperit

ECHIPAREA rulotei 

PRO

  • sarcina mare de incarcare, minim 250 kg 
  • trapa baie / dus in tavan
  • treapta scara extensibila la intrare in rulota
  • mover automat sau semi automat 
  • cort rulota 
  • antena satelit mobil 
  • husa pentru protectie 
  • ventilator in tavan
  • hota la bucatarie 
  • dus cu cabina separat 

CONTRA 

  • fara amortizoare 
  • fara cupla de stabilizare AL-KO
  • fara boiler
  • fara WC 
  • dus cu perdea, gen cilindru 
  • trape care se deschid numai 5 cm
  • fara soba gen TRUMA

Este o tendinta naturala in a incerca sa gasesti cea mai ieftina rulota sau autorulota, dar de multe ori cea mai „IEFTINA” nu va mai fi la fel de ieftina in momentul in care incepi sa achizionezi si sa instalezi accesoriilor rulotei (deoarece sunt foarte scumpe) si comparand cu o rulota similara cu accesorii gata montate, s-ar putea sa realizazi ca … ai iesit mai scump.

Majoritatea pot aprecia valoarea accesoriilor prin verificarea unor preturi generale pe internet dar va rog sa ADAUGATI SI VALOAREA MANOPERII in cazul in care nu puteti sa le instalati singur. Un mover (motor electric) se poate achiziona si nou si second hand dar instalarea lui nu este la indemana oricarei persoane. Instalarea in service – 100 euro (preturile sunt orientative)

O alta capcana o reprezinta pretul unei componente si pretul intregului sistem. Sa luam ca exemplu terasa OMNISTORE modelele care monteaza pe tavan, la imbinarea tavanului cu peretele lateral. Terasa poate sa coste 800 euro dar atentie – ELEMENTELE de prindere a terasei de tavan trebuie achizitionate separat in functie de modelul rulotei / unghiului si a formei de imbinare intre tavan si peretele lateral.

Apasa aici – descarcare – Calculator valoare accesorii

poza1

Functioneaza foarte simplu astfel:

Coloana2

Nu am gasit inca o ecuatie care sa poate fi prezentata pentru a calcula pretul corec a unei rulote sau autorulote second hand, in schimb pot sa afirm ca preturile se pot aseza pe o forma similara CLOPOTULUI lui GAUSS. Trebuie eliminate extremele  – ultimele preturi minime si ultimele preturi maxime.

Coloana3

Coloana4

Coloana5

Coloana6

Coloana7

Poti sa aduni si eventualele reparatii de stricta necesitate ce tin de siguranta circulatiei, in cazul in care poti sa constati inaintea achizitiei defectiunile sau partile ce urmeaza a fi schimbate imediat.

Pentru rulotele mai vechi de 10 ani exista un grad de uzura destul de mare al urmatoarelor subansamble:

  • tacheti cupla AL-KO –  aproximativ 40 Euro achizitia si inlocuirea lor
  • amortizor protap – aproximativ 40 Euro
  • amortizoarea suplimentare roti (daca rulota este model vechi Anglia) – aproximativ 80 Euro
  • saboti franare – aproximativ 25 Euro

Coloana8

Coloana9

Suplimentar fata de cele mai sus, se pot adauga in functie de interesul dumneavoastra urmatoarele costuri:

Lista uzuala de accesorii pentru o rulota:

Nr Lista propusa de accesorii 
1 Accesorii instalare aparat aer conditionat sub bancheta – tubulatura, grile 
2 Acumulator 12V  
3 Adaptor cablu 3 pini la priza 2 pini 
4 Aer condiționat  – mobil 
5 Aer condiționat  – sub bancheta
6 Aer condiționat  – tavan 
7 Airmix – permite absortie aer rece
din exterior in timpul utilizarii sobei TRUMA
8 Alarma antifurt 
9 Amortizoare protap
10 Amortizoare roata – bucata
11 Antena satelit automata
12 Antena satelit manuala 
13 Antena WIFI internet  
14 Antifurt protap AL-KO 3004
15 Anvelope rulota clasa „C” cu DOT < 6 ani
16 Boiler electric 220V  
17 Boiler electric gaz 
18 Butelie gaz aluminiu LPG dedicata 
19 Butelie gaz aluminiu Propan 12l
20 Butelie gaz aluminiu Propan 6l
21 Butelie gaz otel 6 sau 12l
22 Butelie gaz fibra de sticla 
23 Cablu alimentare cu stecher dedicat 20m
24 Cantar AL-KO incorporat in roata sprijin
25 Cantar normal verificare incarcare cupla
26 Casetă de toaletă 
27 Cheie telescopia roti 
28 Cort exterior  
29 Covoare interioare 
30 Covor pentru cort exterior 
31 Cric rulota – dedicat AL-KO
32 Cric rulota – standard
33 Cupla AL- KO 3004 
34 Cupla gaz pentru gratar exterioara 
35 Cuptor cu gaze 
36 Cuptor cu microunde 
37 Cutie de valori  
38 Cutie protectie stecher / imbinare 
39 Detector de fum/monoxid de carbon 
40 Detector scurgeri de gaze 
41 Exctinctor 
42 Frigider 
43 Hota 
44 Husa exterioara rulota  
45 Incalzire electrica in pardoseala 
46 Incalzitor regulator butelie la 12V
47 Incarcare butelie 12L – propan 
48 Incarcator baterie 220/12V 
49 Instalatie audio boxe  
50 Instalatie electrica 12V off camping
51 Roata de rezerva (anvelopa si janta noi)
52 Invertor 
53 Jante de aliaj  (2 bucati)
54 Masa pliabila 
55 MOVER – Motor electric automat 
56 MOVER – Motor electric manual 
57 Oglinzi retrovizoarea suplimentare 
58 Panou solar flexibil monocristalin 
59 Panou solar rigid policristalin 
60 Priza exterioara 12V, 220V, TV 
61 Racire suplimentara frigider 12V – ventilatoare exterioare 
62 Rampa nivelatoare roti calare 
63 Receiver 12V
64 Rezervor apa murdara mobil 
65 Rezervor de apă curată (fix) 
66 Roată de rezervă 
67 Rulouri exterioare rulota 
68 Scara access rulota – individuala
69 Scara access rulota – instalare sub rulota manuala 
70 Scaune pliabile – certificate 120 kg
71 Senzor fum 
72 Senzor monoxod carbon 
73 Suport pentru biciclete fata 
74 Suport pentru biciclete spate 
75 Suport pentru televizor 
76 Suport roata rezerva sub rulota
77 Talpi pentru piciorul de calare 
78 Televizor dedicat 12V 
79 Terasa exterioara in caseta
80 Trapa panoramica 
81 Truma duo Control regulator butelie cu incalzitor 
82 Truma mono Control regulator butelie
83 Generator de ozon dezinfectie totala 
84 Polish exterior rulota 
85 Colantarea exterioara rulota 

In speranta ca aceaste informatie au fost utile, ma puteti contacta la urmatoarea adresa de facebook.

https://www.facebook.com/rulotistii/

Vacante placute!

3 thoughts on “Categorie permis conducere 3500< B96 extins <4250 kg

  1. salut. am citit intamplator azi cele scrise de tine cu multa truda in 2017. felicitari pentru efort!
    sunt rulotist de vreo 30 ani si sunt ruda directa cu cel mai mare dealer de rulote din olanda, firma din 1968.
    am ceva comentarii de facut in direct. dedic multe zeci de minute din pasiune si compasiune.
    si…dupa vreo 700.000 km facuti cu rulote in RO si in afara si dupa experiente personale cu vreo 45 de variante/tipuri/marci de rulote pe care le-am avut “la carlig”.
    sergiu
    0722 288 788

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *