Sa explic in nenumarate randuri legatura intre legislatia rutiera din 2019 si caracteristicile tehnice ale autoturismului tragator, producator carlig remorcare si caracteristicile tehnice ale rulotei devine o rutina si am hotarat sa realizez un mic soft care te ajuta daca ai o dilema in legatura cu acest subiect. Subliniez ca legislatia rutiera sufera modificari in mod constant, codul rutier actualizat este biblia soferilor si a rulotistilor.
Ce face acest soft?
Tu introduci caractersiticile tehnice ale rulotei, carligului si ale autoturismului tragator iar el iti sugereaza categoria permisului de conducere!
Ca orice soft, are limitari si erori, te rog daca constatati erori sa imi comunici pentru imbunatatire.
Mentionez ca mai jos gasiti link-ul catre program si explicatiile necesare
- legislatia rutiera din Romania nu se refera la numarul de axe ale rulotei
- recomandarea de aur, masa maxima autorizata rulota sa fie mai mica decat masa (greutatea) proprie a autovehicolului tragator. Sau poti sa aplici regula ca masa proprie rulota+bagaje < masa proprie autoturism tragator
- intre rulota si autovehicol se afla carligul cu detalii tehnice – ai nevoie de aceste date tehnice. Pastreaza cu tine certificatul de instalare si cartea tehnica a carligului daca datele tehnice nu se pot citi direct de pe tablita atasata pe carligul de remorcare. Vezi sa fie omologat CE.
- am considerat in programul atasat ca recomandare incarcarea pe carlig sa fie 5% din masa maxima tehnica autorizata a rulotei. Cu alte cuvinte sarcina de apasare pe carlig sa nu depaseasca sarcina admisibila de catre constructorul carligului
- la final am prezentat detalii despre anvelopele utilizate la rulota, si ele trebuie sa fie analizate din punct de vedere tehnic daca corespund
APASA aici DESCARCA programul DE VERIFICARE A CATEGORIEI DE PERSMIS NECESAR TRACTARII remorcii
De ce apare aceasta recomandare de aur?
- este regula pentru protectia dumneavoastra si nu are repercursiuni legale daca este incalcata sau depasita cu conditia ca restul regulilor sa nu fie incalcate
- izvoraste din Art. 157 Regulament aplicare OUG 195/2002 Reguli pentru circulaţia vehiculelor
- care spune punctul b) ca autovehiculul trăgător să nu remorcheze un autovehicul mai greu decât masa lui proprie, cu excepţia cazului când remorcarea se efectuează de către un autovehicul destinat special depanării
- ca sa te protejezi pe tine, familia ta si restul participantilor la trafic se recomanda cazul cel mai defavorabil, cand in autovehicolul este incarcat doar cu greutatea soferului iar rulota este plina de bagaje pana la limita masei maxime tehnice admisibile
Exemplul 1 – Am considerat ca exemplu caracteristicile tehnice ale masinii DUSTER VU iar caracteristicele tehnice ale carligului de remorcare le-am introdus aleatoriu
Se pot introduce valori numai in campurile marcate cu culoare albastra si se efectueaza verificarile logice la punctele 9-12 cu mentiunea ca la punctul 12 se RECOMANDA. Exista o mica eroare, am definit de 2 ori casuta cu numarul 12. Considerati va rog casuta 12 (recomandare doar)
De ce la punctul 12 a aparut mesajul „DEPASIRE limita recomandata”?
Pentru ca masa maxima autorizata a rulotei este mai mare decat masa proprie autovehicol tragator.
Exemplul 2 – Am considerat ca exemplu caracteristicile tehnice ale masinii TIGUAN, cu caracteristici tehnice ale carligului aleatoriu
Categorii permis de conducere – B, B96, BE
- categoria B96 – suma masei maxima autorizata autoturism + masei maxima autorizata remorca sa nu depaseasca 4250kg, cu recomandarea ca greutatea masinii proprii sa fie mai mare decat MMA remorca, remorca mai grea de 750kg
- categoria BE – suma masei maxime autorizate autoturism+ masei maxime autorizate remorca mai mare decat 4250kg si mai mica de 7000kg, cu aceasi recomandare logica MMA remorca mai mica decat masa masinii goale.
Consider ca subiectul cum se alege o anvelopa potrivita pentru rulote si care este presiunea corecta de lucru, este un subiect mai putin cunoscut, fapt pentru care va sugerez sa alocati 2 minute pentru a citi si aceasta sectiune
Primul si cel mai important lucru este sa se inteleaga ca anvelopele se aleg dupa INDEXUL de SARCINA si dupa INDEXUL de VITEZA.
Voi detalia mai jos fiecare informatie si logica interconectarii lor
Al doilea lucru important consta in faptul ca NU ESTE OBLIGATORIU sa ACHIZITIONATI ANVELOPE DIN CLASA „C”- comeriale decat daca nu regasiti ceea ce aveti nevoie in tabelul de mai jos
Va prezint tabelul cu indicii de sarcina – anvelope autoturisme (pentru 1 singura anvelopa)
Cod | Greutate | Cod | Greutate | Cod | Greutate |
80 | 450 kg | 100 | 800 kg | 120 | 1,400 kg |
81 | 462 kg | 101 | 825 kg | 121 | 1,450 kg |
82 | 475 kg | 102 | 850 kg | 122 | 1,500 kg |
83 | 487 kg | 103 | 875 kg | 123 | 1,550 kg |
84 | 500 kg | 104 | 900 kg | 124 | 1,600 kg |
85 | 515 kg | 105 | 925 kg | 125 | 1,650 kg |
86 | 530 kg | 106 | 950 kg | 126 | 1,700 kg |
87 | 545 kg | 107 | 975 kg | 127 | 1,750 kg |
88 | 560 kg | 108 | 1,000 kg | 128 | 1,800 kg |
89 | 580 kg | 109 | 1,030 kg | 129 | 1,850 kg |
90 | 600 kg | 110 | 1,060 kg | 130 | 1,900 kg |
91 | 615 kg | 111 | 1,090 kg | 131 | 1,950 kg |
92 | 630 kg | 112 | 1,120 kg | 132 | 2,000 kg |
93 | 650 kg | 113 | 1,150 kg | 133 | 2,065 kg |
94 | 670 kg | 114 | 1,180 kg | 134 | 2,125 kg |
95 | 690 kg | 115 | 1,215 kg | 135 | 2,185 kg |
96 | 710 kg | 116 | 1,250 kg | 136 | 2,245 kg |
97 | 730 kg | 117 | 1,285 kg | 137 | 2,305 kg |
98 | 750 kg | 118 | 1,320 kg | 138 | 2,365 kg |
99 | 775 kg | 119 | 1,360 kg | 139 | 2,435 kg |
Va prezint tabelul cu indicii de Viteza ai anvelopelor
Cod | km/h | Cod | km/h |
A1 | 5 | G | 90 |
A2 | 10 | J | 100 |
A3 | 15 | K | 110 |
A4 | 20 | L | 120 |
A5 | 25 | M | 130 |
A6 | 30 | N | 140 |
A7 | 35 | P | 150 |
A8 | 40 | Q | 160 |
B | 50 | R | 170 |
C | 60 | S | 180 |
D | 65 | T | 190 |
E | 70 | U | 200 |
F | 80 | H | 210 |
Urmatorul pas este sa decid unde vreau sa merg cu rulota, deoarece viteza maxima legala asamblului rulota + autoturism difera de la tara la tara.
Pentru Romania, legislatia spune ca viteaza maxima de deplasare este cu 10km mai mica decat viteza maxima a drumului.
Deductia logica – viteza de 120 km este viteza maxima legala asamblului auto + rulota.
Concluzia numarul 1 – indicele de viteza maxim va fi „L” din tabelul de mai sus.
Acum vom citi din talon sau cartea de identitate informatia privind MASA MAXIMA ADMISIBILA (greutatea maxima a rulotei si a sarcinii utile) a rulotei
Exemplul 1
- masa maxima admisibila a rulotei este de 1500 kg
- avand 1 singura axa.
- 1500 kg/ 2 anvelope = 750 kg pentru 1 anvelopa
- din primul tabel rezulta indice de sarcina = 98
Prima concluzie gresita – Indice sarcina 98 acopera teoretic MMA rulotei.
Se recomanda ca sa MMA rulota sa nu depaseasca 90% din Indicele de sarcina, deci trebuie sa achizionam anvelope cu indice 101.
Exemplul 2
- masa maxima admisibila a rulotei este de 1500 kg
- avand 2 axe
- 1500 kg/ 4 anvelope = 375 kg pentru 1 anvelopa
- din primul tabel rezulta indice de sarcina = 74
Daca aveti deja montate anvelope cu indice „C” s-ar putea sa aveti pe anvelope mentionate 2 indici ca exemplu 101/103
- valoarea de 101 se aplica NUMAI CAND sunt montate pe axa din spatele masinii comerciale, 2 anvelope pe fiecare parte!
Am achizitionat anvelopele cu urmatoarele detalii – 185 R14 101 M dar mai trebuie sa citit si presiunea maxima mentionata pe anvelopa in PSI.
Presiunea maximă pe care anvelopa o poate suporta este scrisă cu caractere mici pe flancul anvelopei în KPA sau PSI.
Calcul presiune anvelope= (Presiunea maxima / sarcina anvelopa) x ( masa maxima admisibila rulota/ numarul de anvelope)
- Calcul presiune = (65/825) x (1500/2) = 0.078 x 750 = 58.5 psi
- utilizand formula de transformare din PSI in BARI obtinem = 4.033 bari
Eu personal utilizez CALCULATOR ANVELOPE ON-LINE
Calculator online gratis calcul presiune anvelope
cum functioneaza:
- pasul 1 – introduceti masa maxima a rulotei (greutatea proprie + sarcina utila maxima)
- introduceti numarul de axe ale rulotei
- introduceti tipul anvelopei pe care o aveti montata
Nu exista presiune STANDARD.
- Pentru cei care detin senzori de presiune la masina pot sa observe cum presiunea scade sau creste in functie de temperatura exterioara.
- Daca dimineata pleci din varful muntelui de la 10 grade si ajungi la marea neagra la 40 de grade, deja trebuie pe drum sa mai reduci din presiunea anvelopelor.
- La fiecare variatie de 10 grade se pierde sau castiga in medie 1 psi. Acestea sunt detalii prea amanuntite.
- Presiunea variaza in functie de temperatura si de sarcina aplicata.