Demontare carlig de remorcare – rulota platforma


Demontare carlig de remorcare – rulota platforma

Exista 3 abordari ale subiectului daca trebuie sa demontez sau nu carligul de remorcare in perioada in care ma deplasez pe drumurile publice fara rulota/remorca dupa mine.

  • abordarea din punct de vedere al codului rutier romanesc

  • abordarea din punct de vedere al asiguratorului si al omologarii RAR

  • abordarea din punct de vedere „al celor 7 ani de acasa”


Abordarea din punct de vedere al codului rutier romanesc

Ce spune codul rutier romanesc cu privire la acest aspect?

Pai nu prea spune nimic clar referitor la acest carlig de remorcare dar spune foarte clar asupra placutelor de inmatriculare, si anume:

CAPITOLUL V – Reguli de circulaţie

SECŢIUNEA 3 – Reguli pentru circulaţia vehiculelor – Art. 148

Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:

să aibă aplicate folii sau tratamente chimice pe dispozitivele de iluminare ori semnalizare luminoasă, care diminuează eficacitatea acestora, precum şi pe plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare, care împiedică citirea numărului de înmatriculare sau de înregistrare;

Acum daca ai chef sa te certi cu Politistul si sa incerci sa ii spui conform cu poza de mai sus ca in lege nu se specifica obstacolul CARLIG DE REMORCARE, iti sugerez sa o lasi mai moale,  citeste articolul 99, punctul 16 din OUG 2002 mai intai.


„conducerea unui vehicul ale cărui plăcuțe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare sunt deteriorate, murdare ori acoperite cu gheata sau zăpada de natura a împiedica identificarea numărului de înmatriculare sau de înregistrare;


„conducerea unui vehicul pe ale cărui plăcuțe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare sunt aplicate folii sau alte dispozitive care nu permit citirea numărului de înmatriculare ori plăcuțele nu corespund standardelor în vigoare;

Daca esti in situatia conform cu poza de mai sus, atunci iti sugerez sa iti demontezi imediat carligul de remorcare ….


Abordarea din punct de vedere al asiguratorului si al omologarii

ce inseamna? 

Pai sa citim din nou articolul Art. 148 punctul 6 care spune „să transporte în şi pe autoturism obiecte a căror lungime sau lăţime depăşeşte, împreună cu încărcătura, dimensiunile acestuia”

Prima reactie este sa incerci sa argumentezi faptul ca, acest carlig de remorcare nu este o incarcatura.

Oare RAR are aceasi opinie?

  • un accesoriu precum carligul de remorcare trebuie sa fie omologat de catre RAR pentru a fi instalat

  • un fier/otel care are forma de carlig de remorcare, care nu este OMOLOGAT de catre RAR reprezinta o „incarcatura” si deci nu ai voie sa depasesti lungimea autoturismului

Dupa ce am clarificat ca omologarea RAR face diferenta intre un fier in forma de carlig si un accesoriu, atunci iti spun ca daca detii un carlig fabricat la nea Mitica in atelier si nu a fost omologat de RAR atunci in cazul in care vecinul cand parcheaza loveste masina in carligul tau de remorcare – esti BUN DE PLATA!

Omologarea RAR individuala si omologarea RAR produs individual sunt lucruri diferite.

Un vanzator din Romania daca doreste sa comercializeze anumite masini sau accesorii trebuie sa primeasca omologarea RAR pentru acel produs.

Dumneavoastra, cumparatorul nu aveti obligatia sa mergeti la RAR cu masina daca vanzatorul mentioneaza in factura aprobarea/omologarea RAR al produsului.

Orice carlig trebuie sa detina o tabla de aluminiu sau o stanta prin care se mentioneaza anumite detalii tehnice importante.

Un produs stantat cu EEA sau EU plus detaliile tehnice inseamna ca este un produs aprobat sa fie comercializat si utilizat in EU sau EEA.

In trafic se va verifica daca sarcina de remorcare mentionata pe tabla de indentificare a carligului este mai mare decat MMA rulota/remorca.

Un asigurator destept va citi procesul verbal al Politiei si din care daca reiese ca distrugerea barei s-a datorat carligului de remorcare, iti va cere omologarea lui.

Mai apare si aspectul logic, in trafic, in cazul unui accident/incident atunci iti asumi un risc inutil imens sa echipezi autoturismul cu carlig de remorcare care nu are omologare RAR.

Personal pastrez in masina factura de achizitie a carligului si factura atelierului care mi-a montat carligul.


abordarea din punct de vedere „al celor 7 ani de acasa”

Inseamna sa ai grija de tine si de pasagerii din masina in timpul deplasarii.

Stiu ca folclorul romanesc pe acest subiect se reduce la urmatoarele idei:

  • daca am montat carligul, cel din spate va fi mai prudent si va pastra o distanta mai mare

  • daca am carligul, in caz de accident usor, masina mea va fi protejata

Acum daca analizezi subiectul vei descoperi ca:

  • producatorii au scos pe piata carlige de remorcare fixe si detasabile. Oare care este rolul carligului detasabil ? doar ca sa platim mai mult?

  • daca detii carlig fix de remorcare si ai uzura la bila, sub 49mm diamentru ce faci ??? cum inlocuiesti bila ??? sa nu te gandesti ca o tai si sudezi alta ….

  • bara de protectie standard este proiectata sa preia energia mecanica la impact. Logic este proiectata sa distribuie aceasta energie pe suprafata barei. Daca tu ai in spate un carlig de remorcare, in momentul impactului cu o masina care te loveste din spate, atunci TU si pasagerii din MASINA CONDUSA de tine vor suferi, deoarece mecanic, socul se va transmite direct sasiului prin carlig si lonjeroane si apoi se reduce prin absortia energiei de catre bara protectoare.

  • mai mult, este la un impact mai violent, s-ar putea sa te trezesti cu lonjeroanele indoite si atunci vei afla ca …. este mai ieftin sa demontezi carligul … decat sa repari lonjeroanele

Demontare carlig de remorcare – rulota platforma

Am extras pentru usurinta dumneavoastra

Precizări referitoare la legislaţie:
1) Definiţie „autoritate competentă – instituţie notificată de Statele membre ale UE sau notificată de Părţile contractante la Acordurile de la Geneva pentru emiterea certificatelor de omologare comunitară CE/CEE, respectiv a certificatelor de omologare internaţională CEE-ONU” (Conform ORDIN nr. 2.135 din 8 decembrie 2005).

2) Se exceptează de la obligaţia de a fi certificate următoarele:

„a) produsele omologate de autorităţile competente ale părţilor contractante în baza acordurilor de la Geneva;

b) produsele omologate sau certificate de autorităţile competente ale statelor membre potrivit directivelor/regulamentelor Uniunii Europene;

c) produsele de origine sau produsele de schimb de origine;



Am tractat cu 2 masini aceasi rulota, ambele avand cutii de viteze automate DAR cu precizarea ca prima masina a avut carligul montat la „nea Mitica de la coltul blocului” si ultima, carligul montat in reprezentanta.

Exista vreo diferenta intre cele montaje? –  Raspuns categoric DA
Am asistat la montajul de la nea Mitica si dupa 3 ani, la montajul celor din reprezentanta auto iar diferenta MAJORA consta in faptul ca reprezentanta a introdus codul carligului in calculatorul masinii, operatie ce se realizeaza prin sistemul internet – comunicare directa cu serverul marcii auto, update si reprimire informatii – actualizare in calculatorul masinii.
La Nea Mitica, efortul dansului se limiteaza in a culege semnale de pe semnalizarile existente ale masinii, astfel incat extinde semnalele  de la auto la remorca. In rest, comportamentul masinii echipata cu cutie automata in timpul tractarii este identic ca si fara rulota.
Problemele privind lipsa integrarii in calculator descoperite de subsemnatul, ca utilizator primar al masinii au fost:
  • schimbare treapta de viteza foarte repede si turatie joasa, in masina se simteau vibratii. Se recomanda modul sport pentru a elimina aceasta problema …
  • la comutarea manetei in marsarier, senzorii de parcare o luau razna, indicand iminenta pericolului
  • ESP incepea sa intre in actiune in cazul in care eram depasit de tiruri si miscarea laterala se simtea puternic.
Am schimbat masina si am hotarat sa montez carligul in reprezentanta auto, achizionand carligul Westfalia, accesoriu original pentru masina. Am solicitat sa fiu prezent la integrarea carligului in calculatorul masinii pentru a „verifica” daca este o „vrajeala” sau „realitate”.

A fost realitate, din punct de vedere mecanic carligul a fost instalat pana la orele 16.30 dar apoi a inceput circul …. recunosterea carligului.

In prezenta subsemnatului s-a solicitat serverului marcii auto sa integreze calculatorul carligului, au aparut erori, erori datorita in final, a necompletarii corecte a noului cod al carligului in softul masinii la pasul corespunzator. Integrarea a durat mai mult de 2 ore, fiecare comunicare calculator masina – server marca auto avand nevoie de aproximativ 5 minute.


Care sunt diferentele:

Calculatorul in momentul cuplarii remorcii, va comunica CAN cu alte module despre acest lucru –
  • cu modului de la cutia de viteze automata – schimba treapta de viteza la turatii mai ridicate

  • cu functia autostart a masinii – aceasta functie nu mai este activa, chiar daca este actionata, astfel incat sa se evite oprirea motorului la semafor a asamblului masina + rulota – motivul fiind prezentat mai jos

  • cu modului de la motor  – când remorcarea funcționează diferit pentru a face față încărcării suplimentare – uneori comută ventilatorul suplimentar pentru a se răci/ la semafor nu se mai opreste motorul pentru a permite racirea eficace

  • cu modulul ABS / ESP – acestea funcționează diferit atunci când remorca este cuplată pentru a evita intrarea in balans

  • cu modului CECM – Acest modul de alimentare distribuie energia/curentul in instalatia de 12V într-un alt mod, atunci când remorcă este cuplata și ajută vizual conducătorul auto atunci când remorcă este atasata ( in cazul in care becul de la semnalizarea rulotei este ars, acest defect apare pe bordul masinii…)

  • cu modului OPS – Acesta este codat astfel încât atunci când remorca este cuplată, senzorii nu sună, cand se cupleaza in marsarier.

  • cu modului RVC – camera de mers înapoi – lucru similar cu senzorii de parcare – recunoaște remorca de pe ecran si oprește liniile dinamice

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *