Alimentare frigider gaz in timpul deplasarii rulotei/autorulotei

Incerc sa sumarizez informatii importante din legislatia Europeana si specificatiile tehnice ale producatorilor de frigidere dedicate rulotelor/autorulotelor versus functionarea pe gaz in timpul deplasarii rulotei sau autorulotei.

Trebuie precizat ca incalzirea sobei TRUMA si racirea frigiderului inseamna in ambele CAZURI utilizarea gazului pentru INCALZIRE (incalzirea aerului sau incalzirea amoniacului)

Pentru încălzirea în timpul deplasarii, exista Directiva UN ECE R 122 pentru autorulote și rulotele IN CARE se specifică CLAR – rulotele si autorulotele trebuie echipate cu un dispozitiv de oprire in siguranta a alimentarii cu gaz.

Pentru cei care nu stiu, o DIRECTIVA EUROPEANA poate fi transpusa in legislatia tariilor din Comunitatea Europeana intr-o anumita perioada de timp, din acest motiv, tranzitarea tarilor europene inseamna sa cititi legislatia legata de acest subiect.

Momentan doar sistemul de reglare a presiunii gazului Truma MONO sau DUO Control CS îndeplinește această cerință.

InkedScreenshot_2020-07-14 https eur-lex europa eu legal-content RO TXT PDF uri=CELEX 32004L0078 from=EN(1)_LI

 

Declaratia producatorului TRUMA (traducere de pe site-ul lor) https://www.truma.com/int/en/faq/operate-truma-heaters-while-driving.html

  • Da, este posibilă încălzirea în timpul conducerii cu încălzitoarele Truma Combi și Vario Heat. 
  • În cazul încălzitoarelor Truma S și Trumatic S, funcționarea încălzitorului în timpul conducerii este posibilă numai cu un capac de protecție, care trebuie instalat liber în fluxul de aer. Truma recomandă capacele T-3 sau T-2. În caz contrar, flacăra poate să se răstoarne și să deterioreze încălzitorul.”

Daca citim titlul cu atentie de mai jos – cerinte privind INCALZITOARELE CU COMBUSTIE si SISTEMELE DE INCALZIRE CU GPL – cititi va rog punctul 1.1.2 – vedeti cuvantul esential – REZERVOR INSTALAT PERMANENT !!!

Screenshot_2020-07-14 https eur-lex europa eu legal-content RO TXT PDF uri=CELEX 32004L0078 from=EN

  • butelia si rezervorul de LPG sunt lucruri diferite
  • in poza de mai jos am prezentat in stanga – REZERVOR DE LPG si in dreapta butelie
  • ambele sunt instalate temporar, adica se pot scoate prin desfacerea acestor chingi
  • pentru a fi instalate permanent, rezervorul de LPG trebuie echipat cu niste sisteme de prindere cu brida metalica (exista la magazinele de specialitate)

20191012_134133

Sa vedem ce mai spune legislatia in domeniu pentru UZ EXCLUSIV STATIONAR – punctul 2.1.1

Screenshot_2020-07-14 https eur-lex europa eu legal-content RO TXT PDF uri=CELEX 32004L0078 from=EN(2)

Concluzia NUMARUL 1 – daca aveti butelii simple fixate cu benzile textile, din punctul meu de vedere, NU AVETI VOIE SA ALIMENTATI SOBA TRUMA in timpul deplasarii rulotei sau autorulotei.

Sa analizam cazul in care proprietarul detine REZERVOR de LPG instalat corespunzator, echipat cu MONO sau DUO CONTROL, cu capac TRUMA T2 sau T3 – alimentarea cu gaz a frigiderului in timpul deplasarii

Screenshot_2020-07-14 54-223-maw41a_rev_48636 pdf

Daca citim manualul frigiderului Dometic, aceste spune clar ca frigiderul este echipat cu un sistem de siguranta care opreste alimentare cu gaz daca flacara „iese afara” – majoritatea rulotistilor invoca acest sistem de siguranta -justificarea utilizarii frigiderului alimentat pe gaz in timpul deplasarii !!!

Totusi, daca citim in zona stanga jos unde scrie WARNING !!!! – DOMETIC specifica – cand esti mobil (adica in miscare) INCHIDE/OPRESTE butelia de gaz!

Citind un alt manual al frigiderului Dometic gasit pe internet – gasim instructiunea de siguranta (chiar daca nu cunoasteti engleza – se specifica 12V – traveling = miscare)InkedScreenshot_2020-07-14 Dometic-manual-RM7xxx pdf_LI

Citind manualul pana la capat gasim urmatoarele informatii interesante:

Screenshot_2020-07-14 Dometic-manual-RM7xxx pdf(1)

  • Frigiderul trebuie alimentat numai cu LPG (propan, butan) – SA NU UTILIZATI GAZ METAN SAU GAZ NATURAL !!! – revin in partea de mai jos cu diferentele
  • daca frigiderul este in functiune alimentat cu GAZ in timpul deplasarii – trebuie sa respecte standardul European EN 732 si se specifica clar NU ESTE PERMIS IN FRANTA

Standardul European EN 732 – ” Specifications for dedicated liquefied petroleum gas appliances – Absorption refrigerators”

Concluzia NUMARUL 2 – legislatia cu privire la sistemul de alimentare cu gaz este clara, daca indeplinesti toate conditiile anterior mentionate (rezervor, DUO sau MONO control, LPG), atunci alimentare cu LPG a frigiderului in timpul deplasarii se pare ca este la latitudinea utilizatorului.

Trag un semnal de alarma !!! – este INTERZIS in toate statiile de alimentare cu combustibil sa aprinzi lichide inflamabile, DECI IN MOMENTUL INTRARII IN BENZINARIE, alimentarea cu GAZ a frigiderului sau a sobei TRUMA trebuie OPRITA.

Din punct de vedere practic, pentru posesorii de rulota, acestia trebuia sa stie ca inclinarea rulotei in momentul tractarii REDUCE FOARTE mult randamentul frigiderului de gaz, cu alte cuvinte, te expui pe tine, familia ta si alti participanti la trafic cam inutil, alternativa 12V fiind suficienta pentru o calatorie in Romania.

Pentru posesorii de panouri solare, problema descarcarii baterii in timpul stationarii (pauzelor de condus) este neglijabila, bateria se incarca suficient de mult in timpul verii.

Pe langa detaliile prezentate mai sus, mai exista si alte standarduri si regulamente ce trebuie avute in vedere:

  • furtunul de alimentare intre butelie si instalatie trebuie inspectat vizuat si verificata perioada de timp scursa intre data fabricarii si data curenta.  Exista niste standarduri – BS3212 or BSEN1763 – se considera ca durata de viata normala este de 5 ani 
  • trebuie testata si butelia dupa o perioada de timp (in functie de specificatia producatorului / normele din tara in care o utilizati – se discuta de 10 ani
  • pana la aparitia standardului EN 1949 in 2003, regulatoarele de gaz aveau diferite presiuni in functie de alimentarea rulotei – 28,30 sau chiar 50mbari.
  • atentie la ce regulator aveti instalat, acum toate regulatoarele trebuie sa fie de 30mbari si trebuie afisat cu un actibild aceasta presiune langa butelie. 

Gazul natural – gazul metan din instalatia de alimentare a apartamentelor:

În general, gazul natural are în compoziție 85% metan, 4% alți alcani (etan, propan, butan, pentan) și 11% gaze inerte (care nu ard). Deosebit de valoroase sunt gazele naturale care conțin heliu, aceste gaze fiind sursa principală de obținere a heliului.

RULOTELE SI AUTORULOTELE au proiectate instalatiile de gaz pentru PROPAN SI BUTAN. NU EXISTA in literatura de specialitate gaz metan!

Postez informatii privind diametrul diuzelor aragazului in cazul in care folositi gaz metan si in cazul in care folositi LPG. Atentia daca utilizati gazul metal la alimentarea rulotei – soba si aragaz. Ca exemplu doar

  • duza alama pentru gaz metan – ochiul mic 1.10,/1.15 
  • Duze alama  GPL / Propan-Butan  0.5/0.6    

Postez ca referinta puterea calorica a celor 2 gaze. Gazul metan se va consuma mai repede decat LPG, necesitand o cantitate mai mare pentru a realiza aceasi cantitate de caldura. 

  • putere calorica gaz metan = 38.7 Mj/m3
  • putere calorica LPG = 93.2 Mj/m3

Postez ca referinta raportul aer / gaz necesar si veti intelege ca pentru a arde LPG-ul la aragaz, acesta va consuma mai mult oxigen decat gazul metan. Intru-un spatiu mic, cum este rulota, este indicat sa se mentina un geam deschis, pentru alimentarea cu oxigen a spatiului, deoarece se utilizeaza de 2.5 ori mai mult oxigen. 

  • raport aer – gaz metan = 10/1
  • raport aer – LPG = 25/1 

LPG este mai greu decat aerul, se va aseza spre podea, acesta este motivul pentru fixarea alarmei in partea de jos a rulotei.


Au mai ramas in discutie doar Propanul si Butanul.

Va prezint experimentul privind puterea calorica a celor 2 gaze propuse.  

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=jLfmAi_1mwY?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Propanul îngheata la -42 C iar butanul ingheata la -0,4 °C 

Ce este LPG -ul ? un amestec de propan si butan vandut la statiile de alimentare cu un procent de amestec diferit in functie de anotimpuri, iarna procentul de Propan fiind mult mai mare. 


De ce ingheata regulatorul de gaz si de ce avem nevoie de TRUMA EisEX

In primul rand haideti sa intelegem ce este OPD – over fill protecion device si apoi sa intelegem legatura intre inghet si aceasta valva

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=M1SBTOz5m8w?version=3&rel=0&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent]

Aceasta valva permite incarcarea buteliei doar pana la 80% din capacitate, restul fiind evacuat pe retur. Verificati daca aveti stantate literele “OPD” pe corpul rubinetului butelie!  

In timpul utilizarii normale sau in perioada mai rece, regulatorul buteliei incarcate cu LPG cu procent mare de Propan poate sa inghete, fiind accentuata grosimea stratului de gheata de umiditatea atmsferica. Fierberea gazului din interiorul buteliei are loc prin absortia temperaturii de la suprafata peretilor buteliei. Trecerea gazului prin regulator inseamna in corpul acestuia ca avem 2 presiuni diferite, in butelie presiune mare iar spre conducte presiunea constanta.  

Odata ce propanul (GPL) trece prin regulator, acesta se extinde, rezultând temperaturi foarte scazute ale vaporilor de gaze. Acest lucru determina ca regulatorul sa atinga  temperaturi extrem de scazute, deoarece vaporii de gaz trec rece prin el. În functie de umiditatea aerului înconjurator si de viteza cu care este utilizat gazul, se va forma condens sau chiar gheata pe regulator. Daca perioada de inghet este lunga, se poate optura curgerea prin regulator.

Cu cât este mai rapida utilizarea gazului, cu atât mai rece va fi regulatorul.

Legatura intre OPD 80% si inghet consta in faptul ca o butelie plina ochi cu propan/LPG va avea sanse foarte mari sa formeze gheata pe corpul valvei si poate optura trecerea gazului catre regulator. Sance mici dar in literatura de specialitate se mentioneaza si aceasta posibilitate. 

Ce face acest TRUMA EisEX? – mentine regulatorul la o temperatura minima. 

Exista o legatura intre patura cu care invelim butelia si gheata de la regulator ?

Raspuns: NU categoric 

Patura se foloseste pentru a mentine o temperatura a buteliei cat mai ridicata, evitand astfel scaderea presiunii din butelie. Chiar daca vom avea regulatorul incalzit, nu va mai “curge” gaz datorita faptului ca nu se mai “topeste lichidul ” Daca afara sunt minus 15 grade, temperatura gazului poate sa ajunga la minus 30 grade. 

Gasiti mai jos prezentarea unei paturi electrice la 12V speciala pentru butelia cu propan si graficul temperaturei versus presiunii

https://www.powerblanket.com/propane-tank-heater/

https://bushwalkingnsw.org.au/clubsites/FAQ/FAQ_Mixtures.htm

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *