Decizia comisiei europene autocolant GPL rulota si autorulota


Traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul, un slogan care este des intalnit, numai ca daca traim prea mult in Romania si nu ne informam cu privire la ceea ce inseamna regulamente si legislatie in strainatate, s-ar putea sa avem o mare surpriza cand iesim cu jucariile in vacanta in Europa.


Inainte de a comenta ca nu se aplica, te rog sa intelegi ca o directiva europeana se transpune in legislatia nationala din fiecare stat membru al Comunitatii Europene mai devreme sau mai tarziu.

Poti sa descarci aiciDirectiva Europeana 2004/78/C din data de 29 April 2004

Am tradus in limba romana informatiile prezentate la articolul  UTILIZARE SISTEME DE ÎNCĂLZIRE cu GPL STAȚIONARĂ


Articolul 2.1. Încălzitorul cu combustie GPL și sistemul său de alimentare cu un sistem de încălzire GPL care este destinat să fie utilizat numai atunci când vehiculul nu este în mișcare, trebuie să respecte următoarele cerințe:


Articolul 2.1.1. Autocolantele permanente vor fi atașate la compartimentul în care sunt depozitate buteliile portabile GPL și în imediata apropiere a dispozitivului de control al sistemului de încălzire, oferind instrucțiuni că încălzitorul GPL nu trebuie să funcționeze și că supapa cilindrului portabil GPL trebuie să fie închisa când vehiculul este în mișcare.


Nenenea militianul din Europa nu stie de varianta “noi suntem romani” si la “noi in Ro” nu se aplica nimic ….


Incerc sa explic prin demonstratie video si impreuna cu specificatiile tehnice ale producatorului TRUMA, ca deplasarea cu rulota sau autorulota cu soba pornita poate avea loc NUMAI daca aveti echipata instalatia de alimentare cu gaz cu TRUMA Mono sau Duo Control  CS + furtun cu protectie la rupere.


Truma MonoControl CS este un regulator de presiune a gazului cu senzor de ancorare integrat pentru un singur cilindru de gaz.

Senzorul vă asigură că puteți încălzi caravana sau autorulota în condiții de siguranță în timp ce vă aflați pe drum.

Dacă vă implicați într-un accident cu o viteză de coliziune de aproximativ 15-20 km/h față de un obiect solid, senzorul de avarie oprește imediat fluxul de gaze.

Dacă sistemul de alimentre cu gaze este deteriorat, nu poate să scape nici un gaz.


Suplimentar trebuie sa aveti furtunuri flexibile intre butelie si teava de gaze – TRUMA furtun cu protectie la rupere in timpul deplasarii.

Multi dintre rulotistii romani nu cunosc  legislatia  in domeniu.

Avand in vedere ca legislatia specifica din fiecare tara din Comunitatea Europeana in acest domeniu poate sa difere, regula de AUR – VALVA BUTELIEI DE GAZ trebuie sa fie inchisa pe perioada deplasarii.


Declaratia producatorului TRUMA “Da, este posibilă încălzirea în timpul conducerii cu încălzitoarele Truma Combi și VarioHeat.

În cazul încălzitoarelor Truma S și Trumatic S, funcționarea încălzitorului în timpul conducerii este posibilă numai cu un capac de protecție, care trebuie instalat liber în fluxul de aer.

Truma recomandă capacele T-3 sau T-2.

În caz contrar, flacăra poate să se răstoarne și să deterioreze încălzitorul.”

Suprafața capului trebuie să depășească cel puțin 10 cm de dispozitivele de acoperiș, cum ar fi cutiile de acoperiș, porturile de schi sau portbagaj, astfel încât încălzitorul să funcționeze corect.


Link catre website-ul oficial TRUMA

Am fost nevoit sa traduc in limba romana continutul partial deoarece nu exista in limba romana instructiuni de la TRUMA.

Pentru încălzirea în timpul conducerii, Directiva UN ECE R 122 pentru autorulote și rulotele specifică un dispozitiv de oprire a siguranței.

Sistemul de reglare a presiunii gazului Truma MonoControl CS îndeplinește această cerință.

În întreaga Europă, în timpul conducerii (în conformitate cu Directiva UN ECE R 122) poate fi utilizat un încălzitor LPG testat de tip dacă sistemul include acest regulator cu o instalație de gaze configurată corespunzător.

Trebuie respectate reglementările naționale.


Inchid acest topic cu mentiunea clara ca utilizarea frigiderului cu alimentare pe gaz in timpul MERSULUI este un risc enorm pentru dvs si familia dvs dar si pentru participantii la trafic.

Incerc sa sumarizez informatii importante din legislatia Europeana si specificatiile tehnice ale producatorilor de frigidere dedicate rulotelor/autorulotelor versus functionarea pe gaz in timpul deplasarii rulotei sau autorulotei.

Trebuie precizat ca incalzirea sobei TRUMA si racirea frigiderului inseamna in ambele CAZURI utilizarea gazului pentru INCALZIRE (incalzirea aerului sau incalzirea amoniacului)


Pentru încălzirea în timpul deplasarii, exista Directiva UN ECE R 122 pentru autorulote și rulotele IN CARE se specifică CLAR – rulotele si autorulotele trebuie echipate cu un dispozitiv de oprire in siguranta a alimentarii cu gaz.

Pentru cei care nu stiu, o DIRECTIVA EUROPEANA poate fi transpusa in legislatia tariilor din Comunitatea Europeana intr-o anumita perioada de timp, din acest motiv, tranzitarea tarilor europene inseamna sa cititi legislatia legata de acest subiect.

Momentan doar sistemul de reglare a presiunii gazului Truma MONO sau DUO Control CS îndeplinește această cerință.

Daca citim titlul cu atentie de mai jos – cerinte privind INCALZITOARELE CU COMBUSTIE si SISTEMELE DE INCALZIRE CU GPL

cititi va rog punctul 1.1.2 – vedeti cuvantul esential – REZERVOR INSTALAT PERMANENT !!!

– butelia si rezervorul de LPG sunt lucruri diferite

– in poza de mai jos am prezentat in stanga – REZERVOR DE LPG si in dreapta butelie

– ambele sunt instalate temporar, adica se pot scoate prin desfacerea acestor chingi

– pentru a fi instalate permanent, rezervorul de LPG trebuie echipat cu niste sisteme de prindere cu brida metalica (exista la magazinele de specialitate)

Sa vedem ce mai spune legislatia in domeniu pentru UZ EXCLUSIV STATIONAR – punctul 2.1.1


– daca aveti butelii simple fixate cu benzile textile, din punctul meu de vedere, NU AVETI VOIE SA ALIMENTATI SOBA TRUMA in timpul deplasarii rulotei sau autorulotei.


Sa analizam cazul in care proprietarul detine REZERVOR de LPG instalat corespunzator, echipat cu MONO sau DUO CONTROL, cu capac TRUMA T2 sau T3 – alimentarea cu gaz a frigiderului in timpul deplasarii.


Daca citim manualul frigiderului Dometic, aceste spune clar ca frigiderul este echipat cu un sistem de siguranta care opreste alimentare cu gaz daca flacara “iese afara” – majoritatea rulotistilor invoca acest sistem de siguranta -justificarea utilizarii frigiderului alimentat pe gaz in timpul deplasarii !!!


Totusi, daca citim in zona stanga jos unde scrie WARNING !!!! – DOMETIC specifica – cand esti mobil (adica in miscare) INCHIDE/OPRESTE butelia de gaz!


Citind un alt manual al frigiderului Dometic gasit pe internet – gasim instructiunea de siguranta (chiar daca nu cunoasteti engleza – se specifica 12V – traveling = miscare)


Citind manualul pana la capat gasim urmatoarele informatii interesante: 


Frigiderul trebuie alimentat numai cu LPG (propan, butan) – SA NU UTILIZATI GAZ METAN SAU GAZ NATURAL !!! – revin in partea de mai jos cu diferentele


daca frigiderul este in functiune alimentat cu GAZ in timpul deplasarii – trebuie sa respecte standardul European EN 732 si se specifica clar NU ESTE PERMIS IN FRANTA


Standardul European EN 732 – ” Specifications for dedicated liquefied petroleum gas appliances – Absorption refrigerators”


Legislatia cu privire la sistemul de alimentare cu gaz este clara, daca indeplinesti toate conditiile anterior mentionate (rezervor, DUO sau MONO control, LPG), atunci alimentare cu LPG a frigiderului in timpul deplasarii se pare ca este la latitudinea utilizatorului.


Trag un semnal de alarma !!! – este INTERZIS in toate statiile de alimentare cu combustibil sa aprinzi lichide inflamabile, DECI IN MOMENTUL INTRARII IN BENZINARIE, alimentarea cu GAZ a frigiderului sau a sobei TRUMA trebuie OPRITA.


Din punct de vedere practic, pentru posesorii de rulota, acestia trebuia sa stie ca inclinarea rulotei in momentul tractarii REDUCE FOARTE mult randamentul frigiderului de gaz, cu alte cuvinte, te expui pe tine, familia ta si alti participanti la trafic cam inutil, alternativa 12V fiind suficienta pentru o calatorie in Romania.


Pe langa detaliile prezentate mai sus, mai exista si alte standarduri si regulamente ce trebuie avute in vedere:

– furtunul de alimentare intre butelie si instalatie trebuie inspectat vizuat si verificata perioada de timp scursa intre data fabricarii si data curenta.  Exista niste standarduri – BS3212 or BSEN1763 – se considera ca durata de viata normala este de 5 ani

– trebuie testata si butelia dupa o perioada de timp (in functie de specificatia producatorului / normele din tara in care o utilizati – se discuta de 10 ani

– pana la aparitia standardului EN 1949 in 2003, regulatoarele de gaz aveau diferite presiuni in functie de alimentarea rulotei – 28,30 sau chiar 50mbari.

– atentie la ce regulator aveti instalat, acum toate regulatoarele trebuie sa fie de 30mbari si trebuie afisat cu un actibild aceasta presiune langa butelie.


 Poza credit Gabriel Vasilache 

Evalueaza
[5 voturi / scor: 5]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *