Reducere viteza legala auto-rulota


Scrisoarea trimisa de subsemnatul catre Brigada Rutiera Bucuresti a fost inaintata Inspectoratului General al Politiei Romane – Directia Rutiera deorece in interior au fost propuneri legate de siguranta circulatiei. 

Am promis ca raspunsul dansilor va fi publicat pe blogul personal, acesta este motivul acesti postari.

Multumesc pe aceasta cale persoanelor si autoritatilor care au inteles faptul ca parcul rulotelor se mareste exponential iar legislatia a ramas in urma vestului Europei la capitolul – oglinzi suplimentare si viteza asamblului autoturism + rulota. 


In scrisoare au fost mentionate cele 2 articole mai jos prezentate si dumneavoastra si am propus:

  • mentionarea expresa si clara a instructiunilor de montare a oglinzilor suplimentare la tractarea unei rulote/remorci mai late decat autoturism tragator
  • reducerea vitezei maxime de deplasare in momentul tractarii unei remorci/rulote de la 120 km/ora la maxim 100 km/ora similar ca si in vest. 

raspuns politie 1

Un subiect mai putin cunoscut este reprezentat de obligativitatea instalarii oglinzilor suplimentare cand tractati o rulota in functie de latimea autoturismului si a rulotei.

Stiu ca majoritatea vor afirma faptul ca nu este mentionat in mod expres in codul rutier romanesc, dar atentie, exista legislatie Europeana specifica. 

Doresc sa mentionez urmatoarele idei principale: 

  • nu exista legislatie speciala pentru conducere autoturism individual si conducerea (asamblului autoturism+rulota), deoarece Directiva Europeana 2003/97/CE spune clar si citez „Oglinzile trebuie să fie amplasate astfel încât să permită conducătorului auto, care este așezat în poziție normală de conducere, să aibă o imagine clară a drumului în spatele și în fața vehiculului, precum și în partea (părțile) laterală(e) a(le) acestuia”

  • daca analizam comentariile care circula pe net precum ca nu este necesara oglinda suplimentara la tractare deoarece nu scrie expres in legislatie acesta impunere, pot sa afirm ca utilizand aceasta logica, logica NU functioneaza si NU trebuie aplicata deoarece putem analiza cu urmatorul exemplu

  • faptul ca in codul rutier romanesc se mentioneaza sa opresti autoturismul cand apare semnul STOP in intersectie, daca nu detaliaza in legislatia romaneasca ca si in momentul in care tractezi rulota trebuie sa opresti la STOP. 

  • Atunci DA opresc sau NU opresc?  deoarece nu scrie clar in codul rutier cand tractez rulota ….. 

Este important sa descarcati aceasta directiva deoarece sunt multe lucruri utile, se discuta de VIZIBILITATE, campul de vizibilitate al soferului.

Sunt 5 tipuri de oglinzi ce trebuie instalate, in functie de categoria autoturismului.  


Prezint exemplul cel mai uzual – vizionati pagina 266 (contor stanga) sau 43 (contor dreapta) si veti descoperi ca pentru categoria auto M1 avem:

  • oglinda interioara CLASA I – obligatorie 
  • oglinda exterioara CLASA II – optionala 
  • oglinda exterioara (mica) CLASA III – OBLIGATORIE
  • oglinda exterioara cu unghi larg CLASA IV – optionala 
  • oglinda exterioara de proximitate CLASA V – optionala 
  • oglinda exterioara vizibilitate frontala CLASA VI – optionala 

APASA aici pentru a DESCARCA DIRECTIVA 2003/97/CE

Pentru a usura munca dumneavoastra, am extras din Directiva de mai sus doar pagina care specifica detaliile privind oglinzile clasa III.


Va rog sa descarcati Directiva Europeana si sa deschideti la pagina 270 (contor stanga) sau pagina 43 (contor dreapta) pentru a citi toate detaliile – extrag din articolul 5.2.1 pentru referinta doar „Câmpul de vizibilitate trebuie să permită conducătorului auto să vadă o porțiune de drum orizontală, plană, cu o lățime de cel puțin 4 m, centrată pe planul median longitudinal vertical al vehiculului și care se prelungește de la 20 m în spatele punctelor oculare ale conducătorului auto (figura 6) până la orizont”. 

Pozele prezentate in cadrul Directivei sunt foarte clare, nu mai lasa loc la interpretari.


Acum TU decizi daca latimea rulotei reduce din campul vizual lateral inapoi si incalca sau nu directiva Europeana 2003/97/CE. 

oglinzi

In legislatia Europeana, limiteaza pana la maxim 25 centimetrii suplimentar fata de latimea maxima a masinii, amplasarea oglinzilor retrovizoare, astfel incat oglinzile sa nu devina ele un pericol pentru participantii la trafic  – articolul 3.6 

Faptul ca nimeni nu va masoara aceste elemente in timpul deplasarii in Europa este un aspect, in caz de accident grav, cred ca toti procurorii devin specialisti in domeniu … daca accidentul s-a produs din cauza dvs / manevra gresita / vizibilitate redusa, s-ar putea sa aveti o problema.

Nu stiu legatura intre acoperirea costului reparatiei de catre asigurator si faptul ca masina nu a fost echipata corespunzator tractarii unei rulote mai late decat autoturismul tragator.  


Doresc sa va prezint informatii clare pentru cei ce vor  sa calatoreasca cu rulota in Europa, referitoare la limita de greutate al asamblului, viteza legala din Romania si cum se autorizeaza o rulota pentru deplasarea cu viteze peste 90 km/ora in Germania. 

Romania – viteaza de deplasare – codul rutier existent.

Art.50.- (1) Vitezele maxime admise in afara localitatilor pentru categoriile si subcategoriile de autovehicule prevazute la art.16 alin.(2) sunt:

(2) Viteza maxima admisa in afara localitatilor pentru autovehiculele care tracteaza remorci sau semiremorci este cu 10 km/h mai mica decât viteza maxima admisa pentru categoria din care face parte autovehiculul tragator.

Sa luam exemplul viteza pe autostrada in Romania – viteza maxima 130km. Conform cu legislatia in vigoare in Romania pot sa merg legal pe autostrada asamblul rulota + autoturism cu viteza de 120km/ora.

Dupa cum se observa, in legislatia romaneasca exista o lacuna majora deoarece prin introducerea noii categorii de permis auto B96 apare o zona noua intre 3500 kg si 4250 kg, zona speciala, care este tratata diferit in alte tari din Europa. 


Europa trateaza 2 subiecte esentiala diferit, pragul fiind 3,500kg:

  • asamblu autoturism + rulota „<” 3,500 kg sau „>” 3,500 kg 
  • autorulota „<” 3,500 kg sau „>” 3,500 kg

In tabelul de mai jos gasiti sumarizarea vitezelor de deplasare in tarile din Europa (acestea au numai caracter informal) .


Germania – autorizarea unei rulote pentru a se deplasa cu 100 km/ora 

Dupa cum stim toti romanii se pricep la fotbal, extindem acest proverb catre rulotisti, insa putin cunosc ca in Romania NU se mai mentioneaza viteza maxima admisibila de deplasare a rulotei dar in schimb in Germania, DA, se mentioneaza in talonul de inmatriculare al rulotei si se aplica un autocolant pe spatele rulotei cu indicatorul 100km/ora. 

thumbnail

Sfatul meu este sa nu aruncati la cosul de gunoi acest document dupa inmatricularea rulotei in Romania, poate fi util in Europa ca sa indicati ca rulota a fost deja aprobata sa circule cu 100km/ora. 


Conditii de autorizare a unei rulote pentru deplasarea cu 100 km/ora:

Varianta 1) prin prezentarea unor documente doveditoare (cum ar fi certificatul de conformitate al producatorului  de rulote),

Varianta 2) prin inspecția vizuală că sunt îndeplinite următoarele condiții:

  • Anvelopele au indice de viteză de cel puțin 120 km/h
  • Anvelopele au o vechime mai mică de 6 ani
  • Rulota este prevăzută cu frâne de siguranță și amortizoare hidraulice
  • Rulota este echipata cu un sistem de stabilizare aprobat (cum ar fi un dispozitiv AlKo sau ATC sau programul de stabilizare a remorcilor ESP al autovehiculului)
  • Raportul de greutate nu depășește 100%
  • Mașina este echipată cu un sistem ABS de frânare
  1. Recent am citit ca in Spania s-a redus viteza asamblului autoturism + rulota. 
  2. In Austria pe anumite sectiuni de drum, limita de viteza in timpul noptii scade.
  3. In tarile din Nord exista limite de viteza pe timp de vara si pe timp de iarna. 
  4. Un website util este acesta – introduceti tara si puteti vedea vitezele limita. http://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/austria/speed_limits_en.htm

Tabelul de mai jos are rolul de a exemplifica vitezele gasite pe internet in momentul intocmirii tabelului – au rolul de EXEMPLU DOAR. 

Vehicol  –  km/h

A= autostrada 

N= nationale 

Austria  Belgium  Croatia  Cehia 
A N A N A N A N
Masina

+ rulota

<3500 kg  100  80  120  90  90  80  80  80
>3500 kg  80  70  90  90  90  80  80  80
Autorulota  <3500 kg  130  100  120  90  130  100*  130  90
>3500 kg  80  70  90  90  90  80  80  80

 

Vehicol –  km/h Danemarca Germania   Franta Ungaria
A N A N A N A N
Masina
+rulota
<3500 kg  80  70  80*  80  130  100  80  70
>3500 kg  70  70  100*  80  90  90*  80  70
Autorulota  <3500 kg  130  90  130*  100  130  100*  130  90
>3500 kg  70  70  100*  80  110  100*  80  70

 

Vehicol – km/h Irlanda   Italia  Luxemburg Norvegia 
A N A N A N A N
Masina
+rulota
<3500 kg  80  80*  80  70  90  75  80  80
>3500 kg  80  80* 80  80  90  90  80  80
Autorulota  <3500 kg  120  100*  130  90  130  90  90  80
>3500 kg  80  80*  100  80  130  90  110  110

Repet – nicaeri in Europa nu vei gasi limita de 120 km/ora la tractarea rulotei

Vehicol –  km/h Portugalia Slovenia  Spania Suedia
A N A N A N A N
Masina
+rulota
<3500 kg  100  80  80 80   80  70  80  70*
>3500 kg  100  80  80  80  100  80  90*  70*
Autorulota  <3500 kg  120  100  130  90  100  80  90*  70*
>3500 kg  100  90  80  80  90  80  90*  70*
Vehicol –  km/h Elvetia  Olanda   
A N A N A N A N
Masina
+rulota
<3500 kg  80  80  90  80        
>3500 kg  100  80*  80  80        
Autorulota  <3500 kg  120  80*  130  80*        
>3500 kg  100  80*  80  80        
scirsoare 1

0 thoughts on “Reducere viteza legala auto-rulota

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *