Deflector pentru rulota – avantaje


Va prezint faptul ca exista mai multe tipuri de deflectoare pentru rulota.

In Romania s-a discutat foarte putin despre deflectoarele care ajuta “teoretic” la scaderea consumului de combustibil dar in zona in care rulotelele sunt utilizate preponderent pentru off road (sudul Africii, Noua Zeelanda, Australia) producatorii au venit in intimpinarea clientilor cu deflectoare pentru noroi si pietre – un subiect tabu in Ro!

Exista deflector care se monteaza pe protapul rulotei si este extrem de utila sa se foloseaza in perioada Decembrie – Martie in Romania (stim cu arata mazga de la sosea lipita pe panoul frontal al rulotei!)


Scopul prezentarii este sa va prezint cum am reusit cu 30 de ron sa construiesc un deflector pentru rulota mult mai performant decat cele vandute de firmele consacrate …..


Am incercat sa realizez o schita simpla pentru a putea exemplifica legatura intre stabilitatea asamblului, consumul de combustibil si deflector pentru rulota.

In realitate, curentii turbionali ce se formeaza intre rulota si autorurismul tragator sunt studiati in laboratoare, de catre producatori de rulote si este mult mai complicat fenomenul decat schita.


In rulotism exista o mare diferenta in comportamentul asamblului autoturism cu haion sau cu portbagaj standard deoarece curentii turbionali isi schimba comportamentul.

Din acest motiv, inainte de a arunca bani pe fereastra achizionand produse denumite “deflectoare pentru reducerea consumului de combustibil” trebuie sa aveti in vedere ceea ce am prezentat mai jos


F1 – fluxul care coboara sub rulota

Producatorii au studiat acest efect si au decis sa acopere protapul de la rulote.

Da, plasticul care acopera protapul nu are rol decorativ! si costa.

Cand achizionezi o rulota, uita-te daca protapul este sau nu acoperit, de obicei rulotele ieftine … nu au acest accesoriu

Mai mult, daca ai montat sub rulota mover si suport roata de rezerva, acestea vor deveni noi obstacole pentru fluxul de aer dislocat de autoturismul tragator si va creste consumul de combustibil


F2 – din experienta proprie sa nu montezi suportul de biciclete pe protapul rulotei

Daca suportul este fix atunci vei avea o mare problema, ori de cate ori ai nevoie sa umblii la depozitul de butelii te impiedici de biciclete.

Eu am achizionat un suport rabatibil care permite accesul dar dupa calatoria pana in Italia am realizat ca am gresit cand am luat aceasta decizie.

La plecarea din Romania datorita vremii nefavorabile am montat husa pentru biciclete si dupa ce am tranzitat Ungaria am observat ca husa era deja stricata, cu multe gauri, in zona de frecare cu partea dura a bicicletelor.

Am scos husa si am plecat la drum pe autostrada in aceasi configuratie si am simtit cum “rulota nu ma mai tine in loc” adica curentii turbionali erau blocati de husa de la bicicleta.

Recomand aceasta configuratie datorita cresterii raportului autoturism / rulota si datorita faptul ca nu afecteaza la fel de mult aerodinamica asamblului ca in cazul prezentat al subsemnatului


F3 – fluxul care loveste panoul frontal al rulotei

Este cel mai important aspect si pentru exemplificare va rog sa urmariti filmarea de mai jos, simplu si util. Priveste cu atentie si vei descoperi 2 cazuri

– cand jetul de aer loveste direct in deflector, acesta este aruncat catre partea de sus a rulotei


– cand jetul de aer loveste intra intre plafonul autorismului si deflector, acesta curge si formeaza curenti turbionali



Intelegem din aceasta filmare ca problema o reprezinta in primul rand spatiul intre deflector si plafonul autoturismului tragator.

In comert se gasesc bare suport pentru portbagaj si deflectoare dar NU SE GASESTE un produs COMBINAT pentru fiecare tip de autoturism care sa iti asigure o distanta minima de cativa mm intre plafon si deflector.


Performantele deflectorului sunt direct proportionale cu

– distanta ramasa intre plafon si deflector


– cu pozitia deflectorului – cat mai in spatele autorismului


– de lungimea protapului (din acest motiv englezoaicele au protap scurt, reduc curentii turbionali)


– de tipul de autotursim folosit – cu portabagaj gen Dacia logan SEDAN sau HATCHBACK


Filmul de mai jos prezinta avantajele instalarii cutiei de portbagaj suplimentar in momentul tractarii rulotei.


Analizand informatii de mai sus mi-am cumparat profile din plastic “L” si le-am montat SUB CUTIA DE PORTBAGAJ.

Experimentul a fost unul reusit, am montat aceste “L-uri” in forma de “V” si tot fluxul de aer a fost deviat in lateralele rulotei.

Se observa prinderea cu suruburi, nu am avut atunci un aparat de prins nituri de aluminiu.


Cum am testat performanta ?

SIMPLU si banal – numarul insectelor LIPITE pe panoul frontal al rulotei a fost mai redus cu 80% decat anterior.

Combinatia cutie portbagaj – masina cu haion la spate – rulota cu latime minima este IDEALA pentru o stabilitate excelenta + consum combustibil redus.


Am cheltuit 30 de ron si am reusit sa reduc consumul de combustibil, rulota nu ma “mai tine” la viteze mari si nu mai muncesc ore intregi sa elimin amprentele insectelor de pe panoul frontal al rulotei.

Va recomand sa instalati si  in partea din spate a cutie de portabajaj (imaginatia nu are limite) un sistem de cativa cm care sa devieze aerul catre partea superiara a rulotei.

Va doresc ruloteala cat mai multa!


Daca deplasarea cu rulota inseamna doar 100 de km in jurul casei sau pe drumurile nationale romanesti, nu cred ca are sens sa incerci ceea ce am precizat mai sus.

Nu vei descoperi nici o diferenta, in schimb, daca calatoresti mult in Europa, atunci efectul deflectorului la o viteza de croaziera de 90 km/ ora pe sute sau mii de km chiar conteaza!


Poze credit Gabriel Vasilache

Poza principala Photo by Tania Miron on Unsplash

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *