Un articol educativ despre fizică, siguranță și prevenție în trafic
Pe internet circulă numeroase filmări cu accidente în care sunt implicate ansambluri auto-rulotă, dar foarte puțini explică de ce se întâmplă astfel de incidente. În realitate, totul poate fi înțeles dacă stăpânim trei concepte-cheie:
-
Efectul Venturi
-
Fizica de clasa a VII-a: MOMENTUL = FORȚĂ × BRAȚ
-
Pendulul – comportamentul inerțial al rulotei în mișcare

Efectul Venturi – ce este și cum ne afectează?
Efectul Venturi este un fenomen fizic în care un fluid (aerul, în cazul nostru) accelerat printr-un spațiu îngust își mărește viteza și scade presiunea. În trafic, acest lucru se întâmplă când un vehicul mare (camion, autobuz) circulă foarte aproape de ansamblul auto+rulotă – fie că te depășește, fie că îl depășești tu.
Ce se întâmplă exact?
-
Între vehicule apare o zonă de joasă presiune.
-
Această zonă “aspiră” rulota spre camion, în lateral.
-
Se creează un moment de rotire în jurul axei rulotei, ceea ce declanșează balansul.
Rulota, având propria inerție și un centru de greutate ridicat, poate începe să șerpuie, mai ales la viteze mari sau în absența unor sisteme de stabilizare.
💡 Într-o schiță explicativă simplă, putem reprezenta fluxul de aer cu o săgeată roșie ce circulă între cele două vehicule: o parte „verde” (50%) și o parte „albastră” (50%), pentru a simboliza cum aerul este accelerat între ele, generând aspirația laterală.
MOMENTUL = FORȚĂ × BRAȚ – efectul dezechilibrului
Imaginați-vă că aplicăm o forță laterală de 100 kgf (~0.98 kN) pe partea laterală a rulotei, între cârlig și axă. Cu cât brațul (distanța) este mai mare, cu atât efectul de rotire este mai puternic.
-
O rulotă lungă, tractată de o mașină sedan cu cupla situată departe de axa spate, este mult mai vulnerabilă la balans.
-
În schimb, o rulotă scurtă, tractată de un 4×4 compact, cu cârligul aproape de axa spate, va avea un comportament mult mai stabil.
Este același principiu ca atunci când împingi o ușă: dacă aplici forța mai departe de balama, o deschizi mai ușor – în cazul nostru, însă, “ușa” este rulota, iar “deschiderea” e balansul nedorit.

Pendulul – cum oscilează ansamblul în mers
Rulota se comportă ca un pendul fixat în cârligul mașinii. Orice dezechilibru lateral tinde să se amplifice:
-
Dacă nu intervii rapid, balansul crește, exact ca la un leagăn.
-
Dacă viteza este mare, oscilațiile pot scăpa de sub control, punând în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic.
Cum reducem riscul? – Măsuri clare și aplicabile
În timpul condusului:
-
Monitorizează oglinzile – anticipează momentul când ești depășit.
-
Menține o traiectorie cât mai dreaptă, nu vira brusc.
-
Oferă spațiu lateral când ești depășit sau depășești.
-
Redu ușor viteza dacă simți că intri în zona de joasă presiune.
-
Evită depășirile agresive, mai ales pe drumuri înguste.
Măsuri tehnice:
- ATC (AL-KO Trailer Control) – sistem automat de stabilizare
- Bară stabilizatoare cu frecare
- Frâne cu funcție de anti-balans
- Sarcină verticală corectă pe cârlig – ideal între 70 și 90 kg
- Greutatea încărcată jos și spre fața rulotei
- Presiunea corectă în anvelope
- Viteză adaptată – sub 90 km/h pe drum întins este ideal
Demonstrație simplă: bila și pâlnia
În multe clipuri de fizică se arată cum, dacă sufli într-o pâlnie în care se află o bilă, aceasta rămâne lipită de pereții pâlniei, chiar dacă aerul suflă în direcția opusă. Este exact efectul Venturi – bila este atrasă în zona de joasă presiune.
Așa se întâmplă și între rulota ta și un camion: fluxul de aer accelerează, presiunea scade, iar rulota este „lipită” de fluxul lateral creat de camion – riscând balansul.
Concluzie
A conduce cu rulotă nu înseamnă doar a avea o mașină puternică.
Înseamnă să înțelegi:
-
Aerodinamica în trafic real
-
Cum se transmite forța în ansamblul auto-rulotă
-
Cum funcționează inerția și pendularea
-
Cum să anticipezi și să controlezi efectele secundare precum Venturi
Efectul Venturi este real, explicabil, și – cel mai important – poate fi prevenit dacă ești informat și atent.
Ai experimentat vreodată un astfel de balans în mers?
Ai întrebări sau vrei o animație demonstrativă?
Lasă un comentariu și hai să discutăm. Siguranța nu e opțională. Este ceea ce face diferența între o vacanță frumoasă și un moment de groază.

Acum am incercat sa prezint 2 masini cu distante intre puntea din fata si spate egale (pentru usurinta exemplului).
Distanta intre axa din spate si carligul de remorcare fiind diferita.
Cred ca s-a inteles ca efectul VENTURI va misca rulota stanga/dreapta, axul de pivotare fiind axul rulotei.
Aceasta miscare se transmite carligului rulotei si se formeaza un PENDUL.
Aplicam acelasi principiu – FORTA x BRATUL FORTEI

Ce se observa?
– cu cat distanta intre puntea din spate al autoturismului si carlig este mai mare, cu atat efectul VENTURI se simte mai puternic
– cu cat rulota este mai lunga, cu atat se aplifica efectul VENTURI – diferenta de 20% rezulta din calcul

Concluzie
Efectul VENTURI/PENDUL va fi maxim in combinatia rulota LUNGA + autoturism cu distanta mare intre puntea din spatele masinii si carligul de remorcare
Incarcarea pe carlig si legatura intre viteza si sarcina de apasare
Un subiect care este mai putin luat in considerare de catre rulotistii stagiari este reprezentat de verificarea incarcarii/sarcinii a cupla rulotei pe carligul de remorcare.
Este un aspect tehnic extrem de importand din punct de vedere legislativ dar si din punct de vedere al uzurii axei din spatele masinii.
Se stie ca media fortei de apasare a cuplei pe carligul rulotei trebuie sa fie intre 5% si 7% din greutatea rulotei goale + incarcatura.
Va prezint tabelul cu informatiile clasice disponibile, dumneavoastra fiind obligati sa alegeti valoarea minima, in urma completarii acestui tabel (eu l -am completat ca exemplu)
– Greutatea maxima pe carlig conform cu specificatia tehnica a producatorului autovehicolului = 100 kg
– Greutatea maxima suportat de carlig conform cu specificatia producatorului carligului = 150 kg
– Greutatea/ sarcina maxima pe cupla indicata de producatorul rulotei = 75 kg
Sarcina de incarcare se verifica in momentul stationarii rulotei/asamblului dar in timpul deplasarii, sufera dezechilibre majore deoarece rezistenta aerului creste cu patratul vitezei.

In timpul deplasarii, forta aplicata panoului central al rulotei face ca greutatea/sarcina de apasare pe carlig sa scada, rulota avand tendinta de a se “roti” in jurul axului propriu.
Cum se masoara corect cu ajutorul cantarului incarcarea/apasarea pe carlig?
Greseala 1
Inaltimea cuplei in timpul masurarii trebuie sa fie identica cu inaltimea bilei carligului (imaginati-va ca, cupla este deja prinsa pe carligul masinii).
Gresela 2
Dupa ce instalati cantarul sub protap/cupla rulotei DECUPLATI FRANA DE MANA !!!! in caz contrar, tamburii sunt blocati iar rotirea naturala in jurul axei rulotei nu mai poate avea loc, rezultatul fiind impropriu.
Regimul dinamic al asamblului rulota si masina se schimba in functie de viteza de deplasare.
Acum cred ca intelegeti ca apasarea pe carlig este maxima in timpul franarii si scade in regim stationar si minima la viteaza maxima a asamblului versus dinamica miscarii (sau in momentul plecarii de pe loc, daca plecarea se realizeaza brusc)
Din experienta personala, daca incarcarea nu este conform cu specificatia/ recomandarea productorului, la vitezele mai mari si denivelari apare efectul de “hopa mitica”, disconfortul fiind vizil pentru pasagerii din spate iar uzura amortizoarelor va creste semnificativ.
Exista mai multe metode de verificare a incarcarii pe carlig, cu cantarul pozitionat direct vertical sub cupla dar si cantarirea sub pozitia rotii din fata rulotei.
Atrag atentia pentru posesorii de roti cu cantar incorporat gen AL-KO, indicatorul cantarului trebuie interpretat dupa legea – forta x bratul fortei

O alta problema considerata ignorata de multi rulotisti o reprezinta faptul ca incarca rulotele cu bagaje depasind limita tehnica maxima admisibila.
In Germania exista controale pe autostrada a sarcinii utile / masa maxima admisibila rulotei.
La prima vedere pare o banalitate, locul in care doresc sa imi montez suportul pentru bicicleta in momentul deplasarii asamblului rulota + autoturism dar lucrurile nu stau chiar asa.
Sunt limitari legale si sunt aspecte practice de luat in considerare.

In primul rand inaltimea maxima a remorcilor in Europa nu poate sa depaseasca 4m pe verticala, deci subiectul bicicleta pe tavanul rulotei nu poate fi pus in discutie.
Sa intelegem prima data ce inseamna stabilitatea asamblului si apoi sa prezint optiunile
Se stie ca media fortei de apasare a cuplei pe carligul rulotei trebuie sa fie cuprinsa intre 5% si 7% din greutatea rulotei reale (masa proprie + greutatea bagajelor).
Pentru o exemplificare usoara consideram:
– greutate autoturism 1500 kg (cu bagaje si sofer, fara accesoriu suport si bicicleta)
– greutate rulota 1000 kg
– greutate suport bicicleta – 10kg
– greutate 1 bicicleta – 15 kg
– greutate 2 biciclete – 30 kg

Recomandarea subsemnatului – instalati bicicletele direct pe plafonul autoturismului tragator, avantaj creste raportul masa autoturism/greutate rulota, adica creste stabilitatea asamblului.

Daca aveti suport pe haionul masinii, ramane tot o optiune foarte buna.
Cele 2 optiuni inseamna costuri reduse pentru posesorii de jucarii de vacanta, deoarece, aceste suporturi se pot utiliza in mod curent, cu sau fara masina.
Daca deja le -ai achizionat anterior achizionarii masinii, atunci iti raman 100 de Euro in buzunar.

Aceasta optiune nu o recomand din 2 motive – majoritatea rulotelor au compartimentul din fata unde se depoziteaza butelia si restul accesoriilor cu capac ce se deschide ca un geam orizontal si nu prin ridicare verticala cum sunt la rulotele moderne.
Este lipsit de practica, cand doresti sa alimentezi de exemplu butelia cu GPL sau ai nevoie temporar sa accesezi compartimentul din fata, sa dai bicicletele jos sau in cazul fericit sa le rabatezi daca suportul iti permite.
Un alt motiv important o reprezinta lungimea protapului, se stie ca la rulotele englezesti, pentru imbunatatirea aerodinamicitatii, protapul este scurt.
Se observa cum raportul de greutate scade de la 1.54 la 1.44

Atentie, legislatia in Spania si Italia prevede montarea dreptunghiului reflectorizant ALB cu ROSU chiar si pe suportul de biciclete din spatele rulotei/autorulotei CHIAR DACA NU AVETI instalate biciclete deoarece scheletul suportului depaseste gabaritul standard al rulotei/autorulotei.
In Portugalia – nu aveti voie sa extindenti in adancime fata de limita din spate a rulotei /autorulotei cu mai mult de 45cm suportul de biciclete. In acest caz, utilizati doar 1 suport pentru 2 biciclete in spate si altul pe protap.

In cazul in care sunteti o familie numeroasa, sugerez distributia bicicletelor in mai multe puncte, astfel incat sa obtineti o stabilitate buna a asamblului autoturism si rulota.
Nu uitca ca in Spania pentru asamblurile rulota + autoturism mai lungi de 12metrii trebuie sa instalati pe spatele rulotei semnul din aluminiu reflectorizant GALBEN cu banda rosie in jur, standard ECE 70
Apasa aici ca sa te inscrii in Grupul de FacebookVacante cu Auto – Rulota
Credit poza principala Ionel I.
Credit restul pozelor si schite Gabriel Vasilache
Mulțumesc!
Buna seara,
In ce zona a rulotei este indicat sa depozitam o parte din bagaje pe timpul transportului:
In partea din fata, in partea din spate, pe toata platorma rulotei dar a nu se depasi MMA???
Multumesc!
INTERESANT SI EXPLICIT ! TREBUIE CITIT !