Consider ca subiectul cum se alege o anvelopa pentru rulote si care este presiunea corecta de lucru, este un subiect mai putin cunoscut, fapt pentru care va sugerez sa alocati 2 minute pentru a citi aceasta postare.
Plec de la principiul ca diametrul si latimea sunt mentionate in Cartea de identitate.
Primul si cel mai important lucru este sa se inteleaga ca anvelopele se aleg dupa INDEXUL de SARCINA si dupa INDEXUL de VITEZA. Voi detalia mai jos fiecare informatie si logica interconectarii lor
Al doilea lucru important consta in faptul ca NU ESTE OBLIGATORIU sa ACHIZITIONATI ANVELOPE DIN CLASA “C”- comeriale DECAT DACA APLICAND INSTRUCTIUNILE DE MAI JOS nu gasiti anvelope autoturisme care sa corespunda necesitatilor.
Va prezint tabelul cu indicii de Sarcina – anvelope autoturisme
| Cod | Greutate | Cod | Greutate | Cod | Greutate | Cod | Greutate |
| 60 | 250 kg | 80 | 450 kg | 100 | 800 kg | 120 | 1,400 kg |
| 61 | 257 kg | 81 | 462 kg | 101 | 825 kg | 121 | 1,450 kg |
| 62 | 265 kg | 82 | 475 kg | 102 | 850 kg | 122 | 1,500 kg |
| 63 | 272 kg | 83 | 487 kg | 103 | 875 kg | 123 | 1,550 kg |
| 64 | 280 kg | 84 | 500 kg | 104 | 900 kg | 124 | 1,600 kg |
| 65 | 290 kg | 85 | 515 kg | 105 | 925 kg | 125 | 1,650 kg |
| 66 | 300 kg | 86 | 530 kg | 106 | 950 kg | 126 | 1,700 kg |
| 67 | 307 kg | 87 | 545 kg | 107 | 975 kg | 127 | 1,750 kg |
| 68 | 315 kg | 88 | 560 kg | 108 | 1,000 kg | 128 | 1,800 kg |
| 69 | 315 kg | 89 | 580 kg | 109 | 1,030 kg | 129 | 1,850 kg |
| 70 | 335 kg | 90 | 600 kg | 110 | 1,060 kg | 130 | 1,900 kg |
| 71 | 345 kg | 91 | 615 kg | 111 | 1,090 kg | 131 | 1,950 kg |
| 72 | 355 kg | 92 | 630 kg | 112 | 1,120 kg | 132 | 2,000 kg |
| 73 | 365 kg | 93 | 650 kg | 113 | 1,150 kg | 133 | 2,065 kg |
| 74 | 375 kg | 94 | 670 kg | 114 | 1,180 kg | 134 | 2,125 kg |
| 75 | 387 kg | 95 | 690 kg | 115 | 1,215 kg | 135 | 2,185 kg |
| 76 | 400 kg | 96 | 710 kg | 116 | 1,250 kg | 136 | 2,245 kg |
| 77 | 412 kg | 97 | 730 kg | 117 | 1,285 kg | 137 | 2,305 kg |
| 78 | 425 kg ) | 98 | 750 kg | 118 | 1,320 kg | 138 | 2,365 kg |
| 79 | 437 kg | 99 | 775 kg | 119 | 1,360 kg | 139 | 2,435 kg |
Va prezint tabelul cu indicii de Viteza
| Cod | km/h | Cod | km/h |
| A1 | 5 | G | 90 |
| A2 | 10 | J | 100 |
| A3 | 15 | K | 110 |
| A4 | 20 | L | 120 |
| A5 | 25 | M | 130 |
| A6 | 30 | N | 140 |
| A7 | 35 | P | 150 |
| A8 | 40 | Q | 160 |
| B | 50 | R | 170 |
| C | 60 | S | 180 |
| D | 65 | T | 190 |
| E | 70 | U | 200 |
| F | 80 | H | 210 |
Urmatorul pas este sa decid unde vreau sa merg cu rulota, deoarece viteza maxima legala asamblului rulota + autoturism difera de la tara la tara. Pentru Romania, legislatia spune ca viteaza maxima de deplasare este cu 10km mai mica decat viteza maxima a drumului. Deductia logica – viteza de 120 km este viteza maxima legala asamblului auto + rulota.
Concluzia numarul 1 – indicele de viteza maxim va fi “L” din tabelul de mai sus.
Acum vom citi din talon sau cartea de identitate informatia privind MASA MAXIMA ADMISIBILA (greutatea maxima a rulotei si a sarcinii utile) a rulotei si
Exemplul 1
- masa maxima admisibila a rulotei este de 1500 kg
- avand 1 singura axa.
- 1500 kg/ 2 anvelope = 750 kg pentru 1 anvelopa
- din primul tabel rezulta indice de sarcina = 98
Exemplul 2
- masa maxima admisibila a rulotei este de 1500 kg
- avand 2 axe
- 1500 kg/ 4 anvelope = 375 kg pentru 1 anvelopa
- din primul tabel rezulta indice de sarcina = 74
Prima concluzie gresita – Indice sarcina 98 acopera teoretic MMA rulotei. Se recomanda ca sa MMA rulota sa nu depaseasca 90% din Indicele de sarcina, deci trebuie sa achizionam anvelope cu indice 101.
Daca aveti deja montate anvelope cu indice “C” s-ar putea sa aveti pe anvelope mentionate 2 indici ca exemplu 101/103
valoarea de 101 se aplica NUMAI CAND sunt montate pe axa din spatele masinii comerciale, 2 anvelope pe fiecare parte!
Am achizitionat anvelopele cu urmatoarele detalii – 185 R14 101 M dar mai trebuie sa citit si presiunea maxima mentionata pe anvelopa in PSI (am citit si am gasit valoarea de 65 psi)
Calcul presiune = (Presiunea maxima / sarcina anvelopa) x ( masa maxima admisibila rulota/ numarul de anvelope)
Calcul presiune = (65/825) x (1500/2) = 0.078 x 750 = 58.5 psi
utilizand formula de transformare din PSI in BARI obtinem = 4.033 bari
Eu personal utilizez CALCULATOR ANVELOPE ON-LINE
Calculator online gratis calcul presiune anvelope
cum functioneaza:
- pasul 1 – introduceti masa maxima a rulotei (greutatea proprie + sarcina utila maxima)
- introduceti numarul de axe ale rulotei
- introduceti tipul anvelopei pe care o aveti montata
Nu exista presiune STANDARD. Pentru cei care detin senzori de presiune la masina pot sa observe cum presiunea scade sau creste in functie de temperatura exterioara. Daca dimineata pleci din varful muntelui de la 10 grade si ajungi la marea neagra la 40 de grade, deja trebuie pe drum sa mai reduci din presiunea anvelopelor.
La fiecare variatie de 10 grade se pierde sau castiga in medie 1 psi. Acestea sunt detalii prea amanuntite.
Presiunea variaza in functie de temperatura si de sarcina aplicata.
Rezistenţa la rulare a anvelopelor – Rezistența la rulare reprezinta energia consumată la momentul deformării anvelopei la contactul cu solul și frecarea care rezultă. Ea depinde de proprietățile visco-elastice ale cauciucului.
Se discuta pe forumurile de specialitate că anvelopele cu un cauciuc cu o densitate de siliciu importantă au o rezistență la rulare mai mică decât celelalte.
link catre detalii tehnice privind rezistenta la inaintare
Relatia intre greutatea jentii + anvelopa si consum – o logica normala ar fi – greutatea unei jenti de tabla + anvelopa are 3kg in plus fata de alta combinatie, inseamna cresterea asamblului cu 3kg, deci nu e mare diferenta … dar lucrurile nu stau asa deoarece asamblul janta+anvelopa este o masă nesuspendată supusă la 2 forțe :
- Energia de translație, deoarece roata avansează
- Energia de rotație, deoarece roata se învârte
Deci relatia consum – anvelope se transforma in relatia cu cât roata este mai ușoară, cu atât mai mult carburant economisiți.
Cu cât flancurile anvelopelor sunt mai dure, cu atât mai puțin se deformează anvelopele și mașina consumă mai puțin.
Alegerea anvelopelor tip “C” chiar daca avem optiuni pentru autoturisme, ajuta doar la scaderea consumului datorita faptului ca au flancurile mai dure.
Clasificarea din punct de vedere energetic indică deci rezistența la rulare. Mai exact, indică ponderea în consumul de carburant al vehiculului şi asupra emisiilor de carbon, pentru fiecare pneu în parte.
Clasele încep cu litera A (verde) şi se termină cu litera G(roşu). Clasa A este cea mai bună, G este cea mai slabă.
Bun de stiut ca in momentul inlocuirii anvelopelor uzate cu anvelope noi, rezistența la rulare crește în medie cu 10-15%, ceea ce poate reprezenta o lejeră creștere a consumului de carburant în primele luni de utilizare.
Poza credit – Photo by Claudia Maurer on Unsplash