Conversie duba autoutilitara în campervan, legislație pana la costuri


Inainte de a investi intr-o conversie a unei autoutilitare in campervan ar fi bine sa citesti sfaturile si parerile emise de reprezentatii unor companii specializate.

Cu sprijinul reprezentantilor Sfinx Camper&Conversion din Romania va prezint tot ce trebuie să știti dacă vrei să transformi o autoutilitară în autorulotă, de la legislație pana la costuri.


De ce am ales aceasta companie sa o prezint ?

Pentru ca este un model combinat de succes romanesc si au raspuns pozitiv la initiativa subsemnatului de a prezenta informatii corecte si coerente viitorilor rulotisti.


Platforma dedicata rulotismului – vanzari, intermedieri si inchirieri rulote, accesorii si autorulote

www.bazarache.ro


Sfinx Camper&Conversion a obtinut fonduri europene in valoare de 200,000 de Euro pentru fabricarea mobilei din lemn, prin intermediul carora s-au achizionat utilaje specifice pentru fabricarea la comanda a mobilierului de lemn standard dar in special pentru conversii, adica experienta cumulata.


Cele două afaceri (fabricarea mobilierului si conversii) se completează reciproc, deoarece, și în conversia autoutilitarelor se folosește lemnul (placaje pentru mobilierul din interior).


Proiectele de care aceștia se ocupă sunt unice, testându-le măiestria cu fiecare ocazie.

Noi lucrăm cu placaj (plywood) din lemn stratificat. Placajul este rezistent și, de asemenea, are un aspect estetic deosebit. Din acest motiv ceea ce producem noi este unic. Ne punem amprenta prin design și execuție”.


Ca să începem cu începutul, înainte ca măcar să te gândești la amenajare, trebuie să ai ce amenaja.

Mai exact, o mașină suficient de încăpătoare să poți dormi și trăi în ea, chiar dacă pe termen scurt.


De obicei, pentru asta se folosesc autoutilitare, cunoscute și ca dube de transport marfă, de la mărci precum Mercedes, Ford, Fiat, Citroen, Volkswagen ori Peugeot.

Ce mașini sunt potrivite pentru transformare în autorulote

„Majoritatea celor care își doresc un campervan aleg direct vehiculele mari”, spune Laurențiu Simion, managerul Sfinx Camper & Conversion, atelier specializat în conversia vehiculelor în autorulote, case pe roți, containere de locuit și comerciale, cum ar fi food truck-uri sau rulote fast food.


Însă poți călători și petrece timpul liber și în modele de mici dimensiuni deoarece se pot realiza conversii pe vehicule mici tip Vokswagen Caddy, în special pentru tineri fără copii, iar utilizarea dușului și toaletei se realizează în exteriorul vehicului.


Cea mai populară platformă folosită ca autorulotă este Fiat Ducato, pentru că forma sa permite utilizarea eficientă a spațiului, deoarece pereții fiind aproape de 90 grade permit instalarea a două paturi suprapuse, iar existența dulapurilor suspendate va crea senzația de spațiu”.

Alte modele similare sunt Citroen Boxer și Peugeot Jumper.


Alte opțiuni potrivite mai sunt Ford Transit, datorită versiunii 4×4 atractivă ca preț și performanțe, sau Mercedes Sprinter, o variantă fiabilă care are de asemenea o versiune 4×4.


Ce criterii să ai în vedere când ești gata să cumperi

Dacă vrei ca autorulota să aibă o durată de viață de minimum 10 ani, Laurențiu recomandă să cumperi un autovehicul cu până la cinci ani vechime și maximum 150.000 kilometri rulați.

„Atenție și la ce s-a folosit, de exemplu transport de materiale grele sau voluminoase”, spune el.


Câteva criterii pe care ar trebui să le ai în vedere ori tu, ori un evaluator pe care-l vei plăti să-ți confirme calitatea mașinii, sunt:

– starea motorului

– starea sistemului de rulaj

– integritatea caroseriei

– existența ruginei

– deformarea pereților laterali

– istoricul de accidente


Ce spune legea despre amenajarea unei autorulote pentru locuit într-o autoutilitară

Dacă tot am menționat de RAR, e obligatoriu să ai aprobarea acestei instituții ca să poți circula cu autorulota legal după transformare.

Cel mai bine e să consulți legislația înainte să te apuci de orice amenajare, pentru că ai putea avea surpriza neplăcută să fie nevoie să desfaci tot și să refaci conform standardelor.

„În România, conform legilor în vigoare, conversiile se realizează de către atelierele autorizate RAR”, atenționează managerul Sfinx Camper&Conversion. Asta pentru că toate piesele de mobilier și modificările pe care le faci mașinii pot pune în pericol viața și integritatea pasagerilor sau a celorlalți participanți la trafic, explică Laurențiu.


Conform Reglementărilor privind omologarea de tip și eliberarea cărții de identitate a vehiculelor rutiere, precum și omologarea de tip a produselor utilizate la acestea RNTR 2, „se înțelege prin autorulotă un vehicul special din categoria M1 (vehicule concepute și construite pentru transportul de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune, n.r.) construit pentru a servi drept locuință și al cărui compartiment locuibil conține cel puțin următoarele echipamente:

– scaune și o masă;

– paturi obținute eventual prin rabatarea scaunelor;

– spațiu pentru bucătărie;

– facilități pentru depozitare.

Aceste echipamente trebuie bine fixate; totuși masa poate fi concepută pentru a fi ușor pliată.”


„La scaune și banchetele pat, omologarea este pentru un anumit tip de vehicul.

La fel și pentru corturile care se instalează în plafonul vehicului”, adaugă Laurențiu Simion.

Mai pot fi instalate și geamuri, trape, scaune, marchize, panouri solare, scări, suporți de biciclete, iar toate trebuie să aibă documente de omologare pentru vehicule de la producători.


Mai există și un criteriu legat de masa totală a mașinii după amenajare, dacă vrei să treacă testul RAR „Greutatea totală a vehicului nu trebuie să depășească 3,5 tone prin însumarea celor de mai jos:

– masa proprie a vehiculului;

– numărul de locuri înmulțit cu 75 kilograme;

– greutatea materialelor utilizate la amenajare;

– 90% din greutatea rezervorului de combustibil;

– 90% din greutatea rezervorului de apă, a buteliilor de gaz.”


Iar dacă vrei să tractezi și o remorcă, trebuie să mai adaugi la lista asta 4% din masa remorcabilă. De exemplu, 120 kilograme la masa remorcabilă de 2800 kilograme, completează Laurențiu.

Tocmai de asta e recomandat să lucrezi cu un atelier de încredere cu experiență în domeniul transformării autoutilitarelor în autorulote, cu referințe și feedback de la alți clienți.

Iar autorizația RAR este un criteriu obligatoriu. „Omologarea poate depăși 1.000 euro costul dosarului de omologare și al taxelor către RAR”, precizează managerul atelierului


exteriorul unei autorulote ford transit

Chiar dacă din afară poate arăta ca o dubă obișnuită, legislația e destul de strictă privind interiorul în ceea ce privește amenajarea unei autorulote.

La o căutare pe Google, poți da de persoane care oferă consultanță în procesul de autorizare RAR în schimbul a câtorva sute de euro, însă cel mai bine mergi pe recomandări și sfaturi de la alte persoane care au trecut prin tot procesul când e vorba să alegi cu cine vei lucra.


Ce presupune tot procesul de amenajare

Pe lângă toată complexitatea procesului de omologare și legalizare a autorulotei, dacă vrei să ți-o amenajezi în regim propriu, trebuie să ai cunoștințe cât o echipă de specialiști (sau să fii gata să le înveți de pe Youtube și alte platforme).

O echipă specializată în astfel de transformări e formată dintr-un manager de proiect, un proiectant general, un proiectant pentru mobilier, un electrician auto, un specialist în sisteme de apă și gaz, un specialist care izolează vehiculul, instalează podeaua, geamurile și alte sisteme, un tâmplar, un specialist în achiziții și unul care verifică dacă totul e conform cu cerințele.


proiectare transformare autorulote

Cei de la Sfinx Camper&Conversion proiectează 3D planul de amenajare al mașinii în autorulotă

Iar etapele sunt și ele stufoase.

Primul pas e să gândești designul, modul în care va arăta amenajarea pe interior.

Aici trebuie să ții cont de propriile nevoi și să vii cu soluții funcționale, căci spațiul e atât de mic încât trebuie să-l folosești la maxim.

Ar putea urma mici lucrări de tinichigerie și vopsitorie, iar apoi decuparea caroseriei pentru instalarea trapelor, geamurilor și, dacă e cazul, a unui bușon de apă, a unei prize de curent, grile de ventilație și alte accesorii.


interiorul unei autorulote ford transit tapitat

Interiorul tapițat al unei autorulote Ford Transit, izolat termic și fonic.

Abia apoi poți să te apuci de izolarea fonică și termică a vehiculului, de instalarea rezervoarelor externe și de cablajul electric interior.

Dacă vei folosi așa ceva, te poți ocupa apoi de instalarea țevilor de gaz.

„Nu există legislație în România, dar utilizăm standarde germane. Evităm să instalăm sisteme pe gaz din cauza lipsei legislației”, precizează Laurențiu Simion.


După această etapă și după instalarea furtunilor de apă, poate începe placarea interioară a pereților și tavanului.

Adică montarea finisajelor, mai exact.

Când spațiul e gata, urmează realizarea și instalarea mobilierului (care trebuie ancorat foarte bine), instalarea geamurilor, trapelor, panourilor solare dacă ai așa ceva, a boilerului și a echipamentelor electrice, precum și aerului condiționat, a încălzitorului pe motorină și a camerelor de marșarier sau alte sisteme.


Cât costă procesul de transformare a unei autoutilitare în autorulotă

Răspunsul pe care îl vei primi cel mai des la întrebarea „cât costă o astfel de transformare” este „depinde”.

Dar există totuși niște exemple în funcție de care te poți orienta.

„Prețul pentru conversii pe vehicule mici și medii poate fi și sub 10.000 euro în funcție de dimensiune și dotări”, spune Laurențiu Simion.

La vehiculele mari, prețul începe de la 15.000 euro pentru o configurație standard de fabrică.

Mai există și cazul camioanelor de expediție, la care doar partea de amenajare interioară care include și sistemele depășește 30.000 euro, explică el.

Iar dacă vrei ceva personalizat trebuie să fii gata pentru o investiție un pic mai consistentă.

„Pentru proiecte custom, prețurile încep de la 20.000 euro și pot ajunge și la 30.000 sau 40.000 euro”, spune Laurențiu.

La Sfinx Camper&Conversion, proiectarea începe de la 800 euro și poate depăși 2000 euro pentru configurații complexe cu cerințe de materiale care necesită randare 3D.

Prețurile diferă de la proiect de la proiect, contează și materialele, și costul manoperei, și cine face totul.

De exemplu, dacă îți asumi să faci totul în regim propriu, în ciuda procedurilor complicate cu legislația, scapi de costul manoperei.


Pe ce se duc banii

O sumă importantă se duce și la partea electrică.

„Doar sistemul electric poate ajunge la 6.000 euro pentru o configurație Victron cu baterie litiu și toate accesoriile incluse plus manopera”, exemplifică managerul atelierului.

Apoi, dacă vrei să-i adaugi marchiză, în funcție de dimensiuni și brand, una poate costa între 600 și 1200 euro.

Un geam costă între 250 și 600 euro, și vei avea nevoie de cam patru.

Pentru confort termic, vei vrea să instalezi un ventilator. „Unul Maxxfan este între 350-400 euro”, precizează Laurențiu Simion.

Dacă vrei o baie completă cu pereți în autorulotă, manopera, toaleta casetată, chiuveta și cădița plus celelalte accesorii pot ajunge și la 2000 euro, spune el.

Tot pentru confortul termic ai avea nevoie și de un încălzitor de motorină, care poate costa între 600 euro și 2.000 euro.

Dacă vrei un boiler, mai costă și acela între 450 euro și 2.000 euro în funcție de tehnologie, voltaj, gaz.

Și mobilierul e destul de costisitor, căci trebuie să ai grijă și la greutatea materialelor, și la funcționalitate.

„Mobilierul e realizat din placaj de plop, iar o placă de 2550 pe 1250 milimetri începe de la 150 euro, până la 250 euro.

Pentru mobilier sunt necesare între patru și șase plăci, plus feronerie”


Dacă lucrezi cu un atelier, se adaugă și costul manoperei, care poate trece de 1.000 euro, mai ales dacă se adaugă încălzire pe bidoane, valvă de evacuare electrică sau automatizări.

„Pentru configurații reduse sau incomplete putem realiza pentru un buget de minimum 10.000 euro.


Sfaturi și greșeli pe care să le eviți

În primul rând, înainte ca măcar să cauți dube pe internet sfatul este să verifici dacă acest stil de viață e pentru tine sau nu.

„În cazul în care nu ai făcut-o deja, e vital să închiriezi un van înainte pentru a vedea ce îți place și ce nu, altfel îți dai seama făcând asta și nu doar visând”.


Documentează-te cât de mult poți înainte să faci marele pas.

„Pe noi ne-au ajutat tare Instagramul și Youtube-ul, videourile sau tutorialele și super mult să vorbim cu oamenii care au trecut prin asta”. Și la atelierul lui Laurențiu ajung uneori clienți cu treaba începută și neterminată care fac greșeli tocmai pentru că nu se documentează, spune el.


Diferența dintre o autorulotă pentru călătorit și una pentru locuit stă în dotări.

„Dacă stai full time în ea, e vital să ai panouri, căldură și duș”. Sunt condițiile minime fără de care o astfel de experiență te-ar putea lăsa cu un gust amar și o dorință aprigă să te întorci acasă.


Ai mare grijă la prinderi.

Laurențiu Simion insistă că una dintre cele mai importante etape din montaj este ancorarea mobilierului, a panourilor solare, a marchizei, bateriilor auxiliare și a buteliei de GPL.


Text si fotografii credit Sfinx Camper&Conversion

Impartasim idei si destinatii de vacanta, locuri superbe si ponturi in comunitatea auto-rulota, un grup dedicat rulotismului.

Apasa aici ca se te inscrii in grupul de rulotism Vacante cu auto-rulota


In casuta din subsolul hartii puteti sa scrieti ceea ce va intereseaza dupa urmatorul cod:


Camping – locatiile de campare

Pensiuni – prezinta doar pensiune care ofera locuri de campare

Magazin – prezinta doar magazinele de specialitate

Inchirieri – prezinta doar companiile care inchirieaza RV-uri

Butelii Propan – prezinta statiile OMV ce ofera aceste servicii

GPL – prezinta locatiile OMV ce ofera aceste servicii

Casute – locatii care ofera spre inchiriere casute

Parcare – locuri de parcare pe termen lung rulote si autorulote

Service – prezinta service-urile dedicate rulotismului

Parc – parcuri de rulote

Dealer – Vanzatori de rulote si autorulote noi

Club – cluburi de rulotism & turism

Asociatie – asociatii de rulotism & turism


Apasand pe locatia care va intereseaza, automat veti fi directionati catre pagina de website a respectivii entitati.

Pentru update si inscrieri rog sa ma contactati la [email protected]o sau folosing formularul de contact din meniul principal.

Este obligatoriu sa prezentati o pagina de website sau facebook si o adresa de email valabila pentru inscrirea pe harta interactiva (gratis, fara a solicita beneficii, nu expira).


De ce ar trebui să postati mereu recenziile despre locurile de campare?

Dacă dețineți o rulota sau autorulota, este posibil să fi petrecut perioade de timp in mai multe locatii de campare.

Indiferent de numărul de locatii de parcare pe care ați avut șansa să le treceti pragul, aveți cu siguranță o părere despre fiecare locatie/camping în care ati fost.


Poate că in anumite locatii de campare ati avut surpriza placuta sa gasiti facilitati noi care nu au fost mentionate pe pagina de website oficiala al acelui loc de campare sau anumite spatii au fost renovate.

Pe de alta parte, stim ca multe website -uri uita sa mai actualizeze pozele, cele initiale de acum 10 sau 20 de ani de cand s-a deschis locatia de campare nu mai sunt de actualitate iar sederea a fost un esec din punct de vedere al confortului (o baie murdară și locuri pline de gunoi, lăsându-vă senzația de dezgust).

Desigur, cea mai probabilă realitate este că un loc de campare se încadrează undeva între cele două, având atât argumente pro, cât și contra.

Acum, nu trebuie sa se argumenteze faptul că postarea unei recenzii necesită un pic de timp, ceea ce majoritatea dintre noi nu avem prea mult.

Acest lucru trebuie apreciat, multi vizitatori totusi si-au alocat deja timpul pretios pentru a scrie o recenzie, care a fost sau nu citita de dvs inaintea deciziei de a va petrece timpul acolo.

Aceasta atitudine ajută comunitatea rulotistilor în ansamblu, iar unele cazuri ar putea chiar să vă ajute personal în viitor.


Ajutați locurile de campare să se îmbunătățească

Motivul numărul unu pentru a lăsa recenzii despre locatiile de campare după fiecare sejur în camping este de a ajuta locatiile la care ati mers să cunoasca plusurile și ce trebuie îmbunătățit.

Trebuie sa stiti ca proprietarii campingurilor sau managerii nu au fost mereu „rulotisti” inaintea deschiderii acestor locuri de campare, asa ca uneori poate fi greu pentru proprietar să privească spatiul de campare din punctul de vedere al rulotistului.

Alteori, s-ar putea să nu fie complet conștienți de o ceea ce se intampla dupa lasarea intunericului, când managerul și personalul nu sunt prezenti si activi.

Există chiar și unele cazuri în care un manager sau un membru al personalului ar putea fi conștient de o problemă, dar nu știu cât de mult afectează șederea unui rulotist.

În toate aceste cazuri, luarea la cunostinta a problemelor și inconvenientele prezentate de dvs. îi va ajuta pe proprietarii, managerii și personalul spatiilor de cazare să îmbunătățească situatia.

De asemenea, daca le prezentati ceea ce vă place, astfel încât să poată face mai multe dintre aceste tipuri de lucruri și să se mențină în cele mai bune facilități.

Nu numai că acest lucru îmbunătățește calitatea unei locatii de campare dar va atrage atentia si concurentei, care va incepe sa simta cum numarul de rulotisti la locatia lor este constant sau scade versus alta locatie care atrage tot mai multi rulotisti.


Îndreptați alți rulotisti în direcția corectă

Dacă faceți planificarea călătoriei cu rulota sau autorulota, este probabil să fi citit recenzii care să vă ajute să vă planificați.

De ce nu ai face asta?

Recenziile locatiilor de campare oferă informații privilegiate despre campinguri din punctul de vedere al rulotistului.

Acestea vă permit să intrați în detaliile mai putin placute a unei locatii de campare inainte de a vizita locatia și vă permit să vă entuziasmați de micile avantaje minunate care nu pot fi publicitate pe site-ul locatiei de campare.

Citirea de catre dvs a recenziilor inainte de a pleca in calatorie ar trebui să vă motiveze să vă împărtășiți propria experiență, pentru a-i ajuta pe viitori rulotisti sa isi gaseasca locatii mai bune.

Pe de altă parte, știind că un alt rulotist a fost incantat intr-o numita locatie de campare, poate ajuta alti rulotisti să se simtă încrezători atunci când îl aleg.


Folosiți pentru referințe viitoare

Un avantaj total neașteptat de a lăsa recenzii despre fiecare camping pe care îl vizitați vreodată este posibilitatea de a vă uita înapoi la propriile recenzii.

De ce ai vrea să faci asta?

Pentru a vă aminti cum v-ați simțit despre anumita locatie de campare și pentru a decide dacă doriți sau nu să vă întoarceți.

Acest lucru ar putea părea o prostie în acest moment, dar pe măsură ce vizitați tot mai multe locatii de campare de-a lungul anilor, poate deveni destul de dificil să vă amintiți acele mici detalii care ar putea face sau rupe o călătorie sau poate recitind comentariile actualizate, se observa o imbunatatire a situatiei de acum cativa ani.


„Mulțumesc” celor mai bune locatii de campare

O revizuire bună a locatiilor de campare este una dintre cele mai bune modalități de a mulțumi unui proprietar care are grija de afacerea lui si de turistii care ii trec pragul.

Citirea recenziilor bune nu numai că îi face pe manageri și personal să se simtă bine în legătură cu munca lor, dar, așa cum am subliniat mai devreme, aceste recenzii bune îi ajută să știe ce fac bine și ce lucruri trebuie cu siguranță să continue.

Pe lângă toate acestea, recenziile bune ale locatiilor de campare ajută la cresterea cifrei de afaceri ale campingului respectiv. Recenziile sunt excelente pentru proprietarii care au investit timp si bani si care isi respecta clientii, deoarece le va aduce mai multi turisti in viitor.

Indiferent dacă lăsați o recenzie pozitivă sau una negativă, atâta timp cât este detaliată și onestă, veți ajuta locatia de campare, alți rulotisti și voi înșivă să aveți o experiență in camping mai bună.

7 thoughts on “Conversie duba autoutilitara în campervan, legislație pana la costuri

  1. Am trecut prin asta am omologat un Campar cu tot mobilierul nou 3000€ + manopera 3000€ taxe de omologare aproximativ 1000€ dar omologarea am făcut-o in Bulgaria pentru ca la acea data nu exista inRo firme autorizată de RAR pentru conversie in Ro

  2. Un preț în mare pentru o conversie cu tot ce tine de campar. Încălzire, frigider mare electric, gaz,bucătarie, baie cu duș apă caldă, instalație panouri solare, aier condiționat. Omologare RAR. Unde pot să fac toate astea și dacă se merită să transform fața de una gata făcută. Mulțumesc.

  3. Buna am
    Un vw crafter model 2019 l4h3 si as vrea sal camperizez complet imi poate da cineva un pret si daca ati facut modelul asta. Ceva video poze

  4. Dacă nu înlături peretele despărțitor din spatele scaunelor din față, nu trebuie sa faci nicio omologare. Mașina rămâne autoutilitară, e mai ieftina ca impozitare și asigurare și nu ai nicio treaba cu RAR – ul. Faci in continuare ITP la autoutilitară, fără ca măcar sa deschidă ușile în I spate

  5. preturile sunt uriase .Acel ventilator de exemplu e de fapt cam 250$ si la ei ajunge 400 euro.Mai bine iti faci in regim propriu cand te gandesti ca ajungi sa o faci la ei cu 30.000 euro. In State de fapt sunt considerate o versiune ieftina si aici e de fapt un lux. Nimic nou cand te gandesti ca in Romania toti vor sa te jegmanesca.

Leave a Reply to Cristi Tănase Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *